Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:07

Gaat hard dan he, zonder gras, Die van mij staan er ook niet meer op en eten nu één midibaal in zes a zeven dagen op. Verschilt een beetje per baal. Dat kost me nu dus ongeveer 100 euro per maand aan hooi en dan voer ik ook nog bietenpulp, luzerne, brok, muesli en wortelen bij.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:16

Kanonnen 200 per maand :oo

Die van mij staan morgen 1 maand aan huis en ik heb gisteren mn 7e baaltje hooi opengemaakt.
Ze staan wel nog op de wei van +/- 08.00-17.00 maar ik zie de wei nu hard gaan.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:21

wel een stuk voordeliger die midibalen kurkdroge voordoog, ik heb 2 drachtige merries en 2 veulens en betaal max 120 per maand

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:23

Pfft Kim word overmorgen gehaald en nou trapte ze net naar de verzorgster als ze haar buik borstelde. Dus met een noodgang hooi halen en pulp weken. Wist dat ze op termijn wat klachten kon krijgen maar na 2 weken is een record. -O-

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:54

Als mijn gras op is, zit ik ook aan de 200 euro hooi pm. 8-)

Ik heb redelijk wat gras, heb ze vandaag een nieuwe weide gegeven. Dan heb ik nog de winterwei, dat gras is met 2 weken op, maar dat mogen ze helemaal zwart lopen. Ik zit alleen op de dure maanden in hartje winter.

Nu voer ik een half baaltje per dag. Verder ook vaak brandnetels, riet, soms wat groente afval en takken. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:03

ClaudiaHS schreef:
Hier eten ze ook 1.5-2 baal per dag.
Met zn 3en.
Nou is die van jou natuurlijk wel heel groot.
Eerste lading hier van 3.50 per baal.
Niet zulke zware. Gemiddeld 15-18 kilo.
Lading die laatst gebracht ik kost 4 euro p.baal. Maar die zijn me daar toch loodzwaar.
25 kilo per stuk.
Ik voer ook gerstestro bij. Halve baal per dag ongeveer.


Maar lieve naamgenoot, hoe kom jij dan in hemelsnaam rond met 100 euro per maand, als je er net zo veel of meer in gooit per dag en je betaalt 3,50?

Het zijn idd kleine lichte baaltjes (wel prima hooi trouwens al is het van vorig jaar) en ik moet zomaar 800 kg vullen aan paard, hij is gewoon even 2 pony's, hahaha. Maar gelukkig zitten jullie zo ongeveer op dezelfde prijzen per baaltje, dus zo heel slecht heb ik het nog niet eigenlijk. (kan ook gewoon elke maand even bellen en dan wordt het wanneer het voor beide uitkomt, geleverd) Er is hier ook niet genoeg opslag en ik heb mijn deel opslag al verbruikt aan 100 baaltjes stro, omdat die van af het land 3 euro per baal waren en anders ook 4....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:21

Wij voeren momenteel hooi van 2 jaar terug :+
Dat van vorig jaar wilde ik eerst op hebben want dat was van wat mindere kwaliteit. Nog een paar balen en dan gaan we weer over naar hooi van dit jaar. Denk dat we nog een krappe 20 weken aan hooi hebben liggen maar meer als 30 ronde balen kunnen we nu niet kwijt.

Volgens jaar zal dat wel anders zijn als we de andere boerderij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:16

https://www.facebook.com/LADbible/video ... zs&__xts__[0]=68.ARAK_xvMw2MR70OodieFr31YBWao5yQHo_SaEFq3JfHK2uIO3CtjM7r6b_959VJTj_AnyL1iXSZFPDrVSVASX_e76orKK_va-oKxE3npfy4jtEZGyyBOlSc9cIRq4pHhZrot9onKyxQaArzfyR7TuHYJXlz8E8d-oKhEZsZIF10zZ8wRXTdfpDRHdfIs-ODE7oZqhfkQVPgqeStl2L-D8IKvcf3w0i4CpAQnm24&__tn__=FC-R

Wie zijn kind zou dit ook uithalen? Vind hem geniaal!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:17

Hier koop ik 1 grote baal (650/750 kg) per 5 a 6 weken. Ze krijgen onbeperkt hooi.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:00

MiniMeLona schreef:
https://www.facebook.com/LADbible/video ... zs&__xts__[0]=68.ARAK_xvMw2MR70OodieFr31YBWao5yQHo_SaEFq3JfHK2uIO3CtjM7r6b_959VJTj_AnyL1iXSZFPDrVSVASX_e76orKK_va-oKxE3npfy4jtEZGyyBOlSc9cIRq4pHhZrot9onKyxQaArzfyR7TuHYJXlz8E8d-oKhEZsZIF10zZ8wRXTdfpDRHdfIs-ODE7oZqhfkQVPgqeStl2L-D8IKvcf3w0i4CpAQnm24&__tn__=FC-R

Wie zijn kind zou dit ook uithalen? Vind hem geniaal!


