Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:55

Oh wauw dat ziet er goed uit ja!

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:03

Wij hebben prachtige groene weides maar simpelweg wel te nat. Nu lopen er schapen op. Maar we hebben ze Tot 2e/3e week van november er wel op gehad. Dat was lang voor ons.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:35

joyce B schreef:
Dit was gister, zo lopen ze er hier nog bij. Normaal is er ook genoeg gras, maar is de wei te nat deze tijd van het jaar.

[ [url=m/hZmKQx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb ongeveer 3ha grond, waarvan ongeveer 2,5 ha gras/weide voor nu weer 6 paarden. Ik snap het wel dat stallen geen gras overhouden als ze op dezelfde of minder oppervlak wel 2 tot 3x zoveel paarden willen weiden. Ik ben met deze hoeveelheid grond zelfvoorzienend qua gras en ruwvoer maken als ik het maar wel laat bemesten door de boer. Zonder mest gaat de opbrengst en hergroei echt achteruit.

Ik heb nog 1 ha meer,verder het zelfde beeld,ze laten bij mij het hooi zelfs liggen.Als ik de slowfeeders vul komen ze enthousiast kijken nemen 3 happen en gaan vervolgens grazen.Maar goed dan heb ik meer hooi over als het gras echt op is.
Het hooien en bemesten laten we doen door een loonwerker.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:31

Meeste weilanden krijgen gewoon niet genoeg rust om goed te groeien. Maar dat komt inderdaad ook door teveel paarden op te weinig gras of te vaak willen maaien etc etc.

Die van ons kunnen niet allemaal op gras en we hebben alleen een snack weitje. In principe voeren we hele jaar rond evenveel hooi en zijn de kosten ook hele jaar gelijk, behalve als de hooi prijzen zakken of stijgen.
Als we een huis vinden met grond en kunnen groot opslaan, zouden we wel een grotere partij gaan zoeken. Waar we nu ong 5 euro voor betalen, kon je van het land af voor 3 euro kopen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:13

Hier zijn de weides ook mooi groen. De paarden gaan er vanaf november af en pas in april er weer op. Ik zou ze ook heel de winter er op kunnen laten lopen maar dan word het een kaal knollenveld. Heb liever dat ze heel de zomer goed staan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:59

Hier nog wel genoeg gras, maar rond 1 december werd het te nat en zijn ze eraf gegaan. Zodra het droog genoeg is van het voorjaar mogen ze er weer op. Helaas kunnen ze er bij tijdelijk droog genoeg er niet op, want 1 van de 2 is zeer gevoelig voor voerwisselingen. Dus dat proberen we zo veel mogelijk te beperken en we moeten ook echt per uur op- en afbouwen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:02

Hier idem.
Doordat wij op zware klei zitten kan er gewoon geen enkel paard de wei op nu.
Ook hier dus vanaf november tem maart-april geen enkel paard erop.
Dan hoeven we de volledige weideperiode niet bij te voeren.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:56

Hier begint het al echt lastig te worden om aan hooi te raken . Ik voer kleine baaltjes ivm weinig gebruik. 5.50 of 6.- baaltje van 15kg. Ga dit weekend op 2 plekken laatste pakken halen dan is het op. Kan daarmee 2 maanden vooruit ongeveer. Dan moet ik op zoek naar andere adressen

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:14

Hier gaat de hooiprijs omhoog naar 6.25€/baaltje van 18kg en is de partij bijna op. Hij heeft nog wel een andere partij, maar daar doen ze het niet goed op (om verschillende redenen). Dus straks maar kijken hoe de voordroogbaaltjes zijn van de partij hooi die we nu gebruiken. Zijn van hetzelfde veld, even lang gedroogd en van dezelfde snede, zijn schuur was vol toen. Maar het is altijd afwachten gezien we er 2 hebben met darmproblemen (werkelijk beschadigde darmen).

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:17

Is het land bij jullie niet langer droog gebleven dit najaar dan andere jaren? Hier echt duidelijk verschil. We zitten op veengrond met daaronder zand en/of leem. Als de veen toplaag verzadigd is en de grondwaterstand te hoog dan wordt het moeras als ik ze er op houd. Er is hier dit najaar zo weinig gevallen dat het water wat wel valt nog steeds weg kan zakken. Ik denk dat de grondwaterstanden hier nog steeds laag zijn.

