Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33155
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:25

Je kunt ook gewoon een stipje zetten hoor :o? Ik heb getemd

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 00:45

Fijn dat de verhuizing goed is verlopen. Als je nu hoort dat iemand heeft lopen stoken is dat wel erg jammer.

Veel rust en plezier op jullie nieuwe plekje!

Koekie73 schreef:
Het is allemaal goed gegaan. Staleigenaar hield me goed in de gaten vanmiddag. De man van een stalgenootje had al aangeboden bij mij in de buurt te blijven zodat hij in kon grijpen als staleigenaar toch weer tekeer zou gaan. Gelukkig deed hij dat niet, hebben we alle spullen ingepakt, pony in de trailer gezet en even een traantje gelaten. Zal een heleboel stalgenoten erg missen en zo moeten weggaan is erg stressvol zoals iemand al schreef.

Pony staat nu heerlijk opgefokt te doen (althans vanmiddag ;-)) op haar nieuwe plekje. We werden ontzettend warm welkom geheten en dat maakt veel goed. Ik hoop vooral dat mijn dochter en pony beiden snel hun draai hier vinden. Maar daar heb ik wel vertrouwen in. Gisteren was best traumatisch voor mijn dochter.
Inmiddels begrijp ik dat er iemand enorm zit te stoken en helaas gelooft de staleigenaar haar verhalen blijkbaar. Hij blijkt nog 1 stalgenoot heel onaangenaam te hebben benaderd.
Nou ja, blij dat we er nu weg zijn ook als is dat wat sneller dan het oorspronkelijke plan.

Overigens blijf ik het apart vinden dat niemand iets durft te zeggen. Iedereen voert stiekem hooi bij omdat er weinig gevoerd wordt. Niemand is blij met ineens weer nieuw 'beleid' waardoor de paarden niet de beloofde 4 uur buiten komen. Ik was de pineut omdat ik heb geprobeerd er over te praten met hem.

different1
Berichten: 3643
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 07:01

Jaren geleden:

mijn moeder heeft een 8 jarige,pas gecastreerde en onbeleerde ruin.
het paard heeft eerst bij mij gestaan,omdat mijn moeder een operatie aan haar schouder moest ondergaan.
nu heeft ze het paard dichter naar huis gehaald,en is er lekker mee bezig onder begeleiding van een vrouw die met natural horsemanship bezig is.
dit gaat erg goed,en het paard wordt gehoorzamer en meegaander.
echter staat het paard nu helaas weer te koop,want de operatie aan m'n moeders schouder is mislukt en nu moet ze waarschijnlijk weer geopereerd worden met een revalidatie periode van 8 maanden.

meneer de stalhouder van de stal waar het paard staat is het met bepaalde dingen niet eens.
de punten:
-het paard is flink verkouden geweest na z'n enting.
wij kijken dat altijd even aan(als het paard niet ziek toont,bijv.koorts en hangerig)en het paard is na 2 weken helemaal gezond en topfit.
de stalhouder vond het mishandeling,je dient direct een veearts te roepen bij dat soort zaken vind meneer.
Maar de stal werd wel dicht getimmerd toen het paard verkouden was.
het was schandalig om het paard zo te laten staan.
het paard heeft wel rust gehad,maar men vond het blijkbaar niet genoeg want men vond dat je een verkouden paard niet mag laten werken.
het "werk" dat het paard kreeg was 2x per week "natural horsemanship" en verder elke dag los.
overigens heeft de stalhouder zonder onze goedkeuring naar het paard z'n longen geluisterd(schijnbaar veearts geweest ofzo?!)
-de stal was te vies volgens de stalhouder.
ze komen niet op de wei,dus is het logisch dat de stal wat viezer is.
de ene dag word er opgestrooit en de andere dag uitgemest.
hij staat nooit op een kale vloer en heeft altijd een droog bed om te liggen.
-vandaag:
meneer de stalhouder had commentaar op de hoeveelheid voer die het paard krijgt.
het paard krijgt 3x per dag 1/4 brok+grote wortel en 2x per dag een flinke berg kuil.
het paard kan door mijn moeder niet aan het werk worden gezet omdat ze met haar schouder zit,vandaar de hoeveelheid voer.
meneer de stalhouder heeft op eigen houtje al het voer dat klaar stond(5 emmertjes) in 1x gevoerd,en vanmorgen uit onze voerton voer gepakt.
hij vind dat het paard minstens 4kg krachtvoer moet krijgen...een paard dat AMPER werkt!!
hij vind het paard brandhout-mager,wat het absoluut niet is.
hij is na de castratie al zeker 50 kg aangekomen en heeft bergen energie.
hij glimt,heeft appels op het lijf en verhaart als een gek.
alleen,die energie "gebruikt" het paard weleens tegen ons:is dan druk met naar de bak brengen,breekt soms los en als hij te lang moet wachten gaat hij steigeren.
vandaar dat hij niet zoveel krachtvoer krijgt.

