Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 08:57

Zo, wij zijn terug van een heerlijke vakantie. Wel bijgelezen maar we hadden geen wifi dus af en toe maar kort gereageerd.

Ik voer ook onbeperkt. Ik vind het geen fijn idee als ik aan kom en het hooi is op. En ze zijn niet te dik dus ik voer gewoon maar door ;-)

We hebben 2 quarters en een shet. Ik voer vaak 2 baaltjes per dag, en 1 of 2 keer per week 1 baal omdat er dan nog veel ligt.

Moet er wel bij zeggen dat ik hooi voer van de slootkanten van de weilanden. Dus dat is geen 100% hooi wat er in een baaltje zit, er zit ook wat riet tussen enz. (voorheen mengde ik hooi met stro, dit vind ik handiger).
Ze doen het er goed op, tot het onder een graad of 10 komt, dan bestel ik gewoon hooi bij, dat hebben ze dan echt wel nodig.

Succes met huizen zoeken superpony.

Joyce, heb je al eens gedacht aan het tapen van je arm, heeft mij na bijna een jaar tobben ontzettend geholpen!

€ 6,50 voor hooi, ik weet niet of ik het dan nog wel leuk vond....

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:59

Zo even terug lezen met een bakkie koffie..
We zijn een weekendje weg geweest. Paardenmeisjes hebben zich wel weer vermaakt :)
Bij aankomst op de camping trouwens nog even een flinke domper, dakluik weggewaaid! Die checken we altijd dubbel als we vertrekken, dus die zat zeker weten dicht.
Maar dat plastic was al oud en uitgehard, dus denk dat ie gewoon begeven heeft door ouderdom.
Gelukkig was er een caravanwinkel in de buurt, en heeft Daan gelijk een nieuw luikje erin gezet. Wel weer even een onvoorziene uitgave, maar goed. Het is niet anders.

Ik kwam er op de camping pas achter dat we precies tegenover het gebied stonden waar we volgende maand Autumn Desert Trail doen! Dus heb de boel al mooi even bekeken daar. Heb er zin in!

Superpony, pas goed op jezelf. Sterkte. Succes met de huizenjacht.

Mentjuh op pony jacht leuk! Ah ik lees dat je hem woensdag gaat ophalen, spannend!

Lynn, wat heftig van die schietpartij, ik geloof dat ik er wel iets van gelezen heb.
Wat akelig dichtbij dan he? :(

Ik heb echt geen idee wat die van mij eten, bekijk ze elke dag gewoon en beoordeel dan hoeveel ze krijgen. Ik kan niet non stop voeren, dan groeien ze beide dicht. Ze stoppen niet met eten.

MizzMontana, Geen idee, heeft ie wel goede aarde?

Zapje, als je uiteindelijk een goed paard er aan over houdt, zou ik niet naar de afstand kijken.
Hoe het zit met B+E rijbewijzen in België, geen idee.

Engel, Wow dat is flink gestegen qua prijs! Jeetje... Ik betaal normaal 3,50 per paal. Nu 3,75 en dat vond ik al veel :')
Zal wel met de droogte te maken hebben, gok ik.

Joyce, wat balen van je arm. Hopelijk helpt het als je wat helpende pensionklanten hebt.

ClauH, Welkom terug :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 10:45

Haha ja Karin :P Vriend belde gister met dit verhaal. Grappig hoeveel meer begrip je hebt voor zo'n boer nu je weet wat voor werk je hebt aan "even opnieuw inzaaien". Overigens beweert de boer dat de ballon moest blijven maar de mensen best weg mochten.

