Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:22

karuna schreef:
Even alles doorgelezen. En sommige dingen verbazen me niks. Ook ik heb stunts van stalhouders meegemaakt. Met zelfs een blijvend ziek paard als gevolg van bewust overvoeren. Ipv een handje eiwit arme mix in een sobere tinker duwen die we zelf kochten. Nee dan geef je 2,5 kilo hoog eiwit sportmix omdat hij anders zo zielig snel zijn eten opheeft. In onze vakantie heeft ze een ruim 100kilo dame op mijn jonge tinker laten rijden in een loodzware bak dagelijks. Toen we terugkwamen rug naar de kl ote en heel zwaar spierbevangen. Zelfs na uitfoeteren door de dierenarts bleef ze teveel voeren. We zijn daar letterlijk gevlucht en tijdelijk in een noodstal met heras hekwerk elders gaan staan.

Zij had ookde vreemde gewoonte. Paarden in de wei. Om 1300 gingen ze naar binnen voor hun brok en was de stal dicht tot half 3 en stondn de paarden verplicht binnen.

En de laatste pensionstal voor ik zelfzorg weer kwam staan. Volwassen Zoon was doorgedraaid en had de pest aan me. Hooi weghalen, poep de wei ingooien, me fysiek bedreigen enz. Voor mijn veiligheid moest ik weg van zijn vader. Ik had een plekje gevonden, ben dat aan het inrichten, kom met been in gips vlak voor verhuizing. Wordt ik door stalgenoten gebeld dat mijn tweede jonge tinker in een smerige stal van een ander achter slot staat. Zomaar. Zij vragen waarom. Ik zou niet betaald hebben en daarom had hij hem opgesloten en papieren achterover gedrukt. Terwijl er betaald was ( fout van hun bank) ik heb nog eens deel betaald dat ik tot vandaag niet meer heb terug gehad. Ondanks belofte

Uiteindelijk hebben mijn lieve stalgenoten de paarden mee weten te krijgen en al mijn spullen overgehuisd. Waar deze omslag vandaan kwam weet ik nog niet. Gestoorde zoon mogelijk de aanstichter

Aantal stallen eerder eraf getrapt omdat ik vroeg waarom er twee dieren waar onder mijn tinker beschimmeld hooi en veel te weinig kregen en de rest van de paarden meer dan genoeg en goed. Tinker was in twee weken tijd verandert in hoopje magere diarree ellende. Stal was peperduur > 350 euro. Wat bleek beiden stonden aan het eind van de rij en ze hadden geen zin nog een keer met een kruiwagen te lopen om bij te halen. Dus kregen zij de restjes of het oude beschimmelde spul dat boven de stal lag ter isolatie

Had jij wel toegestaan dat er iemand anders op jouw paard zou rijden? Anders vind ik dat een absolute no-go.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:27

Anjali nee natuurlijk niet, deze dikkere dame borstelde af en toe. Meer mocht niet gezien haar gewicht en het ingereden jinge tinker met een lange rug. We hadden ook zadel mee naar huis genomen, brede rug dus niks paste. Maar de stalhoudster had dat even samen besloten met deze vrouw. We waren zo witheet woest kwaad, en rug naar de kl ote en spierbevangen met blijvende schade. Dan heb je een jonge gezonde tinker gekocht zodat je niet weer met een zorgenkindje zit. En door gedrag van anderen weer heel zijn leven extra zorg moeten bieden.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:14

karuna schreef:
Anjali nee natuurlijk niet, deze dikkere dame borstelde af en toe. Meer mocht niet gezien haar gewicht en het ingereden jinge tinker met een lange rug. We hadden ook zadel mee naar huis genomen, brede rug dus niks paste. Maar de stalhoudster had dat even samen besloten met deze vrouw. We waren zo witheet woest kwaad, en rug naar de kl ote en spierbevangen met blijvende schade. Dan heb je een jonge gezonde tinker gekocht zodat je niet weer met een zorgenkindje zit. En door gedrag van anderen weer heel zijn leven extra zorg moeten bieden.

Dat is inderdaad heel ernstig!Ik denk zelfs dat ik ze zou aanklagen,omdat er blijvende schade aan je paard is ontstaan.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:33

anjali schreef:
karuna schreef:
Anjali nee natuurlijk niet, deze dikkere dame borstelde af en toe. Meer mocht niet gezien haar gewicht en het ingereden jinge tinker met een lange rug. We hadden ook zadel mee naar huis genomen, brede rug dus niks paste. Maar de stalhoudster had dat even samen besloten met deze vrouw. We waren zo witheet woest kwaad, en rug naar de kl ote en spierbevangen met blijvende schade. Dan heb je een jonge gezonde tinker gekocht zodat je niet weer met een zorgenkindje zit. En door gedrag van anderen weer heel zijn leven extra zorg moeten bieden.

Dat is inderdaad heel ernstig!Ik denk zelfs dat ik ze zou aanklagen,omdat er blijvende schade aan je paard is ontstaan.


