Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:49

ClauH schreef:
Jouw probleem is denk ik dat je teveel opties hebt :')

Dat denk ik ook :') Ik denk mezelf helemaal gek dan...
Wel weer leuke ideeën ook! En ik denk dat we inderdaad eerst alleen stallen in de linkerschuur doen.. even kijken hoe dat bevalt... en of ik dan nog ruimte mis..

Mijn eigen paarden (3) komen in een loopstal. Daarnaast wil ik ooit een fokmerrie als eigen paard erbij. En dan max. 2 trainingspaarden per keer op stal..

Trainings- en eigen paarden scheiden is ook wel fijn ja... al blijven mijn trainingspaarden vaak wel heel lang op stal (tot een jaar lang), en los ik ook alle medische problemen etc. op.. maarja, je wil voorkomen dat je dan gelijk je hele stal moet doen _O-

Even een plattegrondje..

Afbeelding

Het rode vierkant zijn deze 2 schuren.. maar die schuur daar weer rechts van, het bovenkantje, dat vierkantje.. is zo'n 10x10m. en die wilde ik eigenlijk gaan gebruiken als binnenlongeerbakje/paddock, dus zand in storten.. maarrrr... als je dan op deze foto kijkt:

Afbeelding

Zie je dat ze vanuit daar ook makkelijk toegang kan geven tot het rechterstuk van de wei.. Dan hebben ze ook een deel verhard: wat direct tegen de schuur aan ligt tot het begin van het weiland (ter hoogte van het einde van de kas..), en dan vanuit daar gelijk het gras op.... zeker als ik dan nog een afdakje maak boven het verharde, lijkt mij dat ook prima vertoeven.... pfff lastig :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:14

Mijn arts had het liever gehecht maar begreep waarom ik het nu niet deed. Er zit nu wat zand op maar ik laat het nu zo hou het wel in de gaten. Ik schrik niet zo snel van een wondje, heb wel ergere dingen gezien dan dit en dan is dit een krasje maar het behandelen is lastig bij haar en daarom twijfelde ik wat ik zou doen. Normaal bij elk ander paard had ik aten hechten of nietjes erin gezet .


Hoop opties Utopia, moeilijk

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:59

Geloof dat ik hem heb... wat vinden jullie hier van?

Afbeelding

Eventueel rechtsonder nog ruimte om wat hooi/bodembedekking bij de hand te hebben.. Lekker de ruimte! En als je door de deur rechtsonder loopt, kom je in het indoor ( :') ) longeerbak(je), wat ook als inloopstal zal dienen... Misschien kunnen we de deur nog iets verplaatsen.. maar dan moet ik even een nieuwe tekening maken, dan kunnen jullie wat beter zien hoe de grote inloopstal dan ligt t.o.v. deze schuren...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:01

Ik denk bij stallen nu ook; het is een flinke investering en de vraag naar 24/7 buiten of uitloopjes etc etc, wordt steeds groter en men is ook wel flink bezig om er welzijn regels doorheen te krijgen. Dat kan best snel gaan in verhouding met je investering. Je denkt er toch lang mee te doen.


Lynn, dat is ook altijd een afweging.

Toen mijn ruin nog veulen was, had hij door een fout van de stalbaas een lelijke wond boven zijn oog. Een vrij klein veulen, maar we moesten hem met zijn 3en vasthouden zodat de veearts kon hechten.
Hij had alleen een waas over zijn oog en moest 2x daags druppelen. Ik was wel wat bang dat hij er wat schichtig van zou worden, maar dat gebeurde gelukkig niet.
Wel had hij later een verstopte traanbuis.

De shet is niet gehecht, maar wel ab gel gehad. Maar je moet dat ook allemaal toedienen.

Ik heb net gemest en weer met de bosmaaier gespeeld. Ik had toch die van Lidl genomen. Was in de aanbieding voor 120 en zou ook lichter zijn. Hij doet het echt prima. Kom door alles heen en werkt vrij snel. Alsnog wat te zwaar voor mij en heb wel last van mijn handen en lijf, maar ja, misschien moet je het met reuma eigenlijk helemaal niet doen.

En wat is het weer warm, pppffff. Denk dat ik straks weer een bruine kop heb gewoon :)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:04

superpony schreef:
Ik denk bij stallen nu ook; het is een flinke investering en de vraag naar 24/7 buiten of uitloopjes etc etc, wordt steeds groter en men is ook wel flink bezig om er welzijn regels doorheen te krijgen. Dat kan best snel gaan in verhouding met je investering. Je denkt er toch lang mee te doen.


Alle 5 de stallen krijgen een eigen uitloop. Eerst verhard van 3.5 x 4 meter ongeveer, en daarna zand van ook 3.5m breed en zo diep als we willen.. :D Met daarna evt. een hek naar de wei...

