Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:02

Ja maar dan sta je wel al daar te plekke, dan is het niet altijd leuk om dat soort verrassingen tegen te komen. En je ziet niet altijd wat er in de baal is mee geperst, soms lijkt een baal aan de buitenkant wel aardig en dan maak je m open en zit er van alles in zoals blik of plastic of dikke takken.
Ik ben heel blij met mijn 2 vaste adressen, nooit gedoe of rommel er in en altijd mooie kwaliteit en niet eens voor de hoofdprijs

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:13

Ja, dat is zo, maar ik zou nooit bestellen zonder het te hebben gezien. We hebben ook een vast adres, maar laden alsnog zelf de baaltjes in. Een tijdje terug heeft mn man gezegd dat er wat in zat en kregen we een baaltje kado.

Het was eerst 4,50 en daarna was het 5 euro en dat is het nu nog steeds. Stro 4,50 en dat is zo gebleven.
Kan wel verder weg halen voor 3,50, maar onze auto rijdt 1:5 met trailer, dus heeft weinig nut als het nog niet nodig is.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:34

De balen die wij halen zijn gewikkeld, de losse baaltjes daar gaat de oudste altijd van hoesten. Vandaar mijn specifieke vraag :) ik durf niet zomaar wat te bestellen. Mocht iemand een goed adres hebben dan hoor ik het graag!

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:10

superpony schreef:
Ja, dat is zo, maar ik zou nooit bestellen zonder het te hebben gezien.

Ik wel :o Heb een vast adres en ik weet dat 't daar goed is. Als er wat mee is wordt 't geregeld. Bij mijn "noodadres" is de kwaliteit wel wisselend, daar kijk ik wel eerst hoe het er uitziet.

Ondertussen vraag ik me af welke stalbodembedekking er de komende winter zal zijn. Stro in de stal ben ik geen fan van, Hemparade en Aubiose wel. Vlas zou op zich ook wel kunnen nog... weet iemand hoe de gewassen/grondstoffen voor bodembedekking het tot nu toe doen?

Hier groeit het gras ook weer. Zal fijn zijn als er nog een keer gehooid kan worden :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:50

Gehakseld koolzaadstro? Daar is ook een mooie oogst van binnen gekomen. Kreeg afgelopen weekend nog een mooie aanbieding.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:00

Koper, maar dan heb je het dus al gezien. Dat is niet ongezien iets bestellen.

Wij halen echt zelf, omdat ik wel heb gezien dat een paar andere boeren, waar we eerder wat hebben gehaald/besteld, snel wat mindere balen ertussen proppen. Of je komt 2x zelf, hebt prachtige balen. Ze komen bezorgen en het is allemaal minder.

Wij hebben in de stallen vlas liggen, maar er ligt al een flinke bodem vlas in en we halen er amper wat uit. Stro geven we alleen om te knabbelen en ligt in hooihuisje. Stro als bodembedekker vind ik niet super fijn. Voorheen wel vlas op de bodem gedaan en dan echt 5 pakken en dan stro erop. Dat elke dag gemest en opgestrooid en dan 2x pj de vlas eruit. Bleef mooi droog en ging niet zo stinken.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:24

Toch blijven ze het overal herhalen dat er voor nu nog wel genoeg te koop is maar dat het voor komende winter wel eens een probleem kan gaan worden als je dan moet bij halen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:29

Hier 22 baaltjes gehaald voor de normale prijs, 4 euro p/s. Niks aan de hand :) Eerste twee snedes waren uitzonderlijk goed volgens de boer, 3 en 4 zijn nooit gekomen. Maarja, we wonen in Nederland en er gaan áltijd 1 of 2 snedes mis per jaar.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:36

Als alles grote stallen en mensen met grote opslag nu groot ingekocht hebben, zou wat nu nog beschikbaar is, voor de kleine particulieren zijn en dat is er nog wel.
Wij kunnen echt onmogelijk 500 balen opslaan, maar als dat wel had gekund, hadden we dat wel gedaan. Neem aan dat iedereen met ruimte dat ook heeft gedaan inmiddels.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:49

