Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:40

Beterschap superpony, voel je je al iets beter?
Belle boef, een stuk geruster nu je een dak hebt bij de paarden?

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:48

Mooi perceel zit erbij Lynn

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:51

Lynn_Nikita schreef:
Beterschap superpony, voel je je al iets beter?
Belle boef, een stuk geruster nu je een dak hebt bij de paarden?


Ja echt wel.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:52

Lynn_Nikita schreef:
Dit is het globaal, niet kloppend qua maten ( iets met vrouwen en meten)
[ [url=m/XikOB6.png]Afbeelding[/url] ]

thv van die boom, net daarvoor komen de stallen, de mooie kiezeltjes gaan weg en dat wordt nog net een stuk achtertuin wat overloopt naar paddock met stallen. Naast het huis komt een loods en die garage gaat dan weg , idem met tuinhuis weg of verplaatst ( mss zadelkamer)

[ [url=m/oIQtQo.jpg]Afbeelding[/url] ]

achter het tuinhuis van foto 1 loopt het perceel over in dit stuk.
dit wordt weiland dat hokje gaat weg. Zal iets langer worden dan wat je nu ziet
[ [url=m/EuAnAY.jpg]Afbeelding[/url] ]

en vanuit de tuin terug naar de woning gekeken [ [url=m/yJJUpr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi stuk.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:53

superpony schreef:
Dank je wel Karin

Mooi belle boef. Het is fijn als je zelf ook gerust bent met de situatie voor je paarden.

Ik had weer pech. Werd laat nog beroerd wakker en had een uveitis ( oogontsteking ) dat is pijnlijk en moet ook direct behandeld worden. Mijn huisarts was er niet, dus kon half3 bij de vervanger terecht. Werd pas half4 geholpen. Oogarts had geen dienst, dus kon oogdruppels halen en moet dan morgen naar ziekenhuis, wanneer oogarts dienst draait.
Had apotheek niet beide druppels, dus moest naar een andere....

!


Gaat het inmiddels al beter?

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 16:54

Chasey schreef:
Als ik in een wat rustiger vaarwater terecht kom, zal ik weer wat actiever reageren.
Maar ik wil graag iedereen vast fijne feestdagen wensen.
Fijne feestdagen en een goed 2019!

[ [url=m/g3T7E9.jpg]Afbeelding[/url] ]

De operatie van Oscar was trouwens goed verlopen. Er was wel meer schade dan gedacht werd, 4 kiezen getrokken en een tand. Er zaten 2 abcessen.
Oscar ligt lekker in huis en moet voorlopig rustig aan doen. Ik moet de 2 patiënten maar flink verwennen.
Daan zijn hechtingen zijn er vandaag uit gegaan, dat was even schrikken. Wat een ritssluiting! Pfff. Maar verder zag het er naar uit dat het herstel goed verloopt. Nieuw gips er om en afwachten maar weer.



Gelukkig gaat het weer beter met Iscar.
Zag dat je ook een mooi topic had gemaakt. Hierboven is ook een leuke foto.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:43

Mooi stuk hoor Belle! Laat je die prachtige boom staan?

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:44

Mer1980 schreef:
Mooi stuk hoor Belle! Laat je die prachtige boom staan?


Bedoel je niet Lynn?

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 17:45

belle_boef schreef:
Mer1980 schreef:
Mooi stuk hoor Belle! Laat je die prachtige boom staan?


Bedoel je niet Lynn?


Blondt :D ja Lynn

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:23

Mer1980 schreef:
Mooi stuk hoor Belle! Laat je die prachtige boom staan?




Misschien heeft belle ook mooie bomen

Ja die laat ik graag staan. Is een notenboom en volgens mij werken die ook nog eens vliegen werend of heb ik nu iets onthouden wat niet klopt?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 01:30

Ik heb in een ander topic zitten lezen dat walnoten giftig voor paarden zijn als het een walnoten boom is.qua he stallen moet je echt even bij de gemeente vragen.Persoonlijk vind ik 10 meter erg dicht op het huis van je buren en als dat geen paardemensen zijn,kan je gezeur krijgen.Het ziet er een mooi perceel uit,maar wel niet zo groot?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:27

Lynn, Waar staan de huizen van de buren? Als we naar huizen kijken en er is nog niks voor paarden, kijken we ook naar de huizen ernaast.

