Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1109

Berichten: 1137
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:10

Superpony sterkte. Bedankt voor je tips.
De container is 6x2.8. De bodem is eerst klinkers met zand (aarden) dan houten bodem en vervolgens een dikke stalmat. Mijn paard is met 1.70 wel groot maar komt een shet bij dus die neemt niet teveel ruimte. Het dak (Er zit extra dak overheen) steekt 1.5/2 meter over. Wind staat er dwars op, optie is nog 1 kant extra af te zetten met windgaas.

Hebben jullie naast een schuilstal dan ook nog "gewone" stallen?

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:11

Het zit niet mee superpony :(:)

Wat een heerlijk zacht weer! Het is hier nu een graad of 10 zonder wind en het zou vanmiddag zelfs oplopen tot 19 graden :oo
Mn paarden,met name de geschoren shet, een groot plezier gedaan door ze bloot op de wei te zetten.
Dubbel plezier eigenlijk want ik heb de paaltjes niet verzet zodat ze een dag zonder graasmasker kan :)

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:14

Ik heb alleen een schuilstal en geen losse stallen. Zie er het nut niet zo van in ze op te sluiten :o

Sterkte met de kat :(:)

Het is niet niet helemaal geregeld met het paardje van mijn schoonzus helaas, maar ik heb goede hoop ;)

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:17

Ik heb een inloopstal. De deur staat altijd open maar ik kan hem sluiten als het nodig is.
Dan heb ik een box van 8x3 meter voor een d-pony en shet.
Ik heb nog een 4x3 box maar daar ligt mn hooi + vlas in en mn voertonnen staan daar.

@Azmay, wordt misschien toch nog spannend dus?!

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:51

Karin_deB schreef:
Ik heb een inloopstal. De deur staat altijd open maar ik kan hem sluiten als het nodig is.
Dan heb ik een box van 8x3 meter voor een d-pony en shet.
Ik heb nog een 4x3 box maar daar ligt mn hooi + vlas in en mn voertonnen staan daar.

@Azmay, wordt misschien toch nog spannend dus?!


Het word zeker nog spannend, maar krijg ook 0 reacties op mijn advertentie dus heb niet veel keuze behalve het ophalen uitstellen of zelf impulsief een pony kopen. Diva komt waarschijnlijk wel een weekje alleen te staan maar misschien is dat ook wel eens nuttig, beetje zelfredzaamheid :o
Langer dan 2 weken alleen wil ik niet, maar goed daar heb ik nog 3 weken voor :=

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:39

Ik vind de prijs voor de regio hier nog iets aan de hoge kant ook voor een pony :o Geen rijbak, een kleine paddock en geen weiland, een niet schoon ogende stal zonder bedekking ( veel mensen willen stro of vlas en niet alleen rubber) daardoor vallen ook al een hoop geïnteresseerden af vermoed ik. Nu weet ik niet of het iets zuidelijker waar jij zit weer duurder is, maar hier zijn stallen die 150/160 vragen met grotere weilanden, all in en een eigen stal en rijbak of rijweiland. Dan is het wel een vrij basic stal, luxere stallen met binnenbak zit je ook op 250/325.
Mensen willen hoop luxe ( en niks betalen!) Ik bedoel het niet verkeerd, ik weet dat je een extra wei probeert te regelen en dat er rubberen matten zijn in de stal, maar als je de foto van de stal als "vreemde" bekijkt vind ik het niet aantrekkelijk uitzien. Ik bedoel dat echt niet beledigend. Denk dat het al aantrekkelijker is met de muren afspuiten, dat witte lijkt nu vol poep te zitten en bv wat stro op de bodem leggen


Ik heb helaas alleen open stallen, had graag ook een optie gehad om ze te kunnen sluiten, 4 jaar geleden had er 1 boxrust en die heb ik moeten verplaatsen. helaas mag er niks anders gebouwd worden en ben ik al blij dat dit gedoogd wordt
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-11-18 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:44

Ik heb een schuilstal en nog 4 boxen. 2 kleine van 3x3 en 2 grote van 3x6. De boxen liggen vol met hooi, gebruik ze nooit meer sinds ik de schuilstal heb.

