Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:32

Blijft balen.

Mijn grootste ergernis op pension was echt het gebrek aan goede kwaliteit of kwantiteit hooi dus daar geef ik graag mijn geld aan uit. Van Modesta weet ik inmiddels dat zij gewoon echt veel nodig heeft, mede door haar karakter denk ik.

IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:20

Hoiii
wij hebben naar een huis gekeken waar ik paarden bij huis zou kunnen hebben. Er is 1 ha land en 3 stallen.
Aan welke kosten per jaar per paard moet ik denken aan hooi, stro en onderhoud van het land? Voor 2á3 paarden/pony's?

Ik heb nu mijn paard in volledig pension staan, dus vandaar mijn vraag.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:22

IwanLuver schreef:
Hoiii
wij hebben naar een huis gekeken waar ik paarden bij huis zou kunnen hebben. Er is 1 ha land en 3 stallen.
Aan welke kosten per jaar per paard moet ik denken aan hooi, stro en onderhoud van het land? Voor 2á3 paarden/pony's?

Ik heb nu mijn paard in volledig pension staan, dus vandaar mijn vraag.

Volgens mij ligt dat enorm aan de regio, waar je je hooi haalt en hoe, hoe je de mest regelt en hoe je je paarden houd. :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:25

En wat de huidige staat van het land en de stallen is. Is het allemaal net nieuw, dan heb je weinig / minder kosten aan onderhoud van bijv je gebouw en omheining. Als alles heel slecht is, moet je eerst flink investeren. Als het halfhalf is, zit je daar tussenin op alle mogelijke manieren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25485
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:32

IwanLuver schreef:
Hoiii
wij hebben naar een huis gekeken waar ik paarden bij huis zou kunnen hebben. Er is 1 ha land en 3 stallen.
Aan welke kosten per jaar per paard moet ik denken aan hooi, stro en onderhoud van het land? Voor 2á3 paarden/pony's?

Ik heb nu mijn paard in volledig pension staan, dus vandaar mijn vraag.



Rond de 300 pm betaal ik nu zeker en dan heb ik weinig stro verbruik en gratis mest wegbrengen. Onderhoud ligt er ook aa wat je wil en moet doen en hoeveel

IwanLuver
Berichten: 1882
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 19:48

Het is in het zuiden van Drenthe. De paarden zullen vanaf april/ mei t/m halverwege september 24/7 buiten lopen in een soort PP.
in de andere maanden in de nacht op stal en overdag buiten.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:06

Pfoe kan het nog niet helemaal zeggen maar qua eten en stalstrooisel (zeg maar wat ik op pension niet zelf hoefde te betalen? denk ik rond de 150-175 per maand voor groot paard en mini. Afgelopen zomer was het minder maar dit zal het gemiddeld wel beetje zijn als ze vanaf nu tot april een pakje hooi per dag eten :Y) . Grootste kostenpost is hooi, ik heb 2 inloopstallen waarvan 1 gewoon beton is en de ander matrassen met vlas. Strooisel kost daarom bijna niks, denk max. 2 pakken vlas per maand. Mest composteer ik en er zijn nu ook ineens heel veel mestkevers die mij er vanaf helpen.

Aanleg en onderhoud is heel erg afhankelijk van de begin situatie en wat je wil.

Voor de kalkers... Ik was vanmiddag bij van Cranenbroek en daar hebben ze zakken kalk van 25 kg voor 5.50. Het mag in biologische landbouw toegepast worden (voor degene die dat belangrijk vinden). Er mogen wel maar 4 zakken in een karretje dus wij moeten nog keer terug met 2 karretjes :') .

Ik heb nu ook een hele grote kruiwagen zodat ik met snertweer de wandeling naar de mest/composthoop 2-3 dagen uit kan stellen, een 100w ledbouwlamp en.... een eekhoornvoederhuisje. Voel me ontzettend voorbereid op de winter.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:19

Hoe composteer je de mest dan als ik vragen mag?

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:28

Iwan, verbruik ligt ook aan hoeveel je paarden versmeren aan stalbedekking en je soort bedekking. Hoeveel hooi ligt aan hoeveel je paarden eten. Shetjes eten minder dan een trekpaard dus dat bepaald ook hoeveel je nodig hebt. Ik zou zeggen lees alle paarden aan huis topics en je barst al van de informatie

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:52

Eeh nou dat gaat zo ongeveer vanzelf. Je moet ongeveer 50-50 mest en strooisel hebben. Ik heb iets meer mest maar het gaat nog steeds goed. In eerste instantie heb ik alles gewoon op een hoop gegooid met een paar takken eronder. Later hebben we met vier paaltjes en gaas een composthoop van 2.5 bij 3 gemaakt zodat ik hoger kon stapelen. Daar heb ik alles in geschept met de riek, zodat het nog keer goed gemengd was en er lucht in kwam. Er kwam echt rook vanaf en overal beetje witte schimmel. Nu begint het meer grond-achtig te worden en hoop ik het in het voorjaar te kunnen verspreiden. Op de site van bio-ron staat het beter uitgelegd.