Nou hier weer gedoe zoals te doen gebruikelijk. Vandaag wordt de paddock gemaakt maar een stukje oprit is open gegraven omdat er water in de oude kelder kwam zo bleek.. Nu wilde de zandleverancier niet meer de oprit op. Uiteindelijk is het opgelost door een ander bedrijf met vrachtwagen+kraan een dikke rijplaat te laten leveren :$ Gat dicht storten was geen optie want dan nog wilde meneer er niet overheen :evaw:

Nu maar hopen dat als ik vanavond thuis kom het resultaat ernaar is.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:44

Wij voeren ook onbeperkt maar er zit wel een 2x2 net over waar ze overigens erg makkelijk hooi uit krijgen. De hoeveelheid weet ik niet maar ze zijn beiden niets te dik of te dun.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:48

Wat een gedoe Selka!

Daan gaat vanavond de paddock frezen. Het zal vooral uitproberen zijn, want we hebben geen idee hoe diep we moeten en hoe het gaat.
Het is wel een flinke frees op benzine. En nu ik dit typ herinner ik mij dat ik dat ding einde van de midddag moet ophalen met de paardentrailer :') Chips, laat ik de boel maar eens voorbereiden dan.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:48

Jeetje het zit wel altijd tegen bij jou he..
Hopen dat je vanavond een vreugde dansje kan maken!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 12:30

Ik hoop het ook!

Ojee Chasey, hopelijk kan iemand helpen. Die dingen zijn soms best zwaar.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:43

Hey dan was je super dicht bij ons Chasey! Ik loop daar in 10 min naar toe :Y)

Aarde van de stroom lijkt me dat dat goed is, in de droogte nooit problemen mee gehad en het heeft juist weer meer geregend hier de laatste tijd.
Gisteren deed ik het apparaat aan en gelijk een monotone piep, eerst hier een bericht gepost en met de honden gewandeld, bij thuiskomst was de piep weg.
Vreemd.
Heb gisteren wel draad verplaatst dus dat heb ik vanochtend nog even nagelopen, niets bijzonders daar.

Dat verhaal van die ballonvaarder had ik ook gelezen := moest er wel om lachen.
Maar snap met deze zomer achter de rug wel dat je geen ballonnen en auto’s op je grasland wilt.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:56

Succes Selka en Chasey, hopelijk gaat het een beetje volgens plan voor de verandering :(:)

Ik kom echt nooit aan de manen van mijn paarden want ik vind dat lange mooi, maar nu heb ik toch eens een uitzondering gemaakt. Diva haar manen werden rap dunner aan de onderkant dus had gepunt.
Afbeelding
Maar toen bedacht ik me dat haar hals kiept bij te veel manen. Dus heb er alles af gehaald (beter scheerapparaat was fijn geweest).
Afbeelding

Nu hopen dat ik geen spijt krijg :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:12

Mizzmontana, ik wil heel graag wel een keer samen rijden daar, het is daar zo mooi! Ik had echt zin om Nick op te halen, maarja we hadden familieweekend, dus dat kon niet haha.
In oktober wel Autumn Desert trail :D Zin in!

En wat het apparaat betreft, ik hoop gewoon dat ie knakker wie hem verhuurd hem in de trailer wil zetten :P Ik ben alleen een chauffeur om het op te halen.

Azmay die bovenste foto is best netjes hoor!
De manen groeien uiteindelijk wel weer aan. Had je halverwege - toen je er alles af haalde - niet een moment van 'waar ben ik mee bezig?":')
Ik heb ook 1 keer James' manen helemaal eraf gehaald. Ik had daarna zoiets van 'oliebol... het is er af'. :')
Terug gegroeid is het niet meer, want toen hij uiteindelijk het formaat van een Fjordenkapsel had overleed hij.
Ben wel blij dat ik toen - na het knippen - wat vlechtjes had bewaard.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:16

Chasey schreef:
Mizzmontana, ik wil heel graag wel een keer samen rijden daar, het is daar zo mooi! Ik had echt zin om Nick op te halen, maarja we hadden familieweekend, dus dat kon niet haha.
In oktober wel Autumn Desert trail :D Zin in!

