Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:15

Jaren met plezier op een stal gestaan totdat de paarden 2 weken verplicht verschimmelt hooi moesten eten. De stal eigenaar vertikt het om ander hooi te halen, ze kregen ook pas weer nieuwe als het op was.
Moet je net een tinker hebben die altijd alles eet. Uit pure ellende at hij elke dag een paar hapjes, maar liet het eigenlijk gewoon liggen. Heeft hierdoor nog zware koliek gehad en heeft copd en stof en schimmelallergie opgelopen. Zijn longen zijn inmiddels te slecht om echt te rijden. Paardje is vrij snel hierna naar een eigen plekje gegaan waar hij lekker mag genieten op de wei.

mika11

Berichten: 11114
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:20

Mijn paard mocht ooit tijdelijk niet in het land vanwege een blessure.
Wel in de paddock, waar ze dan zou komen te staan met water en hooi.
De paddock stond vol onkruid, maar dat was niet erg.

Wel kwam ik er na anderhalve dag achter dat mijn paard helemaal geen hooi had gekregen.
Het bleek wel handig te zijn om haar geen hooi te geven zodat ze het onkruid zou opeten.
En de paddock dus meteen weer gekortwiekt was.

Schandalig omdat een paard niet van onkruid kan leven.
Maar ook gevaarlijk omdat het onkruid met wortel met heel veel zand eraan omhoog kwam als mijn paard een hap nam.
In zo'n zand paddock zijn de wortels niet diep geworteld, dus dat komt met een hele klont zand eraan mee omhoog.

Maar een paard wat niet te eten krijgt, gaat uit nood wel dat onkruid met al dat zand eten. :(

De afspraak om mijn merrie toen hooi te geven in de paddock werd gewoon niet nagekomen.

Autumnn

Berichten: 8046
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:41

Dropneus95 schreef:
Jaren met plezier op een stal gestaan totdat de paarden 2 weken verplicht verschimmelt hooi moesten eten. De stal eigenaar vertikt het om ander hooi te halen, ze kregen ook pas weer nieuwe als het op was.
Moet je net een tinker hebben die altijd alles eet. Uit pure ellende at hij elke dag een paar hapjes, maar liet het eigenlijk gewoon liggen. Heeft hierdoor nog zware koliek gehad en heeft copd en stof en schimmelallergie opgelopen. Zijn longen zijn inmiddels te slecht om echt te rijden. Paardje is vrij snel hierna naar een eigen plekje gegaan waar hij lekker mag genieten op de wei.


Oh dat beschimmeld hooi verhaal ken ik. En dan ook nog terug krijgen dat we dat ook nog moesten betalen ondanks dat het weggegooid werd :')

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:47

Hier een staleigenaar die op een gegeven moment zelf de bermen ging maaien in de polder en dat aan de paarden voeren... Ben blikjes, macdonalds verpakkingen, halve chips zakken, verschimmelde boterhammen, sigarettenpakjes en een gebruikte condoom tegen gekomen in haar hooinet. Dat was de druppel en ben meteen opzoek gegaan naar een andere stalling

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 19:55

Op mijn oude stal werd vertelt dat de paarden iedere dag buiten kwamen.
In de winter stonden de paarden hele dagen op stal, als het regende, als het vroor, als er teveel water in de paddock stond, als zij niet thuis waren, met de feestdagen of als het onder de 5 graden was. Kon wel janken.

Bovendien vond de staleigenaresse mijn paard dik. Mevrouw was de standaard dressuurknollen gewend en dochterlief wilde de ribben van haar dressuurknol net kunnen zien. Dan wassie goed. Nou die van mij is een tinker/fries, dus die ging direct, zonder overleg met mij, op streng dieet. Hij kreeg tweemaal per dag een hoopje hooi. Dit was binnen 20 minuten op. Ik pakte zelf hooi bij maar dat mocht niet. Meermaals gevraagd of hij wat meer kon krijgen. Gebeurde nooit, want hij was te dik.
Ik heb uiteindelijk hooi balen bijgekocht (dit was een 'volpension' stal he...) en ging zelf 2 x per dag bijvoeren.

