Aardepen in emmer water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joke165

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:24

Susanne schreef:
Anoeska27 schreef:

Ik kwam inderdaad ook kijken of er gewoon wat letters van Aardappelen ontbraken :')


Precies dit :')
Hahahah sorry TS totaal offtopic maar ik kwam ook alleen even kijken wat een 'aard epen' was _/-\o_


Haha voelde me zelf zo blond maar zo las ik het ook. Gelukkig ben ik niet de enige :D :D :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:30

Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')

dat had ik dus ook!

Maar een oplossing heb ik ook niet, toch maar wat emmertjes water dan? De grond wordt uiteindelijk vast zachter

Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:48

Pantykous schreef:
Totaal offtopiuc maar ik las dus (uitgesproken) aard-eepen en ik ben alleen maar hier om te kijken wat dat dan was :')


Same :j :') :')

Anders dan de suggesties die reeds gedaan zijn zou ik het ook niet weten TS :(

Succes, hopelijk vind je een passende oplossing!

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 14:56

Inderdaad een lange aardpen in de grond slaan. Een stuk stevig betonijzer van ruim een meter of anders een aardpen voor de huis electra die je bij de bouwmarkt koopt.

En zorgen dat je paard geen rubberlaarzen draagt ;-)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 15:06

volgens mij heeft die aardpen er niets mee te maken.
normaal staat daar ook helemaal geen stroom op,dus maakt het ook niet uit wat die verbinding met de grond is.

volgens mij is het toevallig je pony die ontdekt heeft dat er veel te weinig stroom op de draden zit,en profiteert er nu lekker van.

heb je draad of lint?

draad geeft heel vaak problemen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:06

tengeltje11 schreef:
volgens mij heeft die aardpen er niets mee te maken.
normaal staat daar ook helemaal geen stroom op,dus maakt het ook niet uit wat die verbinding met de grond is.

Uiteraard staat daar normaalgesproken geen stroom op. Wat dacht je dat de functie van de aardpen is?
Sterker nog, zolang je schrikdraad nergens contact maakt met de aarde, zou er door je schrikdraad ook geen stroom moeten lopen. Dat gebeurt pas zodra een paard (of jij, of een slechte isolator, of een vochtige paal waar de draad tegen hangt) de verbinding met de aarde vormt.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:32

Er staat wel constant stroom op je draad,als jij eraan komt,gaat deze via jou,de kortste weg naar de grond.
(waar zouden anders de tikjes vandaan komen waar draden bv slecht aan elkaar vastgemaakt zijn?)

Op de aarding zit normaal geen stroom,daar kan je aankomen zonder schok te krijgen,die is enkel bedoeld om overtollige stroom op je netwerk af te leiden als die er is.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 16:38

tengeltje11 schreef:
Er staat wel constant stroom op je draad,als jij eraan komt,gaat deze via jou,de kortste weg naar de grond.

Op de aarding zit normaal geen stroom,daar kan je aankomen zonder schok te krijgen,die is enkel bedoeld om overtollige stroom op je netwerk af te leiden als die er is.


Nee, de grondpen zit er in zodat de stroom via de grond weer terug naar de min-pool kan, als je geen grondpen gebruikt (de min-pool helemaal niet aansluit), krijg je geen schok van het apparaat. Want er wordt geen gesloten systeem gevolgd.

Afbeelding

Dit plaatje ken je vast wel. De batterij is het schrikdraadapparaat, het draad naar het lampje (en door naar de schakelaar) is je stroomdraad, jij (of je paard) bent de schakelaar en het draad tussen de schakelaar en de min-pool is de grond en de aardpen.

Wat er nu gebeurt is dat door de droogte een "draadbreuk" zit tussen de schakelaar en de min-pool, tussen de aarde waar jij op staat en de aarde waar de grondpin in zit is onvoldoende contact om het circuit te sluiten, vaak is het probleem gelokaliseerd bij het contactpunt tussen grondpen en aarde rond de grondpen, maar als de bovenlaag erg droog is, kan het zelfs in de grond (onder je voeten) zelf al mis gaan.

Het is dus niet hetzelfde als de aardedraad in je stopcontact.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:34

Sclimpre schreef:
Snadrem schreef:
Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

Dit gaat niet echt verschil maken. Bij droogte is het probleem dat de aardingspen niet voldoende contact heeft met de grond errond. Jouw - draad gaat evengoed naar een aardingspen.
De - draad dient om toch een schok te geven wanneer het dier, bij jou de kat, geen contact maakt met de grond, bv omdat het over een droge houten schutting loopt.


