Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:37

Dat is inderdaad triest... Wij gaan nog proberen een voorraad weg te zetten voor de winter. Gisteren bij Thielen geweest en zij verwachten ook een prijsstijging deze winter. Jammer maar helaas...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:42

Ik zal deze winter ook wel veel meer kwijt zijn,nog altijd geen hooi in de schuur bij mijn hooiboer..

Vanmorgen mijn pup onder handen genomen, jawel het is dezelfde <3
Afbeelding

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 12:57

Het is even niet anders. En de weersverwachtingen maken mij ook nog niet zomaar blij. Het is zo weinig regen. Zal wel weer plaatselijke buien worden. En die hebben ons in mei ook allemaal overgeslagen dus en er bang voor.
3-5 mm is echt niets, dat verdampt voor het in de grond kan dringen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:08

Ik heb gelukkig voor een heel jaar hooi. Dus dat scheelt. Dacht ook al dat hooi lastig zou worden, maar onze over(koeien)buurman dacht dat t wel mee zou vallen. Paardenhouders willen toch eerste snede, zei hij. In de tweede zit te weinig structuur volgens hem. En van de eerste snede is flink wat af gekomen. Ik heb daar geen verstand van. Ik heb natuurhooi. Dat wordt altijd maar 1 x gemaaid hier.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:19

Hier gelukkig ook voor een heel jaar genoeg, tenminste 30 grote vierkante balen heel droog voordroog voor 2 paarden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 13:36

Jeetje noordje dat is lastig. Balen zeg.

Knappe pup Azmay al ziet ze er volwassen uit.

In principe zou ik genoeg moeten hebben van eigen land maar dan wel pas bijvoeren vanaf oktober. Gezien er nu helemaal niks groeit vrees ik dat we dit niet gaan halen. Dan moet ik ook gaan kopen. Geen idee wat de prijzen zijn als het niks wordt met een 2e snee.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:43

scappa schreef:
Ik had nooit het plan om ze bij huis te zetten. Nu ze er staan is het wel erg gezellig.
[ [url=m/muzMll.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/y22BEv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/g1AMqV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Welkom!

Fabster schreef:
Sterkte Chasey! Das niet fijn wakker worden :(:)

_O- happy singel in spagaat, MiniMeLona?!

Mijn grote pakken hooi ook weer binnen. Gaat lekker. Nu het paardrijden nog. Van de week weer voor t eerst (na mijn val) weer op Sjaak gereden. Stap gaat goed, draf vindt ijn rug nog niet geslaagd, afstappen vond mijn bekken geen goed idee. Zakte zo door mijn onderstel en lag met de beentjes omhoog := .Sjaak vond dat ik niet aan de gang moest blijven met op die manier ‘afstappen’ _O- . Vond het zelf trouwens ook een minder geslaagde manier. Gierende spierpijn in bekken en bovenbenen nu. Nog niet uit de kreukels dus... :')

Van Caj afstappen gaat beter. Die is een stuk lager. Daar had ik ook op gereden en die zag overal gevaar. Lekker hupsen vond mijn rug ook niet leuk. Duurt wel lang allemaal. Nu miet Caj revalideren, dus op deze manier kan ik het in ieder geval niet overhaasten <<)

Schattig pupje, Azmay

Welkom nieuwe mensen.


Auwie, vervelend dat je lijf nog niet meewerkt :(:)

belle_boef schreef:
Ik heb vandaag een offday. Kom nergens toe.


Heb ik al weken last van, moet me echt zetten tot dingen, heel irritant!

Wendy schreef:
We hebben trouwens positief bericht van de gemeente! O.a. de welstand is volledig akkoord met ons plan, dus nu kunnen we de definitieve vergunningsaanvraag in gang zetten!


Wat fijn *\o/*

-Namiro- schreef:
Nou tandarts is geweest en heeft alles nagekeken en gevoeld en niks aan de hand!

Waarschijnlijk gestoken door iets.. heel toevallig dus nu net nu de tandarts geweest is.
Maargoed.. beter teveel gecheckt dan te weinig!


Fijn dat het lijkt mee te vallen en niet vanuit de kaak/tanden komt!

Chasey schreef:
Nils ik woon in Enschede.

Ja pa is wel bij bewustzijn, maar kan verder weinig. Voelt zich heel akelig. Er zit een ballon/tampon in zijn hoofd tegen de bloeding. En dat doet hem veel pijn, staat veel druk op. De kinderen vonden het ook wel heftig, opa zo in het ziekenhuis. Maar opa was blij dat we er waren. En emotioneel natuurlijk. David had nog een mooie tekening gemaakt. Hopelijk knapt hij snel op...

Morgen maar wat afleiding zoeken bij de paarden. Ik had ondertussen trouwens al wel wat foto's van de vijver gemaakt vandaag, zoals ie nu is. Daar werd om gevraagd, weet alleen even niet meer wie.
Het water staat ontzettend laag natuurlijk door de droogte. Het is wel 50cm gezakt denk ik.
Ik hoop niet dat het nog veel verder gaat zakken, want dan komen de planten droog te liggen. Denk dat er op het diepste punt nog 50cm water in staat.
Het water is glashelder, alleen is dat niet heel goed te zien vanaf de foto. Maar de bodem is wel wat vies door het slib. Maar dat zal nog wel tijd nodig hebben en ik haal zoveel mogelijk slib weg als het los laat van de bodem en boven komt drijven.
[ [url=m/GXyMF6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LS1gEE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XFVl5o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zitten geen vissen in, wel veel andere kleine water diertjes. En ik hoorde vandaag een kikker... :')

De nieuwe paddock heeft zich na enkele stortbuien van gisternen en vandaag wel goed gehouden! De oude paddock lagen al weer plassen water in, terwijl de nieuwe er mooi bij lag. Dat komt doordat er wat leem door het zand zit. Die werken mooi als sponsjes. (Dat zand en leem komt gewoon uit het gat van de vijver). Ben echt heel benieuwd hoe het gaat komende winter.
De drainage hebben we achterwege moeten laten ivm het budget. Maar met de vijver er zo naast denk ik dat het wel goed moet komen.
Al had de vijver beter 1 meter verder kunnen liggen, maarja dat is niet gebeurd. We zien wel hoe het zich allemaal houd. De kanten zijn ingezaaid, om het stevig te houden. Dat groeit nu niet zo heel hard natuurlijk.


Wauw dat is een aardige vijver! Als je die moet bijvullen ben je wel wat langer bezig dan de 2 uurtjes die ik hier nodig had idd :D
Al is het nu alweer een paar cm gezakt hoor dankzij het weer -O-

MizzMontana schreef:
Chasey ik ben ook zo benieuwd hoe het er bij jou over een jaar of twee uitziet als alles lekker aan het groeien is. Het wordt vast super mooi daar bij de vijver!

Ik had trouwens de merrie flink kreupel uit de wei gehaald van de week :( smid stond de volgende ochtend al gepland voor het afgetrapte ijzer. Hij dacht dat ze misschien in een nagel had gestaan met aftrappen en daar iets een hoefzweertje van had. Was met de tang wel iets gevoelig en iets een warme hoef, maar hij kon geen gaatje vinden en heeft niets weggesneden. Eerst kijken of ze met het ijzer er weer onder weer goed loopt na het weekend.

Omdat onze pensioener de hele tijd mijn merrie oploopt en wegjaagt staan ze voor nu in aparte weitjes, die van mij op een klein stukje. Wel even sneu dat ze apart staan maar die rust is wel even goed voor haar been. Het lijkt al wat beter na een dag maar over is het nog niet. Al ze maandag niet helemaal 100% loopt maar een afspraak maken bij de kliniek om te kijken waar het dan vandaan komt.


Balen van je kreupele merrie! Hopelijk valt het mee en loopt ze gauw weer goed.

noordje schreef:
Het is hier niet zo droog geweest sinds 1947 en mijn voerleverancier kwam vorige week vertellen dat hij geen voer voor me heeft. Ook andere leveranciers kunnen niets toezeggen totdat ze voor de 2e x gemaaid hebben.
En er is een groot tekort in heel Noorwegen. Zit nu te kijken voor hooi uit NL of DL , maar dat is ook niet zomaar gedaan. Wordt een dure hobby om 2 paarden aan huis te hebben.
Er worden hier nu gewoon biedrondes gedaan voor partijen voer. Te triest voor woorden eigenlijk ;(


:oo
Dus het zou zomaar kunnen dat je zonder voer komt te zitten??


Ik wordt lichtelijk nerveus van jullie hooi berichten :D :=
Hier pas planning dat de paarden eind oktober aan huis komen, daarnaast heb ik niet heel veel opslagruimte. Binnen 1 stal van 3x4 meter.
Kan wel buiten opslag creëren maar dan zullen we moeten werken met zeiltjes oid.
Heb me nog niet verdiept in waar ik hooi vandaan kan halen dus heb nog niks..
Kan dus wel rekenen op een flinke rekening van de winter..


Hier overigens 2 maanden geleden de bak laten fresen, toen was er nog iemand die vroeg of ik het onkruid van te voren behandeld had. Dat had ik toen niet gedaan omdat ik daar geen tijd meer voor had omdat de boer er sneller stond dan ik had verwacht.
Dit is nu het resultaat _O-

Afbeelding

Afbeelding


En ponylief verwend met een nieuwe vliegendeken want die oude lag toch niet lekker nu ze hem zoveel op moet

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 13:50

@noordje: zo, dat is lastig zeg! Zeker aangezien het hooiseizoen bij jullie nog een stuk korter is dan hier... zijn er misschien meer mensen in de omgeving waarmee je samen een plan kunt maken?
@nils: ik zit trouwens een half uurtje onder Almelo :) Hoe bevalt het je daar?
@azmay: knappe pup :j
@selka: lastig is dat he?

Hooi van eigen land heb ik niet. Vorig jaar samen opgetrokken met de buurman, maar die kwam in de winter uiteindelijk nogal wat tekort voor zijn schapen, dus daar kan ik pas wat van verwachten als hij zijn eigen voorraad binnen heeft, dus daar moet ik niet op rekenen...
Aan het eind van de winter wel een nieuwe leverancier gevonden met natuurhooi. Hij zei toen dat hij eigenlijk altijd voldoende heeft, maar ja, of dat met dit weer ook opgaat is natuurlijk afwachten.
Volgens mij kan ik eigenlijk ook weinig anders doen dan dat. Het kan maarzo goed komen als het gaat regenen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog niet zoveel vertrouwen in heb :') Het gaat natuurlijk ooit wel regenen, maar de vraag is wanneer.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:04

Karin, bijleesactie 2.0 _/-\o_
Welk merk deken is dat? Ziet er fijn uit!
Jammer dat je bak zo vol met onkruid staat nu.

Azmay, wat een knappe pup heb je! Scheer, knip of pluk je een kp?

Hier gelukkig geen hooi problemen, zolder ligt vol. Lijkt me lastig voor iedereen die nu nog in onzekerheid zit.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:18

Dit topic gaat zo vreselijk hard, amper tijd om alles bij te lezen met al die honden hier :+

Iemand zei dat ze volwassen lijkt. Beest is amper 8 weken _O-
Poedels scheer of knip je, vacht groeit onbeperkt door. Betekent ook dat je alle modellen kan knippen die je maar zou willen. Zijn hele wedstrijden waarbij ze de meest belachelijke taferelen knippen en kleuren :=

Onkruid heb ik ook zat, de paddock is flink groen maar niet van het gras..

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:29

Weatherbeeta! Heb ik al mn dekens van en die liggen top op mn merrie. Ben vooral ook fan van de grote staartflappen, met de winterdekens heel fijn, scheelt veel inregenen.