ik heb altijd geleerd dat je een paard krachtvoer naar "prestatie" moet voeren en min of meer onbeperkt hooi/kuil omdat dat en dikmaker is,het was dus de bedoeling dat als het paard harder werkt hij meer krachtvoer krijgt.
meneer de stalhouder was het daar niet mee eens,je moet eerst flink voeren(zodat het paard regelmatig in je nek klimt:S) voordat je ermee gaat werken.
het paard komt van een boer,waar hij enkel hooi en/of gras kreeg.
het paard word vandaag nog verhuisd naar een andere stal.

het is toch van de zotte dat iemand op eigen houtje van alles met je paard gaat doen(o.a voeren),voor hetzelfde geld is hij allergisch voor bepaald voer en bouw je het rustig op of weet ik veel wat....
wat nou als het paard koliek had gekregen vannacht,hij heeft immers 5x de normale hoeveelheid voer gehad dan normaal...
wat een walgelijke man,en wat een sfeer.
Ook de stalgenoten waren niet leuk, gingen gezellig met zijn allen koffie drinken en lieten mijn moeder alleen buiten staan.
overigens weet iedereen het op die stal beter en geven ze je ongevraagd "tips" en commentaar.
meer dan de helft van de paarden daar is geblesseerd.
niet dat dat er iets toe doet,maar kijk eerst naar jezelf en je eigen paard voordat je een ander(die al heel d'r leven in de paard zit en zo'n 40 paarden heeft gehad) van commentaar voorziet.

Later die dag hebben we het paard opgehaald, waarbij we een uur op het terrein vastgezet waren.
Meneer wilde nog een maand stalgeld, terwijl er al borg was betaald voordat het paard daar gestald werd.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:22

Belachelijk.. |( :n

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:42

@Different: Wat een ellende zeg Als jouw moeder een blessure heeft,zouden ze haar juist moeten helpen. Dan was het misschien niet nodig geweest het paard te verkopen. Maar als je zo'n nare stal hebt,dan snap ik wel dat je er geen zin meer in hebt.

different1
Berichten: 3643
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:19

Uiteindelijk is het paard ingeruild en niet meer te traceren.
Hij was echt extreem lastig, ik denk dat niemand daar behoefte voelde om te helpen hahaha, maar je hebt wel gelijk en het was echt een rare, koude bedoening daar.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:28

De dochter van de stalhouder stuurde net een sms'je dat ze de tandarts gaat laten komen voor haar paardjes en ze vroeg of die van mij ook gedaan moet worden. Gewoon, zo spontaan, echt bizar. :D

Ineke2

Berichten: 33155
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:30

Is toch juist fijn dat ze dat vraagt?

Telpeva

Berichten: 14766
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:34

Gini schreef:
De dochter van de stalhouder stuurde net een sms'je dat ze de tandarts gaat laten komen voor haar paardjes en ze vroeg of die van mij ook gedaan moet worden. Gewoon, zo spontaan, echt bizar. :D

Mijn eerste gedachte is: dan hoeft ze maar de helft van de voorrijkosten te betalen want dan kan jij daarin delen O:) :')
Toegegeven dit is niet het topic over gierigheid maar ik heb echt zulke stalgenoten gehad, die echt deden wachten met bellen totdat iemand anders de tandarts/hoefsmid/zadelpasser nodig had zodat ze dan zelf iets goedkoper uit waren met de voorrijkosten.

Als het wel oprecht meedenken is van zo iemand dan is dat natuurlijk wel heel fijn!

