Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:19

En weer een hond op de foto haha, ziet er netjes uit
Waar heb je die schuilstal van? Zelf gebouwd of gekocht?

Ik had gisteren een kijker , morgen weer en zaterdag ook 1 en dan staat de woning nog niet eens op funda, blijft spannend

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:39

Wauw strakke bak hoor :D beetje jaloers. Ik ben nu wel een nieuwe bak, maar de beste kerel had geen tijd meer om hem uit te vlakken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:11

Lynn_Nikita schreef:
En weer een hond op de foto haha, ziet er netjes uit
Waar heb je die schuilstal van? Zelf gebouwd of gekocht?

Ik had gisteren een kijker , morgen weer en zaterdag ook 1 en dan staat de woning nog niet eens op funda, blijft spannend

Oh ja, nu zie ik het ook! Heb nog zo geprobeerd om die hond er dit keer niet op te hebben. Schuilstal komt bij de Tuinhuizenman vandaan. Ze hebben hem ook voor ons geplaatst. Hij is mooi stevig en heeft tenminste serieuze balken. Staat vast met betonpoeren. Dus als mijn oudje jeuk aan zijn kont heeft dan is de stal een prima object.

Oh het gaat goed met de kijkers! +:)+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-18 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:12

Mer1980 schreef:
Wauw strakke bak hoor :D beetje jaloers. Ik ben nu wel een nieuwe bak, maar de beste kerel had geen tijd meer om hem uit te vlakken :=

Heb je zelf geen trekker of quad? Mijne zal in detail ook zeker niet helemaal vlak zijn, maar met mijn trekkertje en weidesleep komen we een heel eind.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:18

[***] schreef:
Mer1980 schreef:
Wauw strakke bak hoor :D beetje jaloers. Ik ben nu wel een nieuwe bak, maar de beste kerel had geen tijd meer om hem uit te vlakken :=

Heb je zelf geen trekker of quad? Mijne zal in detail ook zeker niet helemaal vlak zijn, maar met mijn trekkertje en weidesleep komen we een heel eind.


Ik heb een tuintrekker, maar die moet eerst weer gerepareerd := Ik heb echter geen rijpaard duis als ik kosten maak is dat voor de medehuurder := Ik heb de bak al aangelegd. Ik heb ze geadviseerd de haflinger in te spannen en er 2 pallets achter te hangen. 8-) ~~}>

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:25

Wow [***], dat ziet er goed uit (ben ook een beetje jaloers, hier nog steeds niet genoeg zand) +:)+

Succes met de kijkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:30

Met pallets kan je ook goed slepen! Heb ik in het begin ook gedaan. Had alleen geen haflinger. Wel een man en een longeerlijn…...Longeerlijn deed dienst als tuig, man als haflinger :o . Wel maar 1 pallet achter hem gehangen :D

Bedankt voor de complimenten :o , 4 jaar geleden had ik niet durven dromen om zo paarden te kunnen houden. Dus ja, ik leef mijn droom :)) .

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:37

Hahaha [***], precies zo doen wij het nu ook. Zal vanavond thuis vertellen dat hij nu haflinger is.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:53

Hihi de haflinger die alles molt op stal is netjes betuigd dus dat kan dat beest inderdaad prima doen :D hihi mannen inzetten om te trekken ;)

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:57

Wat een prachtige omheining [***]!

Succes met de kijkers Lynn, wel mooi gelijk veel animo!

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:02

[***] schreef:
Lynn_Nikita schreef:
En weer een hond op de foto haha, ziet er netjes uit
Waar heb je die schuilstal van? Zelf gebouwd of gekocht?

Ik had gisteren een kijker , morgen weer en zaterdag ook 1 en dan staat de woning nog niet eens op funda, blijft spannend

Oh ja, nu zie ik het ook! Heb nog zo geprobeerd om die hond er dit keer niet op te hebben. Schuilstal komt bij de Tuinhuizenman vandaan. Ze hebben hem ook voor ons geplaatst. Hij is mooi stevig en heeft tenminste serieuze balken. Staat vast met betonpoeren. Dus als mijn oudje jeuk aan zijn kont heeft dan is de stal een prima object.

Oh het gaat goed met de kijkers! +:)+



Die dealer staat bij mij op nr 1 opgeslagen als stalverkoper maar dan wel voor een dubbele. Fijn om de ervaring van een gebruiker te horen. Geeft nog meer bevestiging

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:08

Mensen hier met 2 paarden aan huis? Hoe ziet tijdsindeling en taakgewijs een gemiddelde dag/ week er uit? (mijn 2 paarden staan in huis maar in een kudde van 10, met werkverdeling, maar ik ben nieuwsgierig naar het verschil tov gewoon 2 paardjes aan huis)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:34

Prachtig [***]. Heel ideaal dat asfalt ook!!

Nu ik ze echt in de tuin heb komt er steeds meer een gevoel van "dat zou handiger zijn geweest, ah jammer dat ik dat niet heb." Bij jou ziet het er heel fijn uit.

Top Lynn! Hopelijk is het wat.

Clau hoe is het met de katten?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:38

Ik loop hopeloos achter met bijlezen, maar ik snap jullie buren ook. Je moet op zijn minst voldoende droge loopruimte en een droge zachte ligplek hebben. In de modder, of op de stenen is niet echt een diervriendelijke situatie toch?

Ik zou er zelf heen gaan, benoemen dat hun dochter langs is geweest om te klagen, de situatie uitleggen en vertellen dat jullie het zelf ook vervelend vinden. Dan vragen of zij misschien ideeën hebben hoe je het tijdelijk op zou kunnen lossen. Met wat mazzel bieden ze aan dat jullie bijvoorbeeld een stal van hun mogen gebruiken, of een stukje grond wat nog wel droog is. Of kun je via via een tijdelijke oplossing vinden of hulp om het plekje voor nood te verbeteren.

In elk geval geef je dan aan dat je er mee bezig bent, open staat voor tips en adviezen en hulp en ze serieus neemt. De dochter komt er later misschien te wonen, dus die zou ik ook te vriend willen houden.

Paarden in de drek wordt ook door de dierenbescherming/dierenpolitie niet meer zo makkelijk geaccepteerd. Een kennis moest binnen 1 week de boel verbeteren of de paarden verplaatsen anders zouden ze over gaan tot inbeslagneming werd gedreigd.

Zet desnoods een ander deel van het erf af, zet er een noodstal of schuiltent neer die je van zand voorziet of strooisel om zacht en droog te liggen, een klein zanduitloop als dat lukt en zet de modder even af.

Wij hebben de eerste winter deze ellende ook gehad en noodstallen gebouwd in de kapschuur en twee opgesloten voor de nacht in de inloopstal

Azmay schreef:
Stephanie schreef:
In het vorige topic heb ik wel meegepraat, maar was het topic kwijt geraakt :+ . Even een vraag mbt paarden houden en buren.
Zojuist kwam de dochter van de buurvrouw bij ons aan de deur met het dreigement om de dierenbescherming te bellen. Ik heb haar zelf niet gesproken en mijn vriend was zo overrompeld dat er niet echt iets zinnigs uit gekomen is :+ .

Hebben jullie wel eens een soort gelijk iets gehad en hoe hebben jullie dan de relatie met de buren goed gehouden?
Wij kunnen onze mest daar brengen en wil eigenlijk niet dat er een soort van 'burenruzie' ontstaat. Echter ben ik het niet eens met haar argumenten om de dierenbescherming te bellen:
1. Ze kunnen niet liggen
2. Ze staan in de modder
3. Het eten ligt op de grond

Even een situatieschets:
Ik heb een stuk weiland afgezet met in het verlengde een betegeld stuk. De wei is op zeeklei dus dat stuk is helemaal kapot gelopen en best wel een modderpoel. Het verharde stuk, daar kunnen ze staan en er is ook eten en drinken. het verharde stuk is naast onze garage dus daar hebben ze ook beschutting van.

Het is voor mij niet de ideale manier om ze daar te houden. Maar de situatie is nu eenmaal zo dat het even niet anders is... en naar mijn idee hebben ze alles wat ze horen te hebben: eten en drinken. een warm dek, zachte en harde bodem, dagelijkse beweging en beschutting.

De reden dat ze daar staan en niet in onze stallen is omdat we beton willen gieten in onze stallen en de stallen aankomende maand helemaal leeg gehaald worden. Die kunnen we dus niet gebruiken.

Dit laatste is iets wat onze buren niet weten. Dus het zou mij niet verbazen als ze denken dat wij de stallen niet willen gebruiken ofzo en dat ze dat zielig vinden... Het zijn tussen haakjes zelf ook mensen die altijd paarden gehad hebben. Dus ik zou er graag vanuit willen gaan dat ze er kennis van hebben.

Ik zit nu heel erg in dilemma... Wat moet ik doen om deze situatie te sussen. Boos worden op haar en het belachelijk vinden is wat mij betreft geen optie :+ :Y) ...


Heel eerlijk vind ik zelf ook dat het eten schoon moet liggen en de paarden een droge ligplek moeten hebben. Maar om de situatie niet te laten escaleren zou ik toch eerst gewoon eens bij hun aan bellen. "Goh jongens ik hoorde dat jullie je zorgen maken om de paarden, zal ik het eens uit komen leggen?"

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:58

Katten update :

De kater is al best vrij :
Afbeelding

Poes nog niet gezien -O-
Maar ik wil ook de rust niet verstoren door op zoek te gaan... Best moeilijk!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:15

Ow, mooie strakke bak. En ideaal zo dat strookje asfalt.

Ons was vorig jaar voor de winter een nieuw laagje zand beloofd naast het pleintje, maar ja...............zoals veel beloftes, gaat nooit gebeuren dus.

Wij hebben een sleep met pennen en sleep die achter de auto moet. Maar zelfs daarmee krijgen we de bak waar amper nog zand in ligt nog mooi. Voldoende voor wat kleine werkjes en hij is altijd droog, dus prima zo. We gebruiken hem amper en kunnen er vaak niet eens bij, omdat ons het pad wordt geblokkeerd.