Uiteraard ondertussen intensief opzoek naar andere stal. En met gierende banden weg! Paard heeft er nog nooit zo goed uitgezien!

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:11

Jeetje zeg.
Wat een verhalen!
Ik sta nu supergoed, maar een 13 jaar geleden heel kort op een stal gestaan waar de paarden geen voer kregen omdat de eigenaar dronken op bed lag..en dan niet 1x maar meerdere dagen per week.
Ze stonden op stro,dus buikvulling kregen ze wel.
Maar was echt zwaar teleurgesteld -O-

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 20:58

Mijn paard lag opeens dood in de wei, dit werd opgemerkt door de buurman. Die belde de staleigenaar op dat er al een aantal uren een paard dood in de wei lag, of hij dat gezien had?
Vervolgens belt de staleigenaar een stalgenoot met de mededeling dat haar paard dood is. Ze is volledig overstuur naar stal gereden om er daar achter te komen dat het mijn paard was, niet die van haar. Er stonden 5 paarden in de wei, 2 daarvan waren van mij. Er was maar 1 witte, en die was dood. Als je dan nog de verkeerde belt ben je echt niet goed bezig.

Zowel ik als de stalgenoten zijn de volgende dag vertrokken.

nicole_floor

Berichten: 3266
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:10

Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik al mijn hele leven mijn paarden gewoon aan huis heb staan. :(:)

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:42

Waaw wat een verhalen allemaal!

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:55

Wat heb ik dan een geluk met mijn stal. Zat er erg tegenop toen ik terug ging verhuizen van Koog aan de Zaan naar Emmen. De beste optie was een pensionstal. De eerste keer dat ik daar ging kijken voelde het direct goed, alsof je thuis komt. De eigenaar is heel relaxed en denkt altijd met je mee. De stalgenoten zijn stuk voor stuk gezellig, en diegene die denken dat ze 'beter'zijn dan de rest liggen er eigenlijk standaard er heel snel uit. Aankomende Zondag hebben we een speurtocht te paard en een BBQ..

Mijn paard vind het daar geweldig, voelt zich daar nog meer thuis dan op onze oude stal. Dus voor haar hoef ik niet te verhuizen, zelf heb ik het daar ook goed... je kunt het echt treffen.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:08

Thokkaddisje: vond mijn verhaal al bizar :(:) maar de jouwes is nog erger -O-
En nee, niet rot bedoeld want je verhaal is al triest genoeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:25

Inderdaad wat een verhalen.
Al snap ik wel dat een pensionhouder een paard een handje niks geeft omdat hij anders als enige niks krijgt, dat is hier op stal ook zo, mijn oudje hoeft eigenlijk sochtends niet maar stalhouder heeft netjes overlegd dat mijn paard anders heel chagerijnig is, dus krijgt nu sochtends een deel van haar brok van savonds, ook fijn dat dit gewoon overlegd word.

