Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:41

Oef Chasey spat is niet best, wat zegt de veearts, wat zijn de vooruitzichten? Recreatief? grasmaaier? springen zal wel over zijn :=

Wij hebben ook best wel wat regen gehad vandaag... zucht en met de klei grond wordt dat meteen doffe ellende. Verder net op vakantie geweest een paar daagjes en nu weer bezig met renoveren / winterklaar maken van de stallen waar 20!!!! jaar niets aan is gedaan en zo'n beetje weg aan het rotten is...

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:58

Chasey wat rot zeg! Knuffel van mij :(:)

PB gefeliciteerd!

Lekker Claudia! Ik heb die van mij nu van het gras gehaald. Ze lopen het helemaal stuk. Ze krijgen nu wel onbeperkt hooi :j

Wij hebben enorm veel regen en hagel gehad :+ voordeel, de lekkages in de serre zijn nu wel gelokaliseerd :+

Mer, lekker vakantie!

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:08

Ik lees al een tijdje mee en ik zit nu een beetje met een vraag en wie weet dat jullie me kunnen helpen. We hebben een nieuw huis gekocht en daarbij zit 5000 m2 grasland. Hier komen 2 Shetlanders te staan en een paard. Nu heeft hier vroeger al een paardenbak gelegen, en is het een kwestie van omploegen en hij is er weer. Ik zit erg in twijfel of ik deze terug wil. Ik wil graag zo veel mogelijk grasland, maar in de winter op de wei blijven staan met kleigrond is ben ik bang geen optie. Aan de ene kant vindt ik het wel lekker om thuis te kunnen rijden, maar aan de andere kant zijn er genoeg buren met een rijbaan, waar ik hopelijk wel terecht zou kunnen en zou ik dus liever alleen gras hebben. Wat zouden jullie doen? Eigenlijk wil ik ze in de winter ook lekker de ruimte willen bieden, maar dit zou wel betekenen dat we voor de zomer een stuk grasland in zouden moeten leveren.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:11

Ik zou die 800m2 opgeven voor een eigen rijbak. Veel gemak ik de winter als hij niet te nat is en in de zomer groeit het gras vaak genoeg dat je die 800m2 op de oppervlakte wel kan missen.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:15

Ik zou ook voor je eigen rijbaan gaan.
Die 800m2 gras zou ik niet missen.

Jeutje wat balen Chasey! Wat zijn de vooruitzichten?

@ClaudiaHS, voor vers gras hebben ze altijd een neus he :D

Heb die van mij ook weer een strook gegeven, blij dat ze waren!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:40

Ik zou het opgeven voor een rijbak. Een rijbak is heel handig als je bijvoorbeeld een paard hebt dat plotseling hoefbevangen is en op het zand moet. Ook handig om aan huis te kunnen rijden, daarvoor moet je niet afhankelijk (willen) zijn van buren. Onze bak wordt veelvuldig gebruikt, meer als paddock dan als rijbak :') Maar dat is mijn mening/ervaring :o

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:41

Ik zou ook voor die rijbak gaan. Ik heb zelf ook 5000 m2 met de stallen erop. Ik heb het verdeeld in 3 weides en 1 trapveld / paddock / toekomstige bak. Ik heb een shet, haflinger en paard erop staan en heb ruim voldoende gras. De shet mag niet zolang op gras, maar die andere 2 krijgen het net aan op, ik zet ze om de 2 a 3 weken om naar een nieuwe weide. Ik hou het wel goed bij. Dus bijna iedere dag mest uit de wei halen, onkruid steken / kortwieken / platspuiten en netjes af en toe bemesten als de beesten er net af zijn.
Mijn stukkie:
Afbeelding
links is er nog de kippenwei en links achter de stallen ligt de paddock / bak.
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 27-10-18 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:42

Chasey wat heftig zeg! Sterkte...

Ik zou ook voor een eigen rijbak gaan, voor de winter zou ik een trac maken om de wei voor zo veel mogelijk bewegingsvrijheid. Het gras kun je in de zomer opdelen/ strookbegrazing zodat het tijd heeft om aan te groeien, ik zorg altijd voor een opening van de wei naar de trac voor zo veel mogelijk beweging. We hebben hier wel meer grond, ik vind het altijd lastig inschatten hoe groot 5000 nou precies is...

