Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:54

ow scheren, oliebol dat moet ik ook nog ergens deze week doen. Denk dat ik de shet zijn hals doen en dan geen deken, onder zijn dikke manen heeft hij altijd een vreemde vacht die hem ook jeukt, in voorjaar scheer ik hem helemaal omdat hij amper door de haren komen maar ook nu begint hij weer te schuren. Wat een verschil he, zo`n geschoren shet oogt meteen luxer

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 10:38

belle_boef schreef:
Karin waren dat trouwens Vijvernetten oid? Waar heb je ze vandaag?


Het zijn inderdaad vijvernetten van Velda, 6x10meter.
De site weet ik even niet meer uit mn hoofd, ze waren geloof ik 57.99 per stuk (in het tuincentrum hier bij mij waren ze 79.95 per stuk, exact dezelfde :oo )

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 11:04

Karin_deB schreef:
belle_boef schreef:
Karin waren dat trouwens Vijvernetten oid? Waar heb je ze vandaag?


Het zijn inderdaad vijvernetten van Velda, 6x10meter.
De site weet ik even niet meer uit mn hoofd, ze waren geloof ik 57.99 per stuk (in het tuincentrum hier bij mij waren ze 79.95 per stuk, exact dezelfde :oo )


Bedankt. Dat is een mooie grote. Zou genoeg zijn voor mijn vijver :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:22

brrr koud nu met die wind. Ik twijfel nu zo erg om dekens op te leggen. Zijn vacht is nu niet te dik dus scheren wil ik nog niet. Hebben jullie al dekens op? hoe dik? De shet scheer ik alleen zijn hals en krijgt geen deken, het oudje alleen als het echt lang en veel regent en erg koud is maar de pre leg ik normaal dekens op als hij geschoren is.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:24

Diva had het vannacht koud gehad onder haar 200 grams :(:)
Merkte het meteen toen ik de paddock in kwam vanmorgen.

Heb in principe iemand die hier wil komen staan, dus dat is ook lekker vlot gegaan. Dadelijk nog even navragen hoe ze het nou willen gaan doen met de keuring. O:)

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 12:45

Zo, huis is inmiddels van ons *\o/* *\o/* . Paard wordt pas later verhuisd, want we verbouwen eerst nog even. Maar.... de eerste hindernis is al gesignaleerd. De bomen langs de oprit + 1 zelfs in de wei blijken 'gewone' esdoorns te zijn.

Bij de vorige eigenaren stonden er ook al jarenlang paarden in de wei, ik heb ook nagevraagd of ze last had van de bomen/er iets aan deden, maar dat was dus niet zo. Ik ging uit van een 'onschuldig' type esdoorn, maar na uitgebreid foto's bekeken te hebben kan ik er toch niks anders van maken dan een gewone esdoorn.

Dus dat wordt maatregelen nemen tegen de bladeren, helikoptertjes en zaailingen. Iemand een idee om vooral die zaailingen het beste tegen te gaan (behalve dan natuurlijk zo veel mogelijk helikoptertjes opruimen en zaailingen uittrekken zodra je ze ziet?).

Boom in de wei gaat er trouwens waarschijnlijk wel uit. Bomen langs de oprit wordt lastig, net met de gemeente gesproken en ze zijn beeldbepalend (en ook vrij hoog), dus verwijderen zal lastig zijn.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:09

Ik doe die van mij overdag de 0 grams regendeken op en de koude nachten zijn zweetdeken. En die heeft amper vacht als echte KWPN er. Maar als ik nu al ga beginnen met 200 gram wat moet die dan op als het echt gaat vriezen? En wat dan als het hard gaat vriezen? Ik ga maximaal tot 300 gram , maar dan moet het wel verrot koud zijn. Staat zomer en winter bij mij 12 uur buiten dus hij moet toch wat vacht gaan kweken en dat doet hij gelukkig ook wel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:25

0 gram wil ik niet omdat dat alleen beschermt tegen de regen maar ze de haren niet kunnen uitzetten als het kouder is, ik denk dat ik zo een 100 gras opleg. Wil zo gaan rijden, ben benieuwd of hij weer wat lekkerder loopt dan gisteren

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:38

MiniMeLona schreef:
Ik doe die van mij overdag de 0 grams regendeken op en de koude nachten zijn zweetdeken. En die heeft amper vacht als echte KWPN er. Maar als ik nu al ga beginnen met 200 gram wat moet die dan op als het echt gaat vriezen? En wat dan als het hard gaat vriezen? Ik ga maximaal tot 300 gram , maar dan moet het wel verrot koud zijn. Staat zomer en winter bij mij 12 uur buiten dus hij moet toch wat vacht gaan kweken en dat doet hij gelukkig ook wel.


