Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:04

Ah leuk! Ik was geïnspireerd door jouw mooie foto met houtsnippers om zelf ook snippers te laten bezorgen. De paarden zijn er blij mee!

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:08

Ja en ik heb mezelf erom geprezen en vervloekt. Want als het nog niet ingelopen is, is het een drama om de mest eraf te krijgen. Maar met het natte weer voor de vorst was ik er heel blij mee, en de pony's ook. Ik kon nu eindelijk eens met droge voeten naar de schuilstal en weer terug komen. Heel fijn.

Dit jaar komt er een nieuwe schuilstal, op een andere plek. Dan gaan we ook echt betegelen, de snippers verdwijnen langzaam wel weer.

Voor de schuilstal ben ik nog op zoek naar ideeën. Ik wil graag een voerhek o.i.d., zodat ik makkelijker kan voeren. Iemand daar ervaring mee? Ik wil dan een frame maken met een net zodat het slowfeed-idee wel behouden blijft.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:50

Spuit 11 hier, Ik heb ook alles van Gallagher, alleen de buitenomheining is een ijzerdraad (tegen de houten omheining), apparaat is de M550 dacht ik zo uit mn hoofd gezegt.

@ JudithO, ik 'ken' jou ook uit dat topic inderdaad. Heb zelf ook niet veel grond, dus was leuk meekijken ^^

Ik moet dit weekend voor het eerst weg sinds ik de paarden aan huis heb. Mn ouders komen 2 nachtjes in mijn huis slapen en voor de paarden zorgen. Heb alles zo veel mogelijk voorbereid en opgeschreven, maar toch best spannend. Vooral mijn haflinger wil nog wel eens uitproberen, dus hoop echt dat hij braaf is bij het buiten/binnen zetten.

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:56

Het leuke is dat ik ergens had verwacht dat het een reltopic zou gaan worden. Maar dat is maar bij 1 persoon gebleven, die terecht gewezen is door verschillende bokkers. Nooit verwacht dat zoveel mensen het zouden volgen :P

Hier past mijn zusje altijd op als wij met vakantie zijn. De pony's zijn deels ook van haar, dus zij weet in grote lijnen wel hoe en wat. Al schrijf ik ook netjes altijd een complete handleiding :D

palousa_boy

Berichten: 10431
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:11

Als wij weg zijn is dat altijd zo kort mogelijk :+
We hadden altijd een berg beesten waar wat mee gedaan moest worden (of iig elke dag voeren) maar inmiddels zijn dat alleen nog maar 2 katten en de paarden.

De paarden krijgen een baal hooi voordat we weg gaan (als het bijna op is) en daar moeten ze het even mee doen. Een paar dagen geen vitamine brokken kunnen ze wel tegen.

Degene die de katten komt voeren kijkt dan even of de paarden het nog doen en niet kreupel zijn. Verder hoeven ze niets met de paarden te doen.

Karin_deB

Berichten: 8282
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:25

Ik heb mijn vakantie in juni gelukkig opgelost gekregen *\o/*

En we hebben net ook een lang weekend centerparcs geboekt en ook dat is al geregeld *\o/*
Scheelt een hoop stress haha.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:29

Azmay, wat heerlijk!!

Weg gaan is ook niet helemaal aan ons besteed. Soms wel jammer, maar heb ook hondjes die echt wel moeilijk zonder hun vrouwtje kunnen.

Judith, als mensen 1500m2 hebben en alleen een rijbak en staal, hun paard hele dagen op stal hebben en alleen losgooien in de bak, maalt niemand erom, want wedstrijden, dit, dat, zus en zo...........
Niks van mensen aantrekken als je het zo goed mogelijk doet. En Bokt is maar Bokt. Een heel groot deel van de mensen durven in het dagelijks leven niks te zeggen. Dat continu overal reageren is echt frustratie of verveling.

Wat is het weer raar zeg. Het ging net regenen hier, maar er ligt ook nog best veel sneeuw. Het leek best warm buiten, maar was bezig, dus heb eigenlijk geen idee.

Karin, wat goed!!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:10

Tof Karin!!

Ik vind het maar niks sinds ze aan huis staan om weg te gaan. Hopelijk slijt dat een beetje.