Dit is wat ik bedoelde. Als je de draden zo aansluit heb je helemaal geen aardpen nodig omdat de stroom via de - draad terugloopt naar het schrikdraadapparaat. Dan heb je ook een stroomkring.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:24

Dit zou ik nooit doen zonder grondig overleg met de fabrikant. De toestellen zijn ontworpen om de aarde als geleider te gebruiken. De aarde is een matige geleider. Wanneer je die matige geleider vervangt door een quasi perfecte geleider (een metalen draad) komt de klap des te harder aan.
Je zou dan ook alle draden van je weide moeten ontdubbelen. Beide draden moeten dicht genoeg bij elkaar zijn zodat het paard ze allebei tegelijk aanraakt, maar mogen elkaar nergens raken.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:07

Sclimpre schreef:
Dit zou ik nooit doen zonder grondig overleg met de fabrikant. De toestellen zijn ontworpen om de aarde als geleider te gebruiken. De aarde is een matige geleider. Wanneer je die matige geleider vervangt door een quasi perfecte geleider (een metalen draad) komt de klap des te harder aan.
Je zou dan ook alle draden van je weide moeten ontdubbelen. Beide draden moeten dicht genoeg bij elkaar zijn zodat het paard ze allebei tegelijk aanraakt, maar mogen elkaar nergens raken.

Mijn oude stroomklok (zelfde merk als huidige) had wel degelijk instructies om met + en - draad te werken ipv aardpen. Ze zijn er dus wel degelijk op berekend. 1x een rotklap kan wel eens noodzakelijk zijn om ervoor te zorgen dat je beesten van de omheining af blijven en dus veilig waar ze horen. Paarden & koeien kunnen op dit punt redelijk wat hebben, schapen is een ander verhaal, die gaan sneller aan een hartaanval van zo'n klap.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:34

tamary schreef:
Snadrem schreef:
Weet niet of het met de accu die jij hebt ook kan, maar wij hebben voor de katten hier stroomdraad rond de schutting. Dat zijn 4 draden die + - + - zijn. Dan maak je dus zelf aarde doordat je altijd + en - aanraakt. Ongeacht het weer.

Dan moeten die + & - wel dicht genoeg bij elkaar lopen, want paarden duwen of enkel tegen de onderste draad of hangen over de bovenste (testen en kantjes/takken snoeien), en bij er gewoon doorheen rammen werkt dat ook niet snel genoeg. Kans dat zo'n opzet bij paarden werkt is dus klein. Bij katten wordt het meestal gebruikt zodat ze klap krijgen bij het er in springen, want zonder grondcontact anders geen sluiting stroomkring en dus klap.

En zelfs dat is geen garantie.
Ja voor dieren die contact maken met de grond wel maar niet als je een schutting oid hebt van niet-geleidend materiaal terwijl je kat daarop staat en dus geen contact maakt met de grond.
In dat geval kun/moet je een ijzerdraadje spannen bij/tussen de draden en vanaf dat ijzerdraadje een tweede draad naar beneden laten lopen de grond in.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:43

lor1_1984 schreef:
tamary schreef:
Dan moeten die + & - wel dicht genoeg bij elkaar lopen, want paarden duwen of enkel tegen de onderste draad of hangen over de bovenste (testen en kantjes/takken snoeien), en bij er gewoon doorheen rammen werkt dat ook niet snel genoeg. Kans dat zo'n opzet bij paarden werkt is dus klein. Bij katten wordt het meestal gebruikt zodat ze klap krijgen bij het er in springen, want zonder grondcontact anders geen sluiting stroomkring en dus klap.

En zelfs dat is geen garantie.
Ja voor dieren die contact maken met de grond wel maar niet als je een schutting oid hebt van niet-geleidend materiaal terwijl je kat daarop staat en dus geen contact maakt met de grond.
In dat geval kun/moet je een ijzerdraadje spannen bij/tussen de draden en vanaf dat ijzerdraadje een tweede draad naar beneden laten lopen de grond in.

Nee, het is JUIST om te voorkomen dat de schutting niet goed geleid en er geen tik wordt gegeve. Als je de plus en de min raakt krijg je altijd stroom, al hang je in de lucht, omdat je zelf de stroomkring rond maakt.

Dat is de hele reden dat ik dit systeem heb aangelegd hier.


Edit: misschien dat het met een bewegend plaatje wel duidelijk is. Nogmaals: Géén aardpen, niks de grond in, het zit er niet bij. Gewoon een ronde stroomkring.
https://goo.gl/images/4RwYvX

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Aardepen in emmer water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:12

Ik heb dus een stroomsetje dat ook zo'n gesloten stroomkring zou moeten zijn maar het hield mijn kat met geen mogelijkheid binnen. :+
Vandaar dus dat ik een extra ijzerdraadje heb gespannen en an daaruit een paar draadjes naar de grond toe en daarin vastgestoken.
Niet diep ofzo maar voldoende om de kat binnen de tuin te houden.