Ik hoop dat er nooit 1 boxrust nodig heeft, maar als dat wel het geval dan zou ik hem sowieso naar een kliniek brengen. Zou het echt niet aan kunnen zien en ik zou ook alleen maar boxrust geven als het echt, echt, echt niet anders kan...…. En als het niet te lang hoeft.

Al woon ik totaal aan de andere kant van het land en dus geen idee heb van prijzen bij jullie in de buurt, maar ik ben het wel een met lynn :o , de foto's in je advertentie geven misschien een verkeerd beeld, maar ik zou mijn paard niet snel bij je stallen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-18 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:46

Lynn_Nikita schreef:
Ik vind de prijs voor de regio hier nog iets aan de hoge kant ook :o Geen rijbak, een kleine wei/ paddock daardoor vallen ook al een hoop geïnteresseerden af vermoed ik. Nu weet ik niet of het iets zuidelijker waar jij zit weer duurder is, maar hier zijn stallen die 150/160 vragen met grotere weilanden, all in en een eigen stal en rijbak of rijweiland. Mensen willen hoop luxe ( en niks betalen!)


Ik heb helaas alleen open stallen, had graag ook een optie gehad om ze te kunnen sluiten, 4 jaar geleden had er 1 boxrust en die heb ik moeten verplaatsen. helaas mag er niks anders gebouwd worden en ben ik al blij dat dit gedoogd wordt


Hier in het dorp vroegen ze voor een wei van een kwart hectare 100 voor 1 paard exclusief hooi, voeren of mesten/afvoer. Halfpension kost met enkel een buitenbak al snel 200-250 hier.
Ik weet dat ik niet goedkoop ben maar krijg wel veel reacties over dat er veel interesse in zou moeten zijn. Veel buiten staan in de winter is nog wel lastig te vinden ook. Als ik een mooie plek had hier in de buurt met volpension en veel buiten had ik Diva daar neer gezet maar heb nog niets gevonden wat me echt zint. Kan ook niet zo ver reizen met mijn koude knoken en mijn scootertje :brr:

Ochja ik wacht de buren af, dan weet ik wie er over mijn terrein loopt en weet ik ook dat ik op de hoogte blijf en betaald krijg. Probeer er niet te veel stress over te hebben :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:47

[***] schreef:
Ik heb een schuilstal en nog 4 boxen. 2 kleine van 3x3 en 2 grote van 3x6. De boxen liggen vol met hooi, gebruik ze nooit meer sinds ik de schuilstal heb.

Ik hoop dat er nooit 1 boxrust nodig heeft, maar als dat wel het geval dan zou ik hem sowieso naar een kliniek brengen. Zou het echt niet aan kunnen zien en ik zou ook alleen maar boxrust geven als het echt, echt, echt niet anders kan...…. En als het niet te lang hoeft.


Mijne moest bijna 2 mnd stalrust helaas na een diepe wond die niet te hechten was en dat zou op een kliniek onbetaalbaar zijn geweest. Kon nu bij de vlakbij gelegen manege staan, en ze had er eigenlijk geen moeite mee, was niet gek, stond met oortjes naar voren, voldoende voer en afleiding terwijl zij niet gewend was om op stal te staan. Had dr toch liever thuis gehad al was dit erg dichtbij en was ik er ook minimaal 2 keer per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:49

Lynn_Nikita schreef:
[***] schreef:
Ik heb een schuilstal en nog 4 boxen. 2 kleine van 3x3 en 2 grote van 3x6. De boxen liggen vol met hooi, gebruik ze nooit meer sinds ik de schuilstal heb.

Ik hoop dat er nooit 1 boxrust nodig heeft, maar als dat wel het geval dan zou ik hem sowieso naar een kliniek brengen. Zou het echt niet aan kunnen zien en ik zou ook alleen maar boxrust geven als het echt, echt, echt niet anders kan...…. En als het niet te lang hoeft.


