Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:09

belle_boef schreef:
Dat snap ik dan ook wel weer. Zou voor mij er aan liggen hoe de jager qua mentaliteit is. Correct en zorgvuldig om de wildstand te reguleren of eentje die het enkel voor plezier doet.

Deze jager is jager van zijn beroep. Reguleert de wildstand en op dit moment zijn de ganzen een probleem. Wat ik mooi vind is dat hij alles van de geschoten ganzen gebruikt. Dus maakt vers gerookte ganzenborst, ook heb ik weleens een zak met hele kleine stukjes gedroogde gans gekregen om mee te trainen, dus ik denk dat hij wel oke is.

Lynn, misschien heb ik het gemist, maar had jouw hond al last van zijn nagels vóórdat ze geknipt werden of is dit probleem ontstaan nadat ze geknipt zijn?

Ja de stoel is geweldig <3 <3 , heb er nog 1 en ook een 3-zits bank. Originele Chesterfield. Is al 30 jaar in onze familie. Hier en daar zitten er wel wat slechte plekken in, maar ik heb laatst een offerte opgevraagd om hem te renoveren en dan kom ik op een kleine 4.500,= uit. Dus nu maar een vachtje op de slechte plekken.....

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:26

[***], Hij had 2 afgescheurde nagels waardoor ik dacht dat ze te lang waren. Ik kreeg ze niet geknipt en heb het bij de dierenarts laten doen. SLO is een auto immuun ziekte die de nagelbedden aantast en ontstekingen veroorzaakt en erna scheuren de nagels volledig af en groeien ze misvormd terug

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:53

Oh wat ontzettend sneu Lynn! :(

[***], super gave hond!
Lucy heeft een keer een graszaadje in haar oor gehad! Toen bleef ze ook schudden/jeuken. Was bij de dierenarts zo verholpen, maar niet leuk voor de hond.

Ik heb nog getwijfeld om Lucy zelf te laten dekken en een dochter aan te houden... Maar ik ben te bang dat er iets misgaat en ik mijn "spirit animal" kwijtraakt aan complicaties en ze is toch een Dogo Argentino kruising, dus we zijn ook bang dat het haar karakter aantast. Daarbij is het toch een gewaagde kruising en we waren bang dat er pups over zouden blijven omdat Lucy haar paps toch een Dogo Argentino is. Het zijn echt honden met karakter. Daarbij nog dat het voor Lucy dan echt vermeerderen was. 1 pup voor ons en de rest kan ook in verkeerde handen terecht komen.

Lucy is de enige uit het nest die niet voldoet als jachthond. Ze is namelijk ontzettend bang voor geweerschoten en bijvoorbeeld ook vuurwerk. Verder jaagt, speurt, retrieved ze wel perfect. Als pup zijnde kwam ze geregeld konijnen en eenden brengen zonder ze te verwonden... := Dan ging ze gewoon zitten met dat arme beest in mond en liet ze ook meteen los als wij dat vroegen zodat ze weg konden vliegen/rennen. Dat hebben we er nu uitgetraind. Ze laat ze nu met rust. Ze is bijna 3 trouwens.

Ik heb ook een tijdje meegekletst met het jachthonden topic. Maar ben gaan meelezen toen Lucy geen goede jachthond bleek te zijn. :+

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:10

Wat een leuke pup Djoena!!

Gefeliciteerd Karin Y)(^)

Iemand enig idee wat de kosten zijn van een rijbak en stukje weiland frezen?
Weilandje + rijbak zijn in totaal ongeveer 75x20 meter.
Mijn hooiboer wil het doen voor 100 euro maar ik heb geen idee of dat een idioot bedrag is of niet.
Volgens mij zijn ze met een kwartiertje klaar op zo'n klein stukkie?
Edit: op internet zie ik prijzen van 130-150 euro per Ha.
Dan is 100 euro wel veel denk ik voor mijn stukje.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:50

Wij moeten inderdaad ook 150 euro betalen :j dus 100 is een mooi prijsje!