Hier ook nog wel een verhaal, ik was net naar de andere kant van het land verhuisd en mijn paard kon bij een familielid staan die zelf een aantal pony’s aan huis had staan, wel 24/7 buiten, had mijn paard nooit meegemaakt maar leek mij perfect.
De winter kwam, en de paarden heb ik regelmatig bijgevoerd omdat het anders niet tot amper gedaan werd, net als water bijvullen.
Geen probleem, ik mocht er voor bijna niks staam dus doe dan graag wat terug.
Dit was een type man van elk jaar de shetlandmerries laten dekken op kleur, de lente kwam en op een dag kwam ik aanrijden en zag 1 vd merries in de wei liggen, meteen er heen en had meteen al door dat het niet goed was, merrie zag er uitgeput uit, nat van het zweet en opgedroogd vruchtwater aan de achterkant zitten.
Naar binnen gelopen en gemeld, zegt die vrouw, och ja ze is al een paar uur bezig hoor (vrouw had geen verstand van paarden en man was voor zaken weg), en dacht dat het normaal was dat ze er net als met mensen een paar uur over zouden doen.
Ik gezegd dat ze de da moest bellen en het echt niet goed was, wou ze niet.
Ik haar man gebeld, die vond het ook niet nodig, en zou over een uur thuis zijn, ik moest echt weg met pijn in mijn hart.
Hoorde later dat ze toch uiteindelijk de da erbij hadden, veulen was al paar dagen dood in de buik, maar als da eerder was geweest hadden ze de merrie nog kunnen redden...
Uiteindelijk besloten weg te gaan, verhuisd naar andere stalling en kreeg een paar weken later appje van die man dat ik nooit meer hoefde terug te komen omdat het belachelijk was dat ik hun zwart maakte bij de rest vd familie en dat ik ze beschuldigd had van verwaarlozing etc, heb dit nooit tegen iemand gezegd dus heel vaag.
Vooral het feit dat ik zelfs 1 jaarling van hun halstermak etc had gemaakt, deed alles voor hun.

Gelukkig sta ik nu wel al 3 jaar op een hele fijne plek.

Ploef
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:38

Ja 1 pensionstal gehad waar ik echt pissig van werd. Paard moest op dieet blijven, werd snel te dik en kans op hoefbevangenheid. In de zomer smeten ze alle paarden op het land en kregen ze naast het gras ook onbeperkt hooi. Voor sommigen prachtig, maar voor de mijne vreselijk. Werd maar dikker en dikker, met als gevolg op een dag warme hoeven. Dus ik in overleg met dierenarts, paard moest van de 24/7 wei af. Ik in gesprek met pensionhouder of die niet op de paddock mocht en gedeeltelijk op de weide (3 uurtjes) met graasmasker. Met veel tegensputteren dier grotendeels op de paddock. Maar volgens hun brak hij uit, nou oke zetten we er toch een vriendje bij? In de paddock ernaast stond een groep shetties van de pensionhouder, waarvan vast wel eentje bij de mijne kon. Mijne was zo vriendelijk als wat. Geen sprake van. De volgende dag stond mn paard gewoon weer 24/7 op het land zonder graasmasker en met onbeperkt hooi. Ik heb mn paard per direct verplaatst...

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 01:39

Pfoe kan geloof ik ook een heel boek schrijven hier over.

Van stalling die de prijs per pony bijna 100 euro per maand omhoog gooit terwijl er voor mij niks veranderde aan stalling oid. Maar wel nieuwe luxe uitloopstallen gebouwd werden voor andere waar ik niet voor werd gevraagd want mijn pony’s konden daar toch niet in :?

Tot een stalling met alle luxe en ruimte en zou niet druk bezet worden hoefde van de eigenaar allemaal niet meer. En in een dag kwamen er 10 paarden bij en daar volgde ee nog wel wat bij.
Dat met maar twee paddocks voor de hele winter en geen structuur kwa buiten zetten.
Was ik voor de winter weer weg (helaas binnenbak, stampmolen en veel land was toch te mooi om waard te zijn).

Wederom fijne stalling met uitloopstal gevonden, maar wel weinig luxe maar hee de pony’s stonden happy.
Tot dat de uitloop meer modder dan uitloop was en ook nog eens ‘verborgen’ financiële problemen dus geen stro en biks voor aantal dagen was normaal. Maar weg gegaan voor het te laat was en inderdaad alles is op slot gegaan en de boel is geloof ik geveild oid.

Tot een super fijne plek waar je de hoofdprijs betaald en alles maar dan ook alles zelf regelt en doet (voor het zelfde bedrag stond ik elders all in) maar hee de paardjes zijn happy :)
En na anderhalf jaar wilt de eigenaar van het terrein dat mijn verzorg meiden hem geld gaan betalen voor betreden van het erf. Sja toen maar weer me biezen gepakt....


