Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:43

Lynn_Nikita schreef:
[

Ik kreeg gisteren wel een tegenvaller te horen van de grond, het grenst aan bos en overal is zandgrond maar blijkbaar stroomde er heeeeeel vroeger een strompje/ beekje door ons perceel en die zou met klei dichtgegooid zijn. Ik merk vanzelf wel waar die gelopen heeft n hoeveel last ik daarvan heb maar dat was wel even een domper. Ik heb nu zandgrond en zelfs met deze regenval is dat binnen een halve dag weer kurkdroog

Herkenbaar! :D Ik heb vorig jaar een stukje van de wei ingepikt voor een strook kruiden. Het deed het uitermate slecht en het bleef soppig. Gelukkig zijn de rozen daar wel aangeslagen. Later vertelde mijn overbuurman dat daar een gedempte sloot lag. Vandaar. Dit jaar schuif ik dus een stukje op voor de bloemen en kruiden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:13

Wij hebben een kleine composthoop in de wei, daar zijn de paarden ook regelmatig door aan het scharrelen, daar gaat alles uit de groentetuin op dus er komt weleens wat op.

Ik heb een berg grond in de wei liggen maar die is erg steil dus ze lopen er niet op, alleen onderaan. Soms klimmen ze iets om wat onkruid te kunnen pakken :+
Heuvel is aan 1 kant 3 en andere kant 4 tot 4,5 meter hoog denk ik (daar liep de grond al af }:0 )

Verderop hebben we een drinkvijvertje, die hebben we gegraven in een klein stroompje. In de zomer staat het droog maar vanaf november staat er vaak weer water in. Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de regen.

Maar dat is op een wei van 3ha dus daar is de ruimte.

Als we verhuisd zijn zal het weer anders worden.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:28

Nick en Bliksem vinden de heuvel ook geweldig. Staan er regelmatig als een geit op. Lopen ook gerust via de steile kanten eraf en erop.
Of ze staan er gewoon een beetje rond te kijken op het hoogste punt. Is wel een komisch gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:34

Lijkt mij ook geweldig om naar te kijken! Denk dat mijn paarden en dan vooral mijn jonge merrie er ook zeker op zal gaan staan. Ze is erg nieuwsgierig van aard, dus die gaat zeker op onderzoek uit.

Toen het zand in mijn bak gestort was en nog op een grote bult lag, klom ze er ook op/in, maar ze zakte tot haar oksels weg :D , liet zich gewoon vallen en "hing" heerlijk op haar bult zand.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:54

Fijn je huis zo snel verkocht Lynn,mischien kan je met het zand een heuveltje maken waar de beek stroomde dus boven op je klei.Mijn paarden hadden vroeger een heuveltje en de leider stond daar altijd boven op alles te bekijken.Ze deed altijd denken aan een indiaan op post :-)

Toen mijn paard nog ijzers nodig had en die ook altijd aftrapte korte mijn smid de takken wat in van achter, sindsdien was het over.Hij zette ze altijd gratis terug onder als ze die een paar dagen later er af trapte,ik denk dat hij dat zat werd .

MizzMontana

Berichten: 5686
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:03

Karin_deB schreef:
Het is fris vanochtend!
Mijn watje is onder haar 360grams deken net aan warm. Ongelooflijk.


Fris?? Ijskoud :brr: :brr:

Hier ook alles op blote voeten nu, maar met de merrie gaat dat helaas niet goed als ik veel buiten rijd. 1 voetje slijt heel scheef en als ik dat recht wil houden met bijvijlen houdt ze geen hoef over.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:13

Heuvels zijn leuk, ik heb er 1 aan laten leggen. Ik zie ze er iedere dag opstaan. Zelf vind ik het ook een fijne plek, je kunt de hele polder doorkijken als je lekker hoog staat.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:56

Heerlijk weer. De zon schijnt hier ook. Wel -5 geweest vannacht dus waterbakken binnen bevroren.buiten hadden we ze wel al afgesloten gelukkig.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:59

Hier ook koud. Mijn paddock is helaas best nat, dus ik vind het wel een beetje spannend als het straks echt gaat vriezen. Heb net het deel waar Zanzi graag staat en ligt nog even goed geharkt. Hopelijk doet dat wat. Waterbak verplaats ik maar naar de tegels, dan hoeven ze in elk geval niet over hobbelige grond als ze dat niet willen.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:01

Gefeliciteerd Lynn_nikita, wat fijn! *\o/*

En leuk hoor al die heuveltjes. Volgens mij zouden die van mij het ook echt fantastisch vinden.