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:35

Dat zou ik inderdaad ook fijn vinden dan heb je maar 1x voorrijkosten.
Zo gaat het bij ons in de groepsapp ook
Wil je aansluiten doe je mee wil je dat niet of later in het jaar dan plaats je een nieuw bericht
Er is altijd wel iemand die rond die tijd ook een tandarts moet hebben

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:46

Ineke2 schreef:
Is toch juist fijn dat ze dat vraagt?


Jazeker, beetje tegengewicht voor alle negatieve verhalen. :D

Telpeva schreef:
Mijn eerste gedachte is: dan hoeft ze maar de helft van de voorrijkosten te betalen want dan kan jij daarin delen O:) :')
Toegegeven dit is niet het topic over gierigheid maar ik heb echt zulke stalgenoten gehad, die echt deden wachten met bellen totdat iemand anders de tandarts/hoefsmid/zadelpasser nodig had zodat ze dan zelf iets goedkoper uit waren met de voorrijkosten.


Ik lift praktisch altijd mee met anderen: hoefsmid, inentingen, osteopaat, tandarts,... allemaal in groep samen. :+

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:34

Wij combineren ook waar mogelijk, handig of als het scheelt in voorrijdkosten. Het scheelt iedereen dan hè, niet alleen diegene die het regelt

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:56

Waaw wat een bizarre verhalen allemaal!

Ik ben onlangs verhuist van mijn oude stal naar een nieuwe.

De oude stal was best wel prima, ontzettend leuke stalgenoten en stal eigenaar was ook prima. Alleen betaalde je voor volpension maar werd er maar om de zoveel weken alles uitgemest en verder gewoon opgestrooid. En voor mij werkt dat niet, paard kreeg er rotstraal van. En verder ook alle paarden in 1 grote kunde en dat kon voor mijn pony na haar blessure niet meer. In de winter kwamen ze ook niet echt buiten dus dat vond ik ook niet echt fijn. Verder wel fijne stal, en wanneer mijn pony een paddock nodig had tijdens haar herstel werd er meteen plek gemaakt en zelf een nieuwe afsluiting erbij gezet voor haar. Dus opzich mag ik niet klagen, stal had voor en nadelen.

De stal waar ik nu sta is voor mij echt top! Paarden komen elke ochtend buiten, in de zomer gaan ze een hele nacht buiten ivm met overdag te warm.
Stallen elke dag uitgemest, goeie geopad piste. Ook erg vriendelijke staleigenaar, heel veel bespreekbaar. Mijn veulen wordt nu afgespeend en ze denkt erg mee over hoe we dat zo goe mogelijk aan kunnen pakken. Paard verzet zodat veulen eerst even in stal tegenover moeder kon etc. Een baaltje hooi nodig om even te gebruiken in de trailer tijdens het vervoer van veulen? Geen probleem, pak maar! Echt top!

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:51

1 Van de stallen waar ik ooit heb gestaan liften de staleigenaars altijd met de pensionklanten mee als de dierenarts bij 1 van hun paarden moest komen. Gat in het been waarbij het bot zichtbaar is? De dierenarts komt toch overmorgen terug voor controle voor dat paard, kan hij meteen kijken. Naar hoestje, al 3 weken, och, er komt vast binnenkort weer eens een dierenarts langs.... En toen werden ze heel erg boos en ging de eigenares tekeer tegen de dierenarts omdat die dat een beetje erg zat was en vond dat ze zelf maar eens een afspraak moesten maken, zijn dag zat immers ook vol gepland. Laten we het er op houden dat de toon van de staleigenaresse niet erg netjes was tegen de dierenarts :+ . Overigens waren het verder op meer punten best krenten, een halster werd gewoon met kopspijkertjes gerepareerd en weer gebruikt. Tot ik ze er op wees dat de weidegenoot zich wel heel makkelijk kon beschadigen zo, toen werden er ineens potnagels in gezet. Voor wedstrijden werd een hoofdstel gebruikt wat al minstens 3 keer was gerepareerd. (verder waren de knotten schots en scheef, zooi in de staart en dan boos zijn dat ze maar een 6 voor verzorging kregen :+ ). Met paarden omgaan konden ze ook niet echt goed, ze durfden bij mijn merrie het voer niet in de bak te gooien omdat ze aanviel. Dus doe jij het maar, ze is echt levensgevaarlijk. Groot was dus ook hun verbazing toen ik gewoon de box in kon lopen, het eten in de bak kon gooien en mijn merrie al die tijd netjes met de oortjes naar voren stond te wachten tot ik zei dat ze mocht eten _O- . Ook werd ik daar op een gegeven moment voor leugenaar uitgemaakt, terwijl ik bewijs van mijn gelijk op foto had. Ze hadden verzuimd tegen een stalgenote te zeggen dat ze hadden geprobeerd haar paard met mijn paard te koppelen. Daar kwam de stalgenote achter omdat we het over het dominante karakter van haar paard hadden en ik dus vertelde dat haar paard tot 2 keer toe de mijne door de draad heen had gerost op het moment dat ik probeerde de mijne uit de wei te halen. Stalgenote vond dat ze dat in elk geval netjes tegen haar hadden moeten zeggen wat er gebeurt was. De staleigenaresse ontkende vervolgens dat die 2 paarden bij elkaar hadden gestaan. Zelfs toen ik dus met een foto kwam waar ze samen stonden.