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:21

Ik zou sowieso maar 1 deur bij de zadelkamer maken :) Je moet sowieso een driepuntssluiting maken en als je dat bij 3 deuren moet doen, lijkt me dat best wat werk.

Verder zie ik een dubbele deur waar je evt. nog wat hooi en zo op wil slaan. Kun je daar makkelijk met grotere machines bij? Dat is namelijk een van de minpunten van onze kapschuur, dat we daar niet goed bij kunnen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:57

Hier wel boxen... vinden mijn paarden erg fijn. Plus met merries en veulens en hengsten kun je niet alles samen gooien. Is gewoon niet handig.

Vind de plattegrond wel mooi zo, maar zou zelf 1 box minder doen en de rest groter maken :o
Hier zijn alle boxen in principe merrie/veulenboxen. Mijn man vond dat eerst overkill (iedereen behalve ik, eigenlijk := ) maar ik moet zeggen, het is zooo veel makkelijker schoon te houden! Ze begonnen allemaal in 1 hoek te poepen, lopen er niet meer doorheen, en slapen in een andere hoek... ze staan echt heel graag op stal nu ( terwijl ze ook gewoon uitloopjes aan de stallen vast hebben).

Weet niet of een ruimte van 10x10 wel groot genoeg is om te longeren? Zou daar gewoon lekker een inloopstal van maken. Wil ik hier ook nog doen voor het jonge spul.

Zou zelf ook nog een afgesloten voer ruimte plannen in dat open gedeelte, als er dan een paard ontsnapt kunnen ze niet gelijk bij de brokken enzo. Als je voer in je zadelkamer bewaard krijg je muizen/ratten in je spullen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:01

Ziet er netjes uit hoor.

Wat ik me alleen af vraag.... Aangezien je ook hengsten hebt, wat er naast de merriebox komt te staan ?

Een merrie die drachtig is en/of een veulen heeft kan echt enorme stress hebben van een hengst/ruin naast haar. En als je toch aan het indelen gaat kan je daar misschien gelijk over nadenken.

In de nacht dat onze kleine Jay geboren werd, hebben we alle paarden omgezet omdat moeders alleen de shet naast zich duldde. Ze brak echt de tent af. Zeker ook met een uitloop iets om gelijk al rekening mee te houden (nu je die luxe hebt).

Verder kan een inloopstal toch prima als overdekte longeerbak dienen ? Volgens mij slapen alle paarden graag op zand. Moeten ze er alleen uit als je wil longeren :Y)

Wel fijn hoor dat je alles zo kan indelen. Bij ons had ik het echt heel anders gedaan als ik de kans had.

Ik heb ook zo'n angsthaas LN. Als ze een wondje heeft mag ik er 3 maanden niet eens naar wijzen. Ik spoel het altijd af en that's it. Maar dat kan dan met een oog natuurlijk weer niet.


edit: ik vind jouw stallen ook echt prachtig Libera !

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:05

Dankje, zijn nog lang niet af hoor! Maar wij doen alles noodgedwongen heel rustig aan _O- als ik nou die loterij eens zou winnen... :Y)

Superpony, ik heb zo’n 30 pagina’s overgeslagen want ik liep een beetje achter in dit topic, maar heb je al eens foto’s van jullie nieuwe stekje geplaatst? Ben wel benieuwd wat het nou uiteindelijk geworden is!

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:09

Die merriestal kun je ook de zijwand maken dan zien ze het buurpaard niet

3 deuren bij de zadelmaker?

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:56

Ziet er goed uit Utopia!
Ik heb zelf 4 boxen: 2 van 4x5 en 2 van 4x4. Met verplaatsbare tussenstand, dus kan 1 box van 4x10 en 1 van 4x8 maken als ik wil. 1 paard staat in de box met uitloop. De anderen buiten met overdekte paddock, erf en zandpaddock. Die gingen alleen binnen mesten en sliepen altijd in de overdekte paddock. Dus nu alleen met oud en nieuw paar uur op stal en om te poetsen/rommelen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:25

Libera! Ik dacht van de week aan jouw topic toen je je trailer combi in een ander topic showde. Jullie waren ook elke keer aan het klussen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:12

Die loterij winnen zou hier ook wel lekker uitkomen _O-

M. is bezig aan onze walk in kasten. Fantastisch!

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:22

Belleboef, ja, heb mijn topic ook eindelijk weer eens geupdate! Werd wel eens tijd... :=

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:23

Goed bezig superpony!!
Mag ik vragen welke aannemers jij benaderd hebt? ik zoek nl ook nog een aantal en ik krijg heel slecht reactie van sommigen, ik wil graag een veldschuur laten bouwen voor mijn trailer, caravan, koetsen, aanhanger..... enzo

Ik ga gauw bij Libera haar topic kijken voor de mooie boxen :)


Robijn, gaaf walk in kasten, hoe moet ik dat een beetje voor me zien?

