Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:39

Ik kan van die aanhangwagen netten kopen voor nog geen 1,50 als ik die nu vastzet in de hoeken krijgen ze die niet meer eruit, eventueel met dikke elastieken waardoor het redelijk strak blijft staan. Ik ga morgen eens even puzzelen...

Wat betreft de drainage van de bak, dat gaan we inderdaad doen, die kosten vallen mij nog mee. Ik was meer benieuwd of worteldoek en puin storten daaronder echt noodzakelijk kis. Drainage kost mij echt een fractie van wat de rest kost namelijk. (sleuven en buizen ben ik nog geen €200,- kwijt, zand al zeker €2000,- maar als ik ook nog puin op de drainage moet storten, nog 15 cm drainage zand en dan worteldoek en daarna nog de 20 cm extra zand, ben ik gewoon echt een vermogen verder)

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:52

Mer1980 schreef:
Ik kan van die aanhangwagen netten kopen voor nog geen 1,50 als ik die nu vastzet in de hoeken krijgen ze die niet meer eruit, eventueel met dikke elastieken waardoor het redelijk strak blijft staan. Ik ga morgen eens even puzzelen...

Wat betreft de drainage van de bak, dat gaan we inderdaad doen, die kosten vallen mij nog mee. Ik was meer benieuwd of worteldoek en puin storten daaronder echt noodzakelijk kis. Drainage kost mij echt een fractie van wat de rest kost namelijk. (sleuven en buizen ben ik nog geen €200,- kwijt, zand al zeker €2000,- maar als ik ook nog puin op de drainage moet storten, nog 15 cm drainage zand en dan worteldoek en daarna nog de 20 cm extra zand, ben ik gewoon echt een vermogen verder)


Kijk wel voor aanhangernetten zonder knopen, die van de action werken wel maar zijn vrij vlot kapot. Alleen in de hoeken vast zetten is hier geen succes dan eten ze er langs. Je moet ook zorgen dat het een beetje te vullen is natuurlijk.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:07

Ja inderdaad, ik heb ook een stalen rooster liggen die iets groter is dan de IBC bak, misschien kan mijn man die wel op maat maken met de slijptol en dan gebruik ik dat als slowfeeder gaas...

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:09

Mer1980 schreef:
Ja inderdaad, ik heb ook een stalen rooster liggen die iets groter is dan de IBC bak, misschien kan mijn man die wel op maat maken met de slijptol en dan gebruik ik dat als slowfeeder gaas...

Bij metalen roosters hoor je veel dat de paarden hun tanden langzaam af breken, weet niet hoe groot de maas is maar kleiner dan 10x10 (en dat slowt eigenlijk niet) zou ik niet durven.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:13

Hmmm deze zijn kleiner, dan houd ik het maar bij netten.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:20

Ik heb hier ook een stalen mat in een halve ibc tank. Het zijn grote mazen en volgens de tandarts geen slijtage aan de tanden. Ze kunnen ook met hun neus door de mazen. Het is hier dus niet bedoeld als slowfeeder maar meer tegen het knoeien.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:21

De mazen van mijn rek zijn een stuk kleiner, daar kunnen ze echt nooit met de neus door, dus dat gaat hem niet worden ;)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:31

Ibc hebben wij ook met de slijptol doorgeslepen en met een andere slijpschijf de scherpe randen weg gehaald.
Geen rubber er op. Gaat al dik 2 jaar prima.
Ik heb eerst altijd de netten van de action gebruikt.
De mini's en Melle zijn geen slopers dus deed minimaal 1 jaar met een net.
Toen Amel er eind 2016 bij kwam had ik binnen een week het hele net aan gort.
Na 4 netten binnen 3 maand was ik het zat en een net bij equicuilinair gekocht.
Deze heeft het nog geen half jaar vol gehouden en toen zat het eerste gat er al weer in.
Nu is Amel weg, dus eens kijken of het weer goed gaat met een action net.

Net heb ik overigens losjes over het hooi gelegd en aan de randen vast gezet met strotouwtjes.
Voor bijvullen haal ik aan 1 kant de touwtjes los. Druk er een baal in en weer dicht knopen.
Nog geen 5 min werk.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:38

In hooinetten/slowfeeders zit heel veel kwaliteitsverschil.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:39

Azmay schreef:
Mer1980 schreef:
Ja inderdaad, ik heb ook een stalen rooster liggen die iets groter is dan de IBC bak, misschien kan mijn man die wel op maat maken met de slijptol en dan gebruik ik dat als slowfeeder gaas...

Bij metalen roosters hoor je veel dat de paarden hun tanden langzaam af breken, weet niet hoe groot de maas is maar kleiner dan 10x10 (en dat slowt eigenlijk niet) zou ik niet durven.

Ik heb ze hier al jaren. Geen slijtage aan de tanden oid...

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:51

Worteldoek dient imo geen enkel doel in een rijbak of paddock. Heb het zowel in de oude als de nieuwe bak dan ook niet gebruikt. Oude bak is volgens het meest simpele principe gebouwd. Gat gegraven, drainage erin (losse buizen, niets gekoppeld) puin eromheen en drainagezand erover. Aangestampt en toen gewoon zand erop. Is 10 jaar goed gebleven :D
Nu had ik de kans om een nieuwe bak aan te laten leggen op kosten van iemand anders en hebben we het iets anders aangepakt. Drainage systeem is helemaal gekoppeld en er zit een keerklep in. Al heb ik daar natuurlijk niets aan als het niet regent. De bodem is nu granulite met daarop 20 cm m3c zand.
Worteldoek tussen de bodem en toplaag zou kunnen voorkomen dat de lagen gaan mengen. Al is dat alleen een punt van overwegen als je een serieuze graver hebt. Verder denk ik dat de bakkenboer gelijk heeft en het als een omgekeerde zeef gaat werken waardoor je de levensduur van je bak juist enorm verkort.

Met een beetje mazzel wordt de boel hier woensdag eindelijk afgemaakt. Er moet nog een stroomkabel gelegd worden voor de lichtmast en het weiland moet geploegd, gevlakt en gezaaid. Ben geen enorm voorstander van nu zaaien maar vriendlief wil dat alles afgemaakt wordt en zoveel heb ik nou weer niet tegen (on)kruiden.

Sterkte brittjuh Y;(

Chasey, hoe is het nu met je vader?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 16:27

Hier ook een paddock op klei, niet bedoeld om een paard te trainen, maar vooral een droge plek in de winter. En dat werkt perfect!
Alleen drainagesleuven en slangen erin die samen komen op één pijp in de naastliggende sloot. Geen puin of doek, maar drainagezand en daarop 'paardenbakkenzand' van de lokale loonwerker. Ligt er nog net geen jaar in, maar tot nu toe perfect. Ik moest wel regelmatig slepen omdat je in het begin de sleuven duidelijk ziet en voelt. Daar was het zand muller omdat er geen harde kleilaag onder lag.
Nu zie je daar niets meer van, maar misschien dat het in de natte periode wel weer terug komt. Zal daar de puinlaag beter werken? geen idee...
Voor mij niet zo belangrijk vanwege het doel. Ik heb geen gravers, maar de loonwerker gaf aan dat hij normaal geen doek er tussen doet, omdat volgens hem dat na verloop toch naar boven komt... En een te dikke laag zand werd te mul... Uiteindelijk alles incl rond de 4500 euro kwijt voor drainage, zand, afrasteringspalen en een anderhalve dag werk voor een paddock van 15 bij 20. Later zelf nog hardhouten grondplanken geplaatst en natuurlijk stroomdraad.

Mijn man heeft vandaag een nieuwe staldeur gemaakt voor de shettenbox; een halve meter minder hoog zodat shettemans nu ook naar buiten kan kijken. Superblij mee. Mijn merrie staat het liefst vanuit de box naar buiten over de weilanden te staren. Nou kan ie mee praten :).

Overigens was ik een dikke week geleden op vakantie in de Eifel. Daar geen gebrek aan hooi, hoor. Enorme velden werden daar gemaaid en in pakjes gezet. Wat is NL dan kleinschalig...

Willen jullie nog even meedenken?
Ik heb dus twee boxen die ik overdag open gooi, zodat paard en shet en geit lekker in en uit kunnen lopen. 's nachts gaat alles op stal. Maar mijn merrie is de laatste tijd erg gesteld op haar privacy in de box, ook overdag, en shettemans vind het wel gezellig om er samen in te staan en nog wat gemorste bixjes op te peuzelen... Maar dat vind mijn merrie dus niet meer ok. Ze gooit er eerst een paar waarschuwingen uit met oren in de nek en een paar happen richting shet. Maar meestal blokkeert ze met haar hele lichaam de uitgang dus shet kan niet weg en dat eindigt nu in enorme trappen met twee achterbenen tegen de boxwanden en een shet die heel stilletjes in een hoekje staat en geen stap meer durft en kan verzetten. Tot nu toe zijn er geen gewonden gevallen,behalve gescheurde wandplanken, maar het is natuurlijk wachten op.

Overdag gaat de box dus maar dicht. Met dit weer niet zo groot probleem maar als het weer wat slechter wordt, staat mijn paard toch graag in haar stal.... De box van de shet blijft wel open omdat daar halverwege de deur een dwarsbalk zit zodat alleen de shet en de geit naar binnen komen. En laat de shet nu het liefst vol in de regen buiten willen blijven, terwijl mijn prinsessemerrie dan lekker binnen wil staan.... Iemand ideeën?

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 19:36

Mer1980 schreef:
Ik moet ook een bak aan laten leggen en wil er natuurlijk zo min mogelijk aan kwijt zijn omdat het huurgrond betreft op klei := zand is het allerduurste. Ik heb de bak eigenlijk met name in de winter nodig mede als paddock...

Misschien hebben jullie hier ook tips. ik heb laatst 2 nieuwe IBC tanks gekocht voor het water, dus ik had de oude over die lek is en kapot gescheurd. Maar nu zie ik steeds allemaal dure slowfeeders voorbij komen gemaakt van oude IBC tanks. Alleen kan ik nergens iets vinden over hoe ik dat ding om moet bouwen. Ik heb dus een losse witte tank (kapot) en de kooi waar die in zat. Nu moet ik hem nog verbouwen. Ik heb hem pas van de winter nodig, nu staan de paarden op het land. Wie heeft er tips.



met de flex afflexen op de hoogte die je wil en met een afbraam schijf op de flex de scherpe randen eraf halen

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:04

jeannaa schreef:
Niemand ervaring met (fijn) hennep in de stal?


Niet in de stal, wel in het kippenhok. Dat is natuurlijk niet hetzelfde, maar voor het kippenhok vind ik het in ieder geval erg prettig spul. Het hok is hierdoor geurarm en de hennep composteert goed. Weinig volume ook.

Ik kom me hier ook graag melden :) Druk met de voorbereidingen voor de wei aan huis.
Wij gaan onze mest in een aanhanger opslaan (en regelmatig afvoeren).
Wat is jullie ervaring, kun je dit beter wel of niet afdekken? Qua vliegen, geur e.d.?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:31

Hennep nog nooit gebruikt.

Wel stro. Strokorrels. Koolzaad. Gehakseld stro. Vlas.


Vlas en stro zijn er nog steeds

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:42

hennep was toch rapsodie?
Ik gebruik geen strooisel, heb matten in de inloopstal liggen, maar ze verkiezen vrijwel altijd de bak om in te liggen.

Hehe, we hebben een tent. Na 25 jaar stel je je eisen een tikkeltje bij. Vroeger lachten we om een bungalowtent en lagen in het meest kleine tentje wat je kon vinden, want romantisch.... Vandaag kochten we een familietent. Ok, we gaan met man, vrouw en 2 honden kamperen, dus een beetje slaapruimte was een must. Voorheen heette dit een bungalowtent. We hebben heel hard gelachen. Maar liggen straks wel comfi.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 20:56

Rapsodie is gehakseld koolzaadstro. Toen ik ze nog op stal had, vond ik dat altijd erg fijn spul. Niet glad, nam goed urine op en mijn pony met luchtwegproblemen kon daar goed op staan. Inmiddels open schuilstallen met zand op klinkers.

Greendragon, kun je een gat voor de Shet maken in de boxwand tussen je merrie en de shetstal? Dan kan de Shet de achterdeur nemen als je merrie binnenkomt. Wellicht een deurtje van maken, zodat die 's nachts weer dicht kan.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:06

Hilary schreef:
Rapsodie is gehakseld koolzaadstro. Toen ik ze nog op stal had, vond ik dat altijd erg fijn spul. Niet glad, nam goed urine op en mijn pony met luchtwegproblemen kon daar goed op staan. Inmiddels open schuilstallen met zand op klinkers.

Ohja, heel lang geleden heb ik dat ook een poosje gebruikt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 21:06

Ik heb ook stalmatten.
Een laagjes vlas/stro in een hoek vind ik toch wel fijn.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 22:08

Thanks dames voor de tips zowel voor de bak/paddock als de slowfeeder / IBC ombouw project :D morgen maar een beetje puzzelen.

Mijn bak / paddock zal 22m bij 30m worden... maar we gaan er in de winter ook in rijden / longeren. In de zomer is dat niet nodig met het bos om ons heen en een enorm strak veld naast het bos waar we gewoon kunnen rijden.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:11

Goede afwatering is goud waard

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:34

Livion, ik heb mijn mest ook op een aanhanger liggen, ik dek het niet af, dat deed ik in het begin wel even maar toen werd ik echt belaagd door vliegen als ik het zeil er af haalde, plus het waaide vaak weg. Tegenwoordig ligt het gewoon op de aanhanger en als ik het wegbreng dek ik het netjes af zodat het niet alle kanten opvliegt op de weg..

Voor de rest gaat het allemaal erg snel momenteel. Houd het niet helemaal bij momenteel.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 23:45

Chasey, hoe is het met je vader?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 00:12

Ik zal even kort reageren met de telefoon.
Hij ligt nog steeds in het ziekenhuis, heeft een heftig gesprek gehad met de arts.
Dit zijn de eerste tekenen dat het goed fout kan gaan. Nu heeft hij ontzettend veel geluk gehad. Maar het gevaar is nog niet geweken.
Hij moet voorlopig heeeel rustig aan doen...
Of de bloeding nu helemaal gestopt is was mij eigenlijk niet duidelijk. Maar die ballon die er voor zorgde dat het vat kon dichten is er nu wel uit.
Morgen gaan we er weer heen.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 08:39

Pfff heftig chasey. Het klinkt alsof hij door het oog van de naald is gegaaan. Hopelijk valt alles de goede kant op voor je vader. Sterkte!