Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8058
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:03

Ik zou ook zeggen bij jou laten keuren.
Ze kunnen toch zelf in jouw buurt een DA uitzoeken die haar keurt?
En dan ook gewoon zsm keuren en niet pas over een paar weken.
Beetje raar vind ik het.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:06

ClaudiaHS schreef:
Ik zou ook zeggen bij jou laten keuren.
Ze kunnen toch zelf in jouw buurt een DA uitzoeken die haar keurt?
En dan ook gewoon zsm keuren en niet pas over een paar weken.
Beetje raar vind ik het.


De dierenarts snap ik, die zou ik ook proberen te krijgen als ik er een kocht. Die heeft alleen geen tijd de komende tijd en over 2 weken is de stal vrij. Heb eigenlijk het gevoel dat ze dan maar even wachten moeten.
Ga er niet van uit dat er iets is maar als het wel zo is wil ik het ook gewoon op kunnen lossen zonder gekke toeren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25497
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:21

Op mijn terrein keuren en niet pas als die weg is. Arts mogen ze zelf uitkiezen

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:27

Maar als het een speciale en dus goede da is, kan die toch ook wel naar jouw stal komen? Anders zijn reiskosten samen delen? Is dat geen idee?

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:39

Een van mijn favo da’s gaat echt niet bij iemand thuis keuren :o tenzij bij een hele goede vaste klant waarvan hij weet dat je er fatsoenlijk op het harde kan draven + volte.
Vind het zelf ook niet gek om met je paard naar de kliniek toe te gaan om te keuren.
Afgezien van de reisduur, die kan wel wat dichterbij. Kan me wel voorstellen dat jij het ook eerder wil weten dan pas over twee weken.

Wat jullie ook gaan doen; goed van te voren afspreken wat wel en niet een reden kan zijn om niet tot verkoop over te gaan. Willen ze alleen klinisch of ook rö?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 18:45

Alleen klinisch, wanneer keuren maakt me niet uit maar ik moet het weten voor ik iemand in pension neem natuurlijk dat maakt het lastig.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:08

Keuren op eigen terrein en idd, daarna pas meenemen. Voor die tijd is het paard gewoon van jou, met jouw regels.

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 19:09

Lijkt me inderdaad vrij lastig als nu ineens blijkt dat er wat is en ze van de koop af zien..

Ik ging vanmiddag de paarden van de wei halen en mn merrie was nog zenuwachtiger als normaal en haar regendeken was van buik tot kont kapot gescheurd :=
Even snel paard gecontroleerd maar die leek niks te hebben.

Straks komt mn man thuis en dan mar even rondje wei en beide paarden nog even uitgebreid nakijken.

Dat ging nu wat lastig met een huilende baby binnen en een huilende peuter buiten omdat die struikelde over Jewels halster en viel op de grond :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:06

Keuren op eigen terrein doet mijn da ook niet.

Ik vind het ook altijd prettig om te zien hoe een paard zich op vreemd terrein gedraagt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:25

Azmay, Op zich is 12 echt niet oud, dus zou me daar niet te druk om maken.

Maar ik zou wel thuis laten keuren. Waarom zouden die mensen haar meeslepen, daar laten keuren en weer helemaal terug gaan brengen als er toch iets mis is?

Daarbij heeft ze dan al bij vreemden een uur op de trailer gestaan met alle risico's van dien.

Als het speciaal op een kliniek moet, zou ik mn paard zelf inladen, daar afspreken, paard laten keuren en dan met hun mee bij goed en bij jou bij niet goed.

Als ze haar meenemen en ze is niet oke en brengen har terug, krijg je ook nog gedoe over de keuringskosten, dus zou dat ook echt goed afspreken. Ik ken als standaard; bij goedkeuren voor kopen, bij afkeuren voor verkoper, maar daar zijn zoveel problemen over vaak.

Karin, o jee. Hopelijk valt het mee.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:08

Ik heb mijn dierenarts ook daar op locatie laten keuren.
Wat ik vroeger een aantal keer heb gedaan is naar de kliniek toe en als afgekeurd terug en als goedgekeurd gelijk door naar het nieuwe adres.
Keuren na verhuizing zou ik ook niet snel meer doen aangezien dat de vorige x fout is gegaan.
Alleen mijn dierenarts keurt juist alleen op locatie, hij heeft een “rijdende kliniek” en doet alles op locatie, ook foto’s e.d.

Hebben jullie tips voor baklampen?
De lampen die we nu hebben zijn niet echt fel, blijft aardig donker “aanvoelen”.
We hebben de rijbak tegen de bokkentuin aan (gehele lange zeide) en overdag zijn ze dat wel gewend en is het geen probleem maar als het donker is en een geit gaat rennen of staat ook maar op reageren ze daar al op, en na 3 x is ontspannen heel ver te zoeken maar alleen aandacht voor de bokkentuin. Kan natuurlijk ook zijn omdat ze er aan moeten wennen maar rij liever lekker relaxed rond... misschien dat goede baklampen ook helpt. Liefst led.

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:24

Nou ik heb beide paarden helemaal langsgelopen: geen schram.
In mn wei ook alles normaal.
Ik denk dat ze met rollen is blijven hangen achter de buiksingel of bilkoord. Anders zou ik het ook niet weten.
Ik had deze deken al jaren en wilde hem zoiezo vervangen haha.
Had gelukkig nog 1 reserve liggen. Voor het mooie net te klein en 1 voorsluiting kapot maar voor die 2 weekjes lukt dat ook nog wel. Bestel mn dekens uit de UK dus langere levertijd. Morgen maar ff bestellen.

Edit; ik lees mee voor de baklampen. Dat moet bij ons ook nog.

Libera

Berichten: 3982
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:21

Ik moet ook weer een nieuwe deken... die van Idaza heb ik nu op Mia liggen, dus nu moet Idaza een nieuwe. Weer een rib uit mn lijf, want ik koop in principe alleen nog maar Rambo's :(

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:38

Ik had een fedimax te koop staan maar bij schoonmaken bleek er een scheur in te zitten. Toen maa besloten de voering eruit te slopen en de deken te houden. Was te groot en te warm. Nu alleen nig te groot maar wel acceptabel.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:18

Ik zou ook zeker niet mee laten nemen om later te keuren. Je weet nooit wat er in tussentijd allemaal nog kan gebeuren en dan wordt het wel een heel lastig verhaal qua wie is verantwoordelijk etc. Als goed door de keuring voor hun een voorwaarde is, dan eerst de keuring en daarna mee naar huis.

En maf is dat soms met die dekens he! Ik heb het ook wel eens gehad. Deken helemaal kapot en geen idee hoe of wat...

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 09:53

Ik heb de laatste keer bij aankoop, in België gekocht en wilde ook graag mijn eigen DA laten keuren, afgesproken dat de verkoper hem voor €100 zou brengen en wachten op de keuring.
Kon de verkoper zelf ook bij de keuring zijn, zien wat wel/niet goed was en het scheelde mij een hoop gedoe om vrij & transport te regelen. En stel dat hij afgekeurd werd, ik weer terug moest etc. Gelukkig kwam hij probleemloos door de keuring. 
Misschien kan je zo iets afspreken? Sowieso goed om af te spreken wat er gekeurd wordt. Hoorde van mijn DA dat sommige mensen echt helemaal doorslaan in het keuren en bijna meer aan keuringskosten kwijt zijn dan de aanschaf prijs. En dat recreatie paarden dan worden afgekeurd (of bemerkingen krijgen) op iets wat helemaal niet relevant is voor het doel wat de nieuwe eigenaar heeft.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:29

Zo, half 12 op mijn vrije dag en ik zit aan het ontbijt. Helaas niet omdat ik zo heb uitgeslapen. :') Ben flink op stal bezig geweest, nog wat compost weggebracht naar de huurwei en daarna de composthoop netjes opgeschept zodat het weer wat lijkt. Daarna uitmesten, water vullen et cetera. Uiteindelijk nog twee midibalen de schuur ingerold zodat we weer eventjes vooruit kunnen qua hooi. :)

Ondertussen geklokt hoelang de paarden nou precies doen met een volle hooitas. De uitkomst: niet lang. Beide paarden doen er een uur mee. Nou goed, dan weet ik dat ook weer. :))

Voor wat betreft keuren: Zanzi heb ik 8,5 jaar geleden bij aanschaf klinisch laten keuren. Voor de prijs hoefde ik het niet te doen, maar ik wilde gewoon zeker weten dat hij bij aanschaf 'goed genoeg' was. Fernando heb ik in goed vertrouwen gekocht. Zijn toenmalige eigenaresse was erg zuinig op hem en heeft hem aan mij gegund. Ik had geen reden om aan te nemen dat er iets met hem aan de hand zou kunnen zijn.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:28

muppetmayo schreef:
Leuk MarliesR! Gefeliciteerd!

Mijn haflinger heb ik als 2 jarige gekocht, ik heb deze alleen klinisch laten keuren (wat overigens best nog een uitdaging was, hij kende nog niet echt wat hahaha :+ ).
Mijn shetlander heb ik niet laten keuren, deze zou toch alleen gebruikt worden als grasmaaier.

Palousa_boy jullie waren ook bezig met een ander huis toch? Hebben jullie al nieuws?


Ja wij waren bezig met een ander huis en het heeft even geduurd voordat we wat hoorden..

Maar *\o/* *\o/* vandaag wel nieuws en jullie mogen raden wat het was :Y)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:29

Aan de *\o/* *\o/* te zien goed nieuws :7

Lynn_Nikita

Berichten: 25497
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 17:55

Wat fijn gefeliciteerd. Wanneer gaan jullie verhuizen? Het huidige huis is dat klaar voor verkoop of moet je daar ook nog veel aan doen voor het verkoopklaar is

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:21

Haha ja er moet nog veel gebeuren in ons huidige huis voordat het klaar is voor de verkoop anders krijgen we er niet voor wat we willen.
We gaan in principe 1 augustus het bedrijf over nemen maar moeten dan wel een beetje gas geven hier. :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:33

Gefeliciteerd! *\o/*

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:34

Gefeliciteerd!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:42

Wat gaaf zeg! Gefeliciteerd!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 18:50

Bedankt allemaal, zijn er ook erg blij mee en tegelijkertijd is het ook rete spannend :+