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:11

Ik heb zojuist mn dochter getraumatiseerd geloof ik :=
We gingen de paarden voeren en ze mocht ze ook een boterham geven, ik keek even de andere kant op en de shet pakte te gulzig de boterham en beet op haar vinger :=

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 08:24

Wij zijn druk aan het klussen dus ik ben niet helemaal bij.

Chasey wat een rot bericht. Hoe nu verder?

Nou dat wordt de shet verkopen Karin.. de enige manier om het goed te maken :D

Willem stond bij het hek te wachten op eten zag ik vanaf mijn tijdelijke slaapkamerraam. Zo schattig. Nu staat iedereen tevreden te kauwen. Dit is de eerste nacht geweest dat ze flink hooi hebben gegeten. Je merkt dat het kouder wordt.

Gisteren zijn de sloten geveegd en gebaggerd. Heb het slib laten afvoeren en daar ben ik heel blij mee. Wat een zooi geeft dat. Nu hopelijke de komende 15 jaar alleen vegen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:34

Ahh wat sneu karin.

We gaan voorlopig gewoon rustig verder zoals we deden. Maar nu weten we waar we rekening mee moeten houden.
Straks gaan we naar de autumn desert trail.
Ik ga met een vriendin die rijdt op een 25 jaar oud paardje. We doen lekker kalm aan.
Vrijdag heb ik contact met de dierenarts hoe we verder gaan.

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:11

Sterkte chasey :(:)
Laat je aub wel goed voorlichten. Spat is pijnlijk maar bij mijn weten vaak wel heel goed te managen. Kliek is er ook ooit van verdacht maar later bleken de problemen uit zijn rug te komen.

Lizzy en palousa gefeliciteerd!

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:59

Mijne was ook niet fit vandaag, had rijles maar bij het losrijden was hij al aan het kreunen en normaal is hij bij wind ontzettend turbo en nu niet vooruit te branden Instructrice kwam 5 min later en zei ook al dat hij niet zichzelf was en hem maar een vrije dag gegeven. Niks aan te doen maar ik ga dan ook niet doorrijden

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:57

Na een tijdje niks meer van me laten horen ben ik er weer :)

3 weken terug een nieuw paard gekocht waardoor ik nu mijn zus haar KWPNxTuiger als eigen mag noemen, Calice hebben we al 6 jaar, dus 6 jaar lang heb ik haar lekker vertroeteld, geknuffeld, en aandacht gegeven zonder al te veel van haar te vragen ( Ja af en toe een buiten ritje.. ), Calice wilt dus heel graag voor me werken en rijd met alle liefde met me, waar ik super blij mee ben natuurlijk aangezien ik niet alleen maar strijd wil. Ik heb 3 weken terug besloten te stoppen met Fayah. vrijdag ( Met heel, heel, heel veel pijn in mijn hart) besloten om haar te koop te zetten. dit ivm de overstap van pony naar paard. Fayah verdiend alle aandacht, beweging die ze nodig heeft, en met 3 paarden thuis red ik dat niet. Fayah heb ik nu meer dan 10 jaar ( zelf gefokt) dus ik heb er nogsteeds wel moeite mee. gister zijn de 1e wezen kijken, maar die zagen er toch van af. vandaag komen weer mensen kijken voor haar. ik heb wel de afspraak met mezelf en mn zus dat ze alleen weg gaat wanneer we zeker weten dat ze een goed plekje krijgt.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:00

Poging 2.

Het ziet er tot nu toe heel relaxed uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uur later;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Duimen dat het deze x zo blijft.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:28

Hopelijk blijft het nu goed gaan mentjuh!

Chasey wat balen van de spat van Nick, duimen dat het enigszins onder controle te houden is. Hoe was het in de duinen??

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:34

Nou dat ging super!! Ze hebben zelfs nog gespeeld. Ik heb ze nu weer apart staan voor de nacht.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:51

Wat vervelend lynn, hopelijk is je paard weer snel fit.

Nathalie, Dierenarts vertelde me dat juist het begin stadium het pijnlijkst is.
Hij staat nu op pijnstilling, vrijdag weet ik meer hoe we het verder doen.
Moet nu eerst deze week aankijken met pijnstilling.

Brittjuh, wat een dapper besluit, lijkt me wel moeilijk zo naar 10 jaar. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt.

Mentjuh, fijn dat het nu met de paardjes samen goed gegaan is.

Mizzmontana, het was super mooi. Nick was soms niet te houden. Hij vond het prachtig.
En hij liep goed!
Hij had soms wel buikpijn geloof ik, want hij had water dunne mest en kneep af en toe met zijn buik. Heb het zadel er af gegooid en toen ging het beter. Maar hij was ook echt behoorlijk onder de indruk van alles, stresskipje. :')
Dus ik vermoed een combinatie van stress en misschien ook wel de medicatie wat hij nu krijgt.
Die moet ik met brokjes geven, en die krijgt hij anders ook niet. Dus allemaal veranderingen in één keer.
Maar bij terug komt had hij nog steeds energie voor 10, terwijl we toch best wel lang weggeweest waren. Wel veel gestapt, paar keer galopje over de vlakte, wat duinen beklommen, verder veel stap.


Afbeelding

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:58

Chasey, Dankje, het was ook zeker niet makkelijk. die gene die vandaag kwam kijken was zo enthousiast dat ze woensdag weer komt kijken. Wat zij Fayah kan bieden voelt zo goed aan! dus duimen dat dit wat word.

Jij trouwens nog veel sterkte, las even terug.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:10

Ben een stille meelezer, kruip even onder de mee-leesmodus vandaan...
Chasey, wat ontzettend balen dat er spat is geconstateerd! Eerste fase kan super pijnlijk zijn inderdaad. Tegelijk hoeft het niet het einde te zijn.
Heb ervaring met paard met spat waarmee nog heel veel uren en heel veel gezonde kilometers in de bak en buiten gereden is. Paard wat zelfs nu klinisch door de keuring komt.

Wil je bericht zeker niet bagataliseren, ook niet onnodig hoop geven, ieder paard heeft zijn eigen proces en uitkomst, maar het betekent gelukkig niet altijd uitval. Hopelijk gebeurd dit ook jouw beestje niet. Sterkte!!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 22:19

Nick hoeft geen hoge prestaties te leveren :) Dat scheelt al een hoop.
We doen op ons gemakje ons ding. En dat blijven we zo lang het kan gewoon doen.
En als hij een keer een slechte dag heeft, dan hoeft ie ook niet 'aan het werk'.
Ik ben zelf ook lichamelijk niet in orde, ook ik heb mijn slechte dagen. Dus we passen eigenlijk wel weer goed bij elkaar :D

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:23

Chasey, wat rot van Nick zn diagnose, maar wat een top instelling heb jij! Denk dat Nick geluk heeft met jou als baasje :j

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 08:45

Je kent zelf je paard het beste!
Plezier straalt wel van hem Af op de foto.
Fijn dat hij lekker veel energie had en vooral goed liep.

Ik ben trouwens super benieuwd hoe het met de netten gaat. Zijn de paarden er al helemaal aan gewend? Bevalt het goed?

Ik vond het gistet best sneu om ze weer apart te zetten haha!
Alleen de wei waar ze nu op staan is al vrij kaal en staan op hooi, de andere wei heeft ondertussen goed door kunnen groeien dus staat weer genoeg. Denk alleen dat het een mindet goed idee is om ze meteen weer vol op gras te zetten? Heb er 2 te dik...

Zondag word kayne geschoren. Hij zweet met rijden echt als een otter en moet uren op stal om op te drogen met n zweet dekentje voor hij zn winterdeken weer op kan.. gedoetje!

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:01

@mentjuh, bedoel je mijn eikelnetten?
Zoja, dat gaat goed! Nu het vaker natter weer is moet ik wel 1 a 2x per week al het blad eraf halen anders gaan ze teveel hangen door de zwaarte.
Maar dat gaat heel soepel.
Het houdt echt veel blad/eikels/helicopters tegen en de paarden vinden het doodnormaal haha.

Mijn shet is gisteren geschoren *\o/*
Van bol wol naar engelachtige pony :D

Afbeelding

Fijn dat het nu goed gaat!

Misschien kan je je wei met strookbegrazing openen?
Mijn wei is ook nog flink vol en vers dus ze krijgen 1x per week een strookje erbij maar je ziet dat ze daar nu na 2 dagen wel doorheen zijn en het gras groeit niet meer met dit weer.

Ik heb mijn merrie vannacht gewoon al onder een 200grams deken moeten zetten omdat ze het koud had :oo

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 09:31

Karin waren dat trouwens Vijvernetten oid? Waar heb je ze vandaag?