Vorig jaar regende het veel in augustus en heb ik ze er ergens september al af moeten halen. Meestal is het ergens half oktober/begin november dat het te nat wordt en mijn g as wat opraakt. Het is nu na de tweede snee opnieuw bemest. Derde snee kwam bijna niets af (5 ronde balen van 2 ha) maar daarna kwam er wat meer regen en is de groei er weer ingekomen. Het gemaaide stuk had 2 maanden rust gehad en dat zijn ze de afgelopen 6 weken in delen aan het bijgrazen zodat het niet te lang de winter in gaat.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 07:22

Ik zie zeker verschil met andere jaren. Ik heb een stuk kaal gelopen stuk kleigrond waar ze altijd op lopen. Dat is normaal rond deze tijd heel erg modderig. Nu is het wel nat maar ze zakken amper weg. Staan ook nog gewoon minisprietjes gras op.

Voorheen liepen ze op het hele stuk wei het hele jaar door. Dan waren enkel de doorgangen modderig. Maar ze raakten bevangen in de winter. En zomers was er ook meer dan ze op kregen. Nu dus op een kaal stuk met hooi. Ik maak me wel een beetje zorgen dat de bodem nu nog zo droog is. Al is het voor de pony's nu wel fijn.

AnnoNiemand

Berichten: 889
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:43

Het land is hier inderdaad ook veel langer droog gebleven. Wij zitten op zeeklei waar ze normaal al lang tot halverwege de voorbenen ingezakt zouden zijn. Dit is het eerste jaar dat ze er tot halverwege december op konden blijven.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:53

Ja absuluut droog. Nog steeds. De beek langs het terrein heeft zo lang Ik me kan herinneren nooit droog gestaan, zelfs niet in warme droge tijden. Nu is hij droog komen te staan en staat nog steeds kurkdroog. Het grondwater staat ook nog steeds heel laag..

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:27

Bij ons blijven ze er op tot eind januari ,dan gaan ze naar de winterpaddock en word er gekalkt en gemest.Dan hooien we eind juni halverwege julie.De zomerwei gaan eind april ongv weer open.Het is vooral kijken na het weer.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:24

Hier vandaag een heel mooi dealtje kunnen maken :D Manlief heeft de kerstdagen gemolken en dat telt voor 200%. De boer wilde graag 100% uitbetalen en de andere 100% zwart. Vanavond vroeg ik de boer of ik er geen grote hooibalen voor mocht hebben i.p.v. geld, dat was goed *\o/* Maandag mag ik 6 grote hooibalen en 1 grote strobaal ophalen van zo'n 450 kg per stuk. Ik ben helemaal happy :D

Hier overigens gras zat in de weide, kom uit dezelfde regio als Pluisje, maar helaas zijn de weilanden hier aan deze kant van het dorp te nat -O- Paarden lopen nu in de paddock met onbeperkt hooi en dat gaat ook prima.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:12

Goeie deal suffie :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 12:03

Hier ook verbaasd over de grond.. zit op zware klei en had nog wat gras dus hier staan de rustige paarden soms overdag nog op de wei.
Ik merk qua hooi dat er nog genoeg is maar dat iedereen de hoofdprijs wil hebben. 5 euro per baaltje. Nou daar begin ik niet aan. Mijn hooi is gemiddeld 2,5 per baaltje geweest. Sommige wat meer, andere wat minder. Maar krege onverwacht een pensionklant erbij voor de winter dus ik ben rustig aan bezig wat bij te zoeken. Gaat me wel lukken tussen de 3 en 3,5 voor onbemest weidehooi. Moet gewoon even goed zoeken

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:38

Wij halen vandaag weer en betalen al een hele tijd ongeveer 5,50. Was daarvoor ook niet veel goedkoper, maar we hebben hele jaar door mooi hooi. Is hier gewoon de prijs. Van land af kan je het voor 3,50 krijgen zomers.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:46

Ik ook balen voor €4