Dat zou de mijne kunnen zijn :D
En de shet is ook nog zo gek ook haha.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:34

MiniMeLona schreef:
https://www.facebook.com/LADbible/video ... zs&__xts__[0]=68.ARAK_xvMw2MR70OodieFr31YBWao5yQHo_SaEFq3JfHK2uIO3CtjM7r6b_959VJTj_AnyL1iXSZFPDrVSVASX_e76orKK_va-oKxE3npfy4jtEZGyyBOlSc9cIRq4pHhZrot9onKyxQaArzfyR7TuHYJXlz8E8d-oKhEZsZIF10zZ8wRXTdfpDRHdfIs-ODE7oZqhfkQVPgqeStl2L-D8IKvcf3w0i4CpAQnm24&__tn__=FC-R

Wie zijn kind zou dit ook uithalen? Vind hem geniaal!


Ik vrees met grote vrezen dat onze meiden dit prima zouden kunnen verzinnen en uitvoeren :=

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:27

Haha wauw wat gaan jullie hard zeg :D

Dat hooi wordt straks voor mij ook wel een dingetje. We krijgen eind deze maand de sleutel en gaan dan 22 dec over. Er is een grote hooizolder boven de schuur, maar dan moet eerst het dak vervangen worden (lekke en kapotte asbest nu). Heb al bedacht dat ik de oude carport maar moet gaan inzetten als tijdelijke hooiopslag (moet nog wel even goed kijken of die waterdicht is, maar met een zeil erbij komen we vast een eind). En wil eigenlijk wel graag echt hooi ipv voordroog.

Verder druk bezig met lijstjes maken met benodigdheden. Wil b.v. wel graag een kruiwagen met een dubbel wiel voor het uitmesten en ben een beetje aan het kijken naar een leverancier voor kastanje palen. En zal straks op zoek moeten naar een fijne loonwerker :D

MarloesHJ

Berichten: 2470
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:23

Minimelona, maar die van mij is niet zoveel kleiner als die van jou volgens mij en samen met de IJslander zit ik aan de €250-300 per maand als het echt -10 vriest per maand. Staat ie ook nog op gras of is het alleen hooi? Want anders zou je misschien kunnen kijken naar een tussenmaat of grote baal hooi, is toch vaak wat goedkoper en als het er met een hoog tempo doorheen gaat. Zeker als er straks wat stro uit de opslag is.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:26

Clau ik had het gemiddelde van het hele jaar in mijn hoofd hahah.
Zo kwam ik op 100 euro.
Ik heb ongeveer voor 1400 euro aan hooi per jaar.delen door 12 dus :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:48

Ze staan op de wei idd. En ook al staat er zelfs nog gras, eten ze dit (nog) niet, omdat daar gepoept is (staat niet voor niets zo hoog nog). En dat is dus een beetje het ding, ik heb er (maar) 1 maar hij staat natuurlijk niet alleen, dus ik moet samen met vriendin van wie de rest is wel een middenweg zoeken en vinden.... En vind die maar eens. Voordroog is een optie maar ik wil dat niet onbeperkt geven en ik ben daar eigenlijk huiverig voor, wat als je een grafbaal hebt? Dat is pas een kostenpost....
En binnen is er geen opslagmogelijkheid voor een grote baal droog hooi + ik ben afhankelijk van wat de hooileverancier heeft en kan leveren.

Oh ja andere Clau dan snap ik het, die van mij vrat in de eerste maand geloof ik 10 baaltjes in totaal met gras, maar het is en droge zomer geweest en de winter gaat lang duren vermoed ik, dus hoe dat dan volgend jaar moet? Ben der huiverig voor....

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:01

Maar als je dan superdroog voordroog hebt.
Van die 125 kg balen en dan minimaal 90% droog.
Daar gebeurt toch niks mee?
Als je straks een beetje weet wat je verbruikt en dan volgend jaar een partij inkoopt.
Desnoods een proefbaaltje

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:06

Daar heb je een punt, maar nu heb ik 1 leverancier voor droog hooi en misschien voordroog, maar dat zijn grote balen. En alle paardenvriendjes zitten als haviken op hun eigen hooi en leveranciers (logisch ook!) Dus begin er maar eens aan, terwijl de prijzen de pan uit zijn geschoten en ik net in die periode weer een paard heb...

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:30

Ja zo'n grote baal is wel een dingetje.
Ik heb er ook 4 liggen omdat dat het laatste was wat mijn hooiboer had (en 100 kleine baaltjes en 80 gerstestro)
En heb zelf nog 100 baaltjes liggen van de eerste snit.
Hier in de straat is er wel 1 met 400 kg balen hooi maar die zijn zonder plastic.
Die kan ik ook niet kwijt.

Je kan voordroog voeren.
Een afgewogen portie evt en verder aanvullen met stro of bietenpulp?

