Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:05

Oei, overstromingen zijn alleen leuk om hoeven te kunnen weken.

Nu heb ik ook hooistress. Ik heb nog voldoende voor 2 weken, maar lang dacht ik dat ik de zomer ermee doorkwam. Nu zijn de laatste baaltjes in zicht en ik voer natuurlijk steeds meer door het gras wat nu toch ook wel echt op begint te raken.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:09

Oh dat is echt niet fijn Antheman. Heb je hooi van eigen land of moet je het kopen?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:12

belle_boef schreef:
Oh dat is echt niet fijn Antheman. Heb je hooi van eigen land of moet je het kopen?

Ik heb in t voorjaar met de hand gehooid. Doe ik nooooooit meer :) Schudder gekocht, past niet, schudder raak ik aan de straatstenen niet kwijt. :+

Ik heb een vaste leverancier en die heeft gewoon hooi. Punt is dat mijn man met de trailer moet rijden en eigenlijk niets erbij kan hebben, hij is op. En ik rij niet met de trailer en ik kan niet lopen op dit moment, mijn pees is afgescheurd gisteren.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:15

Met de hand. :wow: Heb je zo'n bijzondere schudder dan?
Wil de leverancier niet komen brengen nu jullie allebei even niet kunnen? Beterschap voor jullie beide.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:20

belle_boef schreef:
Met de hand. :wow: Heb je zo'n bijzondere schudder dan?
Wil de leverancier niet komen brengen nu jullie allebei even niet kunnen? Beterschap voor jullie beide.

Ik had geen schudder en deed t met de hand.

Toen kocht ik een schudder, want dat nooit meer.

Schudder maatje te groot voor mijn tractor.

Dat dus :D

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:26

Wat gaan jullie hard :oo
Wij zijn zo ontzettend druk geweest met de wei/stal/schuur dat ik weinig tijd had om te reageren.

Vanmiddag komt er een nieuwe merrie :))
Shet merrie met papieren ik denk een meelsnuit, maar ze zal nog kleurgetest worden. Grappige hieraan is dat toen wij hier kwamen wonen had ik haar al zien staan in ons dorp... En toen zei ik, mocht ik ooit zo'n knapperd kunnen kopen, dan doe ik het meteen. En nu kwam ik haar tegen op speurders :)) ze staat op nog geen 5 minuten lopen bij ons vandaan.

Karin_deB

Berichten: 8251
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:12

@Antheman, he bah beterschap!
Misschien kan je leverancier inderdaad voor een keertje brengen?
Je woont vast niet in de buurt dus ik kan je niet helpen met trailer rijden vrees ik.

@Djoena, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst *\o/*

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:15

Jeetje BB daar word je niet vrolijk van...

Heb hier ook nog hooi van vorig jaar dat ik nu voer Karen, vind het ideaal. Ruikt super en niet stoffig. Ga over paar maanden over op het nieuwe van dit jaar. Geef er wat vitamine brokjes bij, dus dan komen ze niets tekort.

Wat leuk Djoena, ben benieuwd!

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 13:22

Antheman, klinkt pijnlijk! Beterschap!!

Djoena, wat leuk dat je haar hebt kunnen kopen. Zo heb ik dat met mijn ene paard gehad. Reed toen bij een fokker en de jaarlingen kwamen "thuis", de hele groep door het dolle heen en 1 daarvan bleef mijn aandacht trekken... op een gegeven moment tegen de fokker gezegd dat als hij die ene ooit zou verkopen hij het maar moest aangeven... het antwoord wat er op kwam was dat hij alleen aan mij verkocht zou worden. Zo gezegd zo gedaan haha. Omdat dat paard best wel goed gelukt was hadden we het idee bedacht om de merrie nog een keer door dezelfde hengst te laten dekken. De fokker zei er nog bij maar dan fok ik hem voor jou. Dit was geen optie en meer een gekke bek actie. Vervolgens door omstandigheden daar gestopt. Na een 2 jaar bij de fokker een bakkie gedaan en moest ik even mee naar de jaarlingen... daar stond de volle broer van mijn paard. Hierop zei de fokker deze heb ik voor jou gefokt en is alleen voor jou te koop. Nu dus 2 volle broers waar ik super blij mee ben. Echt geweldige paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:08

Hooi van 2017 voer ik nu ook nog. Nu met het laatste restje bezig dat ik voordelig heb kunnen kopen omdat de schuur leeg moest. Is prima hooi en ze eten het graag. Ik meng het nu wel met nieuw hooi zodat ze niet ineens zo'n overgang krijgen. Maar die van mij moeten ook niet te rijk hooi hebben, heb 1 cushing en 1 ZE-patiënt, dus dat stelt nog wel wat eisen aan het voer.

Mijn tinkers dragen beiden een sweet itch hoody, waar een amigo vliegenmasker bij zit. Die zit prima en blijft ook goed zitten. De mini draagt een vliegenfrontriem, ze heeft een redelijk fijn hoofdje waardoor veel maskers niet passen of niet blijven zitten. Moet voor mijn ene tinker nog kijken naar een neusnetje of iets dergelijks. Zijn neusje verbrand vrij snel en insmeren werkt ook niet 100%. Hij had eerst een masker met een neusnetje maar die gooit hij altijd af.

Beterschap Antheman!

Wat leuk dat je haar hebt kunnen kopen Djoena, ben heel benieuwd naar een foto :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:15

Wij voeren ook nog hooi uit 2017 idd. Hebben nog geen nieuwe lichting binnen, maar onze hooiboer kennende komt dat wel goed. Ik verwacht in september nieuw hooi nodig te hebben, dan kunnen we mengen met het huidige hooi en rustig overschakelen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:41

Auq Antheman, hoe is dat gebeurd?

Hier ook zo verschillend met de maskers, mijn oudje die komt smekend naar mij toe om hem om te doen, vooral vanwege haar oren. De pre is dat ding binnen 5 minuten kwijt en de shet idem. Gelukkig hebben die 2 geen last van mugjes in de oren en zijn ze gezegd met een mega voorpluk waardoor het eigenlijk ook niet nodig is.
Mijn lading hooi uit de trailer was laatst beschimmeld en ik was bang dat alle pakken te vochtig weggezet waren. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn, Eergisteren 20 pakjes weer ingeladen en super hooi. Weer een zorg minder

Djoena gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:41

Nils wat een leuk verhaal en mooi dat je dus alle twee ook hebt kunnen kopen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:45

Beest is echt kansloos :roll:
Afbeelding

Ik heb trouwens wel het idee dat ie snapt dat hij met masker minder last van vliegen heeft.
Want ik kon hem nu gewoon in 1 keer weer opdoen zonder dat hij wegrende.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 14:59

Stiekeme meelezer meldt zich ;)
Met een vraag die jullie misschien wel bekend klinkt, als je 2 paarden hebt die qua eet behoefte totaal uit elkaar liggen, hoe je die toch leuk samen kunt houden.
De ene is een grote Fries met PPID (cushing), met prepensioen, lastige eter, geeft eten echt niet de hoogste prioriteit. Altijd al eerder schraal dan te dik geweest en cushing maakt het lastiger.
De ander is een 4 jarige Arabier die net zadelmak is, nog maar weinig getraind wordt en alles vreet wat hij in zijn mond kan stoppen.
Als jullie gouden tips hebben om te delen.. tell me :D

Hoe krijgt hij het af met halster er om?
ik gebruik de touwtjes frontriemen met een stuk ducktape over de klittenbandjes, blijft het altijd zitten.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:21

Ethelate ik zit met het zelfde probleem.
Want mijn paard en tink mogen onbeperkt eten maar de mini is nu een bijzettafel.
Nu heb ik wel een grote palletbak waar alleen de groten evt bij zouden kunnen.
Maar zou ik voor de mini een apart hooinet ophangen dan kunnen de groten daar ook weer bij.
Dus ik heb geen idee.

Hoe hij zijn vliegenkap zo af krijgt weet ik ook niet.
Heb hem nu opnieuw om gedaan en ook goed onder het halster door en onder de kaak wat strakker.
Maar ik denk dat hij straks gewoon weer af is

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:12

Ethelate: ik red het met onbeperkt ruwvoer en eentje op Vital van Pavo en de ander op een stevigere voersoort. Dus sturen met je krachtvoer. Eventueel de één meer bietenpulp dan de ander.
Als het te ver uit elkaar ligt red je het daar natuurlijk niet mee. Dan zou ik ze aan paar uur per dag apart zetten

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:31

Wat een leuk verhaal Nils.
Lastig Ethelate, zou inderdaad in de toevoegingen zoeken. Als je vrij arm hooi hebt kan je met de rest sturen.
Pol013: kan je een klein stukje afzetten met draad waar de Shetlander onderdoor kan en daar het net op hangen? Dan kan de rest er niet bij.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:37

Ik denk dat je mij bedoelt Rover.
Dat zou theoretisch mogelijk zijn om voor puck een klein stukje te maken met een apart hooinet.
Al is Rocky ook vrij klein en ik heb geen idee of die gaat proberen er bij te komen haha

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:02

Kom net thuis en kan ook op zoek naar meneer zijn vliegenmasker.... Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:03

Hij kijkt wel heel onschuldig Nils _O-
Ik mag het afkloppen maar Melle heeft hem nog steeds om sinds begin middag.

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:20

Hij keek inderdaad heel verbaast en onschuldig! Je zag hem denken; Huh hoe kan dat nou, vanmorgen had ik hem nog op hoor baas.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:50

Wat gaaf Nils! :)) ze zijn leuk :j

Hierbij de beloofde foto's :D
Ze heet eigenlijk Josje, maar kindlief heeft haar omgedoopt naar Arwen :+

Ze is wat dik, maar bijna 3 jaar, dus we kunnen straks al mooi aan de slag met haar. Spekjes eraf sporten :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:56

Wat een lekker onschuldig koppie Nils :D

Oooh en wat is Arwen leuk <3

Nils

Berichten: 2019
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: Westerhaar-vriezenveensewijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:08

Mooie Shetlander en aparte kleur. Ben benieuwd hoe ze er uit ziet als er wat spekkies weg zijn en er wat spier op zit!!