Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:38

maralyn schreef:
500 kg baal. Betaalden wij 35 euro voor.
Koekoek 120....


Droog hooi zonder plastic? Die 35,- is gangbaar voor gewikkelde balen. Hooi is meestal stuk duurder.

Maar €60,- lijkt me reëeler voor 500kg dan €120,- maar goed, misschien zijn de prijzen echt verdubbeld...

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 07:58

Ik heb even terug gezocht. In 2012 betaalde ik 200 euro de ton graszaadhooi. We lieten toen voor het eerst 9 ton komen uit Zeeland. Dat komt dan neer op 100 euro voor zo'n baal van 500 kg. Thuisbezorgd. Maar volgens mij zag ik laatst een rekening waar ik ze voor de helft van de prijs zag staan. Zal vanmiddag eens kijken wat we de laatste keer betaald hebben. Was 2012 ook een schaars jaar?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:00

De prijzen zijn verdubbeld inderdaad.
De handelaren nemen over het algemeen geen nieuwe klanten aan en dit weten ze van elkaar.
Dus ze kunnen vragen wat ze willen.
Je staat een beetje met je rug tegen de muur op deze manier.
En je paardjes moeten toch eten.
En iedereen die roept : ik had alles op tijd in huis en prijzen afgesproken en het kán veel goedkoper ....jullie hebben geluk en alle omstandigheden mee gehad.
Helaas geldt dat niet voor iedereen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:07

120 voor 500kg? Beetje te veel. :=

30 voor 550 kg hooi (85% droge stof) nu. En 25 voor 550/600 kg gewikkeld (80% droge stof).

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:09

Tsja, Wij vragen ook 27,50- 30 euro voor een baal van 100-150 kg. Een midi baal. En hebben nooit problemen om kopers te vinden.
Maar al kom je nu met 60 euro voor mijn neus zwaaien, je krijgt geen baal mee hier.....

Dus wat duur is, is relatief.

Daarbij heeft ze het over afzetten op stal/stuk. dat kost ook wat.
Daar begin ik voor 30 euro niet eens aan......

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:35

pol013 schreef:
Tsja, Wij vragen ook 27,50- 30 euro voor een baal van 100-150 kg. Een midi baal. En hebben nooit problemen om kopers te vinden.
Maar al kom je nu met 60 euro voor mijn neus zwaaien, je krijgt geen baal mee hier.....

Dus wat duur is, is relatief.

Daarbij heeft ze het over afzetten op stal/stuk. dat kost ook wat.
Daar begin ik voor 30 euro niet eens aan......


30 euro voor een MIDI baal is hier ook al uhm behoorlijk aan de prijs. Hier betalen ze daar 20 voor en 25 thuisbezorgd. Maar idd, wij worden gek gebeld maar hebben niets voor niet klanten. Hopelijk volgende week nog een keer maaien

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 08:45

Caira: Als wij het voor 20 euro moeten doen komen we niet eens uit de kosten. Wikkelen, kustmest en diesel komen al in die buurt. Laat staan als we het dan moeten bezorgen. Dus dat is heel simpel.
Dan heb ik het al helemaal niet over de tijd die er in zit om alles handmatig na te lopen op onkruid.

Maar zoals ik al zeg: vraag genoeg. En ongeacht welk bedrag je dit jaar wil betalen: het antwoord is nee.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:09

joyce B schreef:
maralyn schreef:
500 kg baal. Betaalden wij 35 euro voor.
Koekoek 120....


Droog hooi zonder plastic? Die 35,- is gangbaar voor gewikkelde balen. Hooi is meestal stuk duurder.

Maar €60,- lijkt me reëeler voor 500kg dan €120,- maar goed, misschien zijn de prijzen echt verdubbeld...


Super droog. Gortdroog om eerlijk te zijn. Wel in plastic wegens opslag.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:09

MaNdiii schreef:
Vandaag een nieuwe baal hooi (zou meer dan 500kg wegen?) door de boer laten neerzetten. Ik kreeg te horen dat deze 120 euro kostte. Is dit een normale prijs op dit moment? Nu wil ik mijn paarden natuurlijk genoeg hooi geven maar het moet ook wel leuk blijven.

Als dit gewoon hooi is zonder plastic er omheen dan is deze prijs normaal nu ja.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:30

Als je 1 zo een grote baal laat bezorgen, zitten er hier ook wel bezorgkosten bij.

Wij hebben zaterdag nog gehaald en onze boer blijft bij oude prijzen en alleen voor vaste klanten levert hij hooi. Is best een grote fourage, dus blij mee. We nemen altijd 2 soorten mee en nu had mn man een andere verhouding, maar betaalde hetzelfde. Hij matst ons ook nog, rond de prijs af etc.

Laatst zei iemand met een stal wel tegen me; Ik voer 1 pak, of er nou 10 of 15 paarden staan en dat merk ik echt veel op stallen. Ze houden zich aan hun verbruik of proberen te bezuinigen.

Zelf probeer ik ook echt wel meer verlies te beperken, want normaal morsen ze veel en gooien we dat weg. Nu probeer ik morsen wat meer te voorkomen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:03

Hier moeten ze eerst de restjes op eten en dan pas nieuw. Ze kunnen dan best een uurtje lopen mauwen dat ze zogenaamd honger hebben terwijl er nog meer dan genoeg op de grond ligt. Geef ik er geen gehoor aan eten ze dat prima op. Pas dan krijgen ze de hooibak weer overnieuw gevuld.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:12

meggiemeg schreef:
Hier moeten ze eerst de restjes op eten en dan pas nieuw. Ze kunnen dan best een uurtje lopen mauwen dat ze zogenaamd honger hebben terwijl er nog meer dan genoeg op de grond ligt. Geef ik er geen gehoor aan eten ze dat prima op. Pas dan krijgen ze de hooibak weer overnieuw gevuld.


Wij hebben een mini pp op zand, dus laat ze niet alles opeten. Wij huren een plek en komen 2x daags. Als ik ze zou laten staan met nog 2 sprietjes op de grond, gaan ze van de bosjes van de verhuurder eten en staan ze echt te lang zonder hooi.
Er liggen altijd ongeveer 2 balen beschikbaar, verdeelt over 3 ibc vaten en een hooihuisje. Zeker nu het kouder wordt.

Ik doe alleen mn achterste bak niet meer vullen als het regent, omdat ze het dan laten liggen. Heb 1 ibc vat onder de boom gezet waar het droog blijft en de andere onder het afdakje van de stal.

Alles wat er net uitgetrokken is, pak ik op met mn mestvork en gooi ik nog terug, maar wat in zand ligt niet.

We kijken naar een huis net grond en dan zou ik denk ik of met matten werken of betegelen onder de hooiplekken.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:16

pol013 schreef:
Caira: Als wij het voor 20 euro moeten doen komen we niet eens uit de kosten. Wikkelen, kustmest en diesel komen al in die buurt. Laat staan als we het dan moeten bezorgen. Dus dat is heel simpel.
Dan heb ik het al helemaal niet over de tijd die er in zit om alles handmatig na te lopen op onkruid.

Maar zoals ik al zeg: vraag genoeg. En ongeacht welk bedrag je dit jaar wil betalen: het antwoord is nee.


Maar die kosten hebben wij toch ook allemaal ;)

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:32

MaNdiii schreef:
Vandaag een nieuwe baal hooi (zou meer dan 500kg wegen?) door de boer laten neerzetten. Ik kreeg te horen dat deze 120 euro kostte. Is dit een normale prijs op dit moment? Nu wil ik mijn paarden natuurlijk genoeg hooi geven maar het moet ook wel leuk blijven.


Wij betaalden vorig jaar 60 voor 400 kg voordroog, maar 80 of 100 voor zo'n grote baal onverpakt hooi. Voor bij ons in de randstad kijk 8k dan ook niet op van 120 euro (gebracht per 1 stuk)

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:48

Caira schreef:
pol013 schreef:
Caira: Als wij het voor 20 euro moeten doen komen we niet eens uit de kosten. Wikkelen, kustmest en diesel komen al in die buurt. Laat staan als we het dan moeten bezorgen. Dus dat is heel simpel.
Dan heb ik het al helemaal niet over de tijd die er in zit om alles handmatig na te lopen op onkruid.

Maar zoals ik al zeg: vraag genoeg. En ongeacht welk bedrag je dit jaar wil betalen: het antwoord is nee.


Maar die kosten hebben wij toch ook allemaal ;)


Blijkbaar niet. Of je betaalt minder voor het wikkelen. Want dat is al heel snel 60-80% van de kosten.

Wij betalen 15 tot 17,50 alleen al voor het wikkelen.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:12

pol013 schreef:
Caira schreef:




Maar die kosten hebben wij toch ook allemaal ;)


Blijkbaar niet. Of je betaalt minder voor het wikkelen. Want dat is al heel snel 60-80% van de kosten.

Wij betalen 15 tot 17,50 alleen al voor het wikkelen.



Dat is idd bizar veel, dat rekenen wij nog niet eens voor een grote ronde baal... ik denk dat het voor jou loont om eens verder te kijken

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:29

Ik vind het een groot nadeel bij die grote balen dat je niet kan na wegen of je echt dat gewicht krijgt en er zit nogal verschil tussen 300 of 500 kilo.
Daarbij moeten ze bezorgd worden, dus betalen we al meer dan we nu kwijt zijn met zelf kleine pakjes halen.
Ik heb wel naar grotere pakken gekeken, maar die zijn nog duurder dan kleine pakjes.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:20

caira: zijn heel normale prijzen in de regio. Daar heb ik naar geinformeerd. We zitten natuurlijk wel met een staffel. Als we 5 ha te wikkelen hadden zou het er ook weer anders uit zien. Maar dan zou ik er ook weer niet handmatig onkruid uit gaan halen en heb je het over een ander product.

Heb rond gebeld overigens. Het overgrote deel kan hier helemaal die kleine baaltjes niet maken. Die gaan vanaf 1.10 of 1.20. en die zijn dan voor veel mensen weer niet te hanteren. Wij hebben nog een trekker maar hebben ook niet altijd zin om die te starten en zijn blij dat je met een steekkar ook al een heel eind komt. De mensen die hier afnemen hebben helemaal geen trekker en moeten dus alles met de hand doen.

+ voersnelheid ligt vaak te laag voor grotere balen.
Gebruiksgemak is ook wat waard.

Prijsverschil kan ook wat te maken hebben met aantal lagen waarmee ze wikkelen. Wij hebben nooit problemen met opkruipend vocht, ook al staan ze een jaar lang buiten. En ook geen problemen met kraaien die er doorheen pikken. Dat speelt allemaal mee.

Ik klaag niet. En heb nooit problemen om ons overschot te verkopen.

Maar goed terug on topic: dit jaar word er dus helemaal niets verkocht omdat er door de droogte helemaal niets 'over' is.

Superpony: wegen geeft bij gewikkeld balen ook alleen valse zekerheid. Als dezelfde omvang baal zwaarder is zal hij waarschijnlijk natter zijn. Heb je niets aan. Losser persen zou een goede loonwerker/productent niet snel doen want dan heb je eerder kans op slechte pakken.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:27

superpony schreef:
Ik vind het een groot nadeel bij die grote balen dat je niet kan na wegen of je echt dat gewicht krijgt en er zit nogal verschil tussen 300 of 500 kilo.
Daarbij moeten ze bezorgd worden, dus betalen we al meer dan we nu kwijt zijn met zelf kleine pakjes halen.
Ik heb wel naar grotere pakken gekeken, maar die zijn nog duurder dan kleine pakjes.