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:21

Ik heb er ook nog 1. Heb er nooit op de stalling gestaan maar ben er wezen kijken. Het was een prima stal kort bij huis en leek perfect. Tot dat ik kreeg te horen dat mijn merrie bij een 2.5 jarige hengst in de wei zou komen. En zijn uitleg was hij is nog niet vruchtbaar hoor.... Heeft ook nog nooit hoeven dekken dus weet niet hoe dat moet, instinct ?? En ach als er wel een veulen komt leuk toch. Op een merrie van 1.35 een hengst van 1.80 en daarbij ik wil geen veulen....

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:56

Ik wil later enorm graag m'n eigen paard, maar word een beetje wantrouwig tegenover pensioenstallen als ik dit allemaal lees :') Heb nu geen eigen paard, maar een vriend van mij staat op een stal waar hij alleen onder begeleiding een buitenrit mag maken en de eigenaren bijna alles beslissen over je paard, van klaar zijn voor het rijden van wedstrijden tot wie er bij mag rijden. Prima voor jonge kinderen hoor, maar als je tegen de 20 bent en nog niet zelf je paard mee mag nemen en mag besluiten wat je doet? Waar heb je dan een eigen paard voor?!

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:01

Castilla, weet je zeker dat het een eigen paard is en geen fulltime leasepaard? Dan kunnen de werkelijke eigenaren best wat regels stellen.
Genoeg mensen die over het verschil eigen/lease liegen. :o

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:01

Castilja schreef:
Ik wil later enorm graag m'n eigen paard, maar word een beetje wantrouwig tegenover pensioenstallen als ik dit allemaal lees :') Heb nu geen eigen paard, maar een vriend van mij staat op een stal waar hij alleen onder begeleiding een buitenrit mag maken en de eigenaren bijna alles beslissen over je paard, van klaar zijn voor het rijden van wedstrijden tot wie er bij mag rijden. Prima voor jonge kinderen hoor, maar als je tegen de 20 bent en nog niet zelf je paard mee mag nemen en mag besluiten wat je doet? Waar heb je dan een eigen paard voor?!



Aparte stalhouder :wow:
Haha ik zou hem recht in zijn gezicht uitlachen, sorry hoor maar een stalhouder bepaald voor mij niet wat ik wanneer met mijn paard doe. Gelukkig heb ik niks te klagen op mijn stalling

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:04

cobiie schreef:
Castilla, weet je zeker dat het een eigen paard is en geen fulltime leasepaard? Dan kunnen de werkelijke eigenaren best wat regels stellen.
Genoeg mensen die over het verschil eigen/lease liegen. :o


Ehm.. Het is echt zijn eigen paard? Like, 100% zeker? Nee hoor, die stal doet sowieso niet aan leasen, paard is echt van hem zelf. Ik begrijp ook helemaal niets van die regeltjes daar, blijft er weinig over van lol maken met je eigen knol als dit en dat en dat niet mag :+

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Bizarste stalling/stalhouder verhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:10

Is hij dan onzeker ofzo? Er is maar 1 de baas van mijn paard en dat ben ik! Al zou je 12 jaar zijn, dan nog is het niet aan een staleigenaar om die dingen voor je te bepalen >;)

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:15

ReadTheRulez schreef:
Is hij dan onzeker ofzo? Er is maar 1 de baas van mijn paard en dat ben ik! Al zou je 12 jaar zijn, dan nog is het niet aan een staleigenaar om die dingen voor je te bepalen >;)


