Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:45

Sterkte en beterschap chasey.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:53

Nogmaals sterkte Chasey :(:) .

@Nelleke, ik gebruik mijn bak ook als paddock. Hij is 18x44 mtr. Ik voer ze wel in de bak. Hiervoor gebruik ik een oude tractorband, op de grond ligt een rubber mat en ik leg er een slowfeeder met hooi in.

Ook staat er een schuilstal van 6x3 waar onbeperkt hooi in slowfeeders gevoerd wordt.

Ik zit op keileem (soort klei) en dit is bokhard. Ons huis is bijv ook gewoon op de grond gebouwd, de keileem is hard en sterk genoeg...… Dit betekent ook dat als de grond erboven verzadigd is door water het 1 grote baggerzooi wordt, want er zakt heel weinig water door de keileem. Mijn bak is daarom goed gedraineerd, om de 2 meter liggen er buizen op zo'n 60 cm diep. Daaroverheen heel grof zand (drainagezand/stierenzand). Daar boven op een laagje rijbakkenzand (fijn zand) en afgelopen zomer heb ik er nog 80 kuub drainagezand bij laten storten omdat ik vond dat hij bij het fijne zand te snel "dichtslaat" met veel regen.
Volgende week komt er nog 20 kuub drainagezand bij omdat ik aan één lange zijde wat tekort heb.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:26

Paadjes erin lopen merk ik niet echt, alleen 1 hoek waar mijn merrie altijd staat en waar elke dag mest ligt is een kuil, dat is ok de hoek die nat blijft na regenen. Ik heb hem al eens aangevuld met zand maar omdat ik er dagelijks mest uithaal blijft er natuurlijk ook zand aan zitten.

Ik heb net voor het eerst in jaren een echte boom gekocht, wel een kleinere dan normaal/ Ook de kerststal van mijn oma erbij gezet, 60+ jaar oud. Dat zie je er ook aan maar ik herinner mij nog dat wij als kleinkinderen stiekem met de beeldjes speelde. <3 Ik ben dan weer zo`n sentimentele troela die het geweldig vind dat mijn dochter er ook al naar keek, de 4e generatie met deze kerststal

Chasey wat is er eigenlijk gebeurd? En wat is de "schade"ijzerwerk en operatie is niet niks

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:50

Chasey sterkte :(:)
Zou je verzorgster/vakantieoppas je eventueel wat kunnen helpen zodat jij wat ontlast bent en je in ieder geval de kans hebt je draai te vinden in deze situatie?

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:23

[***] schreef:
Mijn bak is daarom goed gedraineerd, om de 2 meter liggen er buizen op zo'n 60 cm diep. Daaroverheen heel grof zand (drainagezand/stierenzand). Daar boven op een laagje rijbakkenzand (fijn zand) en afgelopen zomer heb ik er nog 80 kuub drainagezand bij laten storten omdat ik vond dat hij bij het fijne zand te snel "dichtslaat" met veel regen.
Volgende week komt er nog 20 kuub drainagezand bij omdat ik aan één lange zijde wat tekort heb.



Hier ook een vergelijkbare situatie. zware kleigrond...
Dus mijn paddock van 15 bij 20 waar ik mijn shet en paard regelmatig in longeer is ook voorzien van drainage en daarop rijbakkenzand. In principe is het snel droog en boven de drainagebuizen is het eigenlijk nooit nat.
Daar tussenin liggen met deze hoeveelheden regen nu steeds 'plassen en blijft het drassig en bij de ingang van de paddock is het toch veel natter dan ik zou willen.
Ik zou het daar misschien een keer open moeten trekken, maar ben veel te bang dat ik de kleilaag die er onder ligt mee trek en daar wordt het zeker niet beter van.

[***], stort je het drainagezand gewoon boven het rijbakkenzand dan?

