Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 01:30

Oh wat sneu zeg. Heel veel sterkte met het verlies van Brutus.


Regen? Hier nog niks gevallen. Geen druppel.
Alles kurkdroog. Onkruid lijkt ervan te genieten.

Toch vind ik het lekker weer. Warm is het wel. Voel me er fijn bij.
Vandaag weer teveel gedaan. Of gewoon te weinig uren in 1 dag.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 01:32

Trots op Dunya en Sky
Afbeelding


Geen school doet haar goed.
Ze is nu veel gelukkiger

Afbeelding

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 06:48

Leuk gedaan zo met de hoofdstellen Belle Boef.

Wat verdrietig Brittjuh. Veel sterkte met het verlies.

Lief Anke, ze straalt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 07:23

Jullie gaan snel!
Leuke foto`s van vijvers, kriebelende paarden en rijdende kinderen, wat leuk!
Creatief met hoofdstellen
succes met het dekken, lad een dekking die helaas nog niet gelukt was, dek je met vers of diepvries?
Brittjuh sterkte, wel "goed"dat je weet dat er een andere reden voor het kantelen was waar niks aan te doen bleek te zijn

noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:27

Sterkte Brittjuh,wat verdrietig.

Leuke foto's Ank, blij kind :) .
's Zomers lijken er altijd te weinig uren in een dag te zitten :')
En de dagen vliegen voorbij :(

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:01

Hier het hele jaar door te weinig uren in een dag!

Vandaag zou de bak gelegd worden maar de bakkenboer was vergeten dat de zwarte cross dit weekend is en het merendeel van zn personeel daar zit. Ook twijfelde hij heel erg om er wel of geen worteldoek/wegendoek tussen te doen. Zelf is hij er geen voorstander van omdat het doek vrij snel omhoog komt of dat juist door het doek de boel dicht slibt. Hij gaat nog even overleggen met mede bakkenboeren.

De bovenlaag wordt er af geschraapt en daarna komt er 20 cm M3C zand er op. Wat zijn jullie ervaringen of tips?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:32

Lynn_nikita; diepvries begin ik niet aan. Ze is donderdagavond laat in de middag geïnsemineerd en het ei was vanmorgen weg. Laatste poging, ik hoop het zo...

Niemand ervaring met (fijn) hennep in de stal?

Sterkte britjuh
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 14-07-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:39

Sterkte Britjuh :(:) , dat soort dingen zijn nooit leuk. Wat zal je hem missen.....

Hier verder geen nieuws. Nog steeds droog en warm :D

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:38

Nou de sproeiers draaien weer op volle toeren.. en ik ben bezig met achterstallige klusjes.. even pauze want mijn hemel wat is het warm. -O-

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 11:44

Hennep geen ervaring mee nee :n

@nils: sorry, ook daar geen ervaring mee. In mijn bak zit in ieder geval geen wegendoek, maar ook geen m3c zand. Wat me wel bij is gebleven van iemand anders in een voorgaand topic is dat zij toen uiteindelijk met een bak die voor geen meter functioneerde, omdat de bakkenboer m3c zand zei te gebruiken, maar het uiteindelijk heel ander zand bleek te zijn. Dat was best een drama toen.
Wel iets om op te letten.

@mizzmontana: ja, in het noorden heb je inderdaad meer huis voor je geld :j Maar je moet daar maar weer net aan werk kunnen komen :') En mijn man wil niet zo ver van zijn vrienden en familie af zitten.
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik bijna nooit in Neede kom, alleen mijn huisarts zit daar. Aangezien we net zo ver van Borculo zitten als van Neede, doen we daar o.a. onze boodschappen. Verder hebben we vooral te maken met ons mini dorpje zelf en dat is best een leuk dorp :j
Ik doe zelfs mee met een tv programma in het dorp. Ik ben die kleine met het lange haar en het blauwe shirt die in het team zit..
https://www.omroepgelderland.nl/tv/prog ... 2/Noordijk

Sterkte Brittjuh!

Hier geen extra paard om uit te lenen, sorry. Maar mijn buurman zocht laatst ook een maatje voor zijn oude paard, een oproepje op facebook bracht voor hem binnen een dag een oplossing, dus dat zou je ook nog kunnen doen kvulden...

Mooie hoofdstellen belle_boef!

Wel grappig trouwens, ik heb de tip van Antheman opgevolgd en o.a. pompoenen gezaaid op de mesthoop. Die doen het echt enorm goed, de eerste kleine flespompoentjes zitten al aan de struik. En de struiken hebben de hele mesthoop over genomen, die ziet er nu hartstikke leuk uit :') :j

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:08

@Wendy, het zand wat er gebruikt wordt is wel een van de belangrijkste dingen. Hier gaat het echt M3C zand worden, heb het zand ook gezien en gevoeld.

Het is inderdaad echt warm, ben bezig met onkruid verwijderen...

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:11

Dankjullie allemaal! mijn andere hond verlaat me momenteel bijna niet, die springt het liefst mn auto in als ik weg ga.

Wat ben ik die droogte zat, het mag nachts wel weer gaan regenen!
Bij ons bijna geen onkruid meer te zien, alles gaat dood.
en dat sproeien, ik word er niet goed van :(

Net het 1e paard getraind voor morgen en vanmiddag Fayah nog even doen, en dan beide knotten. morgen hoop ik de laatste puntjes in de L1 te krijgen en hoop dat mn bijrijdster met Calice ook wat punten scoort!

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:17

Ik moet ook een bak aan laten leggen en wil er natuurlijk zo min mogelijk aan kwijt zijn omdat het huurgrond betreft op klei := zand is het allerduurste. Ik heb de bak eigenlijk met name in de winter nodig mede als paddock...

