Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:29

Ik heb verder geen voorzieningen bij de wei. Ik vul de tank bij huis. Staat op een aanhanger. Ik zit te denken aan de slangen en kraan inpakken. De flotter lukt natuurlijk niet. Maar dan kan ik misschien wel de slang even in de bak hangen als ik bij de wei ben. Maar weet nog niet wat werkt.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:50

Slang binnen houden als je hem niet gebruikt. Maar als het echt hard gaat vriezen kan je beter elke dag met jerrycans gaan slepen, want zon tank vol met water wat bevriest sloopt alles bij weer ontdooien, weet er helaas alles van.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:53

Sloopt alles bij weer ontdooien?

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:53

De slang is meestal het probleem niet is mijn ervaring maar die sluiting. Die vriest vast. Die hendel kun je dan niet meer bewegen omdat het binnenkant systeem vastvriest
Overdag is het vaak wat warmer en ontdooit t wel weer
in de winter vul ik extra bakken die ik openkap en als het echt te vast zit neem ik jerrykannen mee en vul zo het water bij4
Mijn vaten zijn in de 15 jaar dat ik ze heb nog nooit kapot gevroren

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:56

En kun je de kraan niet inpakken of zo? Zou dat niet helpen?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:03

Bij mij wel. Maar zat vol en compleet vast gevroren, dat overleefde de tank niet bij ontdooien, lekte aan alle kanten.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:17

Even spammen hoor... wilde eigenlijk niet rijden vandaag vond het te koud brrrr.... maar morgen intocht sinterklaas, dus tijdtechnisch kon en moest ik vandaag gaan. Bij het oprijden van de opgang, doe altijd een rondje om het meer bedacht ik me dat ik vergeten was natte voeten te halen. Dat probeer ik wekelijks te doen, is goed voor zijn sokken. Ik terug voor natte voeten en kijk wat ik aantrof:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:23

Wat gaaf Engel!

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:25

Wauw, dat is eens wat anders dan een ree of een vos.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:34

Gaaf!

Ik moet er met flink vriezen aan denken om even het sproeisysteem in de bak af te sluiten en de slangen leeg te laten lopen.
Van het weekend gelijk maar even doen.
Voorlopig is sproeien toch niet meer nodig haha.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:58

Oh dat is bijzonder. Wat gaaf ook dat je zo bij het stand zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 23:15

Wat gaaf! Inderdaad heel wat anders dan een ree of eekhoorn :D

Wat betreft de shetjes: vooral goed naar de hoefjes en stand van de benen kijken. Veel papierloze shetjes hebben kromme benen :o Daarnaast idd naar het voerregime en HB kijken/vragen. :) Veel plezier, ik hoop dat het wat voor je is :))

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:02

De achterbeentjes idd. Na aanschaf is vaak een bezoekje van de tandarts geen overbodige luxe. Dit word vaak niet gedaan, waardoor er vaak achterstallig onderhoud is. Ook hebben ze vaak grote kiezen ivm kruissen van grotere en kleine rassen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 03:19

Mijn mini meurt gigantisch uit zn muil... moet ook naar de tandarts.

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 09:21

Wat gaaf Engel!

Ik heb hier 2x tijdelijk een Shetlander gehad van anderen. Vind het niet ideaal: neiging tot uitbreken. 1 ging dwars door de draad heen, terwijl er klok via stopcontact op stond. Andere gevoelig voor bevangenheid. Je kan ze niet onbeperkt voeren. Als ze slaan komen de klappen op de benen van de paarden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:20

Onze drinkbak is 600 liter, als die in de winter nodig is vul ik hem gewoon als hij leeg is (rijdt een keer met een IBC tank heen en weer) maar dat doe ik met de trekker.

In de wei thuis is de drinkbak niet nodig gelukkig, daar hebben we stromend bronwater.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:35

Ik heb 2 speciekuipen die ik nu nog vul met de grondwaterpomp.
Straks als het hard gaat vriezen koppelen we de pomp af anders vriest hij kapot.
De drinkbakken staan vrij dicht bij huis. Nog geen 10 meter.
Dus ik kan van het winter gwoon de tuinslang aansluiten op de badkamer beneden en dan de bakken vullen.

Wat een leuke zeehondjes <3

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:40

Hier wel een shet die onbeperkt hooi krijgt. Dat doet ze heel goed eigenlijk.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:42

Hier ook een Shetlander zonder gebruiksaanwijzing gelukkig ;-)

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 11:45

Hier een mini die niet uitbreekt en gewoon onbeperkt mee eet. Ik heb hiervoor nog een aantal Shetlanders van de buurman gehad, die als gezelschap bij mijn pony stonden. Daar ook nooit problemen mee gehad met uitbreken, gelukkig :D

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:09

Puck is ook mini en eet ook onbeperkt mee.
Hij is wel te dik maar dat is een gebrek aan beweging.
Verder geen problemen met hem. Tot nu toe.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:10

Ik ben benieuwd, over een uurtje ga ik het zien :Y)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:38

Spannend azmay. Onze shet is 20 en eet ook gewoon onbeperkt hooi mee, maar is vroeger gereden en daarne gemend, dus denk dat dat wel scheelt. Hij heeft geen kromme benen, maar dat zou je nu ook niet zo 1,2,3 zien met al dat haar :)

Wij hebben op het bestraatte plein een drinkbak met vlotter en bal. Die is vorig jaar geen 1x bevroren. Wel begint de vlotter wat slecht te worden, maar ja.......voor de eigenaar tot actie overgaat.
In de stallen zijn automatische drinkbakken en die gebruiken ze echt nooit. Die bevriezen wel.

Op ons vorige adres hadden ze het water op temperatuur en zou het niet bevriezen. Maar hij bezuinigde teveel daarop, want het was duur vond hij. Water zelf bevroor niet, maar het laatste koppelstukje naar de drinkbakken wel. Wij hadden dus een brander liggen en ontdooide de bakken 's avonds. Buiten sloegen we kapot of deden de paarden dat zelf.
Daar was 1 kraan hele jaar rond open en vulde ik zo een zak voor in de kruiwagen en liep 2x op en neer.
We hebben ook 4 yerry cans van 25liter als er echt nood is, maar 100liter op 4 paarden is niet zoveel.
Als je zorgt dat de boel niet kapot vriest, kan je vaak overdag wel wat aftappen en valt het wel mee hoeveel dagen je echt loopt te klooien. Maar dat is altijd achteraf, tijdens de kou denk je daar anders over.

Morgen ritje Z-Limburg, even 2,5 uur rijden. Maar wel gezellig :)

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:51

Hahaha dat is het precies, als je aan het klooien bent in de vorst denk je dat het nooit voorbij gaat. Als het dan weer voorbij is viel het allemaal best weer mee.

Wat voor een hooi bakken hebben jullie buiten?
Ik zit te denken om zo’n ibc vat met een slowfeedernet er over in de wei te zetten maar hoe gaat dat op regenachtige dagen? Wordt je hooi dan niet zeiknat en laten de paarden het dan staan?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:56

Wij hebben 3 halve ibc vaten, wel laag vanwege shet. Wij hangen overdwars een xl net van ej. Voorheen aten ze die gewoon leeg.
Nu hebben we ook een hooihuisje en laten ze het natte hooi liggen. Het weidehooi pikken ze er nog wel tussenuit, maar het graszaadhooi, laten ze lekker liggen.
Nu doe ik dan overdag die bakken vullen met wat minder hooi en eten ze die echt leeg. In huisje ligt dan alleen graszaadhooi met stro dat er altijd wat te knabbelen is, maar ze gaan eerst over paddock en track hun voorkeurs hooi eten.