Door alle verhalen over asielkatten ook op de site Ikzoekbaas zitten struinen. Ik heb nu mijn zinnen toch weer gezet op een hondje. Heb nu wel een leukerd gezien, maar moeten nog heel goed nadenken of we er echt voor gaan. We werken allebei 4 dagen in de week fulltime. Dat betekent in principe dat er tussen half 8 en 7 uur niemand thuis is. Een uitlaatservice is natuurlijk nog een optie, maar kost centjes en moet ook maar net kunnen... Een hond kan natuurlijk wel mee op kampeervakantie of dagjes weg, dus daar hoeven we minder oppas voor te versieren dan de paarden.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:57

Ja, ik laat het gewoon bovenop gooien en probeer het voorzichtig te mengen.

Bij ons kan je het echt niet lostrekken. Precies om de reden die jij noemt.

Ik vind 4 dgn per week van 7:30 tot 19:00 alleen thuis,ondanks een eventuele uitlaatservice een "no go". Onze hond laat ik hooguit 3 tot 4 uur alleen. Dit gebeurt slechts een paar keer per jaar :o . Normaal gesproken is hij af en toe 2 uur alleen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:16

Dat is inderdaad lang voor een hond. Hier is het soms als wij een dag weg zijn wat langer maar dan vraag ik mijn moeder of de overburen om ze even in de tuin los te laten
Wat je nog kan doen, maar dat vind ook niet iedereen iets is een stuk tuin afzetten met een hok erin waar ze dan kunnen zitten

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:48

hebben jullie nog een idee wat te doen met platte oude dakpannen?
Ik had zitten te denken als bestrating maar daar zijn ze denk ik en niet sterk genoeg en niet gemaakt voor met een paarden gewicht erop.

Creatieve ideeen zijn meer dan welkom :D

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:03

XxLiEsJuHhxX schreef:
hebben jullie nog een idee wat te doen met platte oude dakpannen?
Ik had zitten te denken als bestrating maar daar zijn ze denk ik en niet sterk genoeg en niet gemaakt voor met een paarden gewicht erop.

Creatieve ideeen zijn meer dan welkom :D


insectenhotel?
marktplaats?
borders in de tuin afzetten?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:08

XxLiEsJuHhxX schreef:
hebben jullie nog een idee wat te doen met platte oude dakpannen?
Ik had zitten te denken als bestrating maar daar zijn ze denk ik en niet sterk genoeg en niet gemaakt voor met een paarden gewicht erop.

Creatieve ideeen zijn meer dan welkom :D

https://www.google.com/search?q=creatie ... 40&bih=741

:D
Google search op "creatief met dakpannen" leverde mij leuke dingen op :))

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:39

Onze hond zit ook wel eens de hele dag alleen. Onze vorige hond lieten we gewoon het hele erf open, met de nieuwe hebben we de voortuin afgezet, dus ong halve hectare met hok, water, voer en speelgoed. Vind ze prima hoor! Maar Pyrs zijn dan ook gefokt als boerderij honden

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 01:04

greendragon schreef:
[***] schreef:
Mijn bak is daarom goed gedraineerd, om de 2 meter liggen er buizen op zo'n 60 cm diep. Daaroverheen heel grof zand (drainagezand/stierenzand). Daar boven op een laagje rijbakkenzand (fijn zand) en afgelopen zomer heb ik er nog 80 kuub drainagezand bij laten storten omdat ik vond dat hij bij het fijne zand te snel "dichtslaat" met veel regen.
Volgende week komt er nog 20 kuub drainagezand bij omdat ik aan één lange zijde wat tekort heb.



Hier ook een vergelijkbare situatie. zware kleigrond...
Dus mijn paddock van 15 bij 20 waar ik mijn shet en paard regelmatig in longeer is ook voorzien van drainage en daarop rijbakkenzand. In principe is het snel droog en boven de drainagebuizen is het eigenlijk nooit nat.
Daar tussenin liggen met deze hoeveelheden regen nu steeds 'plassen en blijft het drassig en bij de ingang van de paddock is het toch veel natter dan ik zou willen.
Ik zou het daar misschien een keer open moeten trekken, maar ben veel te bang dat ik de kleilaag die er onder ligt mee trek en daar wordt het zeker niet beter van.

[***], stort je het drainagezand gewoon boven het rijbakkenzand dan?

Door alle verhalen over asielkatten ook op de site Ikzoekbaas zitten struinen. Ik heb nu mijn zinnen toch weer gezet op een hondje. Heb nu wel een leukerd gezien, maar moeten nog heel goed nadenken of we er echt voor gaan. We werken allebei 4 dagen in de week fulltime. Dat betekent in principe dat er tussen half 8 en 7 uur niemand thuis is. Een uitlaatservice is natuurlijk nog een optie, maar kost centjes en moet ook maar net kunnen... Een hond kan natuurlijk wel mee op kampeervakantie of dagjes weg, dus daar hoeven we minder oppas voor te versieren dan de paarden.


Ik ben wel heel erg benieuwd naar jullie buitenbakken, vooral omdat mijn vriend zijn boerderij ook op kleigrond ligt. Ik heb daar een tijdje terug een topic over geopend...

[VSW] [Foto]Hoe ziet jouw buitenbak/piste aan huis er uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:44

@daphara, hier een paar foto's van afgelopen zomer, toen werd er net drainage zand gebracht.

Vandaag is er nog zo'n kleine 20 kuub gebracht, maar dat moet nog uitgevlakt worden. Helaas is onze trekker geblesseerd :D , hopelijk is hij eind deze week hersteld, daarna zal ik wat nieuwe foto's maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Onderstaande foto is de schuilstal met hond.....
Afbeelding

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:47

Dat ziet er super netjes uit! En kwam de hond met de schuilstal of andersom? ;)
De bak lijkt wel heel groot op de foto's!

Zojuist de paarden hun avondbeurt gegeven. De shet had zich lekker gepaneerd, de bak was blijkbaar weer droog genoeg om te rollen en daar had ie flink gebruik van gemaakt. Afgelopen weekend weer even met lange lijnen geoefend en nu heel veel aandacht voor sturen. En zowaar ik denk dat hij het begint te begrijpen. Helaas moest die gekke merrie er ineens weer tussendoor galopperen en bokken. Ze stond eerder nog te suffen bij de stal dus de draad naar de bak niet dicht gedaan. Weg concentratie. Volgend weekend weer verder..

Ik merkte net wel dat het ineeens veel kouder aanvoelde. Afgelopen nachten stond merrie zonder deken op stal, maar nu maar weer opgelaten. Ze voorspellen zelfs een beetje natte sneeuw dit weekend....

Hoop dat de bak nog een beetje opdroogt voor het gaat vriezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:19

Ik vind het op de foto's ook wel heel groot lijken hoor. Denk dat het beeld wat vertekend is. Mijn bak is 44 mtr lang en zo'n 18/19 mtr breed.

Hi, hi, hond kwam na de schuilstal.

Ik hoop dat mijn trekker weer gezond is voordat het gaat vriezen. Er liggen nu nog wat bulten met zand dat nog gevlakt moet worden en hij was voordat het zand erop kwam eigenlijk al aan een sleep/vlakbeurtje toe.

Als hij helemaal klaar is zal ik even wat nieuwe foto's maken.


Hier gisteravond ook 3 schnitzels in de bak. De bulten met zand waren natuurlijk "te cool" om in te gaan schrapen/stampen en rollen :D , vooral mijn jonge merrie vindt dat echt te gek!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 10:34

Mooi omheining ook [***]!

Ik ben weer blij. De oplossing was erg simpel.. blijkbaar heb ik luxepaarden die alleen een strobed goed genoeg vinden om in te slapen. Rubber en zand is onvoldoende. ;) Vannacht hebben er 2 (de kleintjes) binnen geslapen. De grote in de paddock aan de afdrukken en zand in de vacht te zien.

