Even een situatie schets:
Ikzelf heb ruim 13 jaar eigen paarden gehad, de laatste is inmiddels 7 jaar geleden verkocht. Deze paarden stonden altijd in (half)pension en was tevens een hele andere regio dan waar wij nu wonen. Inmiddels hebben we alweer ruim 1,5 jaar onze woonboerderij op meer dan 1 hectare grond op Schouwen-Duiveland. Eén weiland van 6000 m2 hebben we ''over''. Deze is zowel vorig jaar als dit jaar door onze buren gehooid, zodoende verdient hij er wat aan en hebben wij geen omkijken ernaar. Al langere tijd denken wij er serieus over na om een zeer kleinschalige pensionstalling aan te bieden en toevallig kwam er vorige week ook iemand aan de deur met de vraag of wij open zouden staan voor paarden.
Inmiddels weet ik ook goed hoe ik het zou willen doen:
- In de kapschuur met een totale afmeting van 12 x 10 komen 4 boxen van 3 x 3 m.
- De weide wordt correct omheind en in 4 stukken gedeeld. De paarden zullen iedere week? verweid worden zodat het gras weer wat kan bijtrekken.
- Indien gewenst mogen de paarden in het zomerseizoen 24/7 buiten blijven.
- Voor de winter zal er een paddock zijn van 10 x 22,5 m. die deels verhard is en tevens een schuilstal van 3 x 3 m. Hier zullen 2 paarden overdag lopen. Een klein gedeelte van de wei (ook circa 10 x 22,5 m.) zal voor de andere 2 paarden dienst doen als paddock. Deze is ook voorzien van een schuilstal van 3 x 3 m.
- Het voeren en binnen en buiten zetten verzorg ik.
- Tevens mest ik de stallen uit. Wel verwacht ik dat er door de pension klanten 2x in de week de mest wordt verwijderd uit de paddocks of de weides.
- Stalkosten zijn inclusief bodembedekking en hooi, maar exclusief krachtvoer.
- Mestafvoer gaat naar onze buren, zij zitten 300 meter verderop en daar brengen we nu ook al af en toe de mest van onze 2 mini varkens naartoe. Hooi en stro nemen we bij hen af, indien een paard op vlas of kuilgras moet is daar ook wel een mouw aan te passen.
- We hebben geen buitenbak en deze gaat er ook niet komen. Wel is er nog van de vorige eigenaren een wat provisorisch aangelegd bakje. De afmetingen zijn slechts 14 x 23 meter dus moet meer beschouwd worden als longeerbak. In deze bak zelf moeten we nog wat herstel werkzaamheden verrichten mbt het vlakken, maar meer gaan we er niet aan doen. Het is ook niet omheind.
Mogelijk ben ik nog iets vergeten te noteren, maar dan wijzen jullie me daar vast wel op

En dan nu de vraag wat een redelijke prijs is om te rekenen. We hoeven er niet rijk van te worden, maar het spreekt voor zich dat we er wel wat aan willen verdienen en er zeker niet bij in gaan leveren. Wat is een reëel bedrag?
Foto's zal ik later nog wel even toevoegen.