Ik had een beetje op aanraden van Fleur een lasser benaderd voor mijn te plaatsen boxen. Als het poedercoaten een beetje meevalt kan hij vrij voordelig de stallen maken die ik graag wil, ik krijg 3 boxen van iets meer dan 3 x 3m en ik wil buiten nog een schuilstal maken, maar dat is van latere zorg. Mijn paard vindt het wel fijn op stal en moet in de nachten ook warm staan ivm artrose.

het wordt dit idee:
Afbeelding

Ik wil die loterij ook wel winnen :=

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:29

Zo mooi zijn de mijne niet hoor :Y) zijn voor nu nog gewoon zelfgemaakte van hout... worden uiteindelijk wel mooi, althans, dat is de bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:30

Mooie stallen, al zou ik ze tussen in ook nog laag laten als ik dan stallen zou nemen :+

Uhm wij hebben op onze bovenverdieping 2 kleine extra kamers en daar gaat mijn vriend van fruitkisten en een groot hanggedeelte een kast maken. Supergaaf.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:33

Libera schreef:
Zo mooi zijn de mijne niet hoor :Y) zijn voor nu nog gewoon zelfgemaakte van hout... worden uiteindelijk wel mooi, althans, dat is de bedoeling

haha die van ons worden misschien ook niet zo strak qua hout (wij laten er steenschotten in plaatsen, wel hele mooie) maar wel hetzelfde idee!


Robijntjah schreef:
Mooie stallen, al zou ik ze tussen in ook nog laag laten als ik dan stallen zou nemen :+

Uhm wij hebben op onze bovenverdieping 2 kleine extra kamers en daar gaat mijn vriend van fruitkisten en een groot hanggedeelte een kast maken. Supergaaf.


Je bedoeld de tussenwanden?
Dat kan niet, ik denk dat mijn ruin dan zijn nieuwe buurman/vrouw kapotkauwt :+

Oh je krijgt in huis een walk in voor de paarden? of voor jezelf!?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:38

Hahaha allebei _O-

Boven allebei een kamer voor onszelf en beneden een mudroom waar al mijn paardenspullen komen in kasten <3

Ik weet nog niet met welke ik blijer ben :=

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:43

Al mijn paardenspullen haha...

ik heb geloof ik niet zoveel, nou ja. ik heb 2 tuigen en veel dekens.
en een boel beenbeschermers, maar verder gaat het geloof ik wel. Ik laat mijn wederhelft straks maar ff begaan met wat ie waar wil hebben :)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:44

Ik heb echt jarenlang setjes gespaard dus zit behoorlijk ruim in de spullen :+

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:48

Ik hing net al bijna vast met mijn mestaanhanger op het bospad. De garage moet dus echt gesloopt worden nu zodat ik over het verharde achterom kan komen. Mijn man is echter nog niet duidelijk over hoe hij de loods ingedeeld wil worden dus ik kan nog niks van spullen omzetten -:(-
Hij dacht dat ik ook wel via de oprit de mestaanhanger kon vullen en afvoeren maar dat wordt mij echt te lastig met kruiwagens heen en weer lopen over het terras. Ik wil het juist zo makkelijk mogelijk maken voor mijzelf.
De metselaar is eindelijk klaar na 4mnd vertraging. Nu weer wachten op de radiators en een monteur, Mijn man wilde het zelf doen maar is ook erg druk met zijn werk dus nu weer wachten op offertes ( al 4 3 weken!) Iedereen in de bouw is zo druk, niet leuk meer. Pas als die leiding geplaatst is kan het plafond afgewerkt worden en kan de stukadoor beginnen die gelukkig wel al stand by staat. Dan heb ik eindelijk een woonkamer, iets langer op moeten wachten dan gepland door alle tegenslagen en vertragingen Wachten, wachten wachten

Stallen zijn mooi, ik zou ook geen lage wanden willen, nu zal het wel goed gaan met de paarden maar als er ooit een nieuwe komt wil je toch wel dat ze ook rust hebben in de stal

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:51

Ik wil überhaupt geen stallen :+
Alleen 1 of 2 noodboxen uiteindelijk.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:52

Robijntjah schreef:
Ik wil überhaupt geen stallen :+
Alleen 1 of 2 noodboxen uiteindelijk.


Een paar jaar geleden nóóit gedacht dat ik dit zou zeggen... Maar ik wil mijn paarden ook niet meer op stal :') Buiten het feit dat mijn witte merrie vaker oranje/bruin was van alle pies en stront, zie ik nu pas hoeveel plezier ze hebben buiten. Zie ze regelmatig al bokkend over het pad galopperen, heerlijk <3 En die drollen uit de stro/vlas vissen mis ik helemaal niet :')

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:07

Ik heb ze ook niet op stal maar wil ze wel graag hebben voor het geval het nodig is