Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:13

Als ik ze allemaal in pension zou willen houden dan had ik het niet kunnen doen := Nu wel veel geïnvesteerd in een bak / paddock en de stallen opknappen (nog lang niet klaar), maar dan nog is het minder dan de gemiddelde pensionstal in de omgeving a €350 / €400 per paard per maand.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:55

Heel veel sterkte Chasey.

Heerlijk al die ruimte in die loods!

Ik had voorheen mijn merrie in pension staan a 250 euro per maand. Stal was keurig, maar ze stonden toch wel beperkt buiten, hoeveelheid hooi was wat schraal, weiland werd ieder jaar volgestopt met koeienstront waardoor het raaigras ontzettend hard groeide, buitenbak was na iedere regenbui nat, verlichting van de bak hadden we wel maar was slecht. Ja het zag er "luxe" uit, maar het paste toch niet zo goed bij mij.

Heb er nu twee, als ik ze allebei op pension zou zetten, zou het voor mij ook te duur zijn. Dan had ik geen tweede paard aangeschaft. Maar nu ze bij mij thuis staan, ben ik zo'n 120 euro per maand kwijt aan hooi voor beide paarden samen. Tijdens de winter misschien iets meer, in de zomer iets minder omdat ze dan op het gras staan. En ja, we hebben ook hoge kosten aan goede rijbakverlichting, omheining, weideonderhoud etc. etc. Maar kunnen de paarden nu ook houden zoals we willen, dus voor mij voelt het vele malen beter dan voorheen :)

Zo hebben van het weekend ook onze oude trailer verkocht. Toch fijn dat dat ding van het erf af is :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:55

Mijn jonge merrie speelt meer dan menig ruin anders :=

Het scheelt mij ook zeker 2 a 300 euro per maand straks en daarbij is dan eindelijk alles naar mijn eigen zin!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:01

Citaat:
Mijn jonge merrie speelt meer dan menig ruin anders :=


Echt? Ik ben een echt merrie mens, maar heb nog nooit een spelende gehad -O-
(en ze waren echt altijd jong, van veulen tot 2,toen ik ze kocht)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:08

Aurelia is in mei 3 geworden en echt ontzettend speels tot groot verdriet van modesta :+

Heb ik ook nog nooit zo gezien hoor, vind het wel leuk!

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:19

ClauH schreef:
Citaat:
Mijn jonge merrie speelt meer dan menig ruin anders :=


Echt? Ik ben een echt merrie mens, maar heb nog nooit een spelende gehad -O-
(en ze waren echt altijd jong, van veulen tot 2,toen ik ze kocht)


Diva ook, zou het iets Spaans zijn?
Ettert wat af, in haar eentje of naar anderen. Rondjes stuiteren voor de lol ook :):)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:43

Dat is vast het Spaanse temperament ~~}>

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:14

Lynn, dan is het wel een echte loods met die kleur :)

Onze merrie is 26 en speelt nog steeds. Of ze begint seniel te worden, dat kan ook........

Heb wel meer merries gehad en de een speelde meer dan de ander, maar lag ook wel aan de combinatie.

Mijn NF ruin speelde heel veel vroeger en laatste jaren niet meer. Wordt weleens uitgenodigd tot spel, maar doet dan 2 sec mee en klaar. Hij wil wel heel graag kroelen.

Mijn ruin van 20 speelt graag en nodigt uit. Dus ik dacht toen die 10jr erbij kwam dat ze elkaar wel goed konden vinden, maar helaas gooit de merrie roet in het eten en valt dat tegen.

Als ze met z'n 5en zijn vebruiken we wel 300 euro hooi. Zat nu op 5,70 per baaltje laatste tijd. Nu eentje even ergens anders staat, gebruiken we echt vele malen minder meteen.
Wij hebben niet echt gras, dus reken dat snacken niet mee.

Ze staan onbeperkt en worden daar echt niet hb van. Ook niet de ir pony die al bevangen is geweest. Paarden worden bevangen van te weinig bewegen, niet van onbeperkt hooi.

Robijn, dat is ook zo. Als ze wat te doen hebben en er is altijd wat, krijg je ook de pauzes in het eten. Hier staan ze ook veel niks te doen........

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:36


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:54

Utopia, hoe klein is klein qua Shet? Zilco heeft een fijn klein schoftje (met losse draagriem, belangrijk voor een sulky), ook voor kleintjes.

rover_
Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:13

Sterkte Chasey. Leuke foto’s.
Fijn dat de loods staat Lynn, mooi gezicht!
leuk om te zien Robyn.
Gaaf Utopia, prachtig plekje. Ideaal dat je niet zoveel aan het huis hoeft te doen. Wat verf (ook op tegels) doet wonderen.

MarliesR

Berichten: 3291
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:10

Heel veel sterkte Chasey! Weet niet wat er speelt, maar zo’n gevoel is gewoon heel erg naar. Hopelijk gaat de vakantie helpen!

Mer1980, lastig lastig! Maar als ze zo enorm leuk is en je kan het betalen zou ik haar ook gewoon aanhouden! Met mijn manier van paarden houden maak ik overigens ook geen ‘winst’ tegen €150/maand hoor. Maar gras is hier ook voor de snack, dus voer jaarrond (onverpakt) hooi. Maar is denk ik ook maar niet hoe je dingen aanpakt. Is het niet een optie om haar aan huis te houden en er zelf een opfokplekje bij aan te bieden?

Lynn_Nikita, ik snap dan weer niet hoe jij dat zo goedkoop doet? Maar misschien eten jouw paarden veel minder? Of je kan het hooi enorm goedkoop inkopen?

Tof dat de loods al bijna helemaal staat!

Judith, fijn een longeercirkel! Heb hier de palen er ook al klaar voor staan!

xJitskee, succes met het afstuderen en de drukte!

xXutopiaXx, wij hebben natuurlijk al via contact gehad via pb, echt zo tof voor je dat het allemaal nu echt rond is :d!

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:51

Ik betaal 45 euro voor een groot pak en daar doe ik als ik geen gras heb 10 dagen tot 2 weken mee

hoeveel grond zit erbij Utopia? En jij gaat natuurlijk op de slaapkamer met paardenbehang slapen of niet?

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:20

Hilary: Kevin is 80cm groot, geen idee wat z'n omvang is :D Kan ik wel eens opmeten

Dankjewel rover_ :D Vinden wij ook wel erg fijn, kunnen we het buiten z.s.m. klaarmaken voor de paarden <3 Waar we het uiteindelijk stiekem allemaal voor doen! Een hoop verf hebben we inderdaad inmiddels al gekocht, dus dat gaan we wel doen, maar verder nog geen grote verbouwingen in huis.

Jaaa zo blij mee Marlies! :D :):) Dankjewel :D

LN: we hebben in totaal 1.1ha grond. Hahaha jaa dat is wel verleidelijk :D

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:40

Hilary schreef:
Utopia, hoe klein is klein qua Shet? Zilco heeft een fijn klein schoftje (met losse draagriem, belangrijk voor een sulky), ook voor kleintjes.

Ja,heb ik , het sport type. Heel fijn tuig! <3

Hooien.... ik doe t zelf. Heb een schudder gekocht, maar helaas ging voor de 2e keer de tractor kapot. Allemaal gedoe. Ik ga morgen t hooi heel ouderwets op ruiters neerleggen. Een soort tipi. Daarna ben ik er wel ff klaar mee. :+

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:52

Ohhh Zilco is een merk, ik dacht de naam van de pony _O- Welke is het dan: https://www.demenner.nl/merken/zilco.html?size=73 ?

Wij willen misschien ook een deel van het land hooien, maar ik weet niet zeker of het fijn gras is óm te hooien... hebben jullie daar kijk op?! Dit is het stuk land:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vorige bewoners hebben het wel altijd gehooid, maar de laatste tijd is er weinig onderhoud aan gepleegd...