Lynn_Nikita

Berichten: 25552
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:22

Selke, ik heb dat ook maar voor mij hoeft dat niet te slijten, weekend weg is voor mij lang genoeg
Karin wat fij dat het geregeld is! Lekker aftellen nu
Welkom Judith, 2000m2 is beter dan 24/7 op stal, ik heb straks ook veel minder dan ik nu heb maar ze kunnen lekker bewegen en volop gras is ook niet alles voor die dikkertjes van mij
Fangia, vel plezier met het weekendje weg, komt vast goed en bij gekke dingen zullen ze je vast bellen
Azmay lekker buiten gereden
nog iemand erop gezeten goed dat je gegaan bent, met dit weer is het ook echt een knop omzetten om ook echt te gaan rijden, ( Selka?)

Merrie at de slobber wel ( hinnikte zelfs toen ze de emmer zag) , bute is ook geregeld en voor nu het zo koud is moet het maar even zo. Hoop dat nu de temperaturen omhoog gaan zij straks ook zonder kan, ik laat haar niet het hele jaar door op pijnstilling staan dus er is een kans dat zij de verhuizing niet meer meemaakt

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:40

Hier sneeuwt het nog, snel nog even uitmesten voor het overgaat in ijzel.

En inderdaad, mijn pony's staan nu op 1200 m2 net zo vrolijk als vroegah op anderhalf hectare.. Zelfs gezonder lichamelijk. Ik heb er met de track wel op gelet dat er minstens een lang race-stuk in zit, en als je kijkt hoe hard ze er overheen gaan, dat is echt genieten. Ja tuurlijk is meer land altijd beter, maar ik mag echt niet klagen. En met meer land zou ik het precies weer zo aanpakken, het bevalt prima!
Ik heb 2 met PPID, die mogen sowieso niet meer standaard op het gras (alleen 2 uurtjes per dag met masker) want dan zijn ze snel HB.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:43

Ik heb ook geen groot perceel hoor, maar het gaat prima. Ja, ik moet meer hooi geven, maar dat is dan maar zo. Paardjes zijn tevreden en dat is het belangrijkste.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:49

Nou, overleg gehad met veearts. Mn ene ruin stond steeds op rust en liep vandaag ietsje minder weer. Hij wil liever geen bute en overleg gehad over het bekappen. Normaal deed ik het zelf, maar gaat al even niet meer. VOlgende week komt bekapper en eigenlijk is dan een week wel lang nog, maar ja........Misschien pak ik hem morgen toch maar zelf met mn man dan.

Dan hadden de 2 quarters wat natte billen en veearts kent de plek en geeft aan dat het door het grondwater zal komen dat te ijzerrijk is. Ze zijn verder echt niet ziek, maar de dingetjes die we onder leeftijd scharen, zouden wel beter kunnen als we dat water niet meer geven denk ik. Voor nu is er geen oplossing.
We hebben al een tijd met leidingwater lopen slepen. Namen we 4 yerry cans mee van 25lt maar dat is nog te weinig voor 4 en echt heel zwaar. Nu zou dat ook bevriezen, dus even paar weekjes zo.
Met eigenaren van stal hoeven we het niet te bespreken.
Ik kijk wel al tijden rond naar andere plek, maar er wordt op zoveel plekken grondwater gegeven.

Ook zien ze nu meer natte billen gevallen door het koude water. Even uitzingen en dan opnieuw bekijken maar.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:48

Karin wat fijn!
Judith welkom
Superpony is een soort filter ertussen niet mogelijk?

Als wij weggaan komt er een collega van manlief de katten voeren en paarden controleren.
Ik wil straks graag een automatische drinkbak voor de paarden.
Voor het hooi maak ik denk ik in de hoek van de inloopstal twee muurtjes met gasbeton blokken, tegen de bestaande muur aan en dan zo dat het met het hek van de inloopstal afgesloten wordt. Dan kan ik daar een ronde hooibaal in rollen. (zal even een tekening maken ;) )


Afbeelding

palousa_boy

Berichten: 10431
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:54

Bedenk wel dat gasbeton niet heel veel kan hebben als het om paarden gaat.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:24

ik heb nu ook gewoon een ronde baal in de schuilstal staan en het is zo lekker makkelijk. :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:36