Tja maar om ze nou kou te laten lijden?
Als ik er 600 gram op moet leggen voor een gelukkig paard dan leg ik er 600 gram op :o

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:48

Ik heb altijd geleerd dat ik zoveel gram op moet leggen tot het paard warm aanvoelt onder de deken. En verder is onbeperkt hooi in dat geval de beste optie als je niet meer dan (bijvoorbeeld) 300 gram op wilt leggen. Zolang de spijsvertering goed bezig blijft, blijft het paard ook warm. "Zolang de motor draait, blijft de kachel warm".

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:49

Mijn paarden staan nu met 100 gram met hals. Daar voelen ze niet superwarm onder, maar ik voer flink bij zodat ze het interne kacheltje goed kunnen opstoken. Ze hebben het niet koud, dus gaat prima zo. Bij vorst doe ik er een liner onder, desnoods twee.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:50

Mijn ongeschoren d-pony staat 's nachts onder een 200 en overdag onder een 100.
Mijn compleet geschoren shet staat 's nachts onder een 300grams(zonder hals) en overdag onder een 200grams met halve hals.

Ik kijk wel weer verder als het gaat vriezen, desnoods doe ik dekens over elkaar.

Ze hebben onbeperkt hooi en kunnen schuilen maar koud is koud :brr:
Ik heb het zelf ook graag warm.

*edit: die van mij stoppen met eten als ze vol zitten maar krijgen het desondanks wel koud dan.
Mn grote is gewoon een watje :D

@turlelito, staan de esdoorns bij de oprit ook vlakbij je wei oid?
Op ons erf staan meerdere esdoorns maar ik vindt het met de zaailingen wel meevallen.
Als ik ze tegenkom haal ik ze eruit.
In de paddock heb ik dan netten hangen en die vangen ook zo'n 90% van de helicopters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:08

Azmay schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik doe die van mij overdag de 0 grams regendeken op en de koude nachten zijn zweetdeken. En die heeft amper vacht als echte KWPN er. Maar als ik nu al ga beginnen met 200 gram wat moet die dan op als het echt gaat vriezen? En wat dan als het hard gaat vriezen? Ik ga maximaal tot 300 gram , maar dan moet het wel verrot koud zijn. Staat zomer en winter bij mij 12 uur buiten dus hij moet toch wat vacht gaan kweken en dat doet hij gelukkig ook wel.


Tja maar om ze nou kou te laten lijden?
Als ik er 600 gram op moet leggen voor een gelukkig paard dan leg ik er 600 gram op :o


Oh zo bedoel ik het ook niet hoor! Ik ben dat volledig met je eens, maar ik zat gewoon hardop te denken en te schrijven, omdat ik zelf nogal een muts ben en het snel koud heb, dus dan de neiging heb om mijn dieren ook (te dik) aan te gaan kleden. Die van mij heeft het gelukkig niet koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:14

Bij mijn staan ze nog gewoon bloot...... Morgen wordt er veel regen voorspeld en dan krijgt mijn merrie en mijn oudje (24) wel een regendek op. Maar dat is meer voor mijn eigen gevoel dan dat ze het koud hebben. Op het land is er niet veel schuilmogelijkheid. In de paddock hebben ze gewoon de schuilstal tot hun beschikking. En onbeperkt hooi.
Voor zover ik het kan zien hebben ze het nu zeker niet koud. Hebben een lekker vachtje en die staat mooi "bol".

Mijn pony doe ik sowieso geen deken op. Die heeft zo ontzettend veel vacht!

Grappig om elk jaar weer zo te moeten twijfelen over dekens, wel scheren/niet scheren enz. Er stond toevallig nog een heel stuk in de Paard&Sport over het "vermenselijken" van paarden. Ik ben er ook schuldig aan......... Al moet ik wel zeggen dat het de laatste jaren steeds beter gaat. En zelfs mijn "sport"paard 24/7 buiten staan, niet geschoren wordt, redelijk fanatiek getraind wordt, geen zweetdeken opkrijgt en alleen bij uitzondering een regendeken. En het gaat goed! Voel mij er zelf niet altijd even zeker bij, maar ik houd vol :D

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:38

Citaat:
Voel mij er zelf niet altijd even zeker bij, maar ik houd vol

Hier precies hetzelfde :')

Merrie is spijkerhard. Dus die mag naar haar eigen volle tevredenheid voor het eerst zonder deken. Ze heeft er altijd een enorme hekel aan gehad en ze ziet er tevreden uit met een mooie teddy vacht.

De shet maak ik me niet druk om :+

De twenter is een meut. Hem zou ik eigenlijk liever een deken op doen voor mijn eigen gemoedsrust. Maar aan de andere kant moet hij ook wel een beetje "hard" worden.... Dus voorlopig goed voeren en ff aankijken.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:39

MiniMeLona schreef:
Azmay schreef:

Tja maar om ze nou kou te laten lijden?
Als ik er 600 gram op moet leggen voor een gelukkig paard dan leg ik er 600 gram op :o


Oh zo bedoel ik het ook niet hoor! Ik ben dat volledig met je eens, maar ik zat gewoon hardop te denken en te schrijven, omdat ik zelf nogal een muts ben en het snel koud heb, dus dan de neiging heb om mijn dieren ook (te dik) aan te gaan kleden. Die van mij heeft het gelukkig niet koud.