Ook ben ik een projectje gestart om grote netten tegen de wand aan te kunnen hangen. De balken zijn op maat gezaagd, de isolatoren geschroefd en de slotbouten gekocht. Het lukt mij alleen niet in mijn uppie om een balk van 170 omhoog te houden en vast te schroeven. Hopelijk is mijn vader er nog ergens deze week anders moeten ze wachten tot het weekend.

Ik ben wel super blij met mijn paddockroosters! Paden zijn mooi droog en stevig. Jammer dat het zo duur is anders had ik de halve wei volgegooid :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:25

Ha, ha, ha Selka, mijn merrie ging ook pas de schuilstal in toen er een dikke laag vlas in de schuilstal lag.

Omheining ben ik super blij mee. Heeft mijn man in zijn eentje geplaatst. Super trots op hem!

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:26

Chasey, heel veel sterkte voor jullie en voor Daan heel veel beterschap :(:)
Klinkt behoorlijk heftig , maar fijn dat de operatie goed gegaan is en dat hij al vrij sndl mag beginnen met revalideren.

Wat hebben veel van jullie toch mooie faciliteiten (bak,paddock,schuilstallen)
Het heeft hier nu gesneeuwd en hopelijk blijft het nu koud dat het niet gaat smelten en weer een drekzooi wordt.
Gelukkig zitten we hier op gemengd zandgrond en is het vrij snel droog.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:56

@Selka, gelukkig hebben ze geen eisen :+

Vandaag een prachtige, droge en zonnige dag en ik lig geveld met een griep in bed _-:(

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 16:26

Knap van je man [***]. Ziet er strak uit.

Noordje ik zal wel moeten op de klei. Alhoewel ze vrijwillig in de modder gaan staan... Vandaar dat ik toch nog meer roosters wil. Moet alleen even kijken hoe en wat. Sneeuw is inderdaad alleen leuk voordat het gesmolten is. Hebben jullie wel een witte kerst?

Ha nee helemaal niet Karin. Dat is zonde. Beterschap! Hopelijk ben je er vlot weer bovenop.

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:39

Wat jammer Karin ,beterschap !

Geen idee of we een witte kerst gaan hebben . Het blijft voorlopig wel koud, maar je weet maar nooit.
Vorig jaar hadden we in oktober al sneeuw en ging niet meer weg tot begin mei.
We zien wel.

Klei is niet fijn :( Dan moet je inderdaad wel maatregelen nemen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:53

Mijn oma wil nog eens een meter sneeuw met kerst, liever niet. Ik moet 1 uur verderop zijn 3 dagen achter elkaar en kan dan of niet meer gezellig doen of mijn beesten hebben honger :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:19

Beterschap karin! Ziek zijn is niet leuk -O- .


Jaaaaah mijn trekker is hersteld *\o/* , met dank aan mijn lieve vader. Morgen ben ik vrij , dus kan ik de bak mooi vlakken. Zodra hij klaar is maak ik foto's.

noordje, bedankt voor het compliment. Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms zelf nog niet kan geloven hoe mooi we het voor elkaar hebben. Ben er elke dag zoooooo blij mee!

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:24

Fijn [***] *\o/*

Ik heb vanmorgen zelf gevoerd, mn man heeft ze op de wei gezet en mn zusje is nu aan het mesten etc.
Wel fijn die hulp want ik wissel tussen bed en bank en verder kom ik niet %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 13:10

Nou, net even heerlijk met mijn trekker gecrosst en dit is het resultaat...... *\o/*

Over de gehele lange zijde van mijn paddock heb ik een asfaltweggetje. Aan het eind hiervan ligt mijn mesthoop. Halverwege hebben we nog een soort paddockje op het asfalt gemaakt, zodat ze ook verhard kunnen staan. Dit gebruik ik alleen in de winter als ze niet meer op het land komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding