Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:39

Normaal verkopen we de volledige 2de snede. Dit jaar hebben we besloten om niets meer te verkopen omdat we bang hebben zelf niet voldoende te hebben. Wij hebben van september tot mei ongeveer 120 grote balen nodig en hebben er nu 100. Wij hopen dus nog op een redelijke 2de snede

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:39

Nou ja, als het er niet zou zijn, hadden wij het ook niet kunnen kopen om het naar Zweden te exporteren...

Maar enige moeite moet je er wel voor doen ja.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:40

Quir schreef:
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.


Waar haal jij die pakken voor 20/30 euro per pak? Kan ze nergens onder de 40 krijgen en dan is het baggerkwaliteit ook nog. Voor onkruidvrije voordroog van bemest gras betaal ik rustig 50 euro per pak. Dat heb ik er trouwens ook wel voor over.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:44

Ibbel schreef:
Quir schreef:
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.


Waar haal jij die pakken voor 20/30 euro per pak? Kan ze nergens onder de 40 krijgen en dan is het baggerkwaliteit ook nog. Voor onkruidvrije voordroog van bemest gras betaal ik rustig 50 euro per pak. Dat heb ik er trouwens ook wel voor over.


Bij boeren zelf en niet bij fourage handelaren (voornamelijk uit het noorden, Friesland/Groningen), dat scheelt ook al veel. Kwaliteit is echt heel erg goed.


Afbeelding

Judith68

Berichten: 276
Geregistreerd: 23-05-14
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:45

De boer waar ik de stal van huur heeft meegedacht met mij en prachtig droog voordroog van vogeltjesland gemaakt voor ons. Daarnaast heeft hij ook nog eens ruimschoots grote balen hooi gemaakt, die wij ook mogen gebruiken voor dezelfde prijs als waar we het voordroog voor kopen. Kunnen we mooi naar behoefte en wens voeren. Half augustus laat ik beide testen met de quickscan. Grote balen 450 kg. Ruim genoeg tot volgend voorjaar. Zelf klaagt hij dat hij de wintervoorraad voor de koeien al aan het gebruiken is. Wat hij voor ons gemaakt heeft schijnt niet geschikt te zijn voor koeien, te lang zegt hij.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:54

Ibbel schreef:
Quir schreef:
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.


Waar haal jij die pakken voor 20/30 euro per pak? Kan ze nergens onder de 40 krijgen en dan is het baggerkwaliteit ook nog. Voor onkruidvrije voordroog van bemest gras betaal ik rustig 50 euro per pak. Dat heb ik er trouwens ook wel voor over.

Hier betaal ik daar 25E voor en voor 5E brengt hij deze (wanneer ik hem nodig hebt).
Ik geef aan hoeveel ik ong nodig heb en deze houdt hij voor mij apart.
Als ik een nieuw pak nodig heb dan bel ik en dan komt hij die dag nog een nieuwe brengen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-08-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:56

Wij rekenen 30 euro en dan zelf op (laten) halen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:56

8nnemiek schreef:
Wij staan op het punt om een flinke kar te bestellen bij de hooiboer waar we altijd kopen, en die op pallets onder zeil te bewaren omdat we in de hooistal niet genoeg ruimte hebben.
Ik twijfel zelf nog of we dat hooi nu moeten kopen, of bij de tweede snede direct van het veld af.
Hoe zit dat bij anderen met de tweede snede? Al enig idee of en wanneer die verwacht wordt?

Wij krijgen dit jaar geen 2e snee eraf. Of het weer moet nog heel erg om slaan. Voor ons zelf hadden we gelukkig een heel goede 1e snee. Meer pakken voor anders.2e snee is normaal voor de verkoop dus dat is pech maar geen drama hier

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 15:59

Jeetje wat goedkoop, ik betaal al jaren 65 euro voor 400kg(?) voordroog. Hij komt ze wel per stuk brengen, woont krap anderhalve km hiervandaan.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:07

De boer waar wij elke keer 3-4 rondbalen ophalen(doorsnede 1.30) heeft de prijs met 5 euro opgeschroeft. Dus geen 30 euro per baal maar 35 euro per baal.

Als het goed is heeft hij genoeg dat wij de hele winter etc hooi kunnen kopen.
20-30 km van ons vandaan vragen ze voor de zelfde rondbalen al 50 euro.
En let wel ik woon in duitsland... Een "normale" prijs voor 1.30 doorsnede rondbaal is 20-25 euro. En daar zit de boer al boven en nu dus gewoon het dubbele...

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:10

Let wel dat je met een paar balen per keer ook geen leuke prijsdeal kan maken zoals quir die gelijk een vrachtwagen vol laat komen.

hagelslag
Berichten: 9038
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:16

cobiie schreef:
Let wel dat je met een paar balen per keer ook geen leuke prijsdeal kan maken zoals quir die gelijk een vrachtwagen vol laat komen.


Bedoel je nu mij?
Wij kopen nu al 3 jaar bij deze boer elke 5-6 weken ongeveer hooi.
We hebben dus ongeveer 30 voorbestelt wat bij de boer opgeslagen ligt

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:28

hagelslag schreef:
cobiie schreef:
Let wel dat je met een paar balen per keer ook geen leuke prijsdeal kan maken zoals quir die gelijk een vrachtwagen vol laat komen.


Bedoel je nu mij?
Wij kopen nu al 3 jaar bij deze boer elke 5-6 weken ongeveer hooi.
We hebben dus ongeveer 30 voorbestelt wat bij de boer opgeslagen ligt

Niet specifiek, maar 30 balen over een gehele winter ophalen bij iemand is minder interessant voor die boer dan in 1 keer meer dan 100 balen verkopen.

Tuurlijk willen ze hun locale vaste klanten te vriend houden, maar op die wijze verwacht ik niet dat je de uiterste prijs krijgt. De boer zal nog voor een deel van die 30 balen opslagkosten hebben en dus doorberekenen.

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:30

Laurievc schreef:
Wij hebben net een boerderij + bijbehorend land gekocht en hebben meteen een voorraad hooi laten komen. Als ik het nu uitreken zouden wij tot maart - april toe moeten komen. Als we nog ergens een goedkopere vracht tegenkomen kunnen we nog wat bijkopen. Maar zonder/weinig opslag is inderdaad een stuk moeilijker...

Ik woon niet heel ver bij jou vandaan (Clinge, vlakbij Stekene), wij wonen hier ook net, maar ik heb nog weinig adresjes gevonden om hooi te halen. Weet jij (of andere mensen) hier in de buurt nog plaatsen (Oost Zeeuws-Vlaanderen/Sint Gillis Waal eo)? Wij kunnen onverpakt niet veel opslaan, verpakt wel, maar met maar 3,5 paard vind ik grote pakken niet handig.

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:38

hooi hebben we binnen .
voordroogleverancier had ook meeste hooi binnen en hoopte nog op 3e snede maar voorjaar is er veel binnen gehaald.
probleem is wel dat er meer nodig zal zijn omdat veel mensen nu extra hooi moeten voeren.
veel vraag is stijging van prijs zo werkt dat nu eenmaal.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:40

Ik ben ook maar even gaan rekenen. Wat ik verwacht nodig te hebben. En ik ga ook de zolder maar al vol steken. Zijn maar 2 paarden maar ik heb geen zin om half de winter de hoofdprijs te gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:50

Ik ben al wat aan het inslaan geweest, heb nu 180 baaltjes gekocht. Ik hoop nog een aantal partijtjes op de kop te kunnen tikken, het gaat hier nog voor normale prijzen weg. Hooi gaat hier hard, mede doordat ik de paarden amper op gras heb. Ik heb geen zin in stress om midden in de winter ergens hooi vandaan te kunnen halen, zoals afgelopen jaar. Normaal halen we altijd voordroog van eigen land, alles vanaf de 2e snede is dan voor de paarden. Helaas dit jaar nog geen enkel baaltje van het land gehaald. Vorig jaar viel de opbrengst ook wat tegen. Ik hoop dat we er nog wel wat af kunnen halen, maar ik ben er bang voor...

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:53

wij hebben een vaste boer die brengt ons hooi,en die heeft al 2x gemaaid ,dus hooi zat,en al ik hier om mij heen kijk in de omgeving kunnen ze nog zeker een 3de snee eraf halen van heel veel land...

rollen van ong 400 kilo betalen we 25 euro voor ,gebracht dan wel..

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:54

crisis? die is er niet maar wordt gemaakt door iedereen.....

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:56

Eerste en tweede snede prima kuil/voordroog/hooi gehad. Zelfs heel veel opbrengst van sommige percelen. Hebben er na 140 gewikkelde verkocht te hebben nog 120 staan. Aanvankelijk voor verkoop, maar ze blijven nu maar gewoon staan voor het geval dat. Genoeg voor ons om de winter door te komen. Mais wordt denk ik een groter probleem (ivm de koeien). Gras is nu niet zo veel en de andere gewassen hebben op dit moment meer prioriteit om te beregenen. De prijzen liggen sowieso heel erg uiteen zie ik...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:58

Hooi ligt al zeker een maand op zolder.
Echter de 2e snede is hier in de buurt ook allemaal hooi geworden vanwege het weer, dus weinig voordroog. Mijn buurman maakt meestal voor mij, maar er staat te weinig op het land. nu heeft hij gelukkig voor dezelfde prijs voordroog kunnen kopen bij een andere boer en gelijk ook voor mij. Dus ik ben helemaal happy met mijn buurman :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:58

Bij ons op stal is er meer dan genoeg hooi gelukkig.
Stro gaat hier ene probleem worden begreep ik.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:08

hier is er al 'n vrachtwagen vol vertrokken, de inkopers bieden goed dus zorg dat je er bij komt! (nee wij verkopen nu niet meer )

MykeLady
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:09

connie64 schreef:
crisis? die is er niet maar wordt gemaakt door iedereen.....


Je kunt natuurlijk ook je kop in het zand steken inderdaad.

Er wordt echt héél veel minder van het land gehaald dit jaar.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:10

Mijn hooiboer maakt zich ook niet druk. Het zal wel per plek verschillen.