Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:44

Mijn hooiboer houdt zelf bij wat ik per jaar voer aan hooi.
Dit reserveert hij dan ook voor me.
Ongeveer 450 baaltjes per jaar.

Ik kan er zeker 400 kwijt in de schuur maar dan moet ik hem wel eerst opruimen :')
Ik had er vorige maand nog een stuk of 50 staan van vorig jaar.
Normaal hoef ik hier pas in september mee te beginnen maar helaas zijn ze nu bijna op omdat er geen gras groeit.

In juni heeft hij me er 205 gebracht en er liggen er nog 150 gereserveerd voor me.
+ 4x350 kilo baal aan voordroog (90%) droog.
Ik hoop dat ik daarmee een heel eind kom tot volgend voorjaar.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 20:46

Wij gaan proberen 30 midixl balen in te slaan en hopen daar een heel eind mee te komen.!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:09

Ben nog druk aan het voeren van 2017 hooi en heb niet eens genoeg ruimte op zolders om de hooiwagens van dit jaar allemaal leeg te maken :+
Ook ruim voldoende voordroog voor de winter en van 2,5ha is voordroog naar anderen gegaan.
Een deel was veel te rijk bemest omdat het eigenlijk omgeploegd zou worden voor aardappels maar tegen de tijd dat de grond droog genoeg was, stond er zoveel gras op dat het zonde was om het niet te maaien. Daarna de aardappels er pas in.
Ander stuk stond teveel onkruid op dus dat is voordroog voor de koeien. Die zijn niet zo kieskeurig...

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:16

Ik zit dichtbij het vuur..kan geen hooi en stro meer zien onderhand..de boer waar mijn paard staat is een hooi en stro opslag..ik hoef ook niet te kopen voorlopig..er zijn wel eens baaltjes niet meer geschikt voor verkoop en die worden naar onze paarden geschoven.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 21:38

Hier ook geen probleem. Ik heb in juni 2 hectare gehooid en meer dan een derde daarvan verkocht. Ik moet normaal gezien genoeg hebben tot volgend voorjaar. Voor nu koop ik nog wat bij. (Prijzen in de zoekertjes zijn lager dan wat ik zelf voor mijn hooi gekregen heb :) )

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:12

Ik had godzijdank in mei al de complete wintervoorraad gescoord en godzijdank hebben we ons eigen land dit jaar níet gehooid, waardoor we nu nog een soort van levend groen gras hebben.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:43

Ik gooi ook de schuur vol. Ik voer altijd allemaal verschillende partijen door elkaar. Alles wat ik nu tegenkom wat me aanstaat qua prijs en kwaliteit neem ik mee. Veel boeren denken ineens 4,50 of zelfs 5 euro per baaltje te moeten vragen. Nou die bedank ik. Heb nu voor 6 maanden hooi liggen van verschillende partijen en dat kost tussen de 2,25 en 3,25 per baaltje. Ik ga lekker zo door en als ik voor 8 maanden hooi heb liggen stop ik.
Ze staan nu lekker op het gras gelukkig. En of de crisis nou wel of niet losbarst... ik heb mn hooi dan binnen voor een prima prijsje

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:14

De boer waar ik sta, heeft ruim voldoende kunnen hooien.
Andere jaren alleen maar koeienkuil en voordroog, maar dit jaar ook ruim 600 hooibalen.
Voer nu 1 baal per dag.
Daar kom ik wel de winter mee door.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 23:39

Wij hebben ook niet zo gek veel opslagruimte helaas.
Althans, ik zou graag voor bijv. een jaar kwijt willen kunnen. Nu kunnen we voor 3-4 maand kwijt. Heel iets meer misschien maar bij lange na niet voor een jaar.

Ik heb na goed zoeken begin dit jaar een hele fijne leverancier gevonden die super spul levert, voor een nette prijs, en ook nog een komt brengen; Ideaal.
Beste hooi sinds jaren, de paarden doen het er super op!
Zijn grote balen van rond de 350 kg, doen we in de winter gemiddeld een maand mee met 2 (koudbloed) C pony's en een mini.
Afgelopen week een nieuwe lading laten komen. 1e snede van 2018 en wellicht ook de laatste dit jaar?

De planning was eigenlijk pas rond oktober weer bestellen want we hadden nog voor 3-4 maand liggen in mei en in de zomer zouden we niet hoeven bijvoeren/ minimaal.
Maaaaaar door de droogte helaas genoodzaakt om toch flink te gaan bijvoeren. Bijna net zoveel als in de winter want al het gras is morsdood hier. (En het stond er zo goed bij in mei/ juni |( )

De prijzen schieten inderdaad al omhoog maar ik heb een vaste prijs afgesproken voor bepaalde tijd en dat scheelt denk ik wel. Ben vorig jaar beflikkert door een aantal boeren qua prijs en kwaliteit (toen was er nog niet eens tekort aan hooi) dus dat laat ik me sowieso niet nog eens gebeuren.