Bij plastic balen vind ik dat toch ook relatief.
Iets natter hooi en je pak is meer kilo maar niet meer gras er in.
Mooi kurkdroge voordroog als hooi zou dan minder kilo zijn, toch betaal ik daar graag voor.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:17

Ik betaal ook al snel €14,50-€15,50 exclusief BTW per grote ronde baal (0 1,30/1,40m) exclusief BTW. En dan moet het op de plek zetten ook nog betaald worden. De BTW is naar 21% gegaan dus dan komt er zo €3,- aan BTW bij... Mijn grote balen kosten me dan al €22,50 zonder de kosten van maaien en schudden.

Hier heb je ook staffelprijzen. Vanaf 30 balen worden ze iets goedkoper. Maar met mijn 2,5 hooiland wat ik maximaal kan maaien kom ik daar zelden aan met 1 snee. Meestal zit ik tussen de 18 en 22.

Ik snap dan ook niet goed dat dit soort balen voor 20-25 euro verkocht kunnen worden... Hooi zonder plastic is goedkoper qua persen. Maar meer risico op broei en ik kan ze niet makkelijk opslaan omdat het de hooizolder op moet en ik ze niet kan stapelen. Daarom doen we hooi in kleine pakjes.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:25

Ik heb net even gekeken wat ons dit jaar grote ronde balen maken heeft gekost.
Dat was 13, euro incl. btw per baal.
Op de plaats zetten 60,-

Maaien en schudden doet een buurman gratis als hij bij ons mest mag injecteren.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 10:53

Hier net gisteren de rekening binnen gehad van ons hooi. 400 kilo balen in plastic volledig droog ( kan geen voordroog hebben hier) afgeleverd en opgestapeld door de leverancier. Kosten 47,50 per stuk uiteindelijk. Dus was tevreden :D

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:01

het is toch enorm gek wat voor verschillende prijzen er zijn....

hier dit jaar,net als vorige jaren, 30 euro betaald voor een grote pak (+/-500 kg) in plastic.
heel droog en perfect spul.
bij ons geleverd en mooi gestapeld.

als ik dan lees dat iemand hier 120 euro betaald voor zo'n pak....jeetje zeg....

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 11:28

Prijzen zijn niet alleen onderhevig aan de kosten van maaien, schudden, persen en evt inpakken.
Maar per regio kost land ook nogal eens hele wat meer of minder
Dat zal er ook mee te maken
Daarnaast nog de hoeveelheid land die beschikbaar is voor hooiproductie.
En als er van verder weg hooi gehaald moet worden worden de transport kosten ook nog eens hoger
En zo zijn er vast nog wat invloeden die ik vergeet

Maar je ziet het met zoveel dingen
Dat er per regio ook best wel prijsverschillen zijn die met indirecte zaken te maken hebben en niet direct met de handeling in kwestie

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:16

joyce B schreef:
Ik betaal ook al snel €14,50-€15,50 exclusief BTW per grote ronde baal (0 1,30/1,40m) exclusief BTW. En dan moet het op de plek zetten ook nog betaald worden. De BTW is naar 21% gegaan dus dan komt er zo €3,- aan BTW bij... Mijn grote balen kosten me dan al €22,50 zonder de kosten van maaien en schudden.

Hier heb je ook staffelprijzen. Vanaf 30 balen worden ze iets goedkoper. Maar met mijn 2,5 hooiland wat ik maximaal kan maaien kom ik daar zelden aan met 1 snee. Meestal zit ik tussen de 18 en 22.



Ik snap dan ook niet goed dat dit soort balen voor 20-25 euro verkocht kunnen worden... Hooi zonder plastic is goedkoper qua persen. Maar meer risico op broei en ik kan ze niet makkelijk opslaan omdat het de hooizolder op moet en ik ze niet kan stapelen. Daarom doen we hooi in kleine pakjes.



DAn heb je het over grote ronde balen, hier ging het om MIDI balen. Hier zit er geen verschil in hoeveelheid, of wij er 10 of honderd persen, de prijs is gelijk, is ook eerlijker