Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:16

Welkom rohol!

Ik dacht ook meteen aan hengstigheid Jitskee

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:21

@xJitskee mijn merrie is, imo door het mooie weer, ook nog best hormonaal. Denk dat het bij die van jou ook goed zou kunnen.

We hebben toevallig wel een liksteen gekocht. Mijn merrie maakte daar nooit gebruik van, dus daarom nooit meer gekocht. Nu toch weer proberen!

Beplanting in en om de uitloop willen we zeker doen. Heb veel leuke ideeën voorbij zien komen. Dat willen we in het voorjaar gaan oppakken! Had een leuke website gevonden waar je planten kon bestellen, maar dat was toch veelal beplanting die je het best in het voorjaar kon planten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:25

Ik heb rondom de paddock: schietwilg, es, hazelaar, rozenbottel, framblij, en nog wat waarvan ik de namen steeds vergeet. Die staan om de paddock, zodat ze daar een beetje van kunnen snoepen als ze in de paddock staan.
Alleen zijn de plantjes door de droogte dit jaar niks geworden. Ik hoop dat er nog wat te redden valt, want het ziet er niet meer uit op het moment.

Liksteen wordt hier met vlagen veel gebruikt, denk dat ze het na behoefte doen. En ik hang meestal wel wat verschillende op. Ook van die mineralen stenen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:30

Vooral laten staan die plantjes Chasey. Kan zomaar weer wat gaan doen van het voorjaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:33

Als het hengstigheid blijkt te zijn, is monnikspeper wellicht een mooie natuurlijke oplossing?

Werkte bij mijn altijd dominante merrie, behalve als ze hengstig was (dan was er geen donder meer mee te beginnen met die masochistische snol, been eraan en ze stond te sidderen van genot, spoor erin of zweep erover en ze kwam klaar), erg prettig en fijn, de scherpe randjes, gingen er echt vanaf dan...

Ik ben toch best trots op mijzelf: gladde houten hooibak hier, vond ik gek genoeg stukjes bloed, huid en haar van GVR zijn sprongewrichten. Nu weet ik wel dat hij er graag tegen aan staat te leunen, dus ik vermoed dat hij met een krampbeen actie ze misschien dan wel eens open haalt.

Dus ik ben gister aan de slag gegaan; heb alle randen en hoek met isolatiebuizen voor leidingen zacht gemaakt en erna vloermat en automatten omheen bevestigd... So far so good, want sprongen waren niet nog erger kapot en alles zit nog keurig op zijn plek ook.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:38

Mini de meeste mensen kunnen veel meer dan dat ze zelf denken +:)+ .....


....en vooruit er zijn mensen die moeten ver uit de buurt blijven van welk stuk gereedschap dan ook :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:39

lizy29 schreef:
Mini de meeste mensen kunnen veel meer dan dat ze zelf denken +:)+ .....


....en vooruit er zijn mensen die moeten ver uit de buurt blijven van welk stuk gereedschap dan ook :')



Whahaha! Ik heb er ook niet bij vertelt hoeveel schroeven er mijn vingers in gingen... :7

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:41

Maar je hebt het wel gedaan!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:43

Precies. En de volgende keer gaat het vast al weer beter en makkelijker.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:48

Oh ik was vroeger met mijn meiden best een bob de bouwer hoor al zeg ik het zelf; heb in mijn uppie een complete stal van 8 bij 4 meter voor ze gemaakt op een stuk wei, toen Lona moest revalideren. was nog in HvHolland ook. En terwijl al die boeren in de omgeving hun hoofd stonden te schudden en mij uitlachten, tijdens de bouw, stond mijn stal na een flinke storm zo ongeveer als enige zonder schade nog overeind in tegenstelling tot veel boerderijen en schuren...

Ben nu gewoon lui geworden als alles al kant en klaar er voor je staat zo ongeveer...
Toen waren ze trouwens mans genoeg om mij complimentjes te geven, dus dat was wel leuk. Stal was altijd net een vrouw zei ik altijd; glooiende vormen maar werkte als een tiet!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:52

:')

En soms is het ook fijn om een lekker lui iets te laten doen. Al hebben wij inmiddels geleerd dat we daar achteraf nog wel eens spijt van hebben omdat het dan toch niet is zoals we het zelf gedaan zouden hebben :=

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:54

Mooi is dat minimelona, het siert ze wel dat ze je dan alsnog complimenten geven.