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:07

Lijkt heel erg op het weiland bij ons en bij de buren, Utopia.
De buren hooien het, en haalden 16 pakken (grote pakken, maar dan wel de kleinste variant, snap je hem) van de 1.5 hectare weiland die zij hebben. Stond er daar niet echt heel dik op. Wij hebben slechts 0.5 hectare weiland en dat vond ik niet de moeite waard om te hooien. Zouden we de hele zomer green gras meer hebben voor de paarden en met dezelfde opbrengst misschien 5 pakken aan over houden. Kosten van het hooien wogen bijna niet op tegen de kosten voor gekocht hooi.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:21

@Chasey, ik weet niet wat er is maar het klinkt heftig :(:)
Heel veel sterkte en hopelijk doet de vakantie je goed!
Wel mooie foto's! :)

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:22

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:46

Ah gos <3

Zo´n brave pony zoeken wij ook nog voor erbij!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:55

Karin, lieve foto's!!

Het is hier echt benauwd. Ik hoop echt op nog wat buien in de avond voor de hittegolf........

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:04

Ik ook, vind het al de hele week gruwelijk benauwd.

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:24

Hier is al de hele week een fijne temperatuur en grijs. Maar regen al in geen eeuwigheid gezien, ik hoop dus echt ook op regen maar zal wel niet gebeuren...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:03

Als je even een rondje loopt, zweet je je te pletter. Honden wilden net zelfs niet echt lopen bij gewoon een rondje wijk. En die moeten altijd op de rem.

Nou, ga morgen toch maar naar een open dag. Baal er wel van, want moet 1,5 uur rijden en de kans is echt klein dat je HET bod hebt waar ze mee verder willen, maar goed........you never know.
Ik baal dan ook een beetje dat een huis een nette prijs heeft en je niet weet wat andere bieden en je misschien zomaar veel teveel biedt. Dan hou ik dat eigenlijk liever in mn zak. Ik mis de tijd dat een huis onder de vrpr weg ging.
Hebben zelfs geopperd om ongezien de vrpr te bieden, maar doen ze al niet....

Hopelijk mankeert er van alles aan en balen we niet zo als het aan ons voorbij gaat.

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:07

superpony schreef:
Als je even een rondje loopt, zweet je je te pletter. Honden wilden net zelfs niet echt lopen bij gewoon een rondje wijk. En die moeten altijd op de rem.

Nou, ga morgen toch maar naar een open dag. Baal er wel van, want moet 1,5 uur rijden en de kans is echt klein dat je HET bod hebt waar ze mee verder willen, maar goed........you never know.
Ik baal dan ook een beetje dat een huis een nette prijs heeft en je niet weet wat andere bieden en je misschien zomaar veel teveel biedt. Dan hou ik dat eigenlijk liever in mn zak. Ik mis de tijd dat een huis onder de vrpr weg ging.
Hebben zelfs geopperd om ongezien de vrpr te bieden, maar doen ze al niet....

Hopelijk mankeert er van alles aan en balen we niet zo als het aan ons voorbij gaat.


Succes morgen met de bezichtiging.

Hier is het echt niet zo benauwd/zweterig weer... Loop vandaag in een lange broek met sokken e.d. aan en het is echt niets te warm terwijl ik het heel snel warm heb. Eigenlijk de hele week al rond de 20 graden met wind. Zuid-Limburg is deze week lief en niet zo heet... Nu nog wat regen en dan ben ik (en de paardjes) helemaal tevreden...

Nog even terugkomend op de hooikosten, ik betaal volgens mij €4,50 voor kleine baaltjes hooi, haal er 's winters om de 3,5 week zo'n 50 op. Nu in de zomer eerder rond de 6-8 weken. Gelig gras heb ik momenteel ook in overvloed, maar goed dat is niet zo erg. :)