Nee hij is niet onzeker, zijn gewoon de regels daar. Je wordt wel enorm goed begeleid qua instructie, dat moet ook gezegd worden. Maar goed zou er wel voor zorgen dat ik mijn paard daar nooit neer zou zetten, mag toch bitte sehr zelf wel bepalen wie mijn paard rijdt als ik zelf niet kan en wanneer ik een bosrit wil maken. :+

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:19

Al een langere tijd stille meelezer. Maar wil toch echt zeggen dat ik soms ook respect heb voor mensen die het weten uit te zingen op sommige stallen. Jeetje!
Als iemand de boel gaat bepalen over hoe en wat met mijn paard zou ik toch echt wel heel rap de mond snoeren of weg gaan. :oo Je betaald toch stalling en het paard heb je dan toch ook zelf gekocht. Allemachtig.
Ik sta op een pensionstal sinds vorig jaar waar ik ook gelijk mijn eerste paard heb gestald die ik er nog steeds heb staan. Het is alleen jammer dat je er niet echt op buitenrit kan maar verder is het erg fijn.
De stal waren van 2 zussen wiens ouders en broer met vrouw en kinderen nog steeds op de enorme boerderij wonen maar zijzelf intussen niet meer. De een kan het ivm. haar gezondheid niet meer doen en de ander is met iemand samen gaan wonen die een stal heeft een eindje weg.
Nu doet hun broer het zorgen voor hooi, stro en werkzaamheden maar verder heeft hij niks met paarden. Dus worden de paarden buiten gezet en gevoerd door mensen die hun paarden daar hebben gestald tegen vergoeding en moet je alleen zelf uitmesten en eens in de week paarden binnen halen. Behalve als je er voor kiest je eigen 24/7 buiten te laten in de zomer.
Verder nog nooit ruzie gehad en geen enkel paard is te dun of ongelukkig. Iedereen laat elkaar in zijn of haar waarde.
Gisteren hebben mijn moeder en ik een woning met land bezichtigd waar stallen bij gebouwd kunnen worden. Als dat door gaat zal ik het ook wel weer missen, maar het is toch ook wel fijn om gewoon zelf in de hand te hebben hoe en wat.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:41

Even alles doorgelezen. En sommige dingen verbazen me niks. Ook ik heb stunts van stalhouders meegemaakt. Met zelfs een blijvend ziek paard als gevolg van bewust overvoeren. Ipv een handje eiwit arme mix in een sobere tinker duwen die we zelf kochten. Nee dan geef je 2,5 kilo hoog eiwit sportmix omdat hij anders zo zielig snel zijn eten opheeft. In onze vakantie heeft ze een ruim 100kilo dame op mijn jonge tinker laten rijden in een loodzware bak dagelijks. Toen we terugkwamen rug naar de kl ote en heel zwaar spierbevangen. Zelfs na uitfoeteren door de dierenarts bleef ze teveel voeren. We zijn daar letterlijk gevlucht en tijdelijk in een noodstal met heras hekwerk elders gaan staan.

Zij had ookde vreemde gewoonte. Paarden in de wei. Om 1300 gingen ze naar binnen voor hun brok en was de stal dicht tot half 3 en stondn de paarden verplicht binnen.

En de laatste pensionstal voor ik zelfzorg weer kwam staan. Volwassen Zoon was doorgedraaid en had de pest aan me. Hooi weghalen, poep de wei ingooien, me fysiek bedreigen enz. Voor mijn veiligheid moest ik weg van zijn vader. Ik had een plekje gevonden, ben dat aan het inrichten, kom met been in gips vlak voor verhuizing. Wordt ik door stalgenoten gebeld dat mijn tweede jonge tinker in een smerige stal van een ander achter slot staat. Zomaar. Zij vragen waarom. Ik zou niet betaald hebben en daarom had hij hem opgesloten en papieren achterover gedrukt. Terwijl er betaald was ( fout van hun bank) ik heb nog eens deel betaald dat ik tot vandaag niet meer heb terug gehad. Ondanks belofte

Uiteindelijk hebben mijn lieve stalgenoten de paarden mee weten te krijgen en al mijn spullen overgehuisd. Waar deze omslag vandaan kwam weet ik nog niet. Gestoorde zoon mogelijk de aanstichter