Welkom JudithO! Leuk dat je meekletst.

fijn dat je vakantie geregeld is Karin, dat geeft een rustig gevoel denk ik zo. Wij gaan nooit weg, niet omdat het niet kan, maar omdat we het niet willen :D .
Mooi plaatje Azmay <3 , je mag echt trots zijn!
Balen van je ruin en de natte billen bij je quarters. Sterkte.
Lynn, fijn dat je merrie de slobber eet, dan heeft ze in ieder geval iets binnen! Hier is het vandaag qua temperatuur flink opgelopen. Momenteel is het een paar graden boven 0 en heeft het flink geregend.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:34

Lastig superpony. Kun je het water niet testen voordat je jezelf super veel werk op de hals haalt?

Weet niet wat voor paarden je hebt maar gasbeton is niet erg zwaar materiaal? Muurtje metselen geen optie?

Willie is al klaar voor t stappen vanavond. Keurig toch?
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25552
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:39

mooi die highlights

Karin_deB

Berichten: 8282
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:51

Hij ziet er uit alsof hij al flink doorgehaald heeft :')

Ik moet zo werken, 3 nachtdiensten, blegh..

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:08

Lastig superpony... Hier eigenlijk nooit problemen gehad met water. Bij het eerste adres haalden we water uit de rivier (een weiland oversteken), best gesjouw maar we beschouwden het altijd als gratis fitness. Bij het adres daarna deed de boer het water, en daarna hadden we regenwater met in de winter leidingwater. En nu aan huis eigenlijk net zo. We hebben afgelopen zomer ook een bron laten spuiten, maar ook te veel ijzer. Dat geef ik dus liever ook niet aan de pony's. Ik heb ook al gezocht naar een filter voor ertussen maar ik heb nog niks gevonden. Dus als je de gouden tip gehoord hebt hoor ik het graag!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:51

De eigenaren zeggen dat ze al zoveel jaren paarden hebben staan en alleen wij zeuren. Zij gaan echt niks doen aan die waterbak.
Nu hoor ik dus dat voor ons en daarvoor echt dezelfde problemen hadden. Dat de eigenaren liegen en woorden omdraaien wisten we al, maar we hebben er nu weinig aan.

We willen hier niet blijven en hebben al veel geinvesteerd.

We hebben 4 jerry cans van 25lt per stuk. Dat is 100liter water en is voor 4 niet genoeg vaak. Ik kan het zelf met geen mogelijkheid tillen en mijn man komt maar 1x per dag. Hij rijdt 's ochtends voor 7uur naar werk en dan mogen we daar ook nog niet komen.

Nu bevriest dat ook, dus heeft het even geen nut. Maar we gaan het wel weer doen straks en dan misschien voor mij wat kleine jerry cans om bij te vullen.

De waterslang zit op zelfde pomp en grondwater.

De waterbak die we hebben staat op de grond, dus zou ook niet weten waar het filter zou moeten eigenlijk.

Heb nu verschillende mensen gevraagd en gesproken. De een zegt dit over ijzer en de ander dat. Ik heb geleerd dat ijzer voor stapeling zorgt en veel problemen kan veroorzaken. De veearts maakt zich niet heel druk, maar het is ook geen goede situatie zo.

Ik vraag me alleen af of ze nu meer last hebben nu ze weinig doen. Zouden ze meer op ijzer aanspreken als ze meer bewegen??

Ik heb zelf weleens ijzer per infuus en het verdwijnt met bloed verlies of ontstekingen. Naast me weleens mensen gehad die aderlating kregen. Die kunnen daar echt niks aan doen.

Merrie is niks afgenomen, maar ruin wel en die heeft wel ijzer teveel.

Selka, hahahaha, die wilde een ander kapseltje. Ik dacht dat onze shet dat altijd heeft, omdat hij lager is dan de rest, maar dat kan je bij die van jou niet zeggen........

Lynn_Nikita

Berichten: 25552
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 08:11

Is het water überhaupt al getest of is dat een aanname van de arts? Anders eens kijken wat dat kost en eerst nagaan of het water inderdaad de oorzaak is

Hier regent het en is bijna alle sneeuw weg, ik hoop alleen niet dat het op de wei en het pad ernaartoe een modderbende is. Vandaag laatste keer water slepen en hoop ik morgen weer mijn ibc vaten te kunnen vullen, scheelt een hoop werk

palousa_boy

Berichten: 10431
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 10:27

Ja IBC vaten vind ik ook wel een uitkomst op plekken waar geen water is. Ik kan ze gewoon met de trekker meenemen dus dat is makkelijk. Per keer breng ik dan 2000 tot 2600 liter water in 2 of 3 keer rijden.
Op de waterbak zit een vlotter dus daar hoef ik niet naar te kijken. Met warm weer doen ze er iets langer dan 2 weken mee.
Het water pomp ik hier uit de put maar daar kan ik maar 1500 liter per keer uit halen en dan moet ik wachten tot hij weer vol is.

JudithO

Berichten: 7092
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 11:04

Hier ook enorm veel regen. Alle sneeuw is weg, maar de grond is nog bevroren en dus kan het water niet weg. Als die grond eenmaal ontdooid is zal het wel weer een modderbende worden.

Ik kon vannacht om 5 uur mijn bed uit. Punette stond te hinniken. Dat is raar, want dat doet ze alleen naar mij of naar Jolly of Miracle als die weg zijn. Dus ik luisteren en toen hoorde ik het geluid van hoefjes op asfalt. Snel de kleren aan, koplamp gepakt en naar buiten. En daar stond Jolly me aan te kijken van de verkeerde kant van het draad. Gelukkig kwam hij zo naar me toe dus ik hoefde er niet achteraan te jagen. Geen flauw idee hoe die eruit is gekomen. Stroom stond er gewoon op en het draad is nog heel. Ik gok in een hoek gezet door Miracle of punette. Dan ben ik maar weer blij dat ik aan een uitgestorven weg woon :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:16

Lynn_Nikita schreef:
Is het water überhaupt al getest of is dat een aanname van de arts? Anders eens kijken wat dat kost en eerst nagaan of het water inderdaad de oorzaak is

Hier regent het en is bijna alle sneeuw weg, ik hoop alleen niet dat het op de wei en het pad ernaartoe een modderbende is. Vandaag laatste keer water slepen en hoop ik morgen weer mijn ibc vaten te kunnen vullen, scheelt een hoop werk



Door de vorige getest en de veearts heeft in onze omgeving van meerdere test uitslagen. In dit gebied zit veel ijzer in het grondwater blijkt.

Van mn ruin hebben we laatst bloed afgenomen en die heeft ook een teveel aan ijzer in zijn bloed. Merrie niet afgenomen, maar verwacht dan wel hetzelfde. Hoewel zij wel anders in haar vel zit verder.

Maar zelfs als we ze verplaatsen, is het hier heel moeilijk iets te vinden dat niet op grondwater zit. Dan moet je mazzel hebben dat het diep zit of idd een filter.

Onze andere 2 lijken er zo niet op te reageren, maar als ik hun kleine kwaaltjes ga bekijken, zou het ook zomaar kunnen.
Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk en mn rui met meeste zichtbare problemen, is wel een paard met heel zwaar verleden.

We mogen de pomp niet uitzetten, maar mn man denkt de waterbak dan maar dicht te maken met een zeil en de waterbak zoveel mogelijk te vullen. Maar elke dag 100 lt meenemen is echt pittig en eigenlijk niet genoeg.

Het is gewoon rot dat de eigenaren ten eerste niet eerlijk zijn tegen ons en ten tweede niet mee werken. Dat had ons veel kunnen schelen.
Wij en een aantal andere mensen uit deze omgeving zoeken al langer naar een 24/7 buiten plek, maar het is er gewoon echt niet. Zelfs een stuk wei in the middle of nowhere wil niemand afstaan. Als ik een adv zet; gezocht, krijg ik 10 reacties, heb je wat gevonden.

Onze huizen zoektocht stond even op een lager pitje, maar we zullen nu toch gaan kijken naar second best.

Hier is ook alles weg. Doe de tuindeur open voor de katten en de jongste was het echt aan het zoeken. Zonde dat ik niet film soms, want die was echt zo verbaasd.