Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:36

Erg mooi die sneeuw maar van mij mocht het ook weg blijven. Wat een gedoe, haha. Ondanks alles is de tegellegger gisteren begonnen met graven. Tegen het eind van de dag is er zand gebracht en deze foto kreeg ik net via Whapp :D
Afbeelding

Omdat ze in de weg zouden staan heb ik de paarden in het 2e stuk gezet waar het gras nog niet begraasd is, dus konden ze daar lekker van smullen :9 Uiteraard krijgen ze ook hooi er bij, maar dat laten ze grotendeels liggen.
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:48

Oh dat ziet er veelbelovend uit Merexa! Mooi hoor.

En je paarden hebben het zo te zien ook wel naar hun zin. Daar staat nog best wat gras! Lekker voor ze. Bij mij is echt alles op helaas. Ze staan nog wel de hele dag ontzettend hun best te doen om wat sprietjes te vinden, maar veel is het niet.

marga1
Berichten: 905
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:13

MarliesR schreef:
Ik heb hier gisteren de leiding naar achteren maar afgesloten voor de zekerheid zodat de boel me niet kapot vriest. Maar moet nog even bedenken hoe ik het water bijvullen dan ga doen. Had bedacht dat ik wel mijn h2go zak kon vullen via het raam bij de keuken, maar die kraam blijk ik geen aansluitstukje op te kunnen draaien :+ . En jerrycans heb ik ook (nog) niet. Kan voor nu altijd nog met emmertjes gaan lopen, maar ideaal is anders.


Er is een lummeltje ze noemen het ook wel een waterdief die op bijna elke kraan past bij elke goede campingzaak te koop er zit een standaard gardena sluiting aan. En anders helaas emmers.

Karin_deB

Berichten: 8262
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:48

Ziet er al mooi uit!

Ik moet ook gaan sjouwen en de waterbak in de wei vullen. Ik stel dat altijd tot het laatste moment uit :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:29

Merexa wauw dat de grond niet veel te hard was om te graven, fijn hoor die verharding

Mijn oude merrie is niet helemaal lekker, heeft artrose in 1 been door trauma en ontlast die wel vaker maar naar mijn idee nu nog meer. ook eet ze heel weinig. Ik denk morgen eens pijnstilling regelen en kijken of het beter gaat. Tanden zijn laatst nagekeken aangezien ze proppen maakte maar dat kwam niet ivm haken maar omdat er een tand loszat, niet losgenoeg om te trekken maar wel los genoeg om er wat last van t hebben.
ik vind haar niet lekker in dr vel zitten, anders dan anders al vanaf de sneeuw
Zal een deken opleggen helpen? Het is een teddybeer maar heb een fleecegevoerde of een 200 grams liggen, misschien dat z nu door de kou wat meer last heeft van dr oude botten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:03

Bah Lyn! Oudjes die niet in orde zijn, zijn extra zorgelijk.
Heb je al getemperatuurd? Slobber geven een optie? Dan heeft ze in ieder geval iets in haar maag en darmen.

Deken zou ik doen afhankelijk van haar temperatuur.

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:22

Dat is dus een probleem. Het is en ontzettend moeilijke merrie die ik niet alleen kan temperaturen, dan moet er een praam op. Ik wil morgen mijn collega (arts) vragen om een klinische check te doen bij dr en die kan ook meteen pijnstilling geven. Inspuiten gaat weer niet bij dr maar bv bute kan ik wel door het voer. Morgen ga ik ook meteen slobber halen. Helaas niks meer op voorraad en de winkels zijn dicht. Paarden snoepjes at ze wel.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:25

Kou en artrose is geen goeie combi. En dan hoeft ze het niet koud aan te voelen maar wel gewoon last van de kou kan hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:26

Ow Lynn, wat rot zeg. Hoelang geleden was er naar die tand gekeken? Kan ie nu niet losser zitten??

Ik vind het zo lastig welke deken je nu op zou moeten leggen. Te dun legt haren plat en krijgen ze het koud en te dik op een berg haar is warm. Maar het is natuurlijk wel aardig koud 's nachts en ze zullen niet gaan staan zweten nu denk ik.

Ze kan zich ook verstapt hebben of iets anders?? Bij twijfel over dr buik, zou ik eerst colosan proberen misschien.

Ik ben begonnen met bio curcuma met zwarte peper mix van pit-pit.com. Eerder gegeven, maar daarna gingen ze 24/7 naar buiten en liepen ze goed en soepel.
Ik zie mn ene ruin ook wat ontlasten. Die stond in NOvember heel slecht en heeft div blessures, dus kijken wat evt helpt. Heeft toen bute gehad en daarna devils relief.
Daarna even niks om goed te beoordelen. Als ik even curcume geef, pak ik misschien puur duivelsklauw er weer bij.

