Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:21

ja idd handig!

hoop dat we er wat eerder in kunnen. ik zit alleen nog met t dilemma wat ik nu met t gezelschap voor mijn eigen ga doen.... wil er eigenlijk wel 1 bij, maar paarden zijn zo duur op t moment, en ik wil geen pension (we hebben eerst nog geen bak) maar wel pensioen...

ach wie weet dient zich er ook wel een leuk iemand aan die zn paard bij ons wil stallen, alleen daar zie ik nu nog een beetje tegenaan :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:24

Ik lees mee hoor.

Ben vandaag druk met esdoorn zaailingen uittrekken en heb er stuk afgezet voor de tuin die mijn man zo meeneemt. Ze hebben elkaar 3 mnd niet gezien, dus ff apart.

We genieten van binnen wel, maar moeten nu even vee tegelijk doen. Huis leeg en schoon. En voor paarden alles veilig.

We hebben nog geen afdakje, maar hopen we nog deze dagen te doen. Ze staan wel beschut.

Maar huis moet in Ermelo ook leeg.
Het verbouwen, de pp en alles mooi nemen we straks rustig de tijdvoor

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:27

Hmm... De prijzen van een loonwerker zijn mij nog helemaal onbekend. Tot nu toe alles met de hand gedaan. Mest/compost verspreiden doen wij over de 3 weilandjes nadat ze kaal zijn gegeten. Met 3 personen 1.5 uur werk per weiland (ongeveer 1.500 per landje). Zaaien heb ik alleen de kale plekjes gedaan. Kalken nog niet gedaan, ik kon mij er nog niet toe zetten dit jaar door alle andere klussen die we nog in het vizier hebben.

Onze voormalig buren hadden een mooie deal met de plaatselijke koeienboer (mestkalveren). Zij mochten de mest over het weiland doen, 2x per jaar. In ruil daarvoor regelden en betaalden zij het weide onderhoud (spuiten en zaaien).

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:28

Veel werk SP!
Ik ben toch eigenlijk stiekem blij dat ik dat straks niet meer heb. :o

Ik heb nog een leuke mini en tinker in de aanbieding Ir1ne :D _O-
Ik zit juist te stressen dat als ons huis straks snel verkocht is, ik geen idee heb waar ik zo gauw met 3 paarden heen moet

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:34

ClaudiaHS schreef:
Veel werk SP!
Ik ben toch eigenlijk stiekem blij dat ik dat straks niet meer heb. :o

Ik heb nog een leuke mini en tinker in de aanbieding Ir1ne :D _O-
Ik zit juist te stressen dat als ons huis straks snel verkocht is, ik geen idee heb waar ik zo gauw met 3 paarden heen moet


haha ik wil geen mini pony, dat is mij teveel werk met de omheining aanpassen.....

Als ik een paard wil voor mezelf, komt er een (sport)paard bij, waar ik zowel op kan rijden als die als opvolger kan functioneren voor mijn huidige paard. Daar mennen we alleen mee, omdat er niet op gereden kan worden :)
een tinker stond niet echt op mijn verlanglijstje, sorry :+

Maar misschien kunnen we als tijdelijke oplossing wat regelen Claudia, is het een ruin of een merrie?


superpony schreef:
Ik lees mee hoor.

Ben vandaag druk met esdoorn zaailingen uittrekken en heb er stuk afgezet voor de tuin die mijn man zo meeneemt. Ze hebben elkaar 3 mnd niet gezien, dus ff apart.

We genieten van binnen wel, maar moeten nu even vee tegelijk doen. Huis leeg en schoon. En voor paarden alles veilig.

We hebben nog geen afdakje, maar hopen we nog deze dagen te doen. Ze staan wel beschut.

Maar huis moet in Ermelo ook leeg.
Het verbouwen, de pp en alles mooi nemen we straks rustig de tijdvoor


Zeg je nu dat jij en je man elkaar 3 maanden niet hebben gezien?
Of de paarden?

klinkt als veel werk.... succes!


SSDesign schreef:
Hmm... De prijzen van een loonwerker zijn mij nog helemaal onbekend. Tot nu toe alles met de hand gedaan. Mest/compost verspreiden doen wij over de 3 weilandjes nadat ze kaal zijn gegeten. Met 3 personen 1.5 uur werk per weiland (ongeveer 1.500 per landje). Zaaien heb ik alleen de kale plekjes gedaan. Kalken nog niet gedaan, ik kon mij er nog niet toe zetten dit jaar door alle andere klussen die we nog in het vizier hebben.

Onze voormalig buren hadden een mooie deal met de plaatselijke koeienboer (mestkalveren). Zij mochten de mest over het weiland doen, 2x per jaar. In ruil daarvoor regelden en betaalden zij het weide onderhoud (spuiten en zaaien).


waar mijn paard nu staat doet ze het idd ook met de hand. wel veel werk, zeker als je er ook nog een babietje bij hebt. heb ik niet hoor, maar zij wel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:37

Ja, maar dat hadden we eerst ook. Huis in Ermelo was uitgewoond en hebben we ook verbouwd. En bij de paarden was plek ook niet netjes en naar onze wens.

Het enige is dat hier nu om te starten veel tegelijk moet. En dat er onwijs veel rotzooi ligt overal.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:38

Thanks voor alle tips :D Misschien toch maar 's kijken wat we zelf kunnen doen :D Mocht het helemaal mislukken, kunnen we volgend jaar alsnog groot materieel inschakelen :P

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:48

Je mag ook hier komen oefenen met kalk strooien hoor :+ :+ :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:49

Hahaha :') Liepen laatst in een zaak waar ze kalk etc. verkopen en toen is ons 'de slag' uitgelegd _O- Was stiekem ontzettend grappig om serieus te doen, midden in een winkel :') Wel 'droog' natuurlijk hahaha

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:54

O is er echt nog een bepaalde slag, ik doe maar wat :')

Maar zonder gekheid, onze grasmat zag er 3 jaar geleden niet uit, het leek wel of we zuring aan het kweken waren.

Na wat TLC is dat echt ontzettend opgeknapt, zonder alles plat te spuiten.

Dus ik zou eerst eens kalken en zien wat er volgend voorjaar gebeurd geloof ik....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:03

ClauH heb je net gekakt? Hier ook veel zuring, maar ze hebben nog even de hele wei. Welke kalk had je?

Dan maai ikvd week en strooi op die plekken.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:11

Nee ze lopen er nog op dus ik denk einde van de maand. Ik weet niet meer welke we hadden, iets van de welkoop. Heb nog steeds wel zuring hoor, maar niet veel.

Dit jaar wilde ik eigenlijk kijken voor schelpen. Maar ben net een paar dagen terug van vakantie dus nog geen tijd voor gehad.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:17

Ik heb gewoon een strooikarretje voor achter de zitmaaier, die trek ik ook wel eens gewoon zelf rond met de hand _O-
Strooit zo'n 4 meter breed. Ideaal.

Ir1ne, het is een ruin.
Voor echte nood zou hij ook naar de buurvrouw kunnen tijdelijk.
Maar ideaal is het niet.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:44

xXutopiaXx schreef:
Ander vraagje even tussendoor.. wij willen ons land nog even snel voor de echte herfst/winter opnieuw laten inzaaien... voor iets minder dan een halve ha heeft de loonwerker deze prijzen opgegeven:

135 voor het doodspuiten van wat er nu staat (alleen maar onkruid)
170 voor het strooien van kalk (2 ton)
130 voor het frezen
240 voor het spitten :?
90 voor het zaaien, waarbij ik zelf het graszaad aanlever...

Zijn dit een beetje schappelijke prijzen?

Ik snap de 240 voor het spitten niet. Maar 135 voor onkruid spuiten is niet duur. En loonwerkers mogen middelen gebruiken die je als particulier niet kan kopen. Kalk is ook prijzig dus die 170 vind ik ook niet gek.en als je een frees moet huren ben je meer kwijt.dus misschien kan je die 3 dingen laten doen en zelf de rest. Nu woon ik net bij Julie over de grens in België dus vergelijk belse prijzen

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:59

Spitten viel mij ook op dat dat duur is.
Zaaien zou ik niet zo snel zelf doen; als zij het doen en het gelijk met dezelfde machine onderwerken ben je veel beter af.
Heb hier in de zomer de slootkanten gedaan nadat gebaggerd was. Zaadjes werden vakkundig opgegeten door de vogels. Dan zou je het na het zaaien met hark licht in moeten harken en daarna met landrol wat aan moeten rollen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25486
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:27

Is het ook echt zo slecht of is spuiten en erna doorzaaien geen idee?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:40