Toen pension stalling waar beloofd werd aankomende zomer een goede rijbak te bouwen tot die tijd kon je alleen voor 0900 tussen 1230/1330 en na 1700 in de rijbak. (Voor iemand in de horeca niet ideaal)
Je raad het al de rijbak is er nog steeds niet.
En dan nog maar niet te spreken over het voeren om 0900-1230-1700 of het 3 uurtjes buiten komen of bij een regen bui binnen op stal moeten blijven staan.

Nu al even een super fijne plek en ja bij elke stal is er wel wat. Maar dan nu wat minder luxe en wat meer moeten doen op stal kwa klusjes er omheen. Paardjes lopen lekker vrij onderling veel land en redelijke rijbak (die we onderling bijhouden.)

Als verzorgster vroeger ook al heeeeel wat stallen gezien. En toch met eigen paarden ook flink gewisseld.

Fid

Berichten: 140
Geregistreerd: 09-03-16
Woonplaats: Oirlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 05:44

Hier ook mijn paard op de vorige stal weggehaald. Stond op een nieuwe stal. Alles zag er tip top uit. Idd zag er zo uit........ de paarden werden vanaf april 24/7 buitengezet tot november op zich super alleen dat het een kleine wei was met 14 paarden zonder beschutting dus in de zomer met die hitte...... en als het hard regende..... mijn paard kreeg er rainrot. In de stal lag zo weinig stro dat ze op het beton stonden. Weinig ruwvoer en veel brok terwijl ik een koudbloed heb en het liever andersom zag. Je werd daar naar beneden gehaald want je hebt geen verstand van paarden ik weet het beter. Aangesproken worden dat je te weinig met je paard doet terwijl ze zelf maar 3x per jaar op haar eigen paard rijd. Haar paard was een wever op stal, maar dat deed ze alleen als er mensen op stal waren. 8)7 Daar weggehaald.

Nu staat hij op een superplek. Betaald maar de helft als bij de vorige stal. Moet hiervoor wel zelf uitmesten maar dat is geen probleem. De stal is 5 min rijden van huis. Met dit warme weer staan ze Snachts buiten en overdag met ventilator aan op stal. Ze staan in een kudde van 5. Mijn paard heeft geen wonden meer van bijten/trappen van andere paarden. Hij heeft er nog nooit zo goed uitgezien.

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 06:46

Hier ook ooit op een leuke stal gestaan.

* Werd geen tot zeer weinig hooi gevoerd.
* Ze vonden dat hij maar gewoon brok moest hebben (word levensgevaarlijk van brok).
* Goedkope uitmest slaaf was ik.
* Als ik voer in zijn bak deed haalde ze hem uit de box en zette hun eigen paard erin (zodra ik weg was).
* Iedere dag een zeiknatte box.
* Paard zou geen gebroken griffelbeentje hebben (heb de rekeningen nog liggen van jaren terug).
* Wormenkuren gejat uit mijn kast.
* En nog meer dingen verdwenen van mij uit de kast die op slot zat.
* Voertonnen kapot gegeten door hun honden (om bij het voer te komen aangezien ze niks te eten kregen).
* Mijn zadel/hoofdstel en andere spullen gebruik zonder mijn toestemming.
* En zonder mijn toestemming rijden op mijn fjord.

* Uiteindelijk mond open getrokken en toen dachten ze mijn te kunnen bedreigen.
* Zelfs mijn ouders opgebeld en die bedreigd.
* Mijn caravan die er stond zouden ze in de fik steken.

Mijn vorige stal was super en daar ben ik om bepaalde personen weg gegaan en ik trok het mesten niet meer lichamelijk. Huidige stal is echt top voor mijn paard en die geniet nu.