En wat het apparaat betreft, ik hoop gewoon dat ie knakker wie hem verhuurd hem in de trailer wil zetten :P Ik ben alleen een chauffeur om het op te halen.

Azmay die bovenste foto is best netjes hoor!
De manen groeien uiteindelijk wel weer aan. Had je halverwege - toen je er alles af haalde - niet een moment van 'waar ben ik mee bezig?":')
Ik heb ook 1 keer James' manen helemaal eraf gehaald. Ik had daarna zoiets van 'oliebol... het is er af'. :')
Terug gegroeid is het niet meer, want toen hij uiteindelijk het formaat van een Fjordenkapsel had overleed hij.
Ben wel blij dat ik toen - na het knippen - wat vlechtjes had bewaard.


Op zich had ik het best verder willen laten groeien vanaf daar tot ik me bedacht dat ik dan elke paar dagen zou staan te vlechten en klooien omdat haar hals om gaat kiepen. Met goede training is dat vast te voorkomen maar zo ver zijn we nog niet. Dat kiepen wil ik koste wat kost voorkomen dus toen de knoop door. Liggen nu staartjes in de kast.

Heb snel het apparaat midden in de manen gestoken, toen kon ik niet meer terug. Niet bij nadenken :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:24

Zapje schreef:
Mijn baaltjes zijn rond 20kg.

Piepend apparaat, wat vervelend! Geen idee..

Zelf ook een vraag, overweeg naar België te gaan voor een pony (ja vanuit drenthe het is een beetje gek, maar ik kan hier echt niks vinden en ik mis het zo om een rijpaard te hebben). Maar ik heb geen E rijbewijs. Mag je in Belgie ook met een b rijbewijs + trailer rijden?

Als je combinatie onder de 3500 kg blijft en je auto het gewicht van je trailer geladen mag trekken.
Volgens mij is dat het verschil met nl.In nl rekenen ze wat je werkelijk trekt en in belgie wat er op papier staat.In mijn geval van een 2 paards trailer 2000 kg ,mijn auto weegt dat ook, dus ik heb altijd een E nodig ook al heb ik een shet op die trailer staan.

MarloesHJ

Berichten: 2469
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:18

beatje schreef:
Zapje schreef:
Mijn baaltjes zijn rond 20kg.

Piepend apparaat, wat vervelend! Geen idee..

Zelf ook een vraag, overweeg naar België te gaan voor een pony (ja vanuit drenthe het is een beetje gek, maar ik kan hier echt niks vinden en ik mis het zo om een rijpaard te hebben). Maar ik heb geen E rijbewijs. Mag je in Belgie ook met een b rijbewijs + trailer rijden?

Als je combinatie onder de 3500 kg blijft en je auto het gewicht van je trailer geladen mag trekken.
Volgens mij is dat het verschil met nl.In nl rekenen ze wat je werkelijk trekt en in belgie wat er op papier staat.In mijn geval van een 2 paards trailer 2000 kg ,mijn auto weegt dat ook, dus ik heb altijd een E nodig ook al heb ik een shet op die trailer staan.


Kan zijn dat ik het verkeerd lees maar ook in NL rekenen ze bij een B-rijbewijs met de maximale toegestane massa. Dus als de combi meer dan 3500 kg weegt ongeacht of deze vol geladen is of niet heb je BE nodig.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:19

Lekker rigoreus Azmay :D het staat haar wel! Beetje agentijnse polo look is het zo.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:09

Ik vind het wel wat hebben Azmay.

Ik heb net voldaan aan dag 1 van mijn goede voornemens.
De manen van de shet flink uitgedund en gepunt. En haar gelongeerd. Het plan is om dat iedere maandag en donderdag te doen. Ze heeft nog een meisje dat 1 a 2 keer in de week komt dus dan is de shet onder de pannen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plan 2,iedere dinsdag, vrijdag en zondag mijn merrie rijden.