Mijne moest bijna 2 mnd stalrust helaas na een diepe wond die niet te hechten was en dat zou op een kliniek onbetaalbaar zijn geweest. Kon nu bij de vlakbij gelegen manege staan, en ze had er eigenlijk geen moeite mee, was niet gek, stond met oortjes naar voren, voldoende voer en afleiding terwijl zij niet gewend was om op stal te staan. Had dr toch liever thuis gehad al was dit erg dichtbij en was ik er ook minimaal 2 keer per dag

Kan me voorstellen dat als er genoeg andere paarden op stal staan dat het dan wel mee zou vallen. Maar goed, vooralsnog hoop ik dat het nooit nodig is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:52

Lynn, hij heeft een tijd speciaal voer gehad na een blaasontsteking, maar at het niet goed en de jonge kat werd wat mager.
Maar nu staan ze direct op Hill's C/D, want dit is toch wel een terugkerend probleem. We hebben hem nu 3 jaar en is een opvang kat waar we 0,0 van weten. Was eerst mager, beet en krabte naar alles, daarom gedumpt, maar hij is echt verandert in de liefste en grootste knuffel kat.
Hij krijgt ook ab. Vandaag is hij een stuk helderder. Gister wilde hij aandacht en was erg moe, maar nu ligt hij in de tuin op zijn plekje. Ze kunnen de tuin niet uit en zie hem vanaf mn plek.

Marije, Ik zou in de toekomst kijken of je dan afdak kan verlengen en misschien een zijkant naast de stal dan met windbreekgaas. Zo vergroot je de ruimte.
Onze stallen kunnen dicht, maar kan ze alleen per 2 opsluiten. Na zolang 24/7 samen, vinden ze alleen in een stal opgesloten echt niks. Maar ik sluit ook nooit op, ook niet bij een kreupeltje of wond etc. Mn Merrie had 3 jaar geleden een mega wond op dr been en juist door het bewegen bleef dr been dun en is het mooi genezen. Veearts had toen moeite huid nog bij elkaar te krijgen en dacht dat het niet zou houden. Dit even als voorbeeld.......

Toen de shet apart moest eten, had ik gewoon een stukje afgezet. Maar ook dat werkte niet. Het is wel een optie als eentje echt niet mag lopen. Dan zou ik het zo afzetten dat hij niet echt alleen is.
En met oud en nieuw lopen ze ook gewoon vrij rond. Ze zijn absoluut niet bang en willen graag zien waar de herrie vandaan komt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:57

Als hij Hills niet graag heeft kun je ook Royal Canin proberen, hebben ook een blaasgruis versie. Ook online te koop, goedkoper dan bij de dierenarts en is hetzelfde voer. ik heb dit ook ruim 15 jaar gevoerd ( en is pas sinds een aantal jaar ook online te verkrijgen)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:05

Lynn_Nikita schreef:
Als hij Hills niet graag heeft kun je ook Royal Canin proberen, hebben ook een blaasgruis versie. Ook online te koop, goedkoper dan bij de dierenarts en is hetzelfde voer. ik heb dit ook ruim 15 jaar gevoerd ( en is pas sinds een aantal jaar ook online te verkrijgen)


Oke, dank je wel! Het was een andere Hill's dan ik nu heb besteld. Hij at het op zich wel, maar niet van harte. Ik weeg het nu af en vandaag komt die met kip binnen.

Deze dierenarts had Hill's en zag daarna ook RC online. Scheelt gewoon bijna 30 euro wat de da vraagt of wat ik online nu heb betaald.

Mer1980

Berichten: 18892
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:10

Ik heb 3 boxen, maar de man waar ik nu nog samen mee doe (hij is dik in de 70) wil graag alles binnen in de nacht. Zodra hij stopt haal ik de wanden tussen 2 boxen uit en maak ik daar een loop stal van. Daarnaast komt er nog een flinke overkapping over het pad van 7 bij 3 meter en daar kunnen ze dan ook nog onder staan. Voor nu is het even behelpen en staan ze dus s'nachts op stal.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:27

zo'n container wordt wel heel heet in de zomer.

Vervelende van alleen een schuilstal is dat een dominante de rest buiten laat staan.

Ik heb een 6 x 4 schuilstal naast de boxen. Ook nu met een blessure is het fijn om ook de stallen te kunnen gebruiken.