Mocht ik nog tegen een mooie deal met kleine pakjes aanlopen zou ik daar ook nog wel wat van kunnen opslaan opzich, die (ver-)plaats/ sla je ook makkelijker op, maar ben een beetje huiverig om weer bedonderd te worden en we hebben al een goed adres natuurlijk :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 00:32

Dorine92 schreef:
Ik gooi ook de schuur vol. Ik voer altijd allemaal verschillende partijen door elkaar. Alles wat ik nu tegenkom wat me aanstaat qua prijs en kwaliteit neem ik mee. Veel boeren denken ineens 4,50 of zelfs 5 euro per baaltje te moeten vragen. Nou die bedank ik. Heb nu voor 6 maanden hooi liggen van verschillende partijen en dat kost tussen de 2,25 en 3,25 per baaltje. Ik ga lekker zo door en als ik voor 8 maanden hooi heb liggen stop ik.
Ze staan nu lekker op het gras gelukkig. En of de crisis nou wel of niet losbarst... ik heb mn hooi dan binnen voor een prima prijsje


Dat zijn hier normale prijzen :D Als ik het voor 2,25/3,25 kan kopen leg ik ze zelfs in mn eigen tuin, hahahaha

Maar zonder dollen, het verschilt enorm en ik heb met mensen uit het Noorden ook weleens een gesprek gehad over de prijzen, beschikbaarheid en kwaliteit van hooi. Die schrikken wat wij moeten betalen en dat je dan ( voorheen ) ook nog weleens bagger hooi had.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:49

mykelady ik steek mn kop in t zand?

Hoeveel hooi wil je hebben?
zeg maar hoor....

Iedereen gaat raar doen over hooi en nogmaals er is hooi genoeg. Hoe meer mensen hier over gaan praten, t wordt crisis laten vallen, zegt de boer, heeeeey daar kunnen we op inspelen en vragen maar eens meer.

Dus je creeert je eigen crisis

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 10:59

Wij hadden om zeker te zijn bij 2 mensen de 2e snit gevraagd maar die gaat er bij beiden niet komen (droog hooi, kleine pakjes)

Dus zijn we verder gaan zoeken en hebben we ondertussen de helft van wat we nodig hebben al ingedaan via andere mensen, de andere helft hadden we gereserveerd en was besproken.


Omdat deze man nog op vakantie was, hadden we afgesproken het te gaan halen zodra hij terug was.
Gisteren kreeg ik een bericht van hem (had via een advertentie contact met hem) dat hij de advertentie nog niet had verwijderd ivm geen internet op vakantie (begrijpen we), maar dat hij dus wel veel reacties kreeg.... daarom verkoopt hij de pakjes niet meer aan 2.2 euro per stuk zoals gezegd maar gaat hij naar 3.5 euro per stuk..... nou ja.... dit is toch niet netjes???
Ik snap dat hij meer kan verdienen omdat de mensen massaal willen indoen, maar een afspraak is een afspraak en hoewel we akkoord zouden gaan met een kleine stijging van de prijs vinden we dit erover.


Nu dus maar op een andere plaats hooi besteld aan 2.5 euro, iets wat we in de omgeving wel meer vinden.

We merken hier dus wel dat de prijzen zeker stijgen en dat je soms snel moet zijn. (het gaat overigens over 300 pakjes die we nog moeten inkopen, Belgisch limburg)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:12

Vorige week nog hooi bij de fouragehandel gehaald. Er komt momenteel weinig van het land maar van het voorjaar is veel van het land gekomen. En ik denk dat er eind augustus nog een snede van het land komt want mijn landjes zijn al weer groen aan het worden.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 11:36

Denk dat het echt per regio verschilt. Mijn stal heeft normaal genoeg van eigen land, maar nu 2 snedes gehad met minder opbrengst dan normaal. Komen dus grote voordroogblokken tekort voor van de winter. Zie een 3de snee ook nog niet zo snel komen door de droogte. En grote kuilblokken gaan nu voor 50 euro ipv 30 of 35 euro.

Dus als iemand nog een goed adresje weet in omgeving heerenveen/oosterwolde/drachten? Echt mooi, droog verpakt voordroog liefst onbemest en uiteraard geen raar onkruid.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:23

Ik heb al 100 jaar dezelfde leverancier die mij altijd voorziet van top kwaliteit hooi en stro. Hij heeft hele goede oogsten gehad van zowel hooi als stro. Als vaste klant ben ik verzekerd van het hele jaar door hooi en stro voor dezelfde prijs. Wat er alleen misschien bij inschiet zijn de voorverpakte ronde balen die hij anders eind van de zomer nog voor mij laat maken. Die voor ik dan in de winter maanden normaal. Dat zal waarschijnlijk nu niet lukken, maar ach, geen probleem om dan gewoon hooi te blijven voeren.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:52

Hier schiet het gras de grond uit. Dus ik verwacht nog een goede 2e snede. Het hoogheemraadschap heeft hier het water in de sloten heel hoog gezet waardoor de akkers ook natter worden. Onze draines staan zelfs onder water.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:29

Wij wonen ca 20 km bij bokker hagelslag vandaan en de balen kosten hier idd tussen de 40-50 euro.
De kleine baaltjes kosten 3 euro, we hebben ook al gemerkt dat het ene kleine baaltje het andere niet is.
Behalve onkruid lijkt er verder helemaal niks te groeien.
We hebben 37 rondbalen van wisselend formaat en 240 kleintjes gekocht. Deels bemest en deels niet. We hebben twee BWP's.
Verder op is het misschien iets voordeliger, maar dan heb je weer transportkosten of een transportprobleem.
Soms zit het mee en soms zit het tegen. Belangrijk is dat wat er is goed opgeslagen wordt

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:37

Ow echt, neubörger klopt alleen niet meer _O-
Woon nu ten noorden van papenburg

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:39

Het viel me gister op dat de bermen ook weer groen zijn en dat verbaasd me, want hier vallen de bomen uit alsof het herfst is en blijft het gras wat dor waar veel zon staat. Misschien hebben de bermen nog genoeg schaduw van de bomen ( tussen bos en hei door/veluwe )

Maar je ziet ook nog steeds veel groene weides. Het moet alleen ook even een stukje omhoog :)

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:46

Wij hebben twee keer kunnen hooien van eigen land. De tweede keer was de opbrengst wel veel minder dan normaal. Normaliter zouden we ook nu nog wel een deel kunnen verkopen, maar aangezien er de komende tijd nog geen regen komt, denk ik dat ik eerder moet gaan bijvoeren. We houden dus nu zelf alles.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:47

Wij hebben het hooi gelukkig al een maand in de opslag. Wij bestellen met de gemeenschap en hebben 230 balen in de opslag gekregen waarvan er 17 van mij zijn (300kg balen). Helaas 1 minder dan besteld, maar de opslag is helaas niet groter. Gelukkig hebben wij een hooileverancier waar we ook later nog balen kunnen ritselen, maar ik heb ook nog 2,5 baal staan van vorig jaar, dus ik ga er vanuit dat ik uit kom. En anders gaan ze het voorjaar maar langer de wei op. Wij betalen overigens net geen 50€ per baal, dus dat was ook nog goed te doen.
Mensen die afhankelijk zijn van de 2e snede, gaan wel in de problemen komen denk ik...er is nergens meer gras te vinden en ik ga er ook niet van uit dat er een echte 2e snede komt. Als je dan ook nog zonder opslag zit, heb je helemaal het nakijken, want iedereen die het wel kwijt kan gaat natuurlijk als een gek hamsteren.
Ik hoop echt dat het nog een beetje bijtrekt, want hoe dan ook, stress om je paarden is nooit leuk :n

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:10

Hebben hier hooi van eigen land, eerste snede was zo goed en veel dat ik de schuur tot de nok toe vol heb kunnen pakken. Heb zo gelukkig van alleen de 1e snede al een jaar voorraad liggen. Tweede snede is hier al verloren, dat staat nu nog als hooi op het land en gaan we ook geen baaltjes meer van maken. Hoop volgend jaar weer een goede 1e snede te krijgen, dan heb ik geen problemen met een hooi te kort.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:45

48 grote pakken voordroog op voorraad thuisgebracht voor 42 euro per stuk.
Vanwege de droogte nog een volle vracht van 24 besteld, die moet nog geleverd worden. Gelukkig hebben wij een prijsafspraak want dezelfde balen kosten voor anderen nu 60,-

nicole_floor

Berichten: 3250
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 18:58

veersche schreef:
Wij hebben zelf genoeg land dus wij maken ieder jaar zelf hooi.
Dit jaar hebben we vroeg kunnen hooien wat inhoudt dat we het al 2 maanden ongeveer binnen hebben. Tevens hebben we genoeg opslagruimte dus ik heb geen stress.

Uiteraard heeft niet iedereen het geluk om zelf hooi te maken en op te kunnen slaan.

Hier percies hetzelfde. Ik denk ook dat wij dit jaar wat hooi gaan verkopen omdat we meer dan genoeg hebben.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:08

connie64 schreef:
mykelady ik steek mn kop in t zand?

Hoeveel hooi wil je hebben?
zeg maar hoor....

Iedereen gaat raar doen over hooi en nogmaals er is hooi genoeg. Hoe meer mensen hier over gaan praten, t wordt crisis laten vallen, zegt de boer, heeeeey daar kunnen we op inspelen en vragen maar eens meer.

Dus je creeert je eigen crisis


No way. Wij zijn zelf loonbedrijf en zien dat er minder van het land komt en er groeit helemaal
Niets op het moment. Een tweede snee met een beetje mazzel, een derde gaat echt niets worden. Veel paarden en vee wordt momenteel al bijgevoerd en wij worden bijna dagelijks gebeld voor hooi van mensen waarbij de normale leverancier niets of te kort heeft. Maar jij hebt hooi zat? Welke regio want anders koop ik je voorraad op