Is zo een extra schuilstal op de wei niet fijn?

Bedankt voor vragen; het gaat nog best slecht. Ik ben echt nooit ziek, maar hoest veel en nu lijkt het wat los te komen.
ML was ziek geweest, vd week iets beter en aan het werk, maar weer ziek geworden. Gister wel gewerkt, maar bij hem zit het nog vaster en heeft ook erge hoofdpijn.

Oogarts heeft oog bekeken. NOg een extra prednison zalf voor de nacht erbij en moet wat vaker druppelen met prednison dan hij telefonisch aan huisarts had doorgegeven, want het is knalrood en erg pijnlijk.

We hebben natuurlijk wel de paardjes gedaan en toch een uurtje met de honden gelopen in de hoop ook dat we wat zouden opknappen, maar met koken zakte ik al in elkaar. Daarna hebben we alleen op de bank gelegen.
Ben beetje wakker, wilde wat drinken en dan wat online rond lezen nog wat ik heb gemist.

Overigens, het is dus al de 2e keer in 1 maand dat de apotheek iets niet op voorraad heeft. 3 weken terug moest ik een dag wachten op een alternatief.
Nu heb ik het laatste flesje Atropine van het dorp en de pred forte is gewoon niet leverbaar, dus een alternatief voor die minder prednison bevat. Vandaar ook dat ik nog last heb.

Is toch wel heel erg vind ik. Niet voor mezelf per se, ik red me wel, maar dat ik een laatste flesje van iets heb en dingen gewoon niet op voorraad of niet leverbaar zijn.

Morgen iedereen nog een fijne dag.

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:13

Bear je 3400 m2. Ik heb nu 8000m2 maar ze staan amper op het gras omdat het zo'n droge grond is. Ook nu is al mn gras weer kapot gegaan in de zomer en moet ik weer opnieuw inzaaien. Ze staan dan dag en nacht op 1600 m2, in de bak en paddock en open stallen

Buren zie je op de foto, aan straatkant. 1 heeft een wijngaard en tennisbaan, de andere een moestuin en achterin geiten. Zijn wel meer weilanden in die straat alleen niet mijn directe buren. Extra schuilstal hoeft niet. De stallen staan 24/7 open en de bak en weiland geven daar altijd toegang tot net als ik nu heb. Ook in de avond staan ze buiten maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om alles af te sluiten indien nodig vandaar echte stallen ipv een schuilstal


Wat slecht dat de apotheek weer jouw medicatie niet heeft. Beterschap

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:21

De zwarte walnoot is giftig. Dit is volgens mij de normale variant. Zal t mijn huidige buurman nog na laten kijken die is bomendokter. De normale is niet giftig voor zover ik weet een dat kan ik mijn collega's ( dietenartsen) weer navragen

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:21

Ik heb ook de gewone walnoot in de wei staan. Ze snoepen van de onderste bladeren. Maar laten de rest van de boom met rust.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:48

Dat is niet heel groot Lyn,ik zou vooral je nieuwe buren even inschatten en zien op het gemeente huis wat mag.
Niks zo'n drama als problemen met buren als je ze kan voorkomen.
Ik had het uit dit topic [VS] Eetwaar voor paardjes maar ik had ook al gezien dat niet alles klopt wat er genoemd word.

Ik heb zelf beschermd agrarische grond,dus hier mag niet alles geplant worden.Ik had graag wat fruitbomen en notenbomen gehad.Maar die komen van oorsprong hier niet voor.
Het had hier vanmorgen weer eens gevroren ik heb ijs vd waterbak staan halen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:05

Niet heel groot maar ook niet mega klein, zeker de ruimte waar ze 24/7 op kunnen is 1000m2 dus al meer dan veel paarden die op stal staan
zeker omdat de shet al dik wordt van lucht en ook mijn pre niet teveel grasjes mag en ik heb ook nog 8000m2 4 km verderop die ik aan kan houden al twijfel ik daar nog om. eerst eens kijken hoe het nu gaat achterom en dan kan ik altijd nog beslissen om de andere wei op te zeggen.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:09

beatje schreef:
Dat is niet heel groot Lyn,ik zou vooral je nieuwe buren even inschatten en zien op het gemeente huis wat mag.
Niks zo'n drama als problemen met buren als je ze kan voorkomen.
Ik had het uit dit topic [VS] Eetwaar voor paardjes maar ik had ook al gezien dat niet alles klopt wat er genoemd word.