Nou inderdaad!
Te bizar voor woorden zoiets :oo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37247
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:40

Was in dat geval kansloos. Zelfs na uitfoeteren door dierenarts doorgaan met te veel voeren. Mevrouw was niet voor enige rede vatbaar. Zelfs deels da kosten betalen weigerde ze. We hebben toen gekozen voor wegwezen, noodbox elders. Meer was ons de energie niet waard. Tinker is inmiddels overleden, de mevrouw ook. Was een geval van pensionhoudertje spelen terwijl je zonder enige kennis van paarden van amsterdam naar toen nog betaalbaar lelystad verhuisd

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:58

Wat een gekke verhalen lees ik hier -O-

Zelf nooit zoiets meegemaakt. Staleigenaar heeft vorig jaar wel een nieuw paardje toegelaten.. Een hengst :+ Wij hadden 5 merries en 1 ruin, en geen vrije wei. En niemand van ons zag het zitten om dat beest er bij te nemen natuurlijk. Paard werd dan maar in de buitenpiste gezet, maar die omheining staat nogal wankel. Eigenaar van het paard moest daarom zijn wagen tot tegen de ingang van de wei parkeren om ontsnappen tegen te gaan.

Na een maand is het dier terug vertrokken. Gelukkig maar. Beest was toen 8 mnd oud, eigenaar kende niets van paarden, dit was hun eerste. Heb ze een keer betrapt toen ze hem "wilden laten kennis maken met de andere", dit deden ze door hem over de deuren heen aan onze merries te laten snuffelen. Merries helemaal van slag en het hengstje zelf ook.

Staleigenaar vraagt sindsdien bij interesse in een stal wat het geslacht is om zulke dingen te voorkomen, iedereen blij! :)

Op mijn vorige stal, volpension, "zijn we altijd aanwezig, als er wat scheelt hebben we dat meteen gezien". Daar werden de paarden van de ene op de andere dag van de weide gehaald, veel te bruut, stonden we met zn zessen op een rij te wachten op de DA wegens koliek. Dat de mijne toen blijkbaar al uren neerlag, vond niemand nodig om me te laten weten. Nadat ze hersteld was heb ik haar verhuisd. Dat "altijd aanweig zijn en meteen verwittigen" werkte vooral als je les nam bij 1 van hun eigen lesgevers, zo bleek. En als je je inschreef voor interne dressuurwedstrijden, maar een eigen lesgever had, eindigde je telkens laatst. Want hun eigen lesgevers zaten in de jury :+

Niks mega dramatisch dus, al had de koliek anders kunnen aflopen.

Op mijn huidige stal is mijn paard een keer uit de wei ontsnapt. Buren hebben toen de staleigenaar gebeld, en hun zoon heeft haar gevangen en de eerste de beste stal ingeduwd die hij tegen kwam. Paard was 100% in orde, dus ik was al lang blij. Maar ze moeien zich zo weinig met ons (wat ik geweldig vind) dat ze niet weten welk paard bij welke eigenaar en welke stal hoort :+ Ik ben sindsdien "dat meisje met het paard dat poorten open krijgt" :D

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:22

LWDaisy schreef:
Maar ze moeien zich zo weinig met ons (wat ik geweldig vind) dat ze niet weten welk paard bij welke eigenaar en welke stal hoort :+ Ik ben sindsdien "dat meisje met het paard dat poorten open krijgt" :D


Fijn dat ze zich niet bemoeien, maar ik zou het op zn minst wel netjes vinden als je de naam weet van de persoon die je iedere maand een hoop geld overmaakt ;)
En ook zou het wel fijn zijn dat als er iets met je paard mankeert ze weten wie ze moeten bellen.. "Ipv oh dat meisje met dat paard wat poorten open krijgt.. Uhhmm welk telefoonnummer hoort daar ookalweer bij". Niet echt handig

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:49

Ja je wil niet teveel bemoeienissen maar ook zeker wel enige interesse en ervaring in paarden. Dat zou ik dan toch willen. Maar goed ieder z'n ding.

Met de voeding hebben wij ook eens een pensionklant gehad die haar paard overvoerde. Paard was zo druk 's ochtends dat ze hem niet fatsoenlijk buiten konden zetten in de winter. Maar die wilde dat ook niet geloven. Ze had er dan zelf ook weinig last van maar erg vervelend voor degene die hem buiten moest zetten. Ken veel mensen die hun paard bakken met voer geven.
Of de ene week was hij te dun en paar weken later weer te dik. Gewoon om wat te zeuren te hebben. Aandacht had ze altijd nodig.
Blij dat ze vertrok ook niet op een nette manier maar bij mij ging de vlag uit.(ben ook pensionklant trouwens).

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:26

Ik heb jarenlang de pony's en paarden thuis bij mijn ouders gehad.
En soms hadden we een pensionklant erbij staan.
Er waren leuke dingen bij, maar soms ook wel dat je prive geclaimd werd.
Door binnen te komen, als er soep werd gegeten. Tja dan konden ze mee eten.
Aan de andere kant als mijn ouders aan het werk waren, werden hun honden ook naar buiten gehaald,
en ze niet de hele dag binnen zaten.
Op vakantie gaan, kon makkelijker omdat dan de paarden gevoerd en verzorgd werden.
Dus wel een win-win situatie.
Later ging ik uit huis en mijn paard op een pension stal, geheel verzorgd, en ik kreeg een berichtje als bv het voer bijna op was. ( had ik vaak al in de auto liggen).
Maar ik had een graasmaaier paard, en een baby,dus de noodzaak om iedere dag te gaan was er niet.
Voelde toch niet fijn. Ik moest uiteindelijk bij ze weg omdat ze de box weer nodig hadden voor hun eigen paard, die uit de opfok kwam.
Dus bij toeval bij een boer kunnen zetten aan de overkant van ons huis.
"s morgens voordat het hele gezin wakker werd, deed ik weer met veel plezier mijn paard, en ik kon er heerlijk rommelen. Sta er alleen, geen andere pensionklanten, dus alleen met de boer en zijn koeien te maken.
Bij een nieuw paard dacht ik die een 2 maanden op een pensionstal te zetten met binnenbak,
zodat ik het rijden kon oppakken. Resultaat na een vliegreis trombose gekregen, met bloedverdunners gaan leven en niet op mijn paard meer rijden.
Pensionhoudster kreeg geestelijke problemen, en ik kon nog even de stallen en voer voor haar en mijn paard regelen. Stalgeld is daar hoger als bij de boer, dus lekker terug.
Ik ben voor bijna alles zelf verantwoordelijk hooi en stro kan ik daar vandaan halen, krachtvoer zelf regelen. Paarden kunnen tot heel lang in het jaar het land op, maar ook dat ik ik nu 2 jaar geleden kunnen regelen, met een stukje paddock, overkapping en stuk beton.
Paarden dus 's morgens vroeg naar buiten en 's avonds laat naar binnen,
en bij goed weer dag en nacht buiten.
Ik houd de koeien van de boer in de gaten en hij mijn paarden. Bij zijn vakantie verzorg ik hun honden en katten, en bij een weekend weg hij mijn paarden.
Ik zet alle slowfeedbakken vol, is ruim voldoende voor 4 dagen dag en nacht buiten, en 3 nachten op stal. En dan even een paar dagen geen vitaminebrokje.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:17

Inoterry schreef:
Stalling 1. Ik was nog erg onervaren in de paarden en stelde ook niet zulke hoge eisen aan een stal. Maar dat de staleigenaar het nodig vond om mijn paard elke dag 1 kilo geplette haver te voeren en tot 2 keer toe iemand achter mijn rug om op mijn paard te laten rijden was me toch wel wat te gortig.
Stalling 2. In het begin best een goeie stal. Totdat er een andere beheerder kwam. Die vond het onzin om paarden die maar 2 keer in de week lopen dure paardenbrok te voeren dus kwam er als brok afvalhavermeelpallets, bijvoeding voor slachtvarkens. Dat was veel goedkoper. Ook was een zo'n grote hoeveelheid stro in de box maar onzin, ze maken het toch vuil of vreten het op. De paarden stonden dus echt op minimaal stro en meer op beton. Ze vraten het stro op omdat er ook duidelijk veel te weinig ruwvoer werd gegeven. Ook vond ze dat zij kon bepalen wanneer en waarom er welke dierenarts kwam. Liefst helemaal geen, want wij zorgen goed voor de paarden en dan is er geen dierenarts nodig. Ik mocht dus geen dierenarts laten komen voor mijn kreupele paard. Dat was onzin. Zo kwam er dus ook geen dierenarts voor een kreupel paard van hun, een paard met een wond en een paard met overduidelijk droes. Ze mankeerden allemaal niks, er werd goed voor gezorgd. Ook werd er achter mijn rug op mijn kreupele paard gereden. Dit omdat men de mening had dat paarden die eerst van de stal waren geweest ook door de lesklanten bereden mochten worden. En ik had dit paard al binnen 2 dagen na aankomst gekocht dus nog niet alle lesklanten hadden er op gereden.
Stalling 3. Op zich een prima stal voor mijn paard. Alleen had de staleigenaar een pispaal nodig en ondanks dat hij mij, (hoorde ik achteraf na vertrek) enorm graag mocht, was ik bijna elke dag de pineut. Ik durfde bijna niet naar stal.
Stalling 4. Beschimmeld hooi. Medicijnen werden niet gegeven, ook al werd gezegd van wel. Maar de pot was na 2 weken nog net zo vol, terwijl die in 2 weken leeg moest zijn. De bak met brokken werd nooit leeg gemaakt en altijd van boven af bijgevuld dus de laag onderop was rot. Mijn paard stond als laatste in de rij om gevoerd te worden. Dus als er in de winter de ronde werd gedaan met de voerpeen en wortels, die werden fijn gehakt in dezelfde kruiwagen waar 's morgens eerste de boxen mee werden gemest, zonder dat er eerst het zand af werd gehaald, kreeg mijn paard het laatste restje. Dat bestond dan grotendeels uit zand en mest. Ook had ik meerdere keren gevraagd of ze mijn paard aub geen maiskuil wilden voeren omdat ze dit niet luste. Ze gooide de kuil met grof geweld uit haar voerbak en gooide meteen een groot deel van de brok mee weg. Ze werd steeds magerder en magerder omdat ze ook duidelijk minder hooi kreeg dan dat ze nodig had. Vooral in de zomer als ze dag en nacht op de wei stonden. Ook al was het gras op, er werd geen hooi bijgevoerd.
Stalling 5. In eerste instantie een fijne stal. Totdat er een nieuwe pensionklant kwam die de dienst uit ging maken. Mijn paard mocht ineens ipv 8 uur per dag, maar 2 uur per dag buiten. Dan kon het nieuwe paard 12 uur per dag buiten. Ook vond ik het heel raar dat mijn paard, die echt nergens bang voor was, doodsbang was voor de staleigenaar. Er was, door de stomme schuld van de staleigenaar zelf, een paard ontsnapt. Nadat het paard was gevangen ging hij op het gemak naar binnen, komt 3 minuten later met een zweep naar buiten en gaat het paard af staan tuigen. Ook werd ik voor gek verklaard toen ik kwam melden dat er een paard doodziek op de wei lag, dat was geen waar. De volgende dag stond het dier op de kliniek. Maar ik had het nog steeds verkeerd gezien.
Terug naar stalling 3. Heb er jaren prima naar mijn zin gestaan. Helaas begin mijn paard heftig te headshaken en kon hij alleen nog maar in een binnenbak worden gereden. Die was er toen nog niet.
Stalling 6. In het begin DE perfecte stal. Totdat het beleid volledig werd omgegooid. De paarden mochten ineens alleen in de ochtend een paar uurtjes buiten. Als ik dan late dienst had, stond mijn paard 20 uur in zijn box en dat trok dat dier echt niet. Dit samen met nog een hele rits aan kleine dingen zorgen er voor dat ik maar weer ben gaan verhuizen. Ik kwam trouwens een half jaar later een ex stalgenote van deze stal tegen en toen bleek dat iedereen die op die stal gestaan had, vele stonden er al jaren, weg was.
Stalling 7. Heb ik vele jaren met veel plezier gestaan. Niet alles was perfect maar paard had het prima. Totdat de eigenaar een vriendin kreeg en ze op de meest bizarre tijden sluitingstijden gingen verzinnen. En een hele dag niet bij mijn paard kunnen is voor mij geen optie.
Stalling 8. Gouden bergen werden er beloofd. Wat mijn paard kreeg was een zeiknatte box, veel te weinig ruwvoer, maar 2 keer in de 3 dagen een half uur in de molen ipv de 8 uur per dag in de paddock zoals beloofd en beschimmelde voerpenen. Ook was de sfeer daar echt verschrikkelijk, de achterste helft van de bodem van de binnenbak een drama en de bodem van de buitenbak een ramp. Daar mochten geen paarden los in want het was een dure bodem. De bodem bestond uit grove houtsnippers, die je gratis bij de gemeente kan krijgen omdat die anders ook niet weten wat ze er mee moeten, die los op de klei waren gepeurd. Was met stipt de slechtste buitenbakbodem ooit waar ik mijn paard niet eens los in durfde te zetten. De staleigenaar vond zelf dat hij fantastisch voor de paarden zorgen, hij hoorde ze namelijk niet klagen. Van de 14 paarden stonden er 9 met zwaar stereotypisch gedrag.
Stalling 9. Wederom gouden bergen. In de zomer zouden de paarden worden buiten gezet. Dat werd dus niet gedaan want de staleigenares was bang voor paarden. De paarden in het nieuwe gebouw werden keurig op tijd gevoerd. Het gedeelte waar de mijne stond, ivm luchtwegproblemen, werd minimaal 1 keer per week overgeslagen met voeren. En als de dochter des huizes voerde werd het eten van mijn paard in het zaagsel gegooid ipv in de voerbak. De druppel, of beter gezegd de plens, was toen er meerdere paarden ziek werden en er, zowel door de staleigenaar als de dierenarts stelselmatig werd ontkend dat het droes was. Totdat de mijne ziek werd en ik er op stond dat mijn dier werd getest. Toen moest ineens mijn paard in quarantaine terwijl de helft van de paarden al ziek was geweest met dezelfde symptomen.
Stalling 10. Prima stal alleen die stopte na 1 jaar omdat hij de ruimte nodig had voor zijn bedrijf.
Stalling 11. Prima stal, ware het niet dat alles vergeven werd door de ratten en daar echt niks aan gedaan werd want een rat heeft ook recht op leven. Alles zat onder de rattenzeik en stront.
Stalling 12. Prima stal maar op een geven moment zaten de staleigenaresse en ik erg hoog in onze emoties en zijn er wat botsingen geweest waardoor het beter was dat ik ging verhuizen.
Stalling 13 is weer een hoofdstuk apart. Ik had duidelijk aangegeven dat het paard wat ik toen had nogal een ongeleid projectiel wat nog in opvoeding zat was en had overduidelijk gewaarschuwd dat ik er alleen volwassen mensen met ervaring bij wilde hebben. De staleigenaar had met mijn trailer en auto gereden omdat ik dat zelf nog niet mocht, laden ging vlot dus erg veel tijd waren we er niet aan kwijt. We komen aan op de nieuwe stal, staleigenaar stapt uit de auto en loopt weg met de mededeling dat hij weinig tijd heeft. Sta ik met mijn paard die ik niet alleen kan lossen... Komt er na 5 minuten een meisje van een jaar of 13 aan, die was door de eigenaar gestuurd om te helpen lossen. De eigenaar zelf zat al in de kantine te kletsen. De eerste 3 dagen stond mijn jonkie in een heerlijke grote paddock waar hij nog wat kon galopperen. 2 weken later stond hij in een paddock van 5 bij 8 tot zijn kogels in de drek. Ook mocht ik mijn paard absoluut niet los laten in de binnenbak want dan zou hij de bodem kapot trappen. Alleen is het wel tegenstrijdig dat hij wel elke nacht een volledige groep van 10 paarden de hele nacht in de binnenbak liet staan. Andere klanten mochten wel hun paard los laten in de binnenbak. Sta je daar met je ongeleide projectiel van 3 die nergens zijn energie kwijt kan. En dan nog leuk opmerken dat ik hem wel eens op mag voeden....Ook werd er doodleuk opgestrooid met zwaar beschimmeld stro. Ik wist trouwens niet dat schimmel op stro ook rood kon zijn, totdat ik het bij de mijne in de box vond. Ik was dus al langzaamaan aan het rondkijken voor iets anders, maar toen werd mijn paard ziek en begon het drama pas echt. Mijn paard had een bacteriële luchtweginfectie en moest 2 keer op een dag antibiotica hebben. Geen probleem, als ik het klaar zette, zou hij het geven. Dit ging goed tot dag 4, hij vond het niet meer nodig want de snotneus was weg. Gevolg is dat door de weerstand dip die mijn paard toen had, het rhino virus de kop op stak. Niet alleen bij de mijne hoor, er stonden echt wel meer paarden met dezelfde symptomen. Ook meerdere paarden die duidelijk groen snot hadden. De mijne heeft die bacterie infectie waarschijnlijk gekregen omdat de waterleiding was afgesloten, de mijne steeds in zijn bak meste of de bak omgooide en steeds zonder water stond, en ik dus bij andere paarden water uit de bakken moest halen omdat hij weigerde de bak te vullen. Zo zal ook het rhinovirus rond kunnen hebben gaan. Maar de mijne werd in elk geval apart in een box gegooid en er werd helemaal niet meer naar om gekeken. Ondertussen wilde hij nog wel een clinic op stal door laten gaan, want er was maar 1 paard ziek, (en nog een stuk of 6 minimaal) en rhino ging niet door de lucht dus dat kon veilig. Ondertussen mocht ik mijn paard niet uit zijn box halen om in een paddock op ruim 20 meter afstand van de rest te zetten, want hij kon de rest wel eens besmetten. Had de staleigenaar ook al meteen gewaarschuwd welke onderdelen van zijn nieuwe box gesloopt zouden worden en dat er meteen wat aan gedaan moest worden om het veiliger voor mijn paard te maken. Was allemaal geen waar, dat sloopte hij niet. De volgende dag kwam hij op hoge poten naar me toe omdat mijn paard vanalles had gesloopt in zijn nieuwe box, of ik dat even zou vergoeden. Mijn paard stond er in vol pension en daar betaalde ik ook dik voor. Ondertussen mocht hij niet buiten of in de binnenbak. Moest ik hem zelf uitmesten en zelf van water en hooi voorzien want ook dat werd niet gedaan. En wat erger was, hij weigerde ook om voer en medicijnen te geven. Kon ik dus nog mensen gaan regelen die dat voor me wilden doen als ik moest werken. Ik kon namelijk van hem niet verwachten dat hij zich speciaal om ging kleden om mijn paard te voeren want hij kon er niks aan doen dat mijn paard ziek was. En ondertussen kon ik niet weg want mijn paard was voor de 2de keer positief getest op rhino. Door de dierenarts werd merriebrok geadviseerd omdat mijn paard inmiddels erg was afgevallen. Dat moest ik zelf maar kopen. Ook mocht ik alleen nog zaadhooi voeren aan mijn paard omdat ik zoveel hooi gaf. Ik gaf 2 keer per dag een flinke berg wat steeds op was, dus teveel, nou nee. Op een gegeven moment kocht ik zelf strooisel omdat dat beschimmelde stro alleen maar nog een grotere aanslag was op mijn paard zijn luchtwegen, zelf brokken en zelf rijker ruwvoer om hem weer op gewicht te krijgen. De staleigenaar had dus nauwelijks kosten, deed helemaal niks aan zijn verzorging en ik moest gewoon de volle pond betalen. Dolgraag wilde ik weg, maar mijn paard werd voor de 3de keer positief getest op rhino.
Ik was dus wat blij met stalling 13. Die hadden de mogelijkheid om mijn paard volledig in quarantaine te zetten totdat de test goed was. Alleen zo jammer dat daar op een gegeven moment een stel nieuwe klanten de sfeer zo ontzettend verziekten dat ik met steeds grotere tegenzin naar mijn paard ging.
Stalling 15, op zich ook een prima stal maar zowel mijn paard als ik voelden ons daar gewoon echt niet thuis.
Terug naar stalling 3. Ik had het prima naar mijn zin. Alleen toen ik mijn vorige paard verkocht, ik durfde er niet meer op, en mijn nieuwe paard gewoon totaal niet kon aarden daar toch maar weer verhuisd.
Stalling 16. Op zich een hele goeie stal, maar zo jammer dat er daar toen iemand rondliep die de sfeer walgelijk verziekte. Dat in combinatie met het feit dat het een kwartier enkele reis is en ik een enorme pesthekel aan autorijden heb...
Stalling 17. Mijn paard werd super verzorg, ik had het helemaal naar mijn zin, mijn paard niet....
Stalling 18. Er werd soms koeienkuil gevoerd en er was geen omheining om de buitenbak wat mijn paard soms wel heel erg leuk vond. Daar had ik op zich nog wel mee kunnen leven. Dat mijn paard ook daar niet kon aarden en duidelijk een hekel had aan de staleigenaar niet.
Terug naar stalling 16. Toen de pakketprijs flink omhoog ging zij een rekensommetje dat het wel erg duur zou worden. Op zich wilde ik niet weg maar ik wilde niet elke keer aan het einde van mijn salaris nog wat maand over houden.
Stalling 19. ik had beter moeten weten...Daar dachten ze dat paarden dezelfde voerbehoeften hadden als een cavia. Ze mochten meer hooi, maar dan moesten we ook aanzienlijk meer gaan betalen dan dat de stalling in totaal waard was. De buitenbak was ook erg slecht. We hadden binnen een korte tijd dus door waarom het verloop op die stal echt enorm is.
Stalling 20. Duidelijk afspraken gemaakt over het ruwvoer. Alleen zagen die afspraken anders dan ons. Gevolg was dat onze paarden weer veel te weinig ruwvoer kregen. We gaven op een gegeven moment bijna 6 kilo per dag zelf aan ruwvoer bij, omdat hun ruwvoer ook nog eens ontzettend arm was. Mochten wel wel allebei zelf een slowfeeder vullen en ophangen. Die propten we dus goed vol. Op een gegeven moment werd mijn paard te dik bevonden, terwijl je overduidelijk ribben zag, en hij moest afvallen. Heb duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Hij viel toch af. Paard van mijn vriendin ook. Bleek dat ze elke avond onze netten zowat leeg haalden. Ik ben zelf pakjes hooi gaan kopen om ze in elk geval buiten wat eten aan te kunnen bieden. Hun zagen er namelijk geen enkel probleem in om de paarden dagelijks 6 uur zonder ruwvoer te laten staan. Het mooiste kwam toen ik werd opgebeld dat zowel ik als mijn vriendin nog 2 weken de tijd hadden om een andere stal te zoeken. Ze waren ons gezeur over het hooi beu. Mijn vriendin is dezelfde dag nog terug naar stal 16. Ik had voordat ik weg ging mijn paard een flink portie eigen hooi gegeven in zijn paddock met als bedoeling dat er nog genoeg zou zijn tot de volgende morgen. Ik kom de volgende morgen, stond een paard van hun mijn hooi in de paddock van mijn paard mijn hooi op te vreten. Mijn paard stond in de meest kapot getrapte paddock zonder 1 spriet te vreten zielig te kijken hoe de rest hun hooi stond te eten. Ik wist dus ook dat ze nog maar net buiten stonden, het hooi was altijd binnen een half uurtje op. Heb dezelfde dag mijn paard weer terug gebracht naar stal 16, daar staat hij nu nog en hij gaat er ook niet meer weg. De manier hoe we met open armen weer terug ontvangen zijn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , de verandering in de blik van de ogen van mijn paard toen hij zag waar hij was bij het lossen en de tevreden zucht die hij slaakte toen hij zich op de enorme berg met hooi in de wei stortte....... :Y) 8-)


Ik heb ook een redelijke zoektocht in deze regio achter de rug, maar zo erg als de jouwe was hij gelukkig niet. Ik zal je maar niet vragen naar de namen van alle stallen (hoewel ik natuurlijk reuze benieuwd ben!), ik zou alleen heel graag weten welke stal nr 16 is :D

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:21

CharmingS schreef:
LWDaisy schreef:
Maar ze moeien zich zo weinig met ons (wat ik geweldig vind) dat ze niet weten welk paard bij welke eigenaar en welke stal hoort :+ Ik ben sindsdien "dat meisje met het paard dat poorten open krijgt" :D


Fijn dat ze zich niet bemoeien, maar ik zou het op zn minst wel netjes vinden als je de naam weet van de persoon die je iedere maand een hoop geld overmaakt ;)
En ook zou het wel fijn zijn dat als er iets met je paard mankeert ze weten wie ze moeten bellen.. "Ipv oh dat meisje met dat paard wat poorten open krijgt.. Uhhmm welk telefoonnummer hoort daar ookalweer bij". Niet echt handig


Ze hebben wel onze telefoonnummers, dus als ze 1 van ons bellen weten we binnen de minuut over welk paard het gaat, en bellen wij de desbetreffende eigenaar :) Als we wat vragen, krijgen we dat ook altijd. Ze hebben het gewoon heel erg druk met hun eigen zaken :) Veel contact is er niet, we sturen een smsje als het hooi of stro op is, en dan brengen ze dat. Als we hun tegenkomen op het erf is er altijd tijd oor een praatje, maar die mensen hebben het druk :) Ik heb nu wel wozel de wei als haar stal van een naambord voorzien, kunnen ze ons linken. Aan de stal hangt ook mijn telefoonlijst :) Weinig contact, weinig miserie :)

happyflower
Berichten: 3
Geregistreerd: 29-08-18

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 11:57

wat een hoop bizarre verhalen hier, zo bizar hoe andere met hun paard / pony omgaan.

samw82
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 07:16

Welke regels zou een paardenstalling moeten voldoen en de weiden?
Wat zou je moeten doen als je een paardenstalling in Gelderland aan huis tegenkomt waar het zo gevaarlijk vies is.
Er zelfs in de washok overal mest ligt tot in de afvoerputten er niet wordt ontsmet overal hangt er schimmels etc.
De paarden ziektes oplopen en besmet worden met gevaarlijke bacteriën zelfs de weides zijn niet goed.land wordt met gevaarlijke bemesting bewerkt omdat de boer graszaden kweekt voor Barenburg en op dezelfde plek een varkensfokkerij heeft.en hooi verkoopt waar van alles in zit.
De eigenaren gaat het alleen maar om het geld te verdienen aan de stalling.
Ze adverteren erop los voor meer klanten maar nemen totaal niet de verantwoording,schuiven dat af op hun klanten en lachen alles weg zolang ze maar geld verdienen.
Vindt het zo triest voor de paarden aldaar.
Zit in dubio moet ik hiervan een melding doen bij de inspectie? Wat is de beste stap?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 08:27


linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:41

-O-
samw82 schreef:
Welke regels zou een paardenstalling moeten voldoen en de weiden?
Wat zou je moeten doen als je een paardenstalling in Gelderland aan huis tegenkomt waar het zo gevaarlijk vies is.
Er zelfs in de washok overal mest ligt tot in de afvoerputten er niet wordt ontsmet overal hangt er schimmels etc.
De paarden ziektes oplopen en besmet worden met gevaarlijke bacteriën zelfs de weides zijn niet goed.land wordt met gevaarlijke bemesting bewerkt omdat de boer graszaden kweekt voor Barenburg en op dezelfde plek een varkensfokkerij heeft.en hooi verkoopt waar van alles in zit.
De eigenaren gaat het alleen maar om het geld te verdienen aan de stalling.
Ze adverteren erop los voor meer klanten maar nemen totaal niet de verantwoording,schuiven dat af op hun klanten en lachen alles weg zolang ze maar geld verdienen.
Vindt het zo triest voor de paarden aldaar.
Zit in dubio moet ik hiervan een melding doen bij de inspectie? Wat is de beste stap?


Spullen inpakken, paard op de trailer en zwaaien maar

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:01

samw82 schreef:
Welke regels zou een paardenstalling moeten voldoen en de weiden?
Wat zou je moeten doen als je een paardenstalling in Gelderland aan huis tegenkomt waar het zo gevaarlijk vies is.
Er zelfs in de washok overal mest ligt tot in de afvoerputten er niet wordt ontsmet overal hangt er schimmels etc.
De paarden ziektes oplopen en besmet worden met gevaarlijke bacteriën zelfs de weides zijn niet goed.land wordt met gevaarlijke bemesting bewerkt omdat de boer graszaden kweekt voor Barenburg en op dezelfde plek een varkensfokkerij heeft.en hooi verkoopt waar van alles in zit.
De eigenaren gaat het alleen maar om het geld te verdienen aan de stalling.
Ze adverteren erop los voor meer klanten maar nemen totaal niet de verantwoording,schuiven dat af op hun klanten en lachen alles weg zolang ze maar geld verdienen.
Vindt het zo triest voor de paarden aldaar.
Zit in dubio moet ik hiervan een melding doen bij de inspectie? Wat is de beste stap?

Melding maken bij de NVWA

https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact

samw82
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 04:12

Hilary schreef:
Als het deels bedrijfsmatig is (en het kweken van de graszaden en de varkenshouderij klinkt wel zo): melding doen bij NVWA (https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contac ... ij-de-nvwa).


Geldt deze organisatie ook voor Dieren.
Begreep dat ik ook de dierenbescherming moet inschakelen?

samw82
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 04:15

linda_gigant schreef:
-O-
samw82 schreef:
Welke regels zou een paardenstalling moeten voldoen en de weiden?
Wat zou je moeten doen als je een paardenstalling in Gelderland aan huis tegenkomt waar het zo gevaarlijk vies is.
Er zelfs in de washok overal mest ligt tot in de afvoerputten er niet wordt ontsmet overal hangt er schimmels etc.
De paarden ziektes oplopen en besmet worden met gevaarlijke bacteriën zelfs de weides zijn niet goed.land wordt met gevaarlijke bemesting bewerkt omdat de boer graszaden kweekt voor Barenburg en op dezelfde plek een varkensfokkerij heeft.en hooi verkoopt waar van alles in zit.
De eigenaren gaat het alleen maar om het geld te verdienen aan de stalling.
Ze adverteren erop los voor meer klanten maar nemen totaal niet de verantwoording,schuiven dat af op hun klanten en lachen alles weg zolang ze maar geld verdienen.
Vindt het zo triest voor de paarden aldaar.
Zit in dubio moet ik hiervan een melding doen bij de inspectie? Wat is de beste stap?


Spullen inpakken, paard op de trailer en zwaaien maar


Heb gelukkig daar geen paard staan anderen wel.

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:55

Maar even een schopje met mijn laatste ervaring; ik wilde van half- naar volpension. Dat kon niet vant mijn paard was te smerig, en daar had de eigenaar geen tijd voor.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 18:00

Beter dat ze het zeggen dan dat je paard er te vies bij staat toch?

Ik heb mijn trainingspaardje op stal gehad, man, wat maakte die er een vieze stinkbende van op stal! Dat kostte me of dubbel zo veel strooisel (€6,50 per zak, en dan 2 zakken per week ipv 1) of 3x zoveel tijd met uitmesten. Blij dat maar tijdelijk was. Als hij van mij was geweest had ik hem 24/7 buitengezet zonder strooisel...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:51

CharmingS schreef:
Niet echt op een pensionstal wel bij mijn oude werkgever.

Die had 30 paarden voor de hobby (dure hobby als je ook nog eens 3 man personeel moet betalen) man was al in de 70 en had zijn eigen manier van paarden + terrein onderhouden.

*Paarden kregen beschimmeld hooi of hooi waar meer modder tussen zat als gras
*Paarden bleven in het weekend (soms 45 graden in de stal) binnen en mochten geen deuren open, baas kwam in het weekend altijd zelf voeren (hij wou niet dat we 6 dagen in de week werkte)
*Paarden kregen ook beschimmeld koeienmais hij zag er dan ook op toe dat we het voerde (als hij er niet was dan gooide we het beschimmelde spul op de mesthoop, maar ook dat controleerde hij.
*onder de stallen lag een mestput waar de urine in werd opgevangen, hij sproeide de bak hier 2 x per week mee. (hij pompte de urine eruit en hield dan zn vinger op de slang om te spoeien 8)7 )
*20 van de 30 paarden hadden lichamelijke klachten, maar hij vond dat ze zich niet zo moesten aanstellen.
*Stond een paard met straalkanker, hij wou dat ik daar een parcour mee ging springen van 1.30 (wat ik trouwens heb geweigerd, paard kon niet eens fatsoenlijk galopperen)
*Geen van de zadels lagen goed op de paarden.

Heb trouwens een melding gedaan bij de dierenpolitie hierover, deze zijn geweest en hebben niet eens naar de kreupele paarden gekeken alleen gezegd dat hij dat beschimmelde spul niet meer mocht voeren. Maar dat doet hij nog steeds, aangezien een oude lesklant van mij daar nu rijd en zei me vertelde dat er niet veel is veranderd en het eigenlijk erger is geworden sinds ik weg ben gegaan..

Voor ik was opgestapt waren mijn collega's al weg omdat ze het leed niet aan konden zien..
Dat was mijn ergste ervaring..


dat gebeurt helaas vaker dat ze niet goed zijn voor hun paarden

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:55

Kun je dat dan niet nog eens melden? Misschien dat er dan een fatsoenlijke inspecteur komt kijken?

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 02:18

Britt schreef:
Amies100, gezien je woonplaats zouden mijn eerste ervaringen wel eens over dezelfde stalhouder kunnen gaan..

‘s Avonds op stal komen en zien dat je paard een snee in het achterbeen heeft. Zelf de wei maar even nagelopen in het stikdonker en er achter komen dat het draad van de wei kapot is en het dus een draadwond is. Had de stalhouder niet gezien. Dat ze er behoorlijk op kreupelde was uiteraard ook niet opgevallen bij het binnen halen.

Ze kregen hooi van eigen land, ik heb in één week zowel een kapot blikje, als een gebruikt condoom uit het hooi van Mn paard gevist.

Op een andere stal heb ik een keer ‘savonds laat de dierenarts kunnen bellen omdat mijn pony niet meer kon staan na een hoefsmid behandeling. De stalhoudster had haar bijna met geweld omhoog gehesen uit de wei, waarna ze naar stal is gestrompeld en weer is gaan liggen. Maar mij (of de dierenarts) bellen? Nee, zou wel weer over gaan. -:(-

Op een andere stal heb ik ook nog een mooie stunt meegemaakt. Ik werd door een stalgenootje gebeld of ik wilde dat ze Mn paard en pony wilde binnen zetten, er zouden namelijk over enkele ogenblikken enkele luchtballonnen landen in of naast de wei waar mijn dames stonden. Nou graag! Had de stalhouder dit nog niet gezien dan?
Nou Euh, die had er dus geen gevaar in gezien en vond dat ik me druk maakte om niks, toen ik hem er de dag erna op aansprak :roll:

Oh, nog een mooie. Een andere pensionhouder meende dat hij de wei wel kon maaien met de tractor en enorme aanhanger, terwijl de paarden op de wei stonden. De wei was groot zat, hij zou ze echt niet raken }:0

Ik heb mijn bordje wel vol van pensionstallen, ik weet niet of er nog wel een nieuw paard komt in de toekomst.


kreeg je paard en pony kuilgras? Ik weet omdat er biij mij in buurt dat gras wordt gemaait wat tegen 2 woonwijken aanligt en die velden ligt gigantisch veel afval in het gras, blikjes en plastic enz en uiteraard honden poep wat het is dat een honden uitlaat gebied. En wat dat gemaailde gras wordt kuilgras van gemaakt . Ik zou mijn paard geem kuilgras geven mede omdat ik dit weet

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 06:30

Wat een verhalen ... bij sommigen vraag ik mij wel af of het alleen aan de stadhouder ligt. Volgens mij hebben zij nl niet het meest makkelijke beroep met al die mensen op stal die het beter weten ;)
Zo veel stallen en maar 1 of 2 goed...

Hier ook een paar stallen gehad ivm verhuizen. En ondanks dat er altijd wel iets is wat je minder vind maar 1 stal gehad waar ik nooit meer terug zou willen en iedereen af zou raden.
Beschimmeld hooi, stadhouder die met zn handen in de zakken rondliep en weinig uitvoerde en een hoop kliekjesvorming. Wij stonden in de stromende regen ivm koelen benen en kregen nog geen koffie oid aangeboden terwijl het vaste kliekje binnen werd uitgenodigd voor koffie en taart.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 15:22

Mondy schreef:
Wat een verhalen ... bij sommigen vraag ik mij wel af of het alleen aan de stadhouder ligt. Volgens mij hebben zij nl niet het meest makkelijke beroep met al die mensen op stal die het beter weten ;)
Zo veel stallen en maar 1 of 2 goed...

Hier ook een paar stallen gehad ivm verhuizen. En ondanks dat er altijd wel iets is wat je minder vind maar 1 stal gehad waar ik nooit meer terug zou willen en iedereen af zou raden.
Beschimmeld hooi, stadhouder die met zn handen in de zakken rondliep en weinig uitvoerde en een hoop kliekjesvorming. Wij stonden in de stromende regen ivm koelen benen en kregen nog geen koffie oid aangeboden terwijl het vaste kliekje binnen werd uitgenodigd voor koffie en taart.



Dat heb je helaas veel.Vooral dat die kliek om er alles te doen om een witje voetje te halen bij de stal eigenaar .