Aantal stallen eerder eraf getrapt omdat ik vroeg waarom er twee dieren waar onder mijn tinker beschimmeld hooi en veel te weinig kregen en de rest van de paarden meer dan genoeg en goed. Tinker was in twee weken tijd verandert in hoopje magere diarree ellende. Stal was peperduur > 350 euro. Wat bleek beiden stonden aan het eind van de rij en ze hadden geen zin nog een keer met een kruiwagen te lopen om bij te halen. Dus kregen zij de restjes of het oude beschimmelde spul dat boven de stal lag ter isolatie

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:08

Wat een verhalen soms.
Over die opzegtermijn, ik ben op mijn vorige stal ook plots vertrokken, zonder opzeg en pas gezegd toen spullen weg waren en paard ergens anders stond (op een uur tijd alles opgeladen en vertrokken).
Waarom? Paard stond al 3 dagen zonder water en er werd gewoon glashard over gelogen.
Ik heb ook gewoon een full-time job en moet er op kunnen vertrouwen dat er voor mijn paard gezorgd wordt.
Had zondags gezien dat de waterbakken bijna leeg waren. Berichtje naar stalhoudster of ze water bij kon vullen. Antwoord: ze probeerde met man en macht de tractor te verkrijgen om water te kunnen geven (grote bakken, werden per tractor gevuld) maar haar man, de boer waarvan het bedrijf is en waarmee ze in scheiding ligt, verhinderde dat.
Goed, ik met emmers zeulen zodat de paarden toch een minimum aan water hadden.
Maandag: geen water. Ik weer met emmers zeulen.
Dinsdag kon ik door werk niet komen maar stalbaas verzekerde me dat het opgelost was en alle paarden water hadden.
Woensdag kom ik kijken,paarden waren verhuisd naar landjes met kleinere bakken die idd met water gevuld waren.
Mijn merrie stond in een landje met een gevulde waterbak, alleen jammer dat het water dusdanig groen was dat je de bodem niet meer kon zien. Bij aanbieden, slurpte ze zo weer een hele emmer in een tel leeg. De grote bakken waren nog steeds niet bijgevuld.
Trailer aangekoppeld, peerd erin gepropt en met m'n hebben en houden vertrokken.
Donderdag berichtje dat de grote bakken nu echt bijgevuld waren en of ik terugkwam. Ja, nee dus.
Heb jaren met plezier op die stal gestaan maar sinds ze in scheiding liggen is het rampzalig geworden.
Met hooi geven was het van de winter ook al zo een geneuzel.
Ik hoef op zich geen grote luxe, goede sfeer op stal is leuk maar ik kan me ook wel in m'n uppie amuseren.
Maar de verzorging van mijn paard moet gewoon goed zijn, onvoorwaardelijk, punt.

Nu op een stal die niet helemaal ideaal is (weinig land) maar wel netjes en peerd staat er verder wel goed.

anjali
Berichten: 15159
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:13

Castilja schreef:
Ik wil later enorm graag m'n eigen paard, maar word een beetje wantrouwig tegenover pensioenstallen als ik dit allemaal lees :') Heb nu geen eigen paard, maar een vriend van mij staat op een stal waar hij alleen onder begeleiding een buitenrit mag maken en de eigenaren bijna alles beslissen over je paard, van klaar zijn voor het rijden van wedstrijden tot wie er bij mag rijden. Prima voor jonge kinderen hoor, maar als je tegen de 20 bent en nog niet zelf je paard mee mag nemen en mag besluiten wat je doet? Waar heb je dan een eigen paard voor?!

Ik heb op een stalling gestaan, was tevens manege,waar je geen instructie van buitenaf mocht laten komen,en een bijrijder van buitenaf moest dan ook wat betalen aan de pensionhouder. Anders moest je je paard maar in de manegeles laten meelopen,als je vond dat hij anders te weinig beweging had.Je mocht dus wel priveles van hunzelf nemen,tegen betaling. In de groepsles meerijden met je eigen paard was gratis.Allerlei regels dus,maar ik heb er toch 20 jaar gestaan,tot de stal verkocht werd. Want de paarden werden wel goed verzorgd,en dat vind ik belangrijker dan klantvriendelijkheid t.o.v. de eigenaren.