Hier betaal ik meestal zo rond de 60 per uur. Kunnen hier ook kleine trekkertjes huren voor 95 euro per dag. Wat al ooit wei was en nu overwoekerd met onkruid heb ik laten klepelen. Kwam best prima wei onderuit die ik nu deels heb doorgezaaid. Andere deel lopen ze nog iedere dag 1-2 uurtjes op. Loonwerker zegt altijd dat als ik niet wil spuiten ik veel moet maaien. Nu het hoge onkruid weg is gaat opkomend onkruid met de hand (ik heb zo’n speciaal vorkje voor JKK dat ook goed werkt voor distels en zuring) en grotere stukken met de benzinecirkelmaaier of bosmaaier. Als we de cirkelmaaier op de kortste stand zetten blijft er meestal vooral zand over en daar gooi ik dan graszaad op. Die wei ziet er nu al best heel goed uit.
Wat nog geen wei was daar kwam met het nieuwe zand ook heeeeel veel onkruid in. De melde was hoger dan ikzelf. Dat laten frezen en toen 4 weken later nog een keer met de rotoreg voor het laatste beetje onkruid, vlak maken en meteen laten inzaaien (ging allemaal met zelfde machine).

In het zonnetje dingen op de wei strooien vind ik inderdaad ook best leuk klusje! Maargoed ik vind de composthoop omscheppen ook een prima workout.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:17

superpony schreef:
ClauH heb je net gekakt? Hier ook veel zuring, maar ze hebben nog even de hele wei. Welke kalk had je?

Dan maai ikvd week en strooi op die plekken.


Ik moest hier ff twee keer naar kijken.. net gekakt :')

Wij hebben straks ca 5500 m2 weide.
Met de hand kalken is een optie. Zaaien moet nu eerst.. moeten we daarna ook nog wat doen om t van t winter goed te houden?

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:29

Ik ben ook naar kalk aan het zoeken. Wil de zeeschelpenkalk maar die wordt alleen geleverd per 1000kg :+
Maar eens kijken of ze het ook in de buurt verkopen dat ik een paar zakken kan halen.

Hier afgelopen voorjaar gemest met een strooiwagentje. Was easy peasy :D

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:47

Online hebben ze die zeeschelpenkalk ook in 25 kg zakken voor ongeveer 15 euro. Heb een big bag lavagruis staan en dat vind ik toch ook wel erg veel voor met de hand, bestel ik niet nog een keer :o.

Nu het over onkruid gaat. Iemand nog een tip tegen brandnetels? Ik weet dat ze het gedroogd eten. Maar de brandnetel is op het weitje bij de sloot erg overheersend op sommige stukken en mijn paard krijgt er bultjes van dus mijd hele stukken mooi gras wanneer er een paar brandnetels tussen staan.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:52

Brandnetels maai ik met de bosmaaier kort. Kwestie van volhouden.

Ik had een (voormalige) konijnen heuvel echt vol met brandnetel. Dit jaar vanaf het voorjaar iedere maand gekortwiekt, en het gras heeft bijna gewonnen _/-\o_

Wat ik gemaaid heb laat ik liggen, dan eten ze het na een half uurtje graag op.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:55

Haha echt na een half uur al. Hier moet het eerst helemaal verdroogd zijn. Dat klinkt wel hoopvol, jaartje iedere maand maaien is wel vol te houden. En dan langs de sloot mag hij blijven voor de vlinders.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:08

Afmaaien en laten liggen inderdaad. Doen wij met brandnetels en distels.
Mijn merrie plukt ook verse brandnetels, mijn ruin en de Shet ook verse distels (de gekke bekken erbij zijn eigenlijk leuker dan dat er weer een distel minder is).

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:12

Jaren terug heb ik een bigbag schelpen laten komen. Net als compost uitrijden, maak ik daar dan een klus van. Dat kan dan een paar weken duren, iedere keer bijv 2 kruiwagens rijden. Daar dan wel consequent in zijn, en dan krijg je het wel weg.

Op t sloten na, doe ik alles zelf. Soms heb ik wat hulp.

Zomers druk met snoeien, en voor water zorgen en voor-, en najaar is het altijd iets uitrijden als compost of kalk.

Voor de regen heb ik 1 zak van 25 kilo op de heermoes gestrooid, ik dacht dat ik meer had, maar het was nog maar 1 zak. Dat is ook zo gepiepd.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:13

FleurVP schreef:
Online hebben ze die zeeschelpenkalk ook in 25 kg zakken voor ongeveer 15 euro. Heb een big bag lavagruis staan en dat vind ik toch ook wel erg veel voor met de hand, bestel ik niet nog een keer :o.

Nu het over onkruid gaat. Iemand nog een tip tegen brandnetels? Ik weet dat ze het gedroogd eten. Maar de brandnetel is op het weitje bij de sloot erg overheersend op sommige stukken en mijn paard krijgt er bultjes van dus mijd hele stukken mooi gras wanneer er een paar brandnetels tussen staan.

Maaien, en aan de paarden geven en als t droog is, de wortels uitttrekken.