Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:34

Hier gisteren code geel of oranje of wat was het ook alweer.
Niet 1 druppel of zuchtje wind.
Zo door het jaar hen niet zo erg, maar met hooien wel super lastig.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:43

Hier ook zoveel regen gevallen zogenaamd. 1 grote buitje van max een half uur en dat was het

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:57

Hier is gisteren niks gevallen maar vanmorgen echt enorm veel ineens!
Het heeft van 6.00 tot 13.00 non stop gehoost en geonweerd, alles staat onder water...

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:08


s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:39

enjoymyhorse schreef:
Hier gisteren code geel of oranje of wat was het ook alweer.
Niet 1 druppel of zuchtje wind.
Zo door het jaar hen niet zo erg, maar met hooien wel super lastig.



Daarom hebben wij maandagavond alles al laten inpakken, eigenlijk dag te vroeg...
Klote dat, want ook vandaag nog geen druppel gevallen ondanks de veelvuldig voorspelde regen...

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:50

Regen? Hier in het noorden is het droog en zonnig. Zelfs erg warm haha.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:29

Hier ook echt heel warm. Nog helemaal niet geregend. Misschien vanavond dan maar?

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:58

In Amersfoort is veel regen gevallen.
Afbeelding
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 18:15

Pff, wat een water weer :oo Hier de hele dag zon in de Achterhoek tegen de Duitse grens en de thermometer tikte vanmiddag zelfs 28 graden aan {:} Toch wil ik heel graag een beetje regen, want ik heb niet voor niets mijn weide doorgezaaid :o

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 19:27

Als je zo veel regen krijgt spoelt je graszaad weg...

Wat een water bij die tunneltjes... Dat wordt omfietsen of zwemmen!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 20:20

Ander klimaat als in bij voorbeeld Portugal superpony? Ik denk dat ze daar in de winter hooi maken.

Het heeft hier gehóósd. Maar komende winter kan ik daar eigenlijk niet meer mee zitten, na jaren klungelen met zeiltjes eindelijk fatsoenlijke hooiopslag met muren en een dak enzo *\o/* En échte lampen *\o/* *\o/*

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:24

Maartje1990 schreef:
Nikass schreef:
Beetje overdreven Maartje, je hoeft het niet te raadplegen ;)


Nou jij hebt ook geen humor :')


Ander soort humor ;)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:34

Hier nog een mooie extra voorraad erbij gezet vanavond. Was zaterdag gemaaid en net geperst en had eigenlijk wel in kleine hooipakjes gekund maar de zolders zitten vol en ik heb zelfs nog een volle hooiwagen binnen staan. Dan maar in het plastic en heb nu eigenlijk bijna het dubbele van wat ik nodig heb...
En dat ondanks dat we sinds begin juni nog maar 1x echte regen hebben gehad (25 aug) en het overal nog steeds droog is.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:56

Zo zeg wat een regen is daar gevallen. Hier moet het zo beginnen als ik buien radar moet geloven

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 00:15

Koper, Portugal is bijv warm en droog, maar ook verder weg, denk aan Arabische landen bijv.

MarijeR, wat ze hier ook vaak doen is hooipakjes vanaf het land verkopen en dan de prijs op aantal dat ze afnemen. Maar goed, nu heb je het ingepakt en kan je het ook voor de zekerheid goed bewaren zo natuurlijk.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:11

Oh maar ik vind een voorraad voordroog geen probleem hoor.
Had vorig jaar 75 rollen maar daar waren er nog 25 van over en nu nog 25 erbij terwijl ik ook meer dan genoeg hooi binnen heb.
Heb namelijk het aantal pony's van 35 terug gebracht naar 15 dus ik geloof niet dat hier iets van een tekort gaat zijn ;)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 09:11

Mijn zadeldekje van gisterochtend is ondanks het droge warme weer van gister nog steeds niet droog. Lijkt me dat het gras dan ook niet goed droogt.

Hier nog steeds geen neerslag van betekenis. Zag er net ook donker uit op buienradar maar het druppelt slechts wat...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:24

Het droogt ook echt niet.

MarijeR, als je het zelf gebruikt en prima vindt, is dat natuurlijk oke. Voor de verkoop en vraag naar echt hooi kan een tekort wel lastiger zijn. Zoals wij, willen eigenlijk echt nooit verpakt voeren en dan ben je afhankelijk van onverpakt aanbod.

Maar goed, zoals wij te horen krijgen, blijft er genoeg voor vaste klanten.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 23:29

superpony schreef:
Koper, Portugal is bijv warm en droog, maar ook verder weg, denk aan Arabische landen bijv.

