Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:47

Spelen merries dan? O:) :D

Werkelijk waar alle merries die ik ken en heb gekend, stonden alleen maar met kop aan de grond te vreten...

Is voor mijn ruin nu best een beetje saai ook denk ik. Het hengstveulen hier is nog te veel onder de indruk van hem en zon pukkie vergeleken met hem.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:50

Lekker weer vandaag en ik heb een dagje vrij. De paarden staan nog 24/7 op de wei en ik heb nog stukken waar ze dit jaar nog niet op geweest zijn. En stukken die 1x kaal zijn geweest en nu al weer weken niet gebruikt worden en daar staat ook al weer mooi gras. Dus als alles niet heel nat word. En dat weet ik niet, want heb de paarden daar van af mei. Maar dan mogen ze van mij daar blijven. Nu bezig alles bij huis netjes te maken en dan hopen dat mijn hooiboer binnenkort tijd heeft om even te helpen met wat zware dingen. Zodat ik verder kan met de stal.

Ik zie een mooie nieuwe aanwinst voorbij komen. Leuk hoor!

En iemand waarvan de huur is opgezegd. Ik zou een bod proberen. Is de huur alleen op gezegd omdat ze willen verkopen. Of is er nog een reden voor dat ze willen verkopen.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:53

Al mijn eigen ruinen en hengsten hebben dat halsterhappen gelukkig niet. Kan er niet naar kijken, word daar echt gestoord van. Altijd halsters kapot, hoofden onder de kappen. Nee, dat hoeft voor mij niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:32

MiniMeLona schreef:
Spelen merries dan? O:) :D

Werkelijk waar alle merries die ik ken en heb gekend, stonden alleen maar met kop aan de grond te vreten...

Is voor mijn ruin nu best een beetje saai ook denk ik. Het hengstveulen hier is nog te veel onder de indruk van hem en zon pukkie vergeleken met hem.


Als ze ouder worden wel :o :D Onze merrie van 25 spoort echt niet...........

de ruinen spelen wel echt anders. De quarter trekt wel aan halsters, maar ze staan niet met halsters om. Laatst stond mn andere ruin in een stal vast, had deur dicht en deed zijn hoeven. Komt die ruin dus door het gat en zat aan mn ruin te trekken waarmee ik bezig was. Ik dacht wel, waarom wiebelt hij zo en zag daarna wat die bemoeial aan het doen was.

Maar ik vind het speelse wel erg leuk. Met vliegendekens op maken ze niet elkaars dekens kapot gelukkig. Zie ze wel minder kroelen helaas, maar was echt een tijdje nodig.

Nu zonder dekens, zijn ze met elkaar echt veel leuker. Ben ook blij dat ik de ruin die er als laatst bij is gekomen, nu ook zonder deken kan laten staan. Kapotte dekens had ik niet vaak, maar ze zijn zoveel leuker met elkaar.

Mn shet en new forest zijn al 15jr samen en beste vriendjes, maar de shet had 8jr geleden een jonge shire als beste vriend en mocht hij dan vaak even samen mee. De shet stond dan helemaal rechtop tegen hem en ze speelden echt zo leuk. Had toen echt foto's moeten maken........

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:06

Ons veulen speelt vaak met 1 van de ruinen, scheelt vast ook wel dat ons veulen vrij fors is :+ dus die doet lekker mee met benen happen etc.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:07

Ik heb 3 ruinen maar de enige die met regelmaat gek doet is Puck.
Vooral Melle moet het dan ontgelden, maar doe doet nooit echt mee.
Melle trekt alleen af en toe een sprintje op de track en Rocky is helemaal een grote sul, die staat of te vreten of mij te stalken.

Op pension waar ik eerder altijd stond was er ook zo'n halster en deken trekker.
En het leuke was, Melle kreeg altijd de schuld omdat die er als laatste bij was gekomen.
Hij stond dus elke keer alleen omdat de rest van de pension klanten hem er niet bij wilden hebben.
Vloog hij dus elke keer door alle linten heen :(
Uiteindelijk is het me gelukt die andere ruin te filmen die dus met het volle gewicht aan een ander zn deken hing.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:18

altijd merries gehad en die spelen absoluut niet. Nu 1 merrie en 2 ruinen, (shet en pre) en in het begin speelden hun wel wat. Kroelen doen ze allemaal wel met elkaar. Vrij rustige kudde nu, de oude merrie was altijd leidster en bitch van de kudde maar nu ze oud en versleten is heeft ze de troon afgestaan aan de grote ruin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:18

Even een andere snelle vraag? Wie weet of er een risico zit aan te veel vitamine E bijvoeren? Ik weet dat er risico's zijn met selenium, geen risico's met magnesium, maar wil dus vitamine E gaan bijvoeren, (krampbenen), maar twijfel nog even of daar geen risico aan vast zit als je per ongeluk overdoseert, omdat er in de rest van het voer ook al inzit.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:20

Dekens happen hebben ze dan weer nooit gedaan. Echt alleen elkaars halster vast pakken en dan uitdagen om te kijken wie als eerst los laat.
En benen happen, en rondjes rennen achter elkaar aan inclusief maffe bokkensprongen.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:22

Diva speelt enorm veel, Kim staat er meestal een beetje stom bij te kijken :+
Vitamine E moet ik nog bij gaan geven denk ik, ligt een beetje aan die pssm test. Volgens mij moest je echt heel veel geven mocht het een beetje nadelig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:25

Kom er niet achter op google, reteirritant! Gevonden; maximaal 5000mg per dag en aanbevolen hoeveelheid is 2500 mg per dag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-18 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:57

Iemand hier ook zelf een frame gemaakt met een net of gaaswerk tbv palletbox? Ik had metaal maar dat is na een jaar of 2 toch wat krom en sommige lassen laten los. Weet alleen niet wat handig is. Die van mij slopen alle netten die ik ze geef.

Mijn mannen vinden halster rukken het mooiste wat er is. Nu hebben ze nooit halsters meer om en is het voornamelijk borst/lies/knie happen. Soms liggen er 2 op de knieƫn en blijven ze door happen. Daarna omhoog komen en tegen elkaar op steigeren. Leuker spel is er niet.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:35

Ik gebruik alleen netten ondat ik verwacht dat met metaal de tanden wel snel slijten.
Vooral Rocky (die luchtzuigt) heeft al van die korte voortandjes.

Borst en benen happen doet puck ook. Hij is maar 95 cm, dus hoger komt hij ook niet. _O-
Al steigert hij wel eens tegen Melle aan.
Die is daar dan niet van gediend en dan bijt hij Puck of geeft hem een schop.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:50

Wij hadden ene houten frame gemaakt 2jr terug met een net erin, maar was snel kapot. Hout werd nat en net zat iets te strak, dus eerste poging was geen succes helaas.

Willen eigenlijk een frame maken van steigerbuis. Komen toch meeste tegen dat die het stevigste zijn en dan een net wat losser erin vastmaken. Maar het staat nog steeds op het wensen lijstje en komen er steeds nog niet aan toe.

Ik heb toch altijd wel wat aparte merries gehad. Mijn vroegere merrie was niet gediend van knuffelen en teveel aan dr zitten. Maar ze had 1 vast vriendjes en als ze los ging met hem, was ze echt ontzettend speels en gek.

Onze merrie van 25 wordt ook nog steeds maffer. Denk echt dat ze het ontzettend naar dr zin heeft als ik kijk hoe ze zich gedraagt. Hoe ze spelen en wie met wie is wel verschillend.
Maar haar zoon van 19 is wel degene die meest wil spelen en klooien. Spoort denk ik ook niet helemaal, maar het went.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:28

MiniMeLona schreef:
Kom er niet achter op google, reteirritant! Gevonden; maximaal 5000mg per dag en aanbevolen hoeveelheid is 2500 mg per dag.

Ik ben er ook weleens een tijdje naar op zoek geweest, maar het enige dat ik wist te vinden is dat je wel selenium moet bijvoeren in verband met de opname van Vit E? Alleen vit E zou gewoon geldverspilling zijn is mij verteld, maar ik weet het echt niet meer hoe het zit.

Het is inderdaad rete-irritant. :j

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:32

[***] schreef:
MiniMeLona schreef:
Kom er niet achter op google, reteirritant! Gevonden; maximaal 5000mg per dag en aanbevolen hoeveelheid is 2500 mg per dag.

Ik ben er ook weleens een tijdje naar op zoek geweest, maar het enige dat ik wist te vinden is dat je wel selenium moet bijvoeren in verband met de opname van Vit E? Alleen vit E zou gewoon geldverspilling zijn is mij verteld, maar ik weet het echt niet meer hoe het zit.

Het is inderdaad rete-irritant. :j


Ik zag juist weer dat het natuurlijke E moet zijn. Selenium had ik nog niet uitgezocht maar vind ik een beetje eng.

Is toch ook wat dat ik nooot naar mijn eigen eten kijk en vervolgens uren besteed aan het uitzoeken van paardenvoer. :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:34

Hihihi Azmay, heb ik ook jaren gedaan..... (voor mijn paarden dan). Ben er nu mee gestopt. Ze krijgen gewoon hooi, gras en Pavo Vital. Meer niet. Doen het prima.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 19:37

Steigerbuis, dat is slim! Ga eens nadenken hoe dat te knutselen.

Ahww 95 cm komt niet zo hoog. Onze shet en haf steigeren altijd tegen elkaar op. Kwpner komt weleens omhoog tegen de Shire maar dat wordt niet zo aardig opgelost. Doffe dreun volgt er dan.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:47

Hahahaha Azmay! Hond en paard krijgen hier het beste van het beste en ik knabbel zelf bij wijze van op een stuk hout, boeit mij niet en doe er niks mee voor mijzelf.

Selenium geef ik niet zomaar bij; als je daar te veel van overdoseert loopt het heel slecht af met je paard.

En ben een beetje geschrokken van de krampbeen reactie tijdens het er voor het eerst zelf opstappen zondag; hij leek gewoon wel in eerste instantie voor 5 min. spierbevangen. En erna op de wei was alles weer normaal. Dus mij maar eens goed gaan inlezen in het hele krampbenen verhaal en dat had ik gelijk moeten doen, want ik was eigenlijk altijd een beetje in de veronderstelling dat dit hetzelfde was als hanetred, maar dat is dus niet het geval. Kan in veel gevallen 74% progressief worden en stress en spanning wekken het op. En dus idd net een paar rot dagen voor hem achter de rug; koliek, moest erna even 2 dagen apart staan omdat hij zich ziek had gevreten aan de baal voordroog (wat ik dus beter had moeten inschatten, dus ja voel mij knap schuldig). Maar het kan dus ook echt spiertrillingen veroorzaken wat dus zondag gebeurde nadat hij eerst ineens erg kort ging lopen. Er na toch weer aan het lopen gekregen, want hij kon ook niet op straat blijven staan en toen was het na een paar passen weer weg ook. En nu dus gelezen dat vitamine E gehalte goed moet zijn; niet zo zeer dat het geneest, maar het kan de aanvallen wel minder en/of minder heftig maken, omdat dit goed werkt voor verzuring van spieren o.a. Ik heb trouwens die van Pharmahorse maar bestelt omdat ze zeggen dat die idd natuurlijk is, wat ik ook gelezen had.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:17

Mijn merrie speelt alleen met poortgrepen >;)

@MiniMeLona, klinkt wel spannend! Zou fijn zijn als de vit. E helpt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:50

MiniMeLona schreef:
Hahahaha Azmay! Hond en paard krijgen hier het beste van het beste en ik knabbel zelf bij wijze van op een stuk hout, boeit mij niet en doe er niks mee voor mijzelf.

Selenium geef ik niet zomaar bij; als je daar te veel van overdoseert loopt het heel slecht af met je paard.

En ben een beetje geschrokken van de krampbeen reactie tijdens het er voor het eerst zelf opstappen zondag; hij leek gewoon wel in eerste instantie voor 5 min. spierbevangen. En erna op de wei was alles weer normaal. Dus mij maar eens goed gaan inlezen in het hele krampbenen verhaal en dat had ik gelijk moeten doen, want ik was eigenlijk altijd een beetje in de veronderstelling dat dit hetzelfde was als hanetred, maar dat is dus niet het geval. Kan in veel gevallen 74% progressief worden en stress en spanning wekken het op. En dus idd net een paar rot dagen voor hem achter de rug; koliek, moest erna even 2 dagen apart staan omdat hij zich ziek had gevreten aan de baal voordroog (wat ik dus beter had moeten inschatten, dus ja voel mij knap schuldig). Maar het kan dus ook echt spiertrillingen veroorzaken wat dus zondag gebeurde nadat hij eerst ineens erg kort ging lopen. Er na toch weer aan het lopen gekregen, want hij kon ook niet op straat blijven staan en toen was het na een paar passen weer weg ook. En nu dus gelezen dat vitamine E gehalte goed moet zijn; niet zo zeer dat het geneest, maar het kan de aanvallen wel minder en/of minder heftig maken, omdat dit goed werkt voor verzuring van spieren o.a. Ik heb trouwens die van Pharmahorse maar bestelt omdat ze zeggen dat die idd natuurlijk is, wat ik ook gelezen had.


Misschien kun je eens kijken naar het dieet van bijv pssm paarden. Die voeren zover ik weet, redelijk suikervrij, maar wel vit E en eiwitten. Stress is ook bij pssm een probleem en denk dat ze ook magnesium voeren.
De info is laatste jaren wel aangevuld en heb laatste tijd niet meer ingelezen, maar wel interessant voor je denk ik om te lezen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 23:21

Ga ik ook zeker doen, Thanks. Morgenochtend 9 uur is DA er, haal hem net weer slecht lopend vd wei en kreeg weer Sb gevoel, dus nu wil ik het weten ook.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:52

Succes straks met de da. Hopelijk kan hij iets voor je nieuwe grote vriend doen.

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:28

Succes minimelona!

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:29

jeetje wat een pech al, hoop dat je niet de ellende van een ander hebt overgenomen maar dat het iets simpels op te lossen is