En het is idd echt brrrrr :brr: koud

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:05

Hier trokken ze gewoon sprintjes in de bevroren paddock maar ook in de wei waar ze door de bovenlaag zakten. Ze waren helemaal blij met de ruimte. (en vast het droge koude weer ipv regen)

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:11

Ik kreeg gewoon het slot van mn weidehek niet dicht,zat vastgevroren.
Maar vastgebonden met een touw voordat mn shet ontsnapt :Y)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 12:33

Gefeliciteerd Lynn!

Ik kreeg het slot van onze poort niet open. Dacht even dat ik niet meer naar mijn werk kon :P maar helaas toch gelukt haha

Mijn paddock is nog niet bevroren gelukkig en de waterleiding ook niet

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:38

Lynn is het geen optie het beekje weer open te gooien? Goed voor de afwatering en de paarden hebben gelijk vers drinkwater ;-)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:54

Het ging gisteravond opeens wel heel hard. Zag zo het dak van de schuur en mn trailer voor de deur bevriezen.

Op een vroeger stal hadden ze ooit zand gestort voor een bak. We reden daar doorheen voor de grap met zn allen. ( eigenaar zelf ook )
Maar mijn ruin ging omhoog en toen stonden we. Ik keek naar beneden en dacht echt oeps....Ogen dicht, teugels los en maar hopen dat we veilig eraf kwamen.
Buiten in bos ook weleens gebeurt. Ik vind heuveltjes op galopperen zo leuk, maar eraf valt soms erg tegen.

Hier ook alles blootvoets. Bekappen normaal zelf via nb, dus vinden ze ook niet snel te kort. Lopen ook op bestraatte en buiten natuurlijk, maar gaat goed.
Slijten wel allemaal heel verschillend af.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:54

Lynn: gefeliciteerd! snel gegaan nog! :D leuk hoor.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:56

Mijn ponies staan momenteel redelijk in de blub, ze hebben ook maar een paddock van 8x15m momenteel op pure klei dus dat wil wel. Maargoed, ze hebben ook een deel stelconplaten liggen, maar daar vertikken ze het van om op te gaan staan. Heb die van mij momenteel van 9 tot 17u buiten staan, ook omdat het buiten nog niet optimaal is voor ze (nog geen schuilstal oa). Deze zomer wil ik een paddock paradise realiseren en dan wil ik wel proberen om ze volgende winter ook 24/7 buiten te laten.

Voor degene die dat vroeg, ik heb toen ik dit huis kocht een mini bijgekocht als maatje. pension had ik geen zin in, zit je nog steeds met het risico dat mensen vertrekken en je paard alsnog alleen staat, pensioen leek me geen goede match voor mijn speelgrage 3 jarige haflinger. Dus nu loopt er een 2 jarige mini bij, kunnen ze samen lekker donderjagen.

Mijn paarden staan ook alletwee blootsvoets, van de zomer eens zien hoe mijn haflinger dat doet als we meer op buitenrit gaan. Anders neig ik misschien wel eens naar hoefschoenen. Enig nadeel is dat die ook best prijzig zijn.

@ Lynn, proficiat met de verkoop van je huis!
@ Chasey, ik vind jouw stukje grond altijd zo prachtig! moet echt genieten zijn voor de paarden en jullie zelf

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:59

ClauH schreef:
Lynn is het geen optie het beekje weer open te gooien? Goed voor de afwatering en de paarden hebben gelijk vers drinkwater ;-)



Ik heb geen idee hoe het loopt en blijkbaar loopt t ook onder de woning door

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:13

Hier was vanochtend ook alles bevroren. Moest zelfs een hamer bij komen om de paarden naar buiten te laten. Met al die ijzel en natte sneeuw zat alles muurvast. Ik ben net alles bij langs geweest om lekker in te spuiten met WD40, hoop dat het iets helpt.