ClauH, hopelijk zit ze er nog wel. Fijn dat de kat te voorschijn komt.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:17

Ze kan echt niet weg. Heb de hele zolder afgespeurd naar kieren. Hoop alleen dat ze nog leeft, niet klem zit of wat dan ook...

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:21

ClauH schreef:
Ze kan echt niet weg. Heb de hele zolder afgespeurd naar kieren. Hoop alleen dat ze nog leeft, niet klem zit of wat dan ook...


Als je ongerust maakt, zou ik gewoon even zoeken. Daar komt ze echt wel overheen. Als je in de buurt komt en ze vindt je eng, zie je haar wel weer verplaatsen of ergens wegduiken.
Onze kat was halfwild en meteen in huis, dus maakte meteen van alles mee, maar is helemaal goedgekomen.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:38

@Ilsey, officieel geen paarden maar een d-pony en shet.
Hebben een uitloopstal, staan overdag op de wei en verder onbeperkt hooi.
Verdeeld over 3 beurten ben ik er 1uur per dag mee kwijt, dit zijn wel de standaard basisklusjes en geen extra dingen als bak slepen etc.
O: voeren, zo nodig dekens wisselen en buitenzetten
M: stal uitmesten (vlas), poep scheppen op bestrating en in uitloop, speciekuip vullen, hooinetten vullen en ophangen, voer klaarzetten, bestrating vegen en zandheuvel aanharken.
Einde vd middag binnenhalen.
A: Voeren en zo nodig dekens wisselen


Wij slepen de bak ook met de pallet. Nadeel is dat hij daarvoor vrij dicht gesleept wordt en het water erop blijft staan.
Voor nu nog even prima maar volgend jaar ergens toch een baksleep met pinnen aanschaffen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:39

Ik ga inderdaad toch maar even zoeken dan... Ben er nu. Update volgt :o

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 17:39

Stoere knul Clau!
He naar van poes. Ik zou toch ook even zoeken. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Die van mij moeten nog even blijven. Giardia heerst en ze mogen pas weg als het hele verblijf schoon is.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:45

Hier 2 paarden, in de ochtend 10 minuten mesten, pulp klaarzetten en hooinet ophangen.
Middag pulp geven, hooinetten vullen dus ook 5 minuten oid.
Avond 5 minuten mesten, kruiwagen leeg en hooinet ophangen.

Dan dus ook nog dekens wisselen, zo nu en dan de waterbak schoonmaken en vullen, keertje de sneeuwschep over de tegels zodat ik niet uitglijd over de kleizooi die er op ligt etc.

Mijn verzorgster vandaag laten beginnen met Prim, laten we zeggen dat ik benieuwd ben of Prim misbruik gaat maken van haar voorzichtigheid _O-

De hond staat sinds gisteren op pijnstillers en voelt zich duidelijk stukken beter, voor mij is dat zowel goed als slecht nieuws maar voor nu is het even prima.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:57

Ilsey schreef:
Mensen hier met 2 paarden aan huis? Hoe ziet tijdsindeling en taakgewijs een gemiddelde dag/ week er uit? (mijn 2 paarden staan in huis maar in een kudde van 10, met werkverdeling, maar ik ben nieuwsgierig naar het verschil tov gewoon 2 paardjes aan huis)


Niet aan huis, maar op fietsafstand en alles in eigen beheer. shet, d-pony en 2 quarters.

Ik geef ze 's ochtends wat te eten en vul 2 netten met hooi. Dan mesten. Meestal 2 kleine kruiwagens. Als ik echt wil kan ik met een half uurtje klaar zijn, maar ze bemoeien zich overal mee en ik vind het ook fijn om tussendoor wat aandacht te geven.
We hebben 2 stallen open, een plein, zandpad ernaast, grote paddock, track en weitje. Bak is apart.

;s avonds komt mn man. Die voert ze, vult nog een keer 2 netten en hij vult het hooihuisje voor de nacht. Die is 's ochtends als ik kom nooit leeg, dus hoef ik niks aan te doen.

Zomers mest hij ook, nu meestal niet meer, omdat het donker is.

Extra's die we moeten doen; een reparatie, bak slepen, halen hooi elke 2 a 3 weken etc etc.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:58

Citaat:
Die van mij moeten nog even blijven. Giardia heerst en ze mogen pas weg als het hele verblijf schoon is.

Jammer maar better safe then sorry...

De poes is gevonden. Ze was zo snel, die moet wel nog gezond zijn :')

Katertje Tim bleef net bij zijn bakje zitten terwijl ik het vulde.

Ben maar snel weg gegaan, kan poesje Roos ook eten. Was even niet leuk voor haar, maar ik ben gerust gesteld :Y)

Ik zal vanavond mijn routine even opschrijven!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:03

Had je nog een shirt of handdoek met jouw geur neergelegd? Misschien toch met voeren steeds even blijven zitten en rustig tegen met mannetje praten.

Fijn dat je de poes hebt gezien.