Hier een keer mijn schoonouders verhuisd met de paarden vrachtwagen van ons neefje, maximale afmetingen dat ding. Toen ik achteruit de nieuwe straat in kwam draaien stonden mijn schoonouders daar en hoorden omstanders zeggen: moet ZIJ dat ding hier parkeren? Dat ging zo soepel dat ze daar later ook nog wel op terug zijn gekomen :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:00

Ja net of vrouwen niks kunnen... :')

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:01

Ik moest in Polen bij een tankstation serieus een keer met iemand op de foto voor de truck die ik toen reed :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:02

Tsja wachten op de kaboutertjes duurt vaak zo lang en als ze komen kunnen ze toch niet bij de pedalen en het stuur :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:10

Ik denk inderdaad ook hengstigheid/hormonen, of nouja, dat hoop ik vooral :+ . Normaal merk je het amper als ze hengstig is, het is een hele lieve merrie, maar ze is nu echt een draak. := Misschien inderdaad door het vreemde en warme weer van nu. Ik ken het ook helemaal niet dat ze knokken, maar ik heb hiervoor ook altijd alleen maar merries gehad. Ik ga eens naar monnikspeper kijken!

Hier hebben ze wel likstenen, maar ze doen er niks mee. Toen ik haar net had vrat mijn paard zo'n hele steen in twee dagen weg, waarschijnlijk ook flinke tekorten gehad. := Verder hebben ze wilgentakken en slowfeeders, een grote bak met een frame, een hooinet dat hangt en een los hooikussen die regelmatig door de paddock vliegt. Daar zijn ze echt dol op. Verder doen ze niet zo veel met speelgoed of leuke dingetjes, meestal ben ik enthousiaster dan zij _O-
Ik heb in de wei nog een oude betonnen waterbak staan, die gebruik ik niet omdat hij te hoog is voor mijn mini, dus ik zat er aan te denken om hem vol te storten met grond en er in het voorjaar wat eetbare planten/kruiden voor de paarden in te zetten. Ik moet alleen nog op zoek naar de juiste planten. Ik denk dat zoiets een hele leuke aanvulling is voor een paddock/uitloop.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:12


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:29

Oeps Chaseh, losgebroken jongvee... Aan de ene kant vermaak, maar wel jammer van de rommel die ze maken. Gelukkig geen ongelukken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:32

Haha ik kon er wel om lachen, ze hebben zich nog best netjes gedragen. :')
Er is niks gebeurd gelukkig.
Ja 1 speelgoed pion van David is gesneuveld, maargoed. Die stonden ook midden op het pad :')

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:38

Oh niet provarium breeding kopen voor 40 euro voor 500 gram hoor! Is ook pure monnikspeper, terwijl je daar het 10 voudige voor hebt als het bij pit en pit . Com besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:54

Thanks! Ik ben even losgegaan bij de pit & pit, monnikspeper en psylliumvezels besteld. Ik ben benieuwd, hoop dat het helpt :))

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:07

Chasey, oeps, hahahaha Op een paard springen en terug drijven :)

Mijn man vindt met koeien werken zo leuk.....Schijnt ook verslavend te zijn.

Jitskee, bij pit bestel ik ook altijd van alles en dan maar ruim psyllium, kom ik ook altijd op gratis verzenden. Ik vind het een fijn bedrijf, levert vlot. Ik barst alleen van de emmertjes en heb gevraagd om wat meer in navulzakken te doen ofzo, maar de emmertjes zouden milieuvriendelijker zijn. Laatst kreeg ik wel een en ander in navulzakken.

Ze hebben ook de gewone keuken kruiden en thee etc.

Azmay, fijn dat het mee lijkt te vallen.

Rohol, wij hebben na het bestraatte plein een stuk zand en daar heb ik boomstammetjes liggen tegen hekwerk aan en een paar meter van hekwerk af. Dan moeten ze slalommen of er overheen. Naast pleintje staan wat bomen.
Naast boomstammetjes heb ik ene bultje. En daarna volgt paddock, weitje, pad etc. Er staan ook wat bomen waar ze erg graag staan.

Bij ons hangen in de stallen ene witte en rode zoutblok. Ze likken er soms wat meer aan en soms helemaal niet. Maar ik bied het altijd aan.

Heb ook wilgentakken aangeboden, maar daar doen ze nooit iets mee, dus die zijn nu gebruikt in de tuin voor onze houtwal,

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:21

Trouwens monnikspeper werkt niet direct hoor, dat moet je wel een langere tijd gaan geven...

Anders moet je aan de harddrugs voor je paardje en dat wil je denk ik ook niet.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 19:35

Kijk je toch ff gek op als er ineens koeien in je tuin staan :D

Welkom rohol!

Vandaag mn shet gelongeerd in de bak maar die is helaas nog te zwaar voor haar dus na 10min gestopt.
Verder lekker bezig geweest in de tuin en een massage gehad en toen waren mn kinderen weer terug dus daar nog lekker mee gespeeld :)

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:21

Welkom Rohol :D