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:59

[***] schreef:
In zowel de bladen, zaden en kiemen van de esdoorn zit een stof hypoglycine A, die giftig is voor paarden.

Wat wilma84 zegt klopt, die zaailingen zijn vreselijk! Nu met de droogte van deze zomer zijn bij mijn esdoorns bijna alle zaden al dood en verdroogd uit de bomen gevallen. Is de droogte toch nog ergens goed voor.....


Hier hetzelfde! Idd een voordeel haha.
Heb overigens tot nu toe amper zaailingen van de esdoorn.
Van de eik dan wel weer een heleboel.
En er liggen bergen eikels in mn paddock.
Van de week maar even aanharken.
Hopen dat de paarden slim genoeg zijn om alles te laten liggen als ze er komen te staan :=

@claudiahs, ik heb de rekening van het fresen van mn bak nog niet gehad (ruim 3 maanden geleden) dus kan je geen antwoord geven helaas.

Bedankt voor de felicitaties :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:59

[***] schreef:
Leuk dat je fijn hebt gereden Nils! Hier gaan de schrikdraad paaltjes al weer redelijk de grond in. Maar wij hebben best wel wat regen gehad (50 mm), nu is het overigens alweer 2 weken droog -O- .

Maar komend weekend lijkt het te gaan regenen. Ik wacht rustig af. Hier keileem, dat echt bokhard was, nu gaat het nog goed gelukkig.

Gefeliciteerd Karin!

Hier rondom het huis en de paddock ook een paar flinke esdoorns, maar ik maak mij er eerlijk gezegd niet zo druk om. Het gaat met name om de zaden waar een stof in/op zit die giftig is voor paarden. Maar dan moeten ze het in grote hoeveelheden eten en niet of weinig bijgevoerd krijgen. Vaak zijn jonge paarden erg gevoelig.
Mijn paddock ligt in vol met die zaden, maar mijn knollies beginnen er echt niet aan. Er staat ook prunus naast mijn bak en hulst. Van de hulst nemen ze weleens een hapje, maar daar krijgen ze ook niets van, terwijl het wel giftig is.


Rode esdoorn is volgens mij met het blad ook giftig. En ik ben een pony kwijt geraakt door een esdoorn (atypische myopathie). De esdoorn met zaden staat bij de buren en er waait wel eens iets naar ons toe. Daar heeft ze echt geen kilo’s van gegeten. Maar ze was wel dood. Dus ik ben toch voorzichtig. Mijn andere paarden gebben er inderdaad niks van. En ik vraag de buurman ook niet of hij zijn boom wil omhakken. Maar aanplanten zou ik zelf niet doen.

Ik heb zelf ook een rode esdoorn staan. Staat aan de voorkant, dus die ga ik ook niet omhakken. Maar bij storm let ik altijd welop waar het blad heen gaat.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:02

Ah oké dan valt het nog mee.
Il heb dezelfde vraag aan een andere loonwerker gesteld. Eens kijken waar die mee komt haha.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:02

Wat een schatje Doenja! Prachtige hond ook. Maar een argentijn krijg je de grens niet over. Staat overal op de zwarte lijst. En wij nemen graag de honden meeoo vakantie. Dus voor ons geen goede keuze.

MizzMontana

Berichten: 5683
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:07

Leuke pup Djoena!

In zo’n geval iets van kruising onherleidbaar in het paspoort laten zetten?

Fresen van een stuk wei om een paddock van te maken zitten wij ook over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:11

Oh bah fabster, dat is vreselijk! Kan me voorstellen dat je dan heel voorzichtig bent.

Ik zit nu nog bij de d.a er zat een lange spriet van "iets" heel diep in zijn oor. Door het trommelvlies heen gegaan. Wacht nu op andere d.a die nog gaat kijken of er niets is achter gebleven.

Pfff het kan ook niet gewoon 'simpel gaan.

MizzMontana

Berichten: 5683
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:15

Oh wat balen [***], arme hond :(

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:16

auw, klinkt pijnlijk, beterschap

Ik ben aan het twijfelen om de arts te bellen om de kat in te slapen, ze eet zo slecht, zelfs de vis die ze 3 dagen wel at eet ze nu amper en ze is in die dikke maand tijd van 3.5 naar 2.2 kg gegaan
Ze heeft nu metacam sinds enkele dagen vanwege de ontstekingswaarden uit de bloedtest maar ik merk nog geen verbetering. Wel is ze nog vrij levendig voor haar leeftijd en ik blijf er nu tegenaan hikken Bloeduitslag waren leverwaarden hoger maar dat komt omdat ze niet eet, nieren waren iets afwijkend maar gezien haar leeftijd nog netjes

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:27

MizzMontana schreef:
In zo’n geval iets van kruising onherleidbaar in het paspoort laten zetten?
.

Trappen ze niet in. Bij verdenking van kruising met ‘stoere rassen’ kan je hond al in beslag genomen worden. Dus ik gok het er maar niet op :o

MizzMontana

Berichten: 5683
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:47

Wat een moeilijke keuze Lynn. Sterkte!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:54

Nils, het eerste idee is 1,2 ha. Dit kunnen we uitbreiden maar ik zou graag ook een groot stuk hooiland overhouden. Ik wil verschillende ondergronden, een poel, heuvel, liksteenbar, kruidentuin, wilgenhaag, houtwal etc. Maar door de verbouwingsperikelen is het een meerjarenplan geworden. Dit jaar wil ik wel starten met de paddock en het vaste pad naar de schuilstallen goed winterproof hebben.

Altijd fijn mensen die hun afspraken zo goed nakomen ClaudiaHS..
Wel prettig dat je een ander hebt gevonden.

Mentjuh, hoe heten die? Dat zijn geen gruproosters toch?
Mooie schuilstal! De gewone Esdoorn is trouwens giftig, de rode niet. Wij hebben een stuk of 7 rode staan. Zulke mooie bomen!

Hier een linkje naar het onderzoek dat op dit moment ook door Utrecht wordt aangehouden mbt de esdoorn:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 13927/epdf
Rood is niet giftig.

Gefeliciteerd Karin!

Wat leuk Djoena, heel schattig <3

[***] wat sneu. Door het trommelvlies klinkt erg pijnlijk. Beterschap!

Lynn_Nikita, heel veel sterkte. Wat ik mijzelf in zo’n situatie voorhoud is dat een dier in het heden leeft. Zij denken niet aan jaren die ze nog te gaan hebben.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:58

Mm mm dierenarts nr 2 twijfelt ook of er nog iets zit. Mag om 16:00 naar het mcd in Amsterdam. Daar hebben ze betere apparatuur en hopelijk kunnen zij zien of er iets is achtergebleven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:59

[***], wat vervelend voor je hond. Hopelijk is het er volledig uit. *ow lees dat ze nog verder gaan kijken. Beter dan dat ze iets achterlaten natuurlijk. Sterkte nog even*

Lynn, moeilijke keuze, maar zou het wel volkomen begrijpen als je hier de grens trekt. Onze kat at toen ook niet meer, viel af, maar wilde wel. Bij laatste onderzoek waren de tumoren erger en hebben we hem niet meer wakker laten worden. Achteraf een beetje boos dat de dierenarts niet eerder echt goed naar me luisterde en alles oploste met pijnstillers en speciaal voer.
Heel veel sterkte met je beslissing, welke dan ook.

Ik voel het nog dat ik zondag weer even had gereden en dat had ik voorheen nooit. Maar goed, lichaam is slechter dan voorheen. Had nog wel geprobeerd echt niet teveel te doen, zowel voor hem als voor mij. Maar het is ook zo fijn om weer te rijden.