Misschien hebben jullie hier ook tips. ik heb laatst 2 nieuwe IBC tanks gekocht voor het water, dus ik had de oude over die lek is en kapot gescheurd. Maar nu zie ik steeds allemaal dure slowfeeders voorbij komen gemaakt van oude IBC tanks. Alleen kan ik nergens iets vinden over hoe ik dat ding om moet bouwen. Ik heb dus een losse witte tank (kapot) en de kooi waar die in zat. Nu moet ik hem nog verbouwen. Ik heb hem pas van de winter nodig, nu staan de paarden op het land. Wie heeft er tips.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:20

Mer1980 schreef:
Ik moet ook een bak aan laten leggen en wil er natuurlijk zo min mogelijk aan kwijt zijn omdat het huurgrond betreft op klei := zand is het allerduurste. Ik heb de bak eigenlijk met name in de winter nodig mede als paddock...

Misschien hebben jullie hier ook tips. ik heb laatst 2 nieuwe IBC tanks gekocht voor het water, dus ik had de oude over die lek is en kapot gescheurd. Maar nu zie ik steeds allemaal dure slowfeeders voorbij komen gemaakt van oude IBC tanks. Alleen kan ik nergens iets vinden over hoe ik dat ding om moet bouwen. Ik heb dus een losse witte tank (kapot) en de kooi waar die in zat. Nu moet ik hem nog verbouwen. Ik heb hem pas van de winter nodig, nu staan de paarden op het land. Wie heeft er tips.


Door de midden halen en er een frame in maken met net, als je paarden niet te hard slopen werkt dat prima.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:31

Ik hoor iedereen over de hooioogst. Hoe is het bij jullie met stro?
Ik schrik een beetje van de prijzen hier in de regio(Drenthe). Kleine pakken stro kosten hetzelfde als kleine pakken hooi.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:33

Precies zoals Azmay het zegt. Bovenkant er af halen en alle scherpe randen wegwerken.

Hier heb ik een frame van stijgerbuizen zelf gemaakt en om dat frame zit een slowfeeder net. Ideaal!!

Voor een rijbak op kleigrond moet er drainage onder heb ik mij laten vertellen...

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:34

Carika, ik gebruik geen stro dus weet niks van prijzen. Zowiezo staan mijn paarden niet tot nauwelijks op stal maar als ze er in staan gebruik ik vlas. Vind vlas net iets fijner in gebruik.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:42

carika schreef:
Ik hoor iedereen over de hooioogst. Hoe is het bij jullie met stro?
Ik schrik een beetje van de prijzen hier in de regio(Drenthe). Kleine pakken stro kosten hetzelfde als kleine pakken hooi.


Ik heb toevallig vanochtend bij mijn hooiboer geïnformeerd. De prijzen van de midibalen hooi gaan iets omhoog (maar hij zat dan ook altijd vrij laag), stro niet. Bij de volgende levering krijg ik ze voor 2,50 per pak.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:46

En ik ga juist van de rubber matten met zaagsel zijn. Stro maakt van die immense mesthopen en ik ga toch al op mijn plaat over het randje van een stoeptegel en vlas vind ik dus ook al zo glad, dat ik daar al blij dat ik glij op ben, vind het dan dus niet alles voor mijn paard.
En ik lees op de weer app dat er over een week een paar dagen flink regen aankomt, dus ik heb nog hoop..

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:09

€2,50 voor een pak stro :wow:
Ik betaalde afgelopen winter €4,50 tot €5,00. Hooi is hier goedkoper dan stro := Een baaltje hooi kost me €3,50 maar die zijn dan wel wat kleiner dan de balen stro.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:15

carika schreef:
Ik hoor iedereen over de hooioogst. Hoe is het bij jullie met stro?
Ik schrik een beetje van de prijzen hier in de regio(Drenthe). Kleine pakken stro kosten hetzelfde als kleine pakken hooi.


Bij ons staan ze in de winter op vlas, stro eten ze op en dat is voor Fayah niet goed.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:27

Ik voer stro, lijkt er op dat de oogst hier redelijk normaal is.

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:17

Wat een gemis Brittjuh, sterkte

Wendy ik ga thuis kijken naar de link van de serie.

Wij zijn weekendje weg vanwege een bruiloft in Engeland. Gek hoor om het thuis aan anderen over te laten.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:31

Azmay schreef:
Door de midden halen en er een frame in maken met net, als je paarden niet te hard slopen werkt dat prima.


Moet ik dat rek met een slijptol door midden halen? maar hoe krijg ik de randen dan minder scherp? Moet ik de hele rand met rubber bekleden oid? Ik heb overigens één slopende haflinger erbij staan :=

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:33

Mer1980 schreef:
Azmay schreef:
Door de midden halen en er een frame in maken met net, als je paarden niet te hard slopen werkt dat prima.


Moet ik dat rek met een slijptol door midden halen? maar hoe krijg ik de randen dan minder scherp? Moet ik de hele rand met rubber bekleden oid? Ik heb overigens één slopende haflinger erbij staan :=


Hier inderdaad met een slijptol gedaan, randjes een beetje gevijld en dat was prima.
Rubber heb ik overwogen toen maar zelfs Diva heeft zich er nog geen pijn mee gedaan :+
Een net in frame trekken ze hier vrij snel kapot, (frame heb ik van verwarmingsbuis gebogen maar kan ook hout zijn) maar ik heb ze ook wel eens echt zien kauwen op een hangend net dus zijn zijn ook echt lomp :Y)