Nee die van mij lijkt op mij, als ik het koud heb zonder jas weet ik vrij zeker dat zij het ook koud heeft zonder deken :roll:
Vanmorgen stond ze er wat chagrijnig bij en inderdaad, ze voelde flink koel aan onder de deken..

Kim stond dan weer vrolijk een wilgentak op te knagen, die heeft een teddyvachtje en heeft helemaal nergens last van :Y)

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:44

Hier hebben ze ook (nog) geen deken op.
Puck krijgt sws niks op. Die is al volledig ontploft qua haar.
Rocky heeft ook al een mooie dikke vacht, alleen Melle twijfel ik over.
Die heeft zulk kort haar, lijkt alsof hij recent nog is geschoren. Dus ik denk dat die vanavond een regendeken 100grams op krijgt.

Schuilstal is nu helemaal af *\o/*
Hij is nu 4 x 6 meter.
Hij loopt in een L vorm. Vooraan stuk bij de ingang is 3x3 en heb ik nu rubber matten liggen op zand. en vanaf daar kunnen ze doorlopen naar het gedeelte van 4x6. Daar ligt beton.
Zal zo eens proberen het geheel op de foto te krijgen.

Beetje lastig op de foto te krijgen.
Schuur is vrij donker.
Hier kunnen ze er dus inlopen en dan linksaf...
Afbeelding
Naar dit gedeelte:
Afbeelding

mml: Zal wel bull eigen zijn. Die van mij trilt ook als het onder de 10°c komt :')
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 29-10-18 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:45

Mijn hond daarin tegen: Die slaapt bij mij in het 2 persoonsbed (en ja ik heb lef met een incontinente hond en splinternieuwe matrassen :D ). En die gooi ik eerst op bed en dan sluit ik alles af en kom zelf ook, maar in mijn slaapkamer staat het raam open en de kachel nooit aan, dus Grumpy zat al te bibberen. Kindlief eerst in haar fleece deken gewikkeld en toen zo neergelegd dat ze nog wel met der meut op het plastic ligt, naar mij toe getrokken en mijn dekbed er overheen ook. Madam heeft nog nooit zo stil gelegen de hele nacht door, ze vond het heerlijk! Maar daar maak ik mij dus ook zorgen over, hoe krijg ik die in godsnaam de winter door als je nu al zo ligt te bibberen....

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 14:57

Verdorie mijn paard is te breed!!. Net toch een dunne ( 150 gram) deken opgelegd, (merk Nika) maar voorkant is op het maximale los en trekt nog steeds. Dit is 1 van de bredere merken dekens die ik ken en die geen 200 euro kosten.
Ik heb bij mijn omapony ook nooit een deken opgelegd en de shet al helemaal niet maar de pre wordt een bolletje wol als ik die niet scheer of dekens opleg en die krijg ik amper droog na het rijden.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:00

Ik heb voor Melle en Rocky ook Nika.
Heb je al eens gekeken naar Fedimax?
Zijn ook prijzig maar zeker geen 200 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:02

Het is idd een onvervalste koukleum naamgenoot :D

Maar goed ik vraag het mij voor mijzelf ook af; ik loop sinds gisteren in mijn dikke winterjas! Hoe moet dat straks dan als het 5 graden vriest? Mag ik wel een ton bubbeltjesplastic gaan kopen en mij daar in gaan rollen ofzo?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:04

Ik heb net de paddock uitgemest, in mijn nieuwe winterjas. Ik had het ook koud!! Brrr.. koud windje staat er.
Nick en Bliksem krijgen met de kou meer eten. Ze hebben net een paar uur in de weide gestaan, maar bij het terug zetten in de paddock gewoon hooi opgehangen, moeten wel warm blijven.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:07

Hier ook onbeperkt hooi op de paddock maar de wei is nog steeds lekkerder al is ie aardig kaal aan het worden.

Ja bulletjes zijn wel een beetje aanstellers hoor.
Boyd kan heel zielig zijn als je hem per ongeluk raakt met je voet oid. Hij doet alsof hij vermoord wordt :')

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:14

Ik loop al een tijd in mijn winterjas en heb mijn thermolegging ook al aan onder mijn spijkerbroek :x

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:18

Dat is mooi op tijd :P
Zo ver ben ik nog net niet. Maar heb het wel koud, bah!
Heb een onesie gekocht voor de winter, die heb al vaak aan gehad. Ik koop er nog één bij denk ik, want dat is wel super lekker warm.

edit. Ik zag trouwens dat je ook onesies hebt voor honden, misschien is dat wat voor de hondjes die het koud hebben.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 29-10-18 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt