Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:43

Als ik in een wat rustiger vaarwater terecht kom, zal ik weer wat actiever reageren.
Maar ik wil graag iedereen vast fijne feestdagen wensen.
Fijne feestdagen en een goed 2019!

Afbeelding

De operatie van Oscar was trouwens goed verlopen. Er was wel meer schade dan gedacht werd, 4 kiezen getrokken en een tand. Er zaten 2 abcessen.
Oscar ligt lekker in huis en moet voorlopig rustig aan doen. Ik moet de 2 patiënten maar flink verwennen.
Daan zijn hechtingen zijn er vandaag uit gegaan, dat was even schrikken. Wat een ritssluiting! Pfff. Maar verder zag het er naar uit dat het herstel goed verloopt. Nieuw gips er om en afwachten maar weer.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 12:46

Ach wat een schattige foto!

Jij hele fijne dagen ondanks alles Chasey. Laten wij hopen dat 2019 een jaar van voorspoedig herstel mag zijn en dat jullie weer in wat rustiger vaarwater komen. Beterschap voor de patiënten!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:50

Wat een super leuke foto Chasey!
Och Oscar toch, hopelijk herstelt hij goed, net als Daan.

Allemaal alvast fijne feestdagen!

Mer1980

Berichten: 18881
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:51

Geweldige foto Chasey heel veel sterkte met de patiënten!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:55

Leuke foto Chasey! Dat hoofd van Nick ook: 'Moet dit echt?'

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:03

ClauH, ik denk dat het enorm meevalt. Je schuur is best ruim, je hebt de overkapping, dus dat is echt veel beschutting. Grote kans dat ze juist graag er gaan staan als het open is. Mocht je dan nog ergens teveel wind binnen krijgen, zou ik eerder met windbreekgaas werken.

Onze staan echt nooit op stal en als ze er staan, maar heel kort. Zomers meer dan bij kou en soms bij harde wind. Maar ze kiezen zomers de grote boom waar ze samen onder gaan staan. Ik denk omdat ze daar ook veel zicht rondom hebben.

Ik zet ze ook nooit op boxrust. Mn merrie had grote open wond die was geniet. Veearts dacht dat het niet ging houden, want hij kreeg het lastig bij elkaar. Maar na 3 dagen nieuw drukverband zat alles super netjes en werd been al dunner. Juist door het blijven lopen. En zij heeft artrose, dus zonder vrij lopen, komt ze slecht de stal uit.

Mn ruin had peesblessure aan beide achterbenen en toen 24/7 buiten gezet en die loopt nu nog lekker rond.
Boxrust is vaak niet echt snel nodig. En met lint heb je zo een stukje stal en paddock afgezet. Dat doe ik dan weer wel als er iets is. Uitslapen na tandarts bijv.

Chasey, Leuke foto!!! Wat een tegenvaller met Oscar, maar gelukkig is hij er nu vanaf. Sterkte met je patienten!!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:30

Wat een geweldige foto Chasey!

Ik ga vriendlief in de week zetten ;-)

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:39

Super foto, Chasey! Ik hoop dat jullie beter het volgende jaar in gaan, dan het huidige jaar uit... Het is nogal wat, maar het komt zeker weer goed. Een lichaam is soms tot meer in staat dan je denkt. Oscar rent binnen no time weer pijnvrij rond en met Daan komt het natuurlijk! weer helemaal goed...

Ik wens iedereen natuurlijk ook hele fijne feestdagen! {:)
Ik moet eigenlijk nog kerstkaarten schrijven, maar ik stel dat altijd tot allerlaatste moment uit... :o

Hier stortregent het al sinds afgelopen nacht. Het zou bijna over moeten zijn, maar alles staat weer blank en het waait. Wel een heel mooi moment om de schuur weer eens op te ruimen. Kan ik gelijk Marktplaats weer gaan vullen.

De paarden staan hier ook vol in de regen. Ze kunnen uit de wind staan achter de schuur, ze kunnen in de stallen droog staan en hooi eten, maar nee.... kont in de wind en sneu kijken lukt dan wel heel goed. Ze moeten het zelf maar weten...

We hebben onlangs een adviseur van het Gelders Landschap op bezoek gehad. We kunnen meedoen aan zo'n actie om het landschap weer in ere te herstellen en meer struiken, heggen en bomen te plaatsen. Ons weiland(je) loopt parallel langs een weggetje en daar loopt een diepe greppel tussen. We zouden daar een heg kunnen planten van haagbeuk, veldesdoorn, rode kornoelje en hazelaar. Achterin het weiland kunnen een 10tal knotwilgen geplant worden en in het weiland zelf verdeeld een drietal walnotenbomen. We moeten over een week of 2 doorgeven wat we willen bestellen en dan kunnen we het in feb afhalen en gaan planten.
De heggen en de bomen zullen schaduw geven en de wind breken. Geeft ook veel schuilplaatsen voor egels en vogels, maar die voordelen hebben we natuurlijk pas over een x aantal jaren. Na het planten moeten we de eerste jaren er voor zorgen dat de paarden er NIET bij kunnen anders blijft er van die kleine stekjes natuurlijk niets over. Wat denken jullie? Goed idee?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:59

Altijd doen. Komt je land uiteindelijk echt te goede.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:31

Dankjewel allemaal, lief :)

Greendragon, Ja zou ik doen!
Wij hebben ook in overleg met de provincie de weide opnieuw aangelegd. Ik ben er blij mee, het is veel speelser en functioneler. Juist door de verschillende aanplant hebben de paarden ook extra struikjes om aan te knabbelen. Ook rozenbottels en andere dingen waar ze weer verschillende vitamines uit kunnen halen.
En als middelpunt de vijver. Waar ze uit kunnen drinken. :)
En dat doet ze ook. Ik liep een keer naar de wei, en ik was Nick kwijt! Dus ik roep Nick, komt ie uit het gat van de vijver. (Het water stond zo laag, dus hij moest helemaal naar beneden lopen om bij het water te komen). Ik zag hem dus echt niet, was zo grappig. Komt ie heel droog weer naar boven lopen 'riep je mij?' Met het water nog lekkend uit zijn mond. Haha.

Bij ons zijn alleen wel al die jonge boompjes met de droge zomer kapot gegaan, we wachten even af wat er dit voorjaar nog gaat groeien en bloeien.

Karin_deB

Berichten: 8266
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:34

Leuke foto Chasey :D
Beterschap met/voor de patienten! :(:)


Ik zou het ook doen. In de toekomst win je er veel mee denk ik!

Mer1980

Berichten: 18881
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:38

Gaaf GD zeker doen! Graag voor en na foto's als straks alles bloeit :D

Wat een kl*te weer zeg, het blijft maar gieten. Op de oude shet na staat alles gewoon buiten in de stortregen, en ik ben nu zo dankbaar en gelukkig dat mijn keurig gedraineerde bak / paddock klaar is. :D Ze staan niet meer tot de kogels in de drek, maar gewoon lekker op het (droge) zand :D

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:22

Zeker fijn Mer1980!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:25

Pfff hier ook de hele dag al regen. Overal flinke plassen en blubber, maar de paarden kunnen op hun 'terras' met droge voeten staan. Dat doen ze echter niet, want de heren komen hun stal niet uit met dit weer. :')

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:19

Hier al enkele uren droog, maar een enorme wind. Er hangt zelf een hele grote tak op het puntje van afbreken aan, net boven onze omheining. Straks maar eens naar de buren gaan om het te melden, gezien de boom op hun stuk zit. Poowns zitten gelukkig met droge voetjes op de paddock, wel geen zand maar rubbere matten.

Gelukkig zit ik met dit weer binnen voor te studeren, al word ik daar ook gestoord :+
Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:47

Greendragon, ik zou het doen. Hier vinden ze de beschutting van bomen echt heerlijk, fijner dan de stallen zomers en ze knabbelen ook graag van het een en ander.
Ik hoop alleen voor je dat in Februari de grond niet keihard bevroren is.

Jolynne, hahaha, die smoes werkt op opleidingen niet, je zal toch door moeten :)

Hier ook echt alles nat. Eerst met hondjes naar bos, helemaal alleen en eenzaam, want als het regent zie je niemand meer.
Daarna paardjes, paddock uitmesten en echt flink nat. Normaal is het echt snel droog, maar de grond heeft echt te lijden gehad van de zomer en het krijgt geen kans momenteel om te drogen.

Ze kunnen in stal, maar ze doen het niet. Sluit er 2 op die bijgevoerd worden, maar zodra ik de deuren open zet, zijn ze weer weg. Ze zien er niet uit, maar kijk er maar niet naar. Ik zag er ook zo ongeveer uit geloof ik en ik heb niet eens liggen rollen in het zand.