Paddock was nog lang niet droog voor de vrieskou. Hij is nu hard en vol met hobbels en hoefgaten en ijsplekken. Ik heb het maar afgesloten. Ze hebben nu alleen het plaatsje nog van 10 bij 3 en hun boxen. Vanmiddag mochten ze een uurtje in het weiland, maar eigenlijk was dat geen succes. Het was glad en nat... Maar ze waren er blij mee, dat is ook belangrijk.

Mijn merrie heeft nog nooit ijzers gehad, keiharde hoeven heeft ze, maar niet perfect. Ze zijn vrij plat en scheuren vrij snel in op de hoefwand als ik het niet goed bijhoudt. Voor buitenritten gebruikte ik de laatste jaren vaak hoefschoenen. Werkten perfect en ik heb nog steeds het eerste ( en enige) paar in de buurt staan. Voor onze zeldzame wandelingen gebruik ik ze niet.
Ik heb vandaag voor het eerst deze winter bij mijn merrie de 150 grams opgegooid. Ze stond nog steeds prima onder een 50 grams dekentje :o . En zo dik zit ze echt niet in het haar... Ze had het gewoon niet koud en voelde altijd warm aan..

Toen we nog trainden vroeger, had ze nauwelijks een wintervacht. Stond ze tussen alle teddyberen te glimmen in de binnenbak... Ze had dan toch altijd max 200 grams op, maar stond veel binnen in een grote pensionstal met veel andere paarden. Daar wordt het ook niet echt koud.

Nu laat ik haar expres zo lang mogelijk zonder deken in het najaar, zodat ze toch wat vacht aanmaakt. Alleen als het natte seizoen aanbreekt of lang onder de 10 graden blijft, krijgt ze de deken op. Tegen nattigheid kan ze namelijk heel slecht. Ze is dan minder actief en dan worden die spieren stijf en pijnlijk.
Kou schijnt haar dan minder te deren, ik denk dat ze dan juist wat actiever wordt en vaker een sprintje trekt om warm en soepel te blijven?

De shet was al druk aan het verharen. Ik moest echt op letten dat ik eerst de merrie borstelde en daarna de shet, dan kon ik daarna rustig de borstel ontharen....

Ik heb vandaag de waterleiding verwarming ook aangezet... Ik zie ook -7 staan en de eerste twee weken continu nachtvorst... Ik haat kou :brr: , maar de muggen gaan nu wel dood toch? :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:29

Ik had vanochtend ook even een "oh ja duh" momentje toen ik er achter kwam dat mijn musketons voor de slowfeedernetten dicht gevroren waren :')

Gelukkig is mijn wei nog heel vlak dus daar hebben ze groot deel van de dag op gestaan. De paddock is zo enorm onregelmatig opgevroren daar is geen beginnen aan om dat "goed" te krijgen. Gelukkig heb ik ook nog een paadje met een aparte toegang tot de track buiten de paddock om.

Het was wel echt heel mooi <3 Ook lekker wat uren buiten gewerkt (lekker in het zonnetje!) aan de omheining (o.a. extra doorgang aan de overkant van de track zodat ik binnendoor kan steken naar de achterste hooibak :D ).


Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:39

Ik moest ook één van de stallen open bikken vandaag := Die schuif zat echt vast. Hangslot mest ik even opwarmen met mijn handen en adem maar ging daarna ook open dus de kipjes konden gewoon naar buiten.... Bak was wel goed, drainage doet zijn werk ;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:44

Ik moest met mijn volle gewicht (is niet heel veel) aan de autodeur hangen om erin te komen. En minimaal 10 minuten staan bikken met de krabber. Dat die nog heel is, is bijzonder :')
Bij de paarden viel het me alleszins mee. Waterbakken ietsjes bevroren, paddock iets opgevroren. Hobbeligste stuk heb ik een beetje vlakker proberen te maken, maar de regen van gisteren had het net een tikkie te nat gemaakt daar.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:51

Ik heb zojuist nog flink geharkt, maar mijn paddock is daar eigenlijk te nat voor. Ben benieuwd hoe ik de paddock morgen aantref. Paarden hoeven de stal niet meer uit, vinden ze zelf, dus dat is geen probleem.

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:52

Mijn krabber brak vandaag terwijl ik bezig was :Y)

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 22:16

Mijn auto staat gelukkig binnen in de garage :D