Plan 3,iedere woensdag en zaterdag wat met de 2 jarige doen, die vind alles zo leuk. Poetsen, stukje wandelen enz.

We zullen zien wat er van komt ;-)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 18:45

Zo jij hebt er zin in Clau! Lekker actief. Leuke shet trouwens.

Krijg m er niet helemaal op maar voor het idee:
Afbeelding

*\o/* nu maar hopen dat ie doet wat ie beloofd en jaarrond droog is. Dan kan volgend jaar een volgend stuk gedaan worden.

Ze zijn alleen mijn zand vergeten.. had 6m3 extra besteld maar er ligt niks. Kan morgen dus weer bellen :+

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:18

Mooi Selka, ligt er ook iets onder?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:21

Erg gaaf, hopelijk hier ook ooit nog.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:25

MarloesHJ schreef:
beatje schreef:

Als je combinatie onder de 3500 kg blijft en je auto het gewicht van je trailer geladen mag trekken.
Volgens mij is dat het verschil met nl.In nl rekenen ze wat je werkelijk trekt en in belgie wat er op papier staat.In mijn geval van een 2 paards trailer 2000 kg ,mijn auto weegt dat ook, dus ik heb altijd een E nodig ook al heb ik een shet op die trailer staan.


Kan zijn dat ik het verkeerd lees maar ook in NL rekenen ze bij een B-rijbewijs met de maximale toegestane massa. Dus als de combi meer dan 3500 kg weegt ongeacht of deze vol geladen is of niet heb je BE nodig.

Dan lees je het goed en is het het zelfde :-).

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:49

Ziet er strak uit Selka +:)+

Staat prima zo die manen Azmay, Melle is van de week ook aan de beurt. Die heeft de helft afgeschuurd dus de rest gaat er ook af.

Vandaag even de grote wei geverticuteerd en het hele stuk bijgezaaid. Had ik net voor de laatste 10 meter te weinig zaad :(
Gelijk maar even wat bij besteld.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:58

Mooi Selka! Hoe is je paddock opgebouwd?

Die korte manen vind ik best mooi/stoer staan.

Mbt tot trailer, ik twijfel nog steeds of het nu mag of niet en heb me al suf gegooglet. Ik heb een vrij lichte auto (v50) die 1400 mag trekken. Mijn trailer (1,5 humbauer) heeft tmm 1600 kg (paard is maar 400-450) en in NL mag dit, gewicht blijft ruim onder de 3500. Misschien moet ik het even in het trailer topic vragen of de anwb bellen :D Heb zo'n leuk paardje gezien en zou voor mij mentaal heel goed zijn om weer een paard te hebben, mis m'n merrie zo.

Als wat jullie zeggen klopt, mag het niet toch? Want mijn trailer mag 1600 en auto maar 1400... (in NL mag dit wel)

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:12

Zapje dat mag niet want het laadgewicht van de trailer is meer dan de auto mag trekken.

Onze trailer heeft een ttm van 1400 en onze auto mag 1800 trekken. Dus dat mag dan weer wel.

Alleen met B rijbewijs bedoel ik dan he.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:45

Ik weet dat het onlogisch klinkt maar ik weet vrij zeker dat het in NL wel mag. Het gaat in NL om het daadwerkelijke gewicht. En dat blijft ruim onder de 1400. Maar het kan dus dat het in Belgie net anders werkt, bedoel je dat misschien?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:50

Nee, bij B-rijbewijs gelden de getallen op papier. Onze auto mocht 1.400 kg trekken, de trailer mocht 2.000 kg wegen. Met mijn B mocht dat niet, met BE wel. Het maakt voor B niet uit of je die trailer leeg meeneemt of met gewicht erin.
Had ik een trailer gehad die 1.300 mocht wegen, had ik met B rijbewijs legaal mogen rijden.

Zapje
Berichten: 706
Geregistreerd: 11-12-15

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 22:01

Ik zal het uitzoeken en laat de uitkomst nog wel even weten.