Als ze maar goed ruwvoer blijven eten. Maar zodra ze dat minder doen, kan het snel gaan op d eoude rug en botten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:37

Last van dr buik denk ik niet. Denk eerder laat van dr been en pijn en daardoor minder honger?
Tandarts is 2 wkn geleden geweest. Onregelmatig is ze al vanaf het ongeluk (5 Jr geleden, kroonrand tot op bot open, botsplinter en slagaderlijke bloeding en door het lange ontlaten artrose in andere been gekregen ) en lijkt nu niet erger geworden tijdens het lopen maar ontlast het wel duidelijk meer.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:47

Heb je alleen bute of ook iets van metacam of novacam?

Deken zou ik niet snel doen, behalve bij veel regen en/of wind

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:06

Lynn_Nikita schreef:
Last van dr buik denk ik niet. Denk eerder laat van dr been en pijn en daardoor minder honger?
Tandarts is 2 wkn geleden geweest. Onregelmatig is ze al vanaf het ongeluk (5 Jr geleden, kroonrand tot op bot open, botsplinter en slagaderlijke bloeding en door het lange ontlaten artrose in andere been gekregen ) en lijkt nu niet erger geworden tijdens het lopen maar ontlast het wel duidelijk meer.


Dus ze eet wel genoeg nog?

Lastig is dat he?! Mijn ruin heeft diverse blessures en heb al vaker op het punt gestaan hem te laten gaan. Laatst was in NOvember en echt waardeloos. Vriendin had zelfs al laatste foto's gemaakt, maar veearts had voor de nood bute gegeven, omdat ik dingen moest regelen en het niet echte spoed was.
Hij begon weer goed te lopen, dus bute gehalveerd en gestopt en bleef goed lopen tot de dag van vandaag.

Heeft ook wat andere dingetjes, maar functioneert goed verder. Wel zie ik hem continu met 1 achterbeen op rust staan. Kan ook voor slecht bekappen, omdat hij niet goed op 3 benen kan staan, maar hij loopt verder echt oke.

Die devils relief ook gestopt en nu dus voor ander paard curcuma, maar dacht, geef ze allemaal en kijken wat het doet. Kan er straks weer duivelsklauw bij doen als ik twijfel, maar wil ook wel blijven zien of hij pijn heeft.

Ken je iemand met een caterpillar telefoon? daar zit een warmte camera op, kun je soms vrij snel zien of er ergens iets zit wat je zo oppervlakkig niet ziet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:49

[***] schreef:
Heb je alleen bute of ook iets van metacam of novacam?

Deken zou ik niet snel doen, behalve bij veel regen en/of wind



Ze kan schuilen in de stal die staat 24/7 open, voor mijn idee is een deken net wat warmer en misschien beter voor dr oude artrose pootje maar daar twijfel ik dus ook weer enorm over of dat echt wel zo is. Koud lijkt ze het niet te hebben in elk geval.

Ik kan qua medicatie overal aankomen :o , metacam is inderdaad ook een optie, ik zal morgens eens overleggen. Gaat het op pijnstilling beter dan kijk ik deze winter aan of het in het voorjaar beter gaat, zo niet dan is mijn keuze al lang geleden vastgelegd, pijn = einde.

Verschrikkelijk gewoon, ik werk met 400/500 merries en veulens die wormenkuren krijgen, getemperatuurd worden, soms geintubeerd etc etc en daar help ik dan bij, maar mijn eigen merrie temperaturen of iets inspuiten in welke vorm dan ook is gewoon onmogelijk. {:)-:( {:)-:(
Ook bij de tandarts, ik moet haar die kaakklem omdoen dan mag hij er ook aan en is het prima voor haar, als hij die klem om wil doen staat dat gelijk aan een gevecht wat je nooit gaat winnen. Een vrouwelijke dierenarts kan ook meer bereiken dan een mannelijke arts en spuiten is vooral heel heel snel zijn en geluk hebben. het is dat ik haar nu 21 jaar heb en veel dingen weet hoe het wel en vooral hoe het niet werkt maar dat het ooit op een normale manier kan heb ik al jaren geleden opgegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:56

Ik kan me jouw gevoel goed voorstellen. Je hebt gewoon een echte merrie!

Persoonlijk denk ik niet dat een deken iets voor een pootje gaat doen.....

Metacam is de moeite van het proberen waard in mijn ogen. Als ze het niet koud lijkt te hebben dan zou ik haar lekker bloot laten staan.

Citaat:
Gaat het op pijnstilling beter dan kijk ik deze winter aan of het in het voorjaar beter gaat, zo niet dan is mijn keuze al lang geleden vastgelegd, pijn = einde.


Dit ben ik voor 100% met je eens.


Metacam is wel een stuk vriendelijker voor de maag dan bute en nu ze niet zo makkelijk eet, zou dat mijn eerste keus zijn. Bietenpulp is ook nog een optie? Bij mijn oudje gaat de bietenpulp erin als suiker als ik er een schepje Pavo slobber doorheen gooi...…..

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:03

superpony schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Last van dr buik denk ik niet. Denk eerder laat van dr been en pijn en daardoor minder honger?
Tandarts is 2 wkn geleden geweest. Onregelmatig is ze al vanaf het ongeluk (5 Jr geleden, kroonrand tot op bot open, botsplinter en slagaderlijke bloeding en door het lange ontlaten artrose in andere been gekregen ) en lijkt nu niet erger geworden tijdens het lopen maar ontlast het wel duidelijk meer.


Dus ze eet wel genoeg nog?


Lastig is dat he?! Mijn ruin heeft diverse blessures en heb al vaker op het punt gestaan hem te laten gaan. Laatst was in Nvember en echt waardeloos. Vriendin had zelfs al laatste foto's gemaakt, maar veearts had voor de nood bute gegeven, omdat ik dingen moest regelen en het niet echte spoed was.
Hij begon weer goed te lopen, dus bute gehalveerd en gestopt en bleef goed lopen tot de dag van vandaag.

Heeft ook wat andere dingetjes, maar functioneert goed verder. Wel zie ik hem continu met 1 achterbeen op rust staan. Kan ook voor slecht bekappen, omdat hij niet goed op 3 benen kan staan, maar hij loopt verder echt oke.

Die devils relief ook gestopt en nu dus voor ander paard curcuma, maar dacht, geef ze allemaal en kijken wat het doet. Kan er straks weer duivelsklauw bij doen als ik twijfel, maar wil ook wel blijven zien of hij pijn heeft.

Ken je iemand met een caterpillar telefoon? daar zit een warmte camera op, kun je soms vrij snel zien of er ergens iets zit wat je zo oppervlakkig niet ziet.


nee, naar mijn idee sinds deze week minder, zodra ik de netten ververs en aanvul vliegen de andere 2 erop af, zij blijft staan waar ze staat en ik heb het idee dat ze aan het invallen is, Nu woog ze wel iets teveel dus zijn dr nog genoeg reserves over maar niet eten is normaal pijn

Ik zal eens rondvragen voor een Caterpillar
als de pijnstilling werk ga ik kijken wat voor homeopathisch ik kan geven ter ondersteuning

Ik ga dr morgen ook apart zetten, kijken hoeveel/ weinig dat ze eet, na het werk slobber geven en pijnstilling en kijken of dat verschil maakt. baal gewoon dat ik nu niks kan doen, is geen directe spoed maar ik blijf natuurlijk wel aan het malen en afvragen of het nu door de kou dr been is of wat anders

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:22

De artrosemerrie hier vind een deken juist heerlijk. Heeft jaren zonder gestaan maar sinds de knie definitief stuk is gaat ze weer onder dekens. Scheelt enorm voor het hele lijf.
Als ze wat meer last heeft komt ze ook niet meer op het hooi afgerend. Deels omdat snel bewegen niet fijn is en deels omdat ze minder makkelijk weg komt als een dominanter paard (Twix dus) besluit dat alles van haar is. Meestal wacht ze dan een kwartiertje en dan is Twix wel weee bereid om te delen.

Chasey, ik ben ook fan van sneeuwbeslag. November of december laat ik het eronder zetten, 1 x verleggen en in maart is het weer klaar. Twix is alleen voor beslagen maar kliek heeft jaren rondom gelopen. Ze blijven 24/7 buiten en zeker met kliek ook altijd het bos in gegaan. Nooit problemen gehad. Let alleen even op de zool. Bij esra (halve haflinger) zijn de voeten zo vlak dat sneeuwbeslag haar juist pijn doet.

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:36

Foreverkliek, ik merk dus ook dat mijn ruin dr meer wegjaagt nu. Er zijn 5 voerplekken dus ze kan rustig eten waar ze wil maar ze doet geen moeite, ze kan 1 meter van de voerplek afstaan en blijft gewoon sip staan kijken
Zij was vroeger altijd de baas, op welke locatie en met welke paarden dan ook, bijnaam was dan ook altijd Pitbull of Piranja maar 1 jaar na het ongeluk is de kudden veranderd, Paloma is overleden en is de ruin er nieuw bijgekomen en die heeft de leiding gekregen. Normaal zou zij dat ooit gepikt hebben en daardoor merkte ik ook al dat zij ouder was en geblesseerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:02

Hopelijk kun je je merrie snel wat verlichting geven Lynn.

Ik ben vandaag zo dapper geweest om met mijn jongedame maar weer eens naar de manege te gaan. Heb 2 weken niet gereden, maar man, wat word ik die kou snel zat! Dame was superbraaf (en dat voor een jong paard waar 2 wkn niets mee gedaan is) en ik heb lekker een half uurtje gehobbeld. Straks jachthondentraining, sta ik weer anderhalf uur te blauwbekken op een veldje :D :D :D . Maar ja, als de beessies maar blij zijn!

Nu even binnen met een bak koffie. Zo eerst mijn rotzooi opruimen en dan mijn kleren aan om naar de training te gaan. Water in het land heb ik gelukkig al bijgevuld, hoop dat manlief straks de bak doet :o als hij thuiskomt.

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:16

Mag ik me hier ook melden?

Sommigen kennen mij misschien uit het topic Paradijsjes op maximaal 2000 m2.
Ik heb sinds december 2017 mijn 3 Shetlanders aan huis. Ze lopen op een track met in het midden een stukje gras.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:38

Lynn_Nikita schreef:
Foreverkliek, ik merk dus ook dat mijn ruin dr meer wegjaagt nu. Er zijn 5 voerplekken dus ze kan rustig eten waar ze wil maar ze doet geen moeite, ze kan 1 meter van de voerplek afstaan en blijft gewoon sip staan kijken
Zij was vroeger altijd de baas, op welke locatie en met welke paarden dan ook, bijnaam was dan ook altijd Pitbull of Piranja maar 1 jaar na het ongeluk is de kudden veranderd, Paloma is overleden en is de ruin er nieuw bijgekomen en die heeft de leiding gekregen. Normaal zou zij dat ooit gepikt hebben en daardoor merkte ik ook al dat zij ouder was en geblesseerd


Ow, dat is ook herkenbaar. Toen mn ruin een paar maanden terug slecht liep, stond hij ook veel alleen en werd meer weggejaagd. Daar hield ik ernstig rekening mee met mijn beslissing.

Hier hebben er 3 wel artrose, maar in verschillende mate. De merrie is 26, een quarter en heeft mega vacht. Zij loopt juist goed door het 24/7 vrij bewegen. Haar zoon schuilt wat meer, maar qua lijf blijft hij op gewicht dit jaar.

Benen warm houden kan wel als het nodig is. Je hebt mensen die een paard mer hb de benen proberen warm te houden bijvoorbeeld, maar zoals nu is het wel lastig met de sneeuw en kou.

Het is niet raar dat alles met je eigen paarden anders is, als met je paarden op je werk. Ik heb ook dat ik zodra het over mn eigen paarden ga anders kan reageren en handelen. Klap soms gewoon dicht dan. Niet altijd, kan wel ingrijpen als het moet, maar in sommige situaties denk ik weleens, wat ben ik aan het doen.....

Judith, welkom!

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:47

Lijkt me erg lastig die oudjes met speciale behoeftes waarvan je ook gewoon niet zeker weet wat goed is :(:)

Ik ben zo vreselijk trots op ons *\%/*
Afbeelding
Normaal is ze heel goed in het zichzelf staande houden dus ik besloot eens een rondje dorp te doen over de gestrooide wegen, bij mijn projectpaard langs gegaan om mijn "cv" te laten zien en daarna over het toch wat gladde pad. Ze vond het niet nodig om te stappen en rechtuit te lopen zo nu en dan dus ze gleed soms wel een klein beetje maar al met al ben ik zo vreselijk blij dat we de eerste buitenrit sinds Prim er is zo hebben kunnen rijden :D

Karin_deB

Berichten: 8262
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:50

Welkom judith!

Lekker rondje Azmay!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:32

Merexa, ziet er al mooi uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Lynn, wat rot van je merrie. Gaat het vandaag al iets beter?

Hoi Judith, dat topic heb ik meegelezen. Zijn die zwarte shetjes van jou?

Tof Azmay! Mooi zo met een wit landschap.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:06

Leuk Azmay!!!

JudithO

Berichten: 7064
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:45

Dank allemaal voor het welkom :)

Selka, die zwarte shettenmonsters zijn inderdaad van mij.
Punette, een NSPS merrie van 19 jaar
Jolly, een ruintje van 12 jaar
Miracle, een ruintje van 10 jaar (zoon van Punette)