Daar voeren ze weinig hooi. Denk dat het hooi wat ze daar hebben geïmporteerd is. Ze hebben daar allerlei andere gewassen als paardenvoer. Dan heb ik het over landen als Dubai en Israël. Voor zover mijn kennis reikt.

Het paard is natuurlijk ook geen typische gras/hooieter. Toevallig hebben wij dat hier veel groeien, maar dat betekent niet dat ander spul ongeschikt is. Denk dat er zomaar spullen tussen zouden kunnen zitten die gezonder zijn voor paarden, in de zin van vezeliger. Veel Nederlands ruwvoer is gewoon letterlijk een slappe hap.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 00:25

Ja, natuurlijk, dat weet ik natuurlijk. Daarom geven wij ook takken bij bijv. Maar in Nederland blijft het heel moeilijk.

Ik weet van sommige landen wel wat ze voeren en vaak zijn paarden ook beter op gewicht. Maar zoals wij hier rekenen met % per kg lichaamsgewicht, komen ze nooit aan met ruwvoer.

Daarom heb ik ook altijd hele grote twijfels bij de tabellen waar mensen mee rekenen. Gegevens die klakkeloos zijn overgenomen om mens blind te adviseren.

We verplaatsen ook dieren. Normaliter zou een dier bij zn omgeving passen. Maar goed, ons klimaat verandert ook en we lopen nog te ver achter om er goed op te reageren.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 00:31

Dat het klimaat verandert lijkt me in sommige opzichten eigenlijk een voordeel. West-Europa is een zeer onnatuurlijk soort omgeving voor een paard.

Wat ik me altijd afvraag bij tabellen, gemiddelden enzovoorts is waar het op gebaseerd is. Op gedomesticeerde paarden? En hoe weet je daar dan van of de gegevens die je krijgt wel normaal en kloppend zijn voor een paard?

Ik denk gewoon dat overal ter wereld mensen zich moeten behelpen met wat er groeit, en dat alles z'n voor- en nadelen heeft. Zoals we in dit stukje wereld het grote nadeel hebben van een koeiencultuur met bijbehorende, voor paarden niet zo geschikte gewassen. En de nattigheid. En ergens anders lopen ze weer tegen andere dingen aan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 00:38

Absoluut. Als ik hoor hoe mensen in zuidelijke klimaten praten over zongerijpte groente en fruit. Het is lekkerder en gezonder. Met een paar graden warmte meer, kan hier ook weer meer diversiteit buiten groeien. Maarw e raken waarschijnlijk ook wat kwijt.

Die tabellen lijken heel interessant. O, je paard weegt 500kg, dan moet je zus of zo geven...............Nou, echt niet, want een paard is nooit een gemiddelde, net als mensen dat niet zijn. Helemaal omdat adviezen tegenwoordig ongezien gaan, via internet en je niet eens weet van wie je advies aanneemt, vind ik het gewoon gevaarlijk.

In Nederland staan we niet zo dichtbij de natuur. Wij, als paarden mensen misschien, maar stadsmensen staan echt verder van de natuur af. ( niet allemaal, ben amsterdammer, ik weet het.............zeg het maar vast )
We zijn verwend etc.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 01:06

superpony schreef:
Die tabellen lijken heel interessant. O, je paard weegt 500kg, dan moet je zus of zo geven...............Nou, echt niet, want een paard is nooit een gemiddelde, net als mensen dat niet zijn. Helemaal omdat adviezen tegenwoordig ongezien gaan, via internet en je niet eens weet van wie je advies aanneemt, vind ik het gewoon gevaarlijk.

En dan nog, als je al weet wat er precies in je voer zit, hoe weet je dan ook of dat voor jouw paard het beste is? Paarden komen uit verschillende gebieden ter wereld en het zou toch wel heel raar zijn als je dan toch van een gemiddeld paard zou uitgaan. Het gemiddelde paard bestaat niet eens. De bodem, de gewassen, het klimaat, bepalen toch voor een groot deel wat voor paard daar kan aarden. Een woestijn is daarin gewoon anders dan bij voorbeeld Dartmoor :+

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 06:19

De tabellen zijn een start punt, geen eindpunt. Aan de hand van de tabellen kun je idd gemiddelden zien, waarna je die afstemt op jouw paard.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 07:06

Heb zelf erg weinig opslag ruimte.. kan 30kleine baaltjes of 2 grote balen kwijt...
Die jongen waar ik t hooi van haal gevraagd of ik wat balen kan reserveren. Dat was geen probleem dus ik heb iig genoeg tot april volgend jaar :) gaat bij mij gelukkig ook niet heel veel door met 1 paard en 2 shetjes