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 06:57

Hoiii

Wij zouden een shetlander overnemen, en die zou dan op stal gaan staan in capelle. Mevrouw vond dat het toch te snel vond dus zonder stalling. Toen naar Barendrecht gegaan foto's van een mooi klein stukje wei en daar zou ons shetje op komen te staan. We kwamen daar aan. Geen normaal hek alles vast gezet met tirap bandjes en de spijkers staken uit het hout. Er stond 1 blok van een boom in het midden en werd verteld dat dit was om hun op te trainen. Voer zou bij de stalling zitten. We kwamen daar aan en ze vertelde wat ze allemaal zou doen voor we zouden komen en het af zou zijn. Wij de pony gekocht en daar aangekomen het was nog steeds net zo en geen gras. En de mevrouw bleef mini shetjes kopen dus stond onze pony ineens met 4 hengsten daar op stal en moest flink knokken voor ze plekje.

Dit 1 a 2 weken aangekeken en ik kom daar aan ponys ontsnapt. Ik haar gebeld van niet op ik kon niet naar binnen want het slot had ineens een andere code.
Over het hek heen geklommen. Geen water niks.

Ik en me vader de pony even later opgehaald en weggebracht naar een super stalling waar ik nu zit.

Word ik 2 weken later gebeld door een ex eigenaar van een pony die die vrouw van die slechte stalling ook had overgenomen waarom we weg zijn gegaan etc. Alles verteld dat we van ellende weg zijn gegaan.

Wat blijkt?
Al die tijd heeft ze de ponys niet gevoerd, slecht over mij gepraat tegen die ex eigenaar van een pony die daar stond. Het blok hout wat daar in de wei stond was opzij geschoven en lag dus boven een enorm gat waar 1 pony toen in is gevallen met ze been. (Hij had hem wel kunnen breken ) en ik kreeg filmpjes van die ex eigenaar van een pony die die eigenares van de wei had overgenomen dat die van mij steeds ontsnapt was uit het vuil zat te eten, de ponys geen eten of drinken hadden en zaten te vechten.

Uiteindelijk heeft de ex eigenares van een pony die daar stond geëist aan de eigenares van de wei om de pony terug te geven omdat het niet goed ging met die pony en ik ook van ellende weg ben gegaan.
Bleek idd die pony flinke longontsteking te hebben en die vrouw van de wei dus niks heeft gedaan eraan en dus al een maand de pony ziek was.

Ik ben echt nog flink boos en leest door die vrouw omdat me pony ze been had kunnen breken en ze niks heeft gezegt over dat me pony ontsnapt was en uit het vuil heb lopen eten etc.

Ben blij dat ik daar weg ben.

Zit nu op een stalling waar altijd geboerd word onderling netjes gemest. Mensen zijn super aardig Da, hoefsmid en tandarts goed onderhouden word en onderling afspraken gemaakt worden.
2 stukken wei.
24/7 water hij heeft 3 vriendjes waar het super mee gaat, longeer bak. Stuk zand om lekker door te rollen.
Stallen alles!

En een geweldige omgeving om lekker rond te lopen.

Mando

Berichten: 15701
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:05

Ik zou van het westen naar het noorden verhuizen.
Wist echt niets van de omgeving maar een kennis stond op een leuke stal.
Een melkerij.. prima.
Ik gaan kijken.
Stonden lekker buiten, was een buitenbak en in de overkapping stallen en een groepsgedeelte voor jonge paarden
Prima.

Toen ik aankwam hadden ze in een hoek en provisorisch stalletje gemaakt voor me.
Prima.

In het begin.. was oktober.. mocht hij wel op het land....
Maar ze hadden een bak met hoge wal en hij werd dus in november niet op het land gezet maar in de bak totdat ze klaagde dat hij op de wal steeds stond en over het draad daar sprong naar het land.
Dus hij mocht niet meer buiten.
Dagen werden korter en ze hadden 1 bouwlamp voor de bak dus je zag je paard niet eens lopen zeg maar.
Nouja daar valt ook nog mee te leven.
Maar het werd ook natter dus alles was modder modder modder....
Tot ik merkte dat hij wel heel druk werd bleek hij echt niet meer buiten te komen.
Ze hadden iets van 8 honden lopen die overal scheten wat niet werd opgeruimd dus als je aankwam moest je hordelopen om bij de stal te komen.
Ze scheten op het hooi en stro het was te ranzig voor woorden.
In de hoek naast zijn stalletje hadden ze geiten gezet die de hele dag door aan het blèren waren.

Het was vreselijk en het voerbeleid ook.

Het toppunt was toen hij zijn kogel verdraaid had en ik op het erf ging stappen in het donker en hij er vandoor ging en ik languit lag in de hondenstront.

Ben via via uitgekomen op de stal waar ik nu alweer bijna 10 jaar sta.
Het heeft 5 weken geduurd eer ik er terecht kon.
Ik ben met trailer en vent er toen naartoe gegaan. Gezegd dat we per direct vertrokken. Ze begonnen gelijk over het stalgeld.
Ik had dat bij me en heb ze netjes betaald.
Jankend vertrokken naar mijn nieuwe stal was zo vreselijk blij dat ik daar weg was.

Achteraf had ik bv bij een ruiterzaak eens moeten gaan informeren hoe of wat met stallingen daar had me een hoop ellende en zorgen gescheeld.

Het heeft me wel een goede hoefsmid opgeleverd dat is het positieve ervan maar die kwam er ook niet meer omdat ze schulden hadden.

Ik sta nu op een geweldige stal en ook al ben ik zelf verhuisd en moet ik verder rijden daar is me het allemaal waard.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:24

Had een driejarige hengst die zonder mijn toestemming bij twee andere drie jarige hengsten gezet werd in kleine paddock langs groep met fokmerrie's, was ik dus niet erg blij mee. Vervolgens wegens medische redenen hem laten castreren. Op den duur mocht hij in de groep staan. Toen werd ik ineens gebeld dat hij een ander paard tegen de vlakte aan gewerkt had en daar op was gaan liggen en bleef bijten en dat ze hem met longeerzweep eraf geslagen hadden en hij toen twee mensen aangevallen had en hij dus niet meer buiten mocht. Toen besloten andere stalling te zoeken voor hem. Toen ik hem op ging halen werd er nog gezegd dat hij iedereen die voor zijn stal kwam aanvloog en dat dat bij mij ook zou gebeuren. Netjes de volgende staleigenaar verteld waarom ik weg was gegaan op die stal maar dat ik die verhalen zelf niet geloofde. Op nieuwe stal kon iedereen met hem overweg. Nooit geen problemen met andere paarden of mensen. Zelfs de kinderen die er rond liepen knuffelde erg graag met hem. Nooit geen enkel probleem met hem gehad. Dus blij dat ik toen weg gegaan ben op die ene stal.

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:43

Ohh wat een verhalen allemaal zeg! Gelukkig heb ik niet zulke rare dingen meegemaakt.

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:33

Nu ik lees over de hengst, schiet me tebinnen dat ik eens op een stal stond waar iemand bewust haar merrie in de paddock bij andermans hengst had gezet om te kijken wat er zou gebeuren :+

De eigenaar van de hengst was ehm, not amused -O-

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:50

Ik stond op een kleine pensionstal, ivm school en werk kwam ik altijd in de avond. Tot ik op een dag een vrije middag had en ik langs stal ging. Bleek mijn paard gewoon binnen te staan, terwijl de rest lekker op de wei stond. Kreeg ik als banketstaaf excuus dat ze het land helemaal vertrapt en dat ze haar niet te pakken krijgen. Ja vindt je het gek, het paard kwam nooit buiten. Ik kwam er toen dus achter dat ze al een hele lange tijd niet meer buiten werd gezet.