Mijn partij die ik op het oog had, is niet geschikt. Ik heb de analyse van de pavo binnen en suiker zat in hoekje 5 (meest rechts =>140). Maandag haal ik een ander baaltje van een andere partij. Ik hoop niet dat door de droogte alle beschikbare baaltjes suikerbommetjes zijn. Dit hooi zag er op het oog super uit. Heel lang stengelig en grof. Eind juni gemaaid.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:35

damian23 schreef:
Mijn partij die ik op het oog had, is niet geschikt. Ik heb de analyse van de pavo binnen en suiker zat in hoekje 5 (meest rechts =>140). Maandag haal ik een ander baaltje van een andere partij. Ik hoop niet dat door de droogte alle beschikbare baaltjes suikerbommetjes zijn. Dit hooi zag er op het oog super uit. Heel lang stengelig en grof. Eind juni gemaaid.

Ik denk haast dat alles wat in die droge periode gehooid is hoog in suiker zit.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:52

Dat denk ik ook ja

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:57

mirim schreef:
Ik kom uit het westen en woon nu in het oosten. Inderdaad is in het westen alles duurder.
Zelfs de hoefsmid!
Rondom bekappen was in het westen €35,00 . Dat vond ik al niet duur.
Maar nu betaal ik voor rondom bekappen €25,00 en voor voor beslaan , inclusief leren zolen en siliconen,€80,00.
Hooi en stro is ook goedkoper .
De prijzen fluctueren nog steeds ( natuurlijk ) maar ik ben nog niet zo duur uitgeweest als in het westen.


Het verbaast mij juist dat het in het oosten vaak helemaal niet zoveel goedkoper is. Pensionstallen vragen hier bijvoorbeeld ook gewoon 300+ euro pm op, zonder veel noemenswaardigs te bieden.
Hooi is hier normaal tussen de 4 en 5 euro per klein baaltje. En dat is nu nog steeds wel te krijgen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:15

GDG schreef:
damian23 schreef:
Mijn partij die ik op het oog had, is niet geschikt. Ik heb de analyse van de pavo binnen en suiker zat in hoekje 5 (meest rechts =>140). Maandag haal ik een ander baaltje van een andere partij. Ik hoop niet dat door de droogte alle beschikbare baaltjes suikerbommetjes zijn. Dit hooi zag er op het oog super uit. Heel lang stengelig en grof. Eind juni gemaaid.

Ik denk haast dat alles wat in die droge periode gehooid is hoog in suiker zit.


Ik heb nu hooi van eind juni met de mooiste analyse van de afgelopen 2 jaar.
Een zeldzaamheid überhaupt al om echt goede partijen te vinden.
Dat is wel echt een hoofdbreker de afgelopen jaren. Dit keer mazzel.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:22

Ninx, ik ben jaloers op je!! Maar gelukkig is er hier nog zat te krijgen. Ook hooi wat in het voorjaar is geoogst. Mijn ervaring met voorjaarshooi is goed. Ik heb daarbij nog nooit extreem hoge suikers gehad.

Ik heb nu twee keer een partij echt super langstengelig en grof hooi wat qua suikers super hoog zat.

hoop dat ik met de volgende partij (ander land, minder grof) meer geluk heb.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:56

damian23 schreef:
Ninx, ik ben jaloers op je!! Maar gelukkig is er hier nog zat te krijgen. Ook hooi wat in het voorjaar is geoogst. Mijn ervaring met voorjaarshooi is goed. Ik heb daarbij nog nooit extreem hoge suikers gehad.

Ik heb nu twee keer een partij echt super langstengelig en grof hooi wat qua suikers super hoog zat.

hoop dat ik met de volgende partij (ander land, minder grof) meer geluk heb.


Mmm, ik had recentelijk zoveel pech dat het lot me misschien een goede partij hooi heeft gegund ;-)

Soms heb je een een partij hooi waar alle parameters van lijken te kloppen, en als je het in handen hebt lijkt het ook echt ideaal paardenhooi... en dan sterft het alsnog van de suiker.
Dus op het juiste moment gemaaid (ochtend, weinig zon), van een goed perceel, goede verschillende grassoorten, voldoende uitgegroeid, lang kunnen drogen.... en dan nog suikerbommen.

Meten = dus echt weten.... anders weet je niks.... helaas :-(

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:19

Ninx, het is je gegund hoor!!! Maar een beetje jaloers zijn mag toch wel? Maar hier komt het vast ook goed.