Wat betreft die grote ronde balen hooi: wat is de max aan kg dat je zelf/met zn 2en kan rollen?

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 14:31

Azmay schreef:
Onkruid heb ik ook zat, de paddock is flink groen maar niet van het gras..


Herkenbaar..

Al heeft mijn man van de week ons sproeisysteem in de tuin gemaakt en het lijkt serieus alsof het na 3x een paar uur sproeien al groener is geworden :wow:

Wel heel bijzonder, alleen de nieuw aangelegde klinkers voor de paddock lijken van het water te roesten. Verder niks van de tegels/speeltoestellen/tuinstoelen e.d. wat er mee in aanraking komt.

En het water meurt joh! Denk dat het systeem toch wel zeker een jaar niet gebruikt is..

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:02

Wendy, waar woon jij dan? Ik woon nu in Westerhaar-vriezenveensewijk! Moet zeggen dat het mij super bevalt. In het begin veel scheve gezichten van mensen die zoiets hadden van ga je in Westerhaar wonen... uhhh ja! Haha

Achterom
Berichten: 23032
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:09

Noordijk, in de buurt van Neede.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet snel naar Westerhaar zou gaan, dat staat gewoon heel slecht bekend. Maar ach, dat staat Neede ook. En ik woon hier ook erg prettig :j

Voor ons was het een praktische keuze: een half uur van ons werk en een half uur van familie en vrienden (zitten veelal in de Achterhoek rond Hengelo gld).

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-18 15:18

Azmay maar ik mis de puppy fluff. Ik was diegene die zei dat ze er volwassen uit ziet. Ik weet dat ze pas 8 weken is maar geen ontplofte pup.

Karin wat súnd!! Nouja onkruid gaat ook dood ooit hopelijk. ;)

Regen zou zo fijn zijn Wendy. Nog steeds geen druppel bij ons. Alle fruitboeren zijn bijna non-stop aan het sproeien.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 15:44

Hier een 300 kleine balen en 10 grote ronde balen voordroog voorzien voor 4 paarden. Te weinig, maar de boer naast ons heeft altijd genoeg :j

Vraagje: Hoe en waar is jullie mesthoop? Hier zijn wat discussies gaande. Als we het dichtbij de stallen maken ligt het tegen onze eigen tuin en terras. Anders moeten wij alweer eind lopen willen wij er geen geur en vliegoverlast van hebben. Ik heb gekeken voor een mestcontainer maar wat zijn die duur :oo

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:02

Ik heb een d-pony en een shet. De shet is in januari op 100kg gewogen op de kliniek. De d-pony is jaren geleden eens gewogen op 430kg.
Dus laten we zeggen dat ik dadelijk 450-500kg aan paard heb lopen (ruim genomen).

Per dag zou ik dan 'volgens de regels' iets van 14-15kg hooi moeten voeren.
Het wordt nog aftasten hoe en wat want ik heb ze nooit in eigen beheer gehad. Worden wel snel dik.

Per maand kom je dan op een kleine 400kg hooi uit.
Hier in de buurt staan grote ronde balen van 350-400kg voor 45,-per pak te koop.
Beetje jammer dat ik die krengen niet kan rollen, was lekker cheap geweest :')

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:09

Wendy schreef:
Noordijk, in de buurt van Neede.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet snel naar Westerhaar zou gaan, dat staat gewoon heel slecht bekend. Maar ach, dat staat Neede ook. En ik woon hier ook erg prettig :j

Voor ons was het een praktische keuze: een half uur van ons werk en een half uur van familie en vrienden (zitten veelal in de Achterhoek rond Hengelo gld).


Zit ook niet in Westerhaar zelf maar Westerhaar-vriezenveensewijk en dan aan de goede kant van de N36 zeg maar. Westerhaar dorp had van mij ook niet gehoeven. Dat hele negatieve waar iedereen het over heeft ben ik nog niet tegen gekomen en ik ervaar alleen maar positiviteit. Hele vriendelijke en sociale mensen (tot nu toe).