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:43

Azmay schreef:
Pfft Kim word overmorgen gehaald en nou trapte ze net naar de verzorgster als ze haar buik borstelde. Dus met een noodgang hooi halen en pulp weken. Wist dat ze op termijn wat klachten kon krijgen maar na 2 weken is een record. -O-


Wat heeft ze dan waar hooi en pulp tegen werken?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:51

Lynn_Nikita schreef:
Azmay schreef:
Pfft Kim word overmorgen gehaald en nou trapte ze net naar de verzorgster als ze haar buik borstelde. Dus met een noodgang hooi halen en pulp weken. Wist dat ze op termijn wat klachten kon krijgen maar na 2 weken is een record. -O-


Wat heeft ze dan waar hooi en pulp tegen werken?


Buikpijn, maar van het soort waarbij ze gevoelig word op aanraking.
Heeft ze al eerder gehad van voordroog, de eerste keer zelfs maanden lang want eer dat ik eens door had wat het probleem was.. Was toen heel snel weer weg toen ik over ging op droog hooi.
Daarna nog wel eens een heel klein beetje als ik een baal voordroog krijg ipv hooi om welke rede dan ook maar zo heftig als vandaag is jaren geleden -O-

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:19

Jullie hebben wel goedkoop hooi zeg!
Ik heb nu 7,50!! Voor n baal... wel aardig zware baaltjes rond de 22 kilo.
Het is Engels hooi heel laag en suikers en eiwitten. Kayne (en Kenny heeft dezelfde aanleg) groeit gigantisch uit zn voegen met NL weidehooi helaas. Hier doen ze het wel super op en voer graag onbeperkt, sjaak heeft zwakke darmen en die moeten continu kunnen draaien en dan heeft hij nergens last van.

Lynn_Nikita

Berichten: 25483
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:28

Ik betaal 3 euro voor een klein baaltje, heb ik wel ontzettend veel geluk mee hoor

Azmay balen dat ze daar zo`n last van heeft


Mijn hond zijn 2ling broertje en vriendje zoeken een nieuw baasje, huidige eigenaren hebben veel ruzie en de honden moeten weg.
Mocht iemand interesse hebben?? Diesel is 2.5 grote herdermix (60 cm) die kleine pincherachtige is 2, beide gecastreerd en adoptie bijdrage die gevraagd wordt
Als het karakter op die van mijn hond lijkt is het een knuffelige maar stoere goedzak
hoeven niet bij elkaar te blijven al is dat wel fijner natuurlijk
Wonen nu in omg Rotterdam helaas worden 4 honden echt teveel voor en kan Joy vaak moeilijk met grotere honden en is Rotterdam te ver om te kijken hoe ze samengaan ( herkennen na 2 jaar lijkt mij niet) en om hem tijdelijk op te vangen
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:11

7.50 per baal,jeetje dat is prijzig!

Hier zie ik de buikjes ook langzaam wat ronder worden met onbeperkt hooi.
Hoop niet dat ze uit hun voegen gaan groeien :=

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 14:17

Oh wat sneu...
Wij hebben momenteel ook wat problemen met de twee honden samen :( onze oudere hond accepteert de pup niet meer in haar "aura"... sinds een paar weken heb ik ze al diverse keren uit elkaar moeten halen dat ze aan het vechten waren (lees: de pup wordt hardhandig en met veel kabaal op haar plaats gezet door onze andere hond, want het is natuurlijk geen partij voor elkaar). Het is niet de pup die het probleem maakt, maar echt onze andere hond. Voordat het echt uit de hand loopt willen wij het liever voorkomen als genezen. Wij hebben vanochtend al aan familie gevraagd of ze eventueel een plekje voor onze pup hebben... :( Ze is zo ontzettend lief voor mens en dier (ook andere honden, ook buiten met wandelen), maar we hadden onze andere hond al eerder, dus dan moeten we keuzes maken. Dan staat het geluk van degene die als eerst bij ons was voorop. Hoe moeilijk dat ook voor ons is.

Mocht een van jullie misschien interesse hebben in een sociale lieve knuffel pup (geboren 3-6-2018 gechipt, geënt, kruising Dogo Argentino/beagle/Engelse springer) dan hoor ik dat heeeeel graag :( Haar geluk staat bij ons op nummer 1

Afbeelding

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 15:20

Wat sneu voor jullie hondjes!

Vangt die kleine pincher ook muizen en mollen??
Iets groots kan er hier echt niet meer bij... (kleintje weet ik trouwens ook niet of mijn huisgenoot daar mee akkoord gaat >;) )

Baaltjes hooi hebben hier 5 euro gekost. Wel aan huis geleverd en op zolder gepakt. Maar gelukkig eten ze geen baal per paard per dag. 2 paard en 1 pony en nog geen baal per dag. Ik verwacht wel dat het meer gaat worden hoor. Zat al op een baaltje per dag maar sinds ze op de winterwei staan eten ze het niet meer op, staat genoeg gras blijkbaar.