Vannacht zoonlief en vriendin van Schiphol afgehaald. Zouden half 12 landen, maar moesten even omvliegen en hadden tussenlanding met een raar verhaal. Kwamen uiteindelijk kwart voor 2 aan, half 4 thuis, dus korte nacht en viel ook niet goed meer in slaap, ggrrr

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:04

Reken voor het frezen ook de tijd van het aankoppelen van de machine etc mee, ik reken hier ook gewoon alle tijd die ik aan zulke klusjes kwijt ben. Als ze dan horen dat het al €100 kost voordat ik bij hun in de tuin sta dan zijn ze ineens minder geïnteresseerd. Daarnaast reken ik, afhankelijk van wat de mensen willen, rond de 40 per uur (afschrijving machines, uurloon, diesel etc). De ene vindt dat geen probleem, de andere daar hoor je nooit meer wat van :+

Palen de grond in is hier zomer en winter een uitdaging.

Esdoorn staat hier ook bij de wei, net als eik. Paarden lijken er niet echt interesse in te hebben.

Honden en katten met problemen, klinkt bekend. Wij kiezen dan wel vrij snel voor de kwaliteit van leven van het beestje.
Zo hebben we laatst bijvoorbeeld onze laatste hond in laten slapen omdat we de epilepsie niet onder controle kregen met medicijnen en de aanvallen steeds erger werden.

De hond daarvoor omdat hij constant met pijn in z'n rug liep ondanks pijnstillers..

Het is moeilijk om de keuze te maken maar voor het beestje beter om er geen last meer van te hebben.
Gelukkig hebben we een dierenarts die daar goed in begeleid en meedenkt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 14:17

Hoe doen jullie dat eigenlijk pb, palen slaan?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:23

Ik probeer het vaak gewoon met de voorlader van de trekker, bak met grond erin voor het gewicht en dan kijken hoe ver de paal zakt.
Onder de grond ligt het grootste probleem, raken we wat dan proberen we hem iets verderop te zetten maar soms lukt dat ook niet en staat de paal maar 10 cm diep en staat hij er gewoon om het draad omhoog te houden :+

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:43

Dikke knuffel voor Lynn en [***] :(:)

[***] hopelijk lukt het in Amsterdam wel!

Lucy heeft een hekel aan autorijden (gaat ze spugen en wordt ze echt heel ziek van), dus ik neem haar zo min mogelijk mee in de auto. Ze is wel mee geweest naar Luxemburg, België, Duitsland en Frankrijk. In haar paspoort staat inderdaad kruising Engelse springer Spaniel. Gelukkig is er nog nooit moeilijk over gedaan. En de eerst aankomende jaren gaan we toch niet op vakantie :D maar ik kan mij voorstellen dat dat mensen tegenhoud om een degelijke mix/ras aan te schaffen :j

Ik ga zo prei pompoensoep maken, alles uit eigen tuin <3

MizzMontana

Berichten: 5683
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:48

Lekker Djoena! Ik ben zoete aardappel paprika soep aan het maken. (Niet uit eigen tuin helaas :o )

Pfff wat is het weer warm vandaag en wat barst het van de vliegen. Net even in de wei het draad verzet voor vers gras en je smelt bijna weg. Ik wil wolken!!! Er is gelukkig wel weer regen voorspeld *\o/*

Heeft er iemand hier ervaring met de S-hackamore? (En mag ik die een pb sturen?)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:51

Stuur maar, ik rijd Zanzi er al jaren mee.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:10

Geen ervaring mee, ik rij nu kaakgekruisd bitloos

ow wat klinken die soepen lekker ik ben de enige die zoete aardappel of pompoen lust dus ik kook het zelden

dierenarts wil nu nog prednison proberen en als dat niet werkt dan inslapen. 1 geluk van een zieke veestapel, die prednison heb ik dus in huis voor de hond. Scheelt een rit naar de dierenarts 30/40 km verderop