Ik vond dat zo erg dat er niet gewoon gecommuniceerd werd. Die zelfde dag durfde de pension eigenaar ook nog is met een stalverhoging van 50 euro te komen. Ik ben meteen een andere stal gaan zoeken en die zelfde week vertrokken.

Nu sta ik op een stal, waarbij mijn paard lekker kan rennen wat ze wilt op het land. En ze is ook nog is makkelijk te pakken te krijgen, dus waar het aan lag? :+

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:58

Ik heb kennelijk pech gehad, want alle stallen waar ik ooit een paard heb gestald (van zeer lang geleden tot lang geleden) waren vreselijk. Varierend van stands, blootliggende stroomdraden in de box, beschimmeld voer, 's winters niet naar buiten mogen, wonden onbehandeld en onvermeld laten, smerige stallen, spullen jatten, etc etc tot een koe met uierontsteking die tot haar buik in de stront stond (heb stiekem alles verschoond en koe gewassen, was toen 14, mocht niet van stalhouder) en een eindeloze hoeveelheid zieke en dode kittens. Ik voerde ze stiekem bij, maar dat werd ontdekt, stalhouder woedend want dat mocht niet, dan vingen ze geen muizen. Nee, ik denk dat die 18 kittens en 2 volwassen katers, die dagelijks met z'n alleen 1 in water geweekte boterham kregen geweldig veel muizen vingen, vooral omdat die kittens vaak maar 5 weken oud waren als hij ze ergens ophaalde.

De laatste twintig jaar heb ik mijn paarden altijd aan huis gehad. Wel meer werk, maar nooit het soort ellende die jullie beschrijven.

Ineke2

Berichten: 33141
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:05

Sommige verhalen hier zijn zo slecht opgeschreven dat ik ze niet eens begrijp :?

De verhalen die wel te lezen zijn, wat zitten daar heftige dingen tussen zeg.

Ondertussen zelf ook wel een aantal stallen gezien en dingen meegemaakt.

O.a. een stal met keurige verzorging van de paarden. Daarop echt niets aan te merken. Overdags op de wei, echt elke dag ook in de winter. Ze hadden de winter weide wat hoger liggen als de rest dus die was ook dan goed te doen.

Er was een goede eb en vloed buitenbak en dito paddock.

En nou komt het: Ik heb een IJslander en toen ik er al een paar maanden stond mocht ik opeens niet meer tölten in de bak, want het was een dressuurbak en daar zou de bodem stuk van gaan -O-

Tölt is gang waarbij net als de stap er altijd 3 benen op de grond zijn. Niet gesprongen zoals de galop, waarbij je echt zand kunt verplaatsen.

Dus dat is natuurlijk grote onzin!

Maar prima dan tölt ik alleen buiten...

Vervolgens vroeg ik een tijdje later of er een bijrijdster welkom zou zijn, want dagelijks alles doen in combi met werk en huishouden dat is mij af en toe wat te veel.
Dat was goed... dus ik opzoek naar een bijrijdster.
Komt er iemand kennismaken ( volwassen persoon) had nog nooit op een IJslander gereden en kon de gangen daardoor niet heel goed scheiden nog. Niet erg als je er voor het eerst opzit en maar goed / vriendelijk met het paard omgaat komt dat wel.
Paardlief tölte dus af en toe onbedoeld in de bak.
Kandidaat bijrijdster was klaar, afgezadeld en we zaten nog wat na te kletsen.
Kwam de stalhouder ineens naar buiten helemaal boos dat dat niet de afspraak was, hij wilde geen töltende paarden in de bak en geen bijrijders die waren niet welkom in de bak en mochten alleen buitenrijden!

:\

Totaal overdonderd was ik... na een stilte zei ik dat er toch overlegd was dat ik opzoek ging naar een bijrijdster en dat hij daar geen bezwaar tegen had gemaakt?
Een bijrijdster komt dan hoe dan ook op het terrein en de stalhouder had niks gezegd over alleen buitenrijden etc...