Ik heb zelf beschermd agrarische grond,dus hier mag niet alles geplant worden.Ik had graag wat fruitbomen en notenbomen gehad.Maar die komen van oorsprong hier niet voor.
Het had hier vanmorgen weer eens gevroren ik heb ijs vd waterbak staan halen.


Lynn, om hier even op in te haken, ik zag je plattegrond met rijbak en vroeg me af of je zo dicht bij het aangrenzend perceel een bak mag aanleggen?
Van onze gemeente weet ik dat je 5 meter vrij moet laten tot aan het aangrenzende perceel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:14

dan wordt het gewoon weiland waarin in rij. Ga niks draineren of ander zand erin doen

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:16

Oh dan heb ik niets gezegd :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25530
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:17

MizzMontana schreef:
Oh dan heb ik niets gezegd :)

Jawel, graag blijven meedenken!

Ik heb nu de tijd om dingen uit te zoeken voor ik iets maak wat ik weer aan het veranderen of afbreken kom.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:48

Qua stallen / opslag en mest zou ik het iig zo doen dat je simpel je hooi kunt laten leveren (grote deuren aan de voorkant waar ze met een bobcat / kooiaap / heftruck in kunnen rijden). Wij stapelen elke 6 weken ongeveer 80 kleine baaltjes en ik ben heel blij met onze hooiboer die helpt stapelen. Elk baaltje moet apart met de hand naar binnen (gewone deur) en dan in een stal worden gestapeld. Helaas geen mogelijkheid om het anders te doen (nadeel van huren...), anders zou de grote schuur omgebouwd worden tot hooiopslag.
Ook voor je mest, je wil er wel makkelijk bij kunnen met uitmesten, maar ook makkelijk je aanhanger kunnen aankoppelen, wegrijden en weer inparkeren. Als je steeds onhandig moet draaien / steken of met de hand moet gaan duwen, gaat dat enorm tegenstaan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:10

Als er meerdere buren zijn, ook naast je buren aan andere kant bijv met dieren, heb je goede kans dat het meevalt.
Het is altijd lastig, wat doe je? Als je jezelf voorstelt en meteen verteld dat je paarden hebt en een rijbak wil aanleggen, kan het ook va dag 1 tegen je werken. Maar zeg je niks weer net zo.

Ik gaf les bij mensen die geen rijbak mochten. Kwamen nieuwe buren, die allang hadden gezien dat er al jaren een rijpaddock lag en die zijn direct gaan zeuren.
Andere mensen hadden ook een rijpaddock en kwamen nieuwe huizen naast. Begonnen de buren ook over de lucht, het zand dat stofte etc etc.

Het is wel iets wat ons ook nog steeds tegenhoudt bij verschillende huizen. Zeker als er nog geen paarden staan.
Maar ook als er wel paarden staan, vraag ik me af waarom mensen weg gaan?? Als buren zeuren om de paarden, vertellen ze dat niet en krijgen wij het gezeur.

Nu hebben we vrijwel geen buren, maar heb die paar mensen wel uitgelegd dat onze paarden 24/7 buiten lopen en niet zielig zijn, altijd eten hebben, het zeker niet koud hebben etc. Ik weet dat dat ook weleens een probleem is als je geen paarden mensen naast je hebt of mensen die ze veel op stal hebben.

Ik wil ze echt aan huis om van alles af te zijn en geen gezeur meer.

Hier nog steeds ziek. ML zieker, dus echt heel vervelend. Ik ben al jaren niet ziek geweest en zolang als het nu duurt is wel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 08:53

Sterkte superpony :(:) , ziek zijn is niet leuk.

Lynn het ziet er mooi uit! Ik heb gelukkig geen moeite met onze buren, maar de meesten zitten ook zeker een meter of 50 bij ons vandaan. Behalve de overburen die uitkijken op mijn bak. Nu woon ik ook echt in landelijk gebied en probeer wel veel rekening met ze te houden, maar het zijn fijne mensen (die overigens helemaal NIETS met paarden/dieren hebben) en we hebben verder weinig contact met ze.

Mijn andere buren, die dus op een meter of 5 zitten weleens gevraagd of ik de balen voordroog, zo kon neerzetten, zodat ze de paarden nog konden zien lopen in de bak :D , daar genoten ze zo van...…

Nu weer gewoon hooi dat in de stal ligt, dus ze hebben weer volledig uitzicht. Wel grappig dat sommige mensen overal een probleem van maken en anderen (zoals de mijne) juist genieten van de paarden.

Hier op de buurt verder veel honden en die hoor je vaak blaffen. Ik heb er geen last van, maar hoor dat er verderop weleens discussies zijn geweest.

Hier is het overigens nog steeds perfect weer! Droog en een graad of 9...…. *\o/* . Paarden kunnen nog steeds op het land.

Gisteren weer eens geprobeerd om met mijn jongedame langs de weg te rijden ~~}> . Ze vindt het allemaal erg spannend, vooral als er auto's dicht langs haar rijden. Het is bij ons erg krap, dus de auto's moeten er wel dicht langs. Helaas zijn er nog altijd veel automobilisten die op volle snelheid blijven rijden....... Dat maakt het gewoon gevaarlijk. Maar goed, hopelijk vind ik eerdaags iemand die met mij mee gaat. Een ander paard erbij zal een heel stuk schelen voor mijn Diva.

Afgelopen zondag kon de hond ineens bijna niet meer opstaan :oo ! Hij had gewoon lekker liggen slapen en de hele dag geen enkel teken gegeven van ongemak, maar rond 17:00 kwam hij bijna niet overeind. Met wat hulp stond hij, met een mega kromme/bolle rug en liep hij heeeeeeel voorzichtig. Hij wilde niet naar buiten, wel een brokje, maar verder niets. Hij kon ook niet normaal zitten, dan zakte hij helemaal op zijn kont naar achteren. Ik dacht in eerste instantie aan buikpijn, want meneer had met zijn snavel in de emmer psylliumhusk gezeten en daar een paar flinke happen van genomen. Maar omdat hij zo slap was in zijn achterhand was ik flink bezorgd. Hernia? Heupen? Knieën? Mijn man heeft beneden geslapen en toen het maandagochtend niet verbeterd was met de da gebeld en we konden om 9:30 terecht.
Toen ik hem om 9:00 nog even in de tuin probeerde te lokken, met een brokje, leek hij een heel stuk beter. Eenmaal in de tuin liep hij weer redelijk en rende achter een vogeltje aan, ging met zijn voorpoten op het hek staan en begon te blaffen naar een fietser 8)7 8)7 8)7 . Wij blij natuurlijk, maar toch maar even naar de dokter. Zij hebben hem helemaal bevoeld en vooral rug, knie en heup getest, maar hij was soepel als een ballerina (terwijl het een lompe Harry is ;) ), zij hield het dus ook op kramp, wat zeer goed door de psyllium veroorzaakt kon zijn. Pffff wij blij en opgelucht, want man wat is het toch vreselijk poedersuiker (excusez le mot) om je dieren ziek te zien.

Intussen is hij helemaal weer zijn blije, lompe Harry, wat geresulteerd heeft in een flink stuk vel van mijn oorschelp :') :j , die hij er met zijn dikke poten en nagels heeft afgekrabt. Bloeden als een rund en ik kan er niet op slapen, dus ik heb een lekker nachtje achter de rug :D . Het doet trouwens ook nog flink zeer, dat had ik niet verwacht. Maar het is ook best diep, het kraakbeen is zichtbaar :') . Ik ben allang blij dat mijn [***] vriend niets meer mankeert en dat oor komt wel weer goed. Ziet er stiekem trouwens wel stoer uit _O- .

rover_
Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:30

Wat een schrik van de hond [***], gelukkig dat het met een sisser afloopt. Dat oor klinkt wel pijnlijk...
Jammer dat er zo hard gereden wordt en met de paarden op de weg geen rekening wordt gehouden; eng hoor.