Ik heb uiteindelijk denk ik 4 hopen van 2.5 bij 3 en 1 meter hoog. De hoop van juni-september ziet er nu al heel compostachtig uit, dus ik denk dat die in het voorjaar het land op kwam. Overweeg er nog wat compostwormen op los te laten. In het begin leek het alsof ik veelste veel mest had, maar de hoop slinkt flink. De 2e hoop lijkt nu ook veel sneller te gaan omdat denk ik de juiste bacterien/schimmels al aanwezig zijn. Deze hoop is nog helemaal niet hoog en is ook niet afgedekt met de regen maar toen ik vanmiddag wat omschepte rookte hij flink. Ik vind het nu nog niet veel werk, ik denk dat het verspreiden dat wel is. Maar ophalen kost geld en wegbrengen kost denk ik nog meer tijd. Vind ook het kringloopidee wel mooi.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:56

ik leer echt enorm veel bij :+

compostwormen?
ik wist niet eens dat het bestond :)

Wel een goed idee...!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:11

Wij brengen onze mest naar het maisland van de buren. Daar composteert de mest vanzelf, wij doen er in ieder geval niet echt actief iets aan. Ik probeer wel om laagje mest - laagje oud hooi - laagje mest te doen, of onkruid / snoeiafval ertussen in een laagje. Maar we hebben meer mest dan andere dingen, dus de juiste verhoudingen halen we echt niet. In de zomer helemaal niet, dan hebben we een klein hoekje van het maisland en moeten we daarbinnen blijven. Dus dat betekent mest daar en snoeiafval tijdelijk op een andere plek tot de mais geoogst is.
Mocht het in de winter echt te nat zijn op het maisland kunnen we nog een andere plek gebruiken, maar dan moeten we het alsnog wegkruien als het weer droog genoeg is. Dus als het nat wordt, bouwen we met oud hooi en oprijplaten en planken een looppad op het maisland.

Door de ondergrond op het land komen de wormen vanzelf. Graaf je een hoekje open, zitten er van die rode wormen in.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:13

T schijnt dat de man die t huis naast ons heeft maar een dorp verder woont, echt vanalles kan regelen.
Zijn nummer heb ik al, dus ik bel denk ik binnenkort eens met die man wat hij allemaal voor ons kan doen, daar kan ik een mooie samenwerking mee aangaan, ook qua voeren etc.

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:21

Ik was van de week bij Cranenbroek en daar was de kalk op -O-
Nu baal ik nog meer haha.

Ik heb mijn paarden nu 1 jaar aan huis en toevallig van de week uitgerekend.
Ik ben per maand 120,50 kwijt geweest aan hooi/vlas/brok/luzerne voor 1 d-pony en 1 shet.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 23:41

Ir1ne schreef:
rover_ schreef:
Verdrietig, sterkte BB.

Balen dat je zo weinig hulp hebt, terwijl het toegezegd was. Herkenbaar superpony.... Fijn dat je het voor de paarden al aardig voor elkaar hebt en zelf ‘basic’ kunt wonen.

Hooi, tja... hier wel 1 pakje per paard (18 kg) en als vriest meer. Gaat nu aardig hard. Staan nog 6 uur per dag buiten. In de zomer eten ze een stuk minder inderdaad.
Is meer hooi te krijgen dan vorig jaar, maar zou zeker al rondvragen en gaan kijken Ir1ne. En als je hooi gevonden hebt wat je graag wil, kijken of het kan reserveren.


Goeie tip!
Wij hebben echt hooi nodig (of heet het voordroog als het verpakt is?) in ieder geval geen kuil. ik kan wel vast eens rondvragen en kijken of ik wat kan reserveren!


FleurVP schreef:
Sterkte Belleboef! Dat is echt heel rot.

En dat is veel Jes, dat is dus 30kg per paard per dag. Eeh ik zie nu net Robijn met 60kg. Worden ze daar niet tonnetje rond van?

Volgens mij is er in principe zat hooi Irene. Maar hier in de buurt zijn bv. weinig kleine pakjes te krijgen en dat werkt voor mij veel makkelijker dan de grote. Soms gaan in de winter de prijzen omhoog. Ook heb ik gewoon fijn adres maar die verkopen totdat het op is en handelaren lijken ze ook ontdekt te hebben....


De grote kunnen we niet herbergen straks, we hebben een zolder in de schuur waar we de baaltjes neer gaan zetten en willen dus pakjes en mini of midibaaltjes.
ik moet het zelf ook kunnen tillen/rollen, man maakt hele lange dagen en ik kan niet altijd op hem wachten :)

Heb eigenlijk geen idee hoeveel kilo mijne nu krijgt, ik weet wel dat hij van de 3 het meeste krijgt.
Tis niet bepaald een dikkerd..... Vorig jaar november van stal gewisseld, toen zette hij aardig aan ineens, daarna kreeg hij een blessure en werd ie wat kwabbig. Toen hij weer aan het werk kon vloog het er ineens af en we krijgen hem niet echt meer rond (niet dat dat erg is, maar je ziet eigenlijk standaard zn ribben zitten)



Jes, jij zit in Frankrijk toch?
Ik kan via een kennis heel mooi hooi uit FR krijgen, dat is alleen behoorlijk aan de prijs :)



Klopt.
Hooi is hier nu rond de 2€ voor baaltjes van 12 a 15 kilo en 120€ voor een ton (grote ronde balen)
Weet niet hoe het ergens anders in Frankrijk is, wij zitten in de Mayenne echt platteland dus en minder droog dan zuidelijker.


Lynn het kost hier natuurlijk ook bijna niets, een hectare weiland kost hier 4000€

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 01:00

Irine, contacten zijn heel fijn.

Naast ons een ouder iemand, maar wel contact ook met haar zoon gelegd.

Vandaag kwamen jongens wat oude apparaten ophalen voor een project van school en die vader wist ook wel een en ander, dus we bellen vd week nog even bij hem aan.

Wij hebben gister hooi gehaald. Van marktplaats gekeken welke dichtbij was, maar daar gaan we niet nog een keer heen.
Andere paarden mensen gevraagd, maar die voeren verpakt, dus hebben we niks aan.

Omdat we achter liepen, was afdakje nog niet klaar. Gister toen een zeil gespannen en stonden ze wel lekker onder. Moet ook eerlijk zeggen dat het onder zeil ook best prima was.
Vandaag begonnen met afdak, maar dan vanaf andere kant. Daar kan morgen mn merrie onder staan en daarna gaan we het zeil vervangen door dak. Zij moet even apart, maar zo hebben we nu 2 schuilplekjes voor nu.

We zijn allemaal mensen. Leuk als mensen natuurlijk alleen maar positief kunnen plaatsen, maar een ander kan een keer wat negatiefs plaatsen. dat is menselijk.

We kunnen gelukkig wel op de bank neer ploffen nu en we kunnen koken, douchen en slapen, maar het is enorm behelpen. De slaapkamer is piepklein en de andere is nog niet bruikbaar. Dan kom je in de knoei met je spullen.
We hadden al van tevoren gezegd dat we niet alles gaan uitpakken, want dan moeten we steeds heen en weer slepen.

Het huis zelf vonden we niet heel bijzonder, maar de plek wel. Anders hadden we misschien nog wel verder gekeken.
En iedereen weet dat de aannemers druk zijn en je net voor de winter zit.
En in ons geval kan het 1 echt niet zonder het ander.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 07:02

Waar in Drenthe zit je SP?
Ik heb nog wel een adresje denk ik voor onverpakt.

Dat is niet eens zo duur Jess, 2 euro voor een pakje.

Dit is foin de crau hooi en kost 18.50 voor een baal van 35 kg..

Ik kan ook aan de slag met offertes opvragen voor een kap/veldschuur/overkapping. Ben benieuwd.

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 08:36

Zou mooi zijn als je er met de buurman uitkomt Ir1ne. Klopt dat gewicht van het hooi? Dat is omgerekend naar onverpakt 9,25 per baaltje van 17,5 kg, klinkt heel duur zo.

Vervelend superpony, hopelijk heb je snel een ander adres. Via via werkt vaak het beste.

Gisteren droge dag en nu regent het al weer uren vrolijk. Alles in de omgeving staat binnen. Heb ze hier nu korter op de wei. Hoop dat het binnenkort weer droger wordt en ze nog tijdje buiten kunnen lopen.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:06

rover_ schreef:
Zou mooi zijn als je er met de buurman uitkomt Ir1ne. Klopt dat gewicht van het hooi? Dat is omgerekend naar onverpakt 9,25 per baaltje van 17,5 kg, klinkt heel duur zo.

Vervelend superpony, hopelijk heb je snel een ander adres. Via via werkt vaak het beste.

Gisteren droge dag en nu regent het al weer uren vrolijk. Alles in de omgeving staat binnen. Heb ze hier nu korter op de wei. Hoop dat het binnenkort weer droger wordt en ze nog tijdje buiten kunnen lopen.



Dat staat op hun website, dus k vermoed dat dat klopt :o


Zou idd wel mooi zijn... maar vrees dat we zelf ook flink de handen uit de mouwen moeten steken :)

Het is hier gelukkig droog, duimduim..

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:38

Ik betaal 90 euro voor 500 kg onverpakt kruidenhooi.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:44

SP: als je in de buurt van vries woont kun je mij een pb doen. Ik heb daar een heel goed adres voor onverpakt hooi.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:28

Ja via via werkt vaak fijn, maar we komen natuurlijk uit een hele andere regio. Is alweer 8jr geleden dat we hier woonden en toen niks verbouwd en stonden paarden in pension.

We wonen vlakbij Stadskanaal. Grote pakken kunnen we niet kwijt en ook geen machine voorlopig.

Zijn nu op erf aan het sorteren; hout, ijzer en grofvuil. Wil eigenlijk steen ook apart. Wilde inschatten hoe groot de container moet zijn :) Maar ga niet 3 containers neerzetten, dus denk ik eerst maar grofvuil.
Schrok wel van de prijs. We gaan het in totaal helemaal niet merken, maar 400 euro voor de grootste container.......
2m3 wegbrengen kost 6 euro per keer.

Hebben besloten dat we het stuk tuin wat verwaarloosd is gaan laten doen door een hovenier met grote machines. laurier staat meer dan 2 meter hoog en is lang niet gesnoeid. Dan taxus en nog wat planten. Van 2 bomen moet ik er nog achter komen wat het is. Niet giftig mogen ze blijven.

ML is de merrie ophalen. Onze ruin kwam vd week. Heeft er 1 nacht naast gestaan, maar die kenden elkaar. Is niet altijd 100% liefde met allemaal, maar gaat goed. Voor hun voor nood een zeil getrokken waar ze onder staan.

Voor de merrie gister een afdak gemaakt. Daar komt een grote afdak, maar moet nog wat gesloopt. We hebben het zo gemaakt, dat we het daarna gewoon kunnen doortrekken.
Nu twijfel ik of we straks 2 schuilplekken maken daar of het dortrekken om de bocht en 1 hele grote dan.
Aan de nieuwe garage aan andere kant, wil ik ook een stuk schuilstal. Maar een nieuwe garage duurt nog even.

De paarden lijken het wel echt heel leuk te vinden. Komen keihard aan galopperen als ze me zien en horen. En zoals verwacht bemoeit mijn ene ruin zich echt overal mee, dus gister achter een lijntje moeten zetten toen we bezig waren met afdakje.

Op onze vorige plek stond de eigenaar een keer op de trap om iets van zoldertje van de stal te pakken en dan wil hij echt iets teveel aandacht. Niet handig als iemand op de trap staat. Is niet; geen respect, maar echt in je broekzak willen, overal bij zijn, en vreselijk nieuwsgierig.

Ben benieuwd of moeders straks haar dochter herkend. Zoonlief herkende ze echt en is ook haar alles de laatste jaren.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:37

Beste bak werk zo te horen, sp. Vooral natuurlijk omdat je de paarden gelijk hebt meegenomen.

Hier liggen de houtsnippers eindelijk op hun plek.

Voor: (heel donker weer)
Afbeelding

En zo ligt het er nu bij:
Afbeelding

De pony's zijn er ook heel blij mee gelukkig.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:40

Heel verschil weer Judith! Ziet er weer mooi uit zo

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:45

Lekker droog zo Judith.

Ah ok, voor die prijs zou ik verder kijken Ir1ne...
Hier overigens alleen maar onverpakt; ervaring dat als het verpakt zit (Voordroog) door fermentatieproces toch veel paarden met darmklachten reageren)

Flinke klus superpony. Ijzer levert vaak wel wat op; misschien kan je een deal met iemand maken dat ze het ijzer mogen hebben + halen en het hout dan ook voor je opruimen? Boeren verzamelen vaak veel ijzer en als dan wagen vol is in 1x weg brengen...