Ik heb jaren geleden een keer een partij gehad wast 22% suiker bevatte (partij is toen retour gegaan). Omdat ik het niet geloofde heb ik nog contact gehad met Eurofins. Het was echt prachtig paardenhooi. Grof, lange stengels en mooi in het zaad. Volgens Eurofins was het suiker zo hoog omdat het waarschijnlijk om een stuk grond ging wat weinig bemest was en het gras de ruim tijd had gehad om uit te groeien. Je moet dus eigenlijk maaien voordat het te veel in zaad staat. Meten is weten. En het liefst voordat je schuur vol staat met suikerbommen. Ik ben dus heel blij met de pavo ruwvoerscan!!!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:46

[quote="damian23"
Ik heb jaren geleden een keer een partij gehad wast 22% suiker bevatte (partij is toen retour gegaan). Omdat ik het niet geloofde heb ik nog contact gehad met Eurofins. Het was echt prachtig paardenhooi. Grof, lange stengels en mooi in het zaad. Volgens Eurofins was het suiker zo hoog omdat het waarschijnlijk om een stuk grond ging wat weinig bemest was en het gras de ruim tijd had gehad om uit te groeien. Je moet dus eigenlijk maaien voordat het te veel in zaad staat. Meten is weten. En het liefst voordat je schuur vol staat met suikerbommen. Ik ben dus heel blij met de pavo ruwvoerscan!!![/quote]

Jup, en laat nou veel mensen denken dat je zo ideaal paardenhooi maakt.......

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:14

Heeft het zin om die suikerbommen in water te weken? Fructaan is toch oplosbaar in water?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:23

Ik heb paar kleine partijen, niet de moeite om voor 3 x 30 pakken verschillende partijen analyses te laten maken...is erg droog en best hierdoor hard hooi, oogt natuurlijk heel mooi...ik week het een paar uur in de kruiwagen, hierdoor weer mals en groengrassig, eten ze ook graag..ik hoop extra suiker uit te spoelen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:39

Hopelijk blijft het aanbod dan goed of kan je een hele partij kopen, want als je straks wel met schaarste komt te zitten, heb je misschien de luxe van keuze niet meer.

Het wordt toch wel weer redelijk warm en droog de komende 2 weken zeiden ze.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:03

Onze hooiboer vandaag weer gesproken. Hij is niet happy. Gisteren een stuk van 3ha gemaaid, daar komen normaal 90 ronde balen vanaf, nu 30. Normaal haalt hij 3 snedes van zijn land en dan in totaal een 100 balen (125kg). Hij mist nu minimaal 1 snede en heeft allerlei klanten al nee moeten verkopen. Hij probeert duidelijk om voor zijn vaste klanten nog wat over te houden. En dus heeft hij ook een nieuwe klant afgewezen die 300 balen wilde. Ook verzoeken uit zweden gehad.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:36

Hier in het Noorden trekken de weides al mooi groen, groei zit er goed in. De meeste percelen zijn weer fris en fruitig en je ziet dagelijks verschil.

Hooi zal het niet worden maar voordroog komt er hier in elk geval nog voldoende af in de buurt. Prijzen gaan straks wel weer wat omlaag, iedereen heeft nu een bult voer staan hier en straks is er zat over.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:01

In Noord-Holland trekken de weides ook goed bij. Gisteren waren al een aantal boeren aan het maaien. Ik heb dus goede hoop dat er de komende 2 weken nog wel een snede van het land komt. Maar maandag haal ik een ander proefbaaltje van een partij met wat fijner hooi en minder zaadjes. Ben benieuwd...

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:11

GDG schreef:
damian23 schreef:
Mijn partij die ik op het oog had, is niet geschikt. Ik heb de analyse van de pavo binnen en suiker zat in hoekje 5 (meest rechts =>140). Maandag haal ik een ander baaltje van een andere partij. Ik hoop niet dat door de droogte alle beschikbare baaltjes suikerbommetjes zijn. Dit hooi zag er op het oog super uit. Heel lang stengelig en grof. Eind juni gemaaid.

Ik denk haast dat alles wat in die droge periode gehooid is hoog in suiker zit.


Dat gras is gegroeid met normaal weer toch? Droogte kwam daarna pas.