Rouleer nu, beide merries s'nachts buiten, overdag een merrie binnen bij boxrustveulen en het andere veulen overdag buiten bij de andere merrie. s'nachts beide veulens binnen.

ook met verse veulens is het fijn om ze binnen te kunnen zetten vind ik

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:27

Ik heb een schuilstal met 3 ingangen.
Zo hoeft er nóóit eentje buiten te staan.
Verder ook een flinke overkapping waar ze ook graag onder staan.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:52

Maar waait het niet heel erg door dan? Hoe groot is je stal?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:36

Wij hebben een grote en hele grote stal die altijd open staan, maar ons stel propt zich graag samen in de grote stal. Met 3 of 4 erin is die ook wel vol. Maar ja, ze doen het zelf en hebben keus. Ik vind ook weleens de 2 quarters daar en de shet alleen in de hele grote. Mn NF staat niet zo graag in stal, dus ben blij met een stukje overkapping. Bij ons staan ernaast meteen wat bomden, dus het is totaal beschut en dat scheelt ook enorm.

Containers hebben vooral last van condens is mijn ervaring, maar als je goed kan ventileren is dat wel fijn. Ik vind windbreek gaas echt goed werken.
Mijn ervaring is ook dat ze graag goed zicht hebben. Bij erge storm of als er straks weer vuurwerk komt, staan ze liever op het midden van de paddock om alles te kunnen zien.

Als we dus iets kunnen kopen, zou ik een stal deels open maken voor het zicht.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:00

Citaat:
Maar waait het niet heel erg door dan? Hoe groot is je stal


Nee vreemd genoeg niet.
Hij is 3x10.
Waren voorheen (voor mijn tijd) 4 ponyboxen. Ik heb de middelste 2 staldeuren dicht en die aan de linkerkant en rechterkant open. Dan heb ik aan 1 kopse kant ook een ingang.

De wind komt eigenlijk altijd van de achterkant of de andere zijkant.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:13

Ja 10 is een stuk langer, dat zou misschien werken, ik heb 4 x 6 met een opening van 3

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:27

Wij hebben drie stallen van 3x3 naast elkaar, daarvan hebben twee geen voorwand. Deze zijn voor alle pony’s (4) toegankelijk. De derde stal is toegankelijk voor mijn Welsh en de Shet. Dan een stalletje waar alleen de shet in kan en daarna nog eentje waar nu alleen Welsh + Shet in kunnen, maar in de toekomst hopelijk allemaal. Daarnaast willen we nog een afdakje maken en ik overweeg om daar wat door te breken, maar das een hoop werk en het is huur...

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 21:12

Wij hebben losse ‘veehekken’ waar we in geval van nood een stal van kunnen maken. Heeft onze drachtige merrie ook ingestaan toen we haar de nachten binnen wilde hebben en na het veulenen stonden merrie en veulen er ook de eerste nachten. Werkt perfect. Wellicht ook zoiets een optie voor de mensen met alleen een schuilstal die wel een afgesloten deel willen kunnen maken.

Afbeelding

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:05

Ik heb 3 boxen voor oud op nieuw en extreem storm weer, 1 van de boxen gebruik ik als poetsplaats. Voorheen moest ik ze beide binnen halen als ik met 1 aan het werk ging maar dat is nu niet meer nodig.
Afbeelding

Dat is een andere stal dan de inloop stal.
De padockring sluit aan een inloopstal van 6x5m van met een onbeperkt voersysteem en vorstvrije drinkbak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik denk dat ik van de week de wei dicht ga gooien. Hebben jullie ze nog op gras staan?

Ik heb nieuwe rijbak lampen aangeschaft, ik ben heel benieuwd!! Nu nog kijken hoe we m opgehangen krijgen... hoogwerker huren denk ik. 30.000 lumen! Moet zat zijn denk ik.

Kayne is geschoren en er is een bijzonder kleurtje onderuit gekomen

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:16

Bij ons staan ze nu een week of twee niet meer op de wei. De nachttemperatuur werd te laag en daarmee de fructaan te hoog. Dat kan mijn Welsh niet hebben, dus wei dicht. De anderen mogen bij niet te hoge fructaan nog wel een uurtje als we er zelf zijn

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 22:21

Hier staat alles nog op de wei, blijven er ook de hele winter op staan.