Achterin is mn paddock droog en het pad, dus alleen achterin een net met hooi gevuld en het huisje op het steen.

Het erge vind ik mest vissen uit plassen of diepe natte hoefafdrukken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:00

Haha die poes, leuk :)

Ik zie Bliksem en Nick al de hele middag geregeld door de weide rennen en klieren. Zal wel door de wind komen. Het waait inderdaad flink!

Fijn dat je paddock droog blijft mer1990. Onze paddock is een zwembad.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:03

Hier ook alles weer nat. Heb ze al weer even op stal staan. Trekt voor nu wel elke keer snel weg al ligt het er wel aan hoe hoog het waterschap de sloot heeft staan.

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:14

Hier wel de hele dag regen maar de bak is kurkdroog +:)+ in de paddock staat wel water maar daar liggen roosters. Desondanks hebben de paarden geen enkel risico genomen en hebben ze de hele dag in de schuilstal gestaan <<)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:24

Bij mij in de paddock toch ook wel flinke plassen, ondanks het nieuwe zand en de drainage. Aan het eind van de dag is hij wel weer droog gelukkig. Ik heb gezien dat we in korte tijd zo'n 30 mm water hebben gehad. Nu lijkt het een paar dagen wel redelijk te blijven, dan nog maar even goed slepen en hopen dat we dan de volgende regen goed kunnen opvangen.

Mijn ervaring met nieuw zand is, dat het ook een beetje "in moet werken" of iets dergelijks.

Heb de paarden nog wel steeds overdag op het land staan, ze trappen het nu behoorlijk stuk, maar ik ga er vanuit dat dat wel weer hersteld. Ze lopen met zijn drietjes nu op 1.5 hectare, dus dat komt wel weer goed.

Ha, ha, ha, die kat! Ze zijn ook allemaal hetzelfde. Mijn presteert het om op mijn toetsenbord van de laptop te gaan liggen...… Hele computer in de war 8)7

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:39

Als t even droog is, droogt mijn bak ook echt wel op. Vandaag echt geen plasje te bekennen.

Wat ik wel zie, in 1 vd zomerweides staan nu echt plassen. En op het stuk wat ze zwart mogen lopen, komen nu diepe hoefsporen te staan. Dt duurt niet lang meer voordat dat aan gort is gelopen. Maar dat mag daar ook. En dan heb ik nog 1 stuk wat in verbinding met dat stuk staat en daar kunnen ze een behoorlijke sprint op trekken. Als die wei te zompig wordt, gaat hij wel dicht.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:59

Hallo! Ik heb in het vorige deel de tijdje meegelezen, maar wil graag weer met jullie mee gaan kletsen.
Wat een natte bedoeling momenteel zeg. Ik rij nu nog in het weiland maar zit toch te denken een vergunning voor een echte bak te gaan aanvragen, want nu is een kwart niet echt toegankelijk
Ik heb er nu 2 staan, Cheetah de palomino nrps en Elevada de bruine pre
Afbeelding
Ze hebben hier een inloopstal met 2 boxen, en dan een stukje stoep en dan lopen ze de blub in :+
Afbeelding
Gelukkig hebben ze buiten nog hele droge stukken, maar daar rechts achterin op de foto is dus mijn bak

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:16

Ik ga morgen de paarden ophalen *\o/* In principe staat alles klaar. Voor nu stallen ingericht voor de nacht. Als ze eenmaal samen staan en dat gaat stabiel krijgen ze straks eerst de stalgang als inloopstal en als het écht heel goed gaat zet ik de beide boxen gewoon open. Maar eerst maar eens zien hoe ze samen gaan.

Het is wel erg nat ja! De paddock droogt gelukkig wel redelijk snel. Vanochtend was hij al weer bijna droog. Helaas ging het daarna ook gewoon weer regenen haha. Nou ja, na de lange droogte van de zomer is beetje water an sich niet verkeerd natuurlijk. Beetje jammer alleen dat het gelijk weer zoveel in 1x is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:21

spannend Marlies

Ja, het heeft nu wel weer genoeg geregend, Ik moet zeggen dat de modder bij mij meevalt maar op het werk zak ik er tot aan de rand van de laarzen in.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 18:34

Spannend Marlies!

Hier is het alleen vreselijk drassig op de plekken waar ze veel staan en lopen