Neede ken ik helemaal niet maar het gaat er toch ook om dat jij/jullie er prettig wonen...

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:11

Demolenhoek, wij hebben een aanhanger en als die vol is leeg ik hem 2 straten verderop... Aanhanger staat naast de paddock.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:13

nils schreef:
Demolenhoek, wij hebben een aanhanger en als die vol is leeg ik hem 2 straten verderop...


Hier ook, kruiwagen staat nu nog geen 10 meter van me vandaan maar heb er totaal geen last van. Die vliegenlokpotten stinken harder :+
Hij word nu wel elke week geleegd en er zit een kap op.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:15

Wij woonden hiervoor anderhalf jaar in Neede, aardig dorp, viel mij als Haaksbergenaar heel erg mee :D
Nu zijn we helemaal uit de regio verhuisd omdat je hier in het noorden veel meer huis voor je geld krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:18

Westerhaar bestaat niet eens, hihi. Het is echt een tongbrekende lange rotnaam voor zon klein durp...
Ik heb dus wel een jaar in het dorp zelf gewoond, in de Markgraven ook nog eens ( de wijk die daar dus het beruchtst is) en laat ik het daar nu helemaal prima hebben gehad op wat eerste strubbels na dan. (ik had politie gebeld voor overlast veroorzakende bovenbuurvrouw, die dus bel eruit had getrokken en politie dus bij de buren aan de deur stond). Na hier op zijn Rotterdams mijn uitleg over te hebben gegeven (gezegd dat politie mij verstandiger leek, omdat de andere optie een stoeptegel door het raam gooien was en ik als een echt wijf niet kon mikken }> letterlijk zo gezegd), moesten ze lachen en was het helemaal goed. Was een beste buurt waar ze voor je klaar staan als je problemen hebt, echt hoor. Ik kan gewoon niet meer tegen dat blokkendoos gevoel van in een wijk wonen, daar voelde ik mij eenzamer dan hier in mijn hutje op de wei.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:19

Hier een vrij grote mestbak en dat werkt prima. Inmiddels een aantal vaste afnemers voor moestuinen en volkstuinen en die komen dan met een aanhanger mest ophalen.
Advertentie op marktplaats en hoppa!

rover_
Berichten: 1360
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 16:32

Jemig Noordje wat waardeloos dat er zo weinig ruwvoer is. Als je het uit het buitenland moet laten komen, heb je hoge transportkosten.

De Molenhoek: hier is de mesthoop dichtbij de stal. Zie nauwelijks vliegen. Ligt misschien ook aan je bodem bedekking? Ik heb strovezel van Equibedding. Voordeel is dat je hierdoor heel weinig mest hebt. Het is makkelijk uitmesten en goedkoop. Paard wat hier paar maanden geleden gekomen is en op vlas staat is veel schoner en heeft ook weer mooie hoeven. Bij stro heb je snel een immense mesthoop.

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:02

-Namiro- schreef:
Hier een vrij grote mestbak en dat werkt prima. Inmiddels een aantal vaste afnemers voor moestuinen en volkstuinen en die komen dan met een aanhanger mest ophalen.
Advertentie op marktplaats en hoppa!


Wat voor bodembedekking gebruik jij?

Onze mesthoop ligt aan de andere kant van ons huis/zitgedeelte buiten, maar vanuit de paddock makkelijk te bereiken. Ik verwacht niet veel geur/vliegenoverlast ervan. De mijne komen op vlas te staan.

Waar ik nu sta ook vlas, wordt 1x per jaar geleegd. Mest van 2 paarden, 1 d pony en 1 shet.
Naar mijn idee ook niet veel stank/vliegenoverlast, al ruik je het uiteraard met warm weer wel wat meee. Maarja dat lijkt me onvermijdelijk.

Heb idd wel eens gehoord dat de prijs van zo'n mestcontainer belachelijk is. Die huur je toch?