Nou dit was voor mij een beetje de druppel. Ik laat mij niet uitschelden en voor leugenaar uitmaken en ben niet veel later vertrokken naar een andere stal.

Anoniem

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:33

Phoe, heb ook op diverse stallingen gestaan. Nu zelf aan huis, ideaal.

Stalling 1 was opzich wel oké, tot ze besloten er mee te stoppen. Ze hadden dit nog niet gezegd tegen mij maar had het wel in de gaten, kwamen met allerlei vage verhalen, ja je mag hier niet meer naar de wc want iedere keer als jij bent geweest is de wc verstopt. Juist ja, ik ging daar zelden naar de wc maar goed.

Stalling 2 maar 3 maand gestaan, met ruzie weggegaan. Brokken op de grond voeren terwijl ik gezegd had ik de voerbak (had ik zelf gekocht, hun voerden hun eigen paarden biks op de grond, maar ik wou dat niet).
Geen hooi geven, of beschimmeld hooi. Niet naar buiten mogen want er was altijd wat. Eigenaresse dacht mij telkens les te moeten geven terwijl ik aan het rijden was (terwijl ze nog maar 2 jaar paard reed, en ik al 6 jaar). Mijn pony borstelen en vlechten terwijl ik had aangegeven dit niet fijn te vinden. Nieuwe halstertouwen buiten laten liggen in de modder.
Toen ze de manen en staart van mijn pony had geknipt zijn we weg gegaan.

Stalling 3. Dik stalgeld betalen en het zou all Inn zijn. Maar op den duur moest ik steeds meer zelf doen, ook de verzorging van hun eigen paarden doen etc. Wel dik blijven betalen, en toen ze zeiden dat het duurder ging worden zijn we vertrokken.

Stalling 4. Die was eigenlijk best goed, leuk en gezellig. Maar ook deze meneer moest zich op den duur overal mee bemoeien. Haalde de deken van mijn pony af, want dat was niet nodig. Liet haar snachts buiten terwijl dat niet de afspraak was. Vaak geen water, of het stro was op. Hij verzorgde z'n eigen paarden ook slecht. Ik hielp vaak mee met stallen uitmesten etc maar op den duur was ik meer met de verzorging van zijn paarden bezig dan dat ik zelf tijd had om te rijden op mijn pony.

Stalling 5, gouden bergen beloofden ze. Maar uiteindelijk mochten ze bijna nooit in het land, ze moesten op een puzzelstukje paddock zonder hooi, de hele dag. Was hier dus ook weer snel klaar mee.

Stalling 6, de laatste en ook de ergste.
Ze voerde mijn pony niet (pony krijgt slobber) en loog hier over.
Weinig hooi. Dus heb zelf maandenlang hooi naar stal moeten slepen. Wat ze dan weer vertikte te voeren.
Pony niet goed geweekte slobber geven.
Dagelijkse medicijnen 3x per week vergeten.
Stallen niet uitmesten, weinig strooisel.
Paarden in de winter 16 uur in de blub zonder hooi.
Op stal geen water geven, Ohja, buiten ook niet.
Had net een nieuw hooinet gekocht voor buiten, mijn pony stond apart en ik wou het net 1x per dag vullen en dan buiten ophangen voor haar.
Volgende dag kom ik haar, ligt het net in de modder bij haar paarden.
Nee, dat was echt de ergste stalling.
Op het laatst stond mijn nieuwe paard er ook bij, dus had er 2 lopen.
Gebeurde regelmatig dat ik s'avonds op stal kwam en die van mij geen water hadden. Toen ik ze water gaf klokten ze beide een hele emmer in één keer weg, en nog hadden ze dorst.
Heb er bij staan janken als een klein kind. Wat vond ik dat vreselijk...