Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:50

Netjes zo! En als het voor nu maar scheelt.

Ja, ze moesten meteen mee. Als je 160km verderop gaat wonen, kan je ze niet een jaar achterlaten en 2x per dag gaan verzorgen.

Op zich hebben we het voor hun wel af. Land wordt wel kapot gelopen nu, maar laat ik even zo. De merrie kan ernaast en als ze erbij kan, zetten we straks 2 weilandjes af waar ze niet meer mogen lopen. Maar voor kennismaken en alles, vond ik de gehele ruimte wel fijn.
Een deel kan dan niet vanwege de grote, giftige planten, maar dat komt dan wel.

En we konden ons huis snel en goed verkopen. Je kan natuurlijk wel een half jaar of jaar 2 huizen houden, maar ik geef dat toch liever uit aan hier.

Zei ook tegen mijn man. Je zit precies in de herfst en voor de winter, dus dan is het gewoon wat minder. Maar vanaf het voorjaar als je een stap verder bent, gaat alles weer makkelijker. Niet alles nat, langere dagen etc.

Ijzer gaan we wegbrangen. Is echt veel, dus leuk centje erbij. Hout zal nog wel meer worden. Als straks huis gestript wordt, komt er nog een keer zoveel afval bij.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 13:54

Scheelt zeker! Er ligt een laag van 10-15 cm op, daar komen we de winter wel mee door. Vorig jaar ook gedaan en het bevalt enorm goed.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:06

Wat een verschil Judith. Mooi stukje ook.

Superpony. Je treft idd de verkeerde periode om ze aan huis te hebben. Eerste tijd kijk je gewoon tegen een modderpoel aan en vraag je je af waar je aan begonnen bent.
Hier ook weer in de wei aan het werk maar eigenlijk geen zin. Beetje opgeruimd en gekeken naar de dolle 10 minuten. Valt me nog reuze mee hoe het er uit ziet na alle regen. Had zelf nog droge grond onder sommige bomen.
Het eerste jaar dat ik ze aan huis had stonden ze vanaf 1 september op de paddock. Was echt een lange natte winter.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:09

In eesergroen zit biologische paardenvoeders.nl
Henri meringa. Heeft kleine pakjes droog hooi en als ik t goed inschat goede kwaliteit.
Stadskanaal is overigens Groningen.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:36

Ir1ne schreef:
In eesergroen zit biologische paardenvoeders.nl
Henri meringa. Heeft kleine pakjes droog hooi en als ik t goed inschat goede kwaliteit.
Stadskanaal is overigens Groningen.


Maar vlakbij Stadskanaal kan wel Drenthe zijn ;)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:40

@ superpony. Als je grote stukken boom hebt kan he dat vaak gratis wel kwijt als brandhout. Komen mensen het zo ophalen.

Ijzer levert inderdaad ook geld op en komen mensen ook graag ophalen. Al levert zelf weg brengen jou weer geld op, kost alleen werk en tijd.

Als je struiken hebt staan die niet te groot zijn en wel leuk of mooi komen mensen die vaak ook wel voor niks ophalen.

Is groen afval storten niet gratis bij jullie? En anders de fik er in of wachten tot Pasen en het naar het paasvuur brengen. Vaak ook gratis

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:52

belle_boef schreef:
Ir1ne schreef:
In eesergroen zit biologische paardenvoeders.nl
Henri meringa. Heeft kleine pakjes droog hooi en als ik t goed inschat goede kwaliteit.
Stadskanaal is overigens Groningen.


Maar vlakbij Stadskanaal kan wel Drenthe zijn ;)

Klopt.. maar is nog steeds redelijk breed qua locatie ;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 17:40

Wij woonden precies 1 dorp verder en toen woonden we dus in gemeente Borger Odoorn en ook Drenthe, Nu dus Groningen :)

De modder valt me nog wel mee. En heb besloten dat ze land kapot mogen lopen. Wil liever dat ze vrij bewegen en zie volgend jaar wel weer. Voeren toch hooi bij.
Ga straks misschien wel 2 stukken afzetten, maar misschien pas na de ergste winter.

Zou wel graag alvast een bak/paddock willen. Zagen alleen met palen in draaien dat de grond per cm verschillend is. Soms komt er zand naar boven en soms blijft het zwarte grond en soms zitten we al in water :) Dus omkeren is misschien niet helemaal een optie.
Wel 2 kanten sloot, dus zie draineren als goed optie.

De struiken krijg je er echt niet meer met een schep uit. Had advertentie gemaakt en kwam iemand kijken, maar die vond ze ook al te groot.
Nu komt er een mannetje alles eruit trekken met machines. Ik vind het echt zonde, maar het is niet anders. Daar moet de nieuwe garage komen en de paarden mogen daar straks nog komen te lopen, dus wil er echt vanaf. En het is allemaal giftig.
Buxus komt iemand wel halen en ga proberen of rododendron en hortensia te herplaatsen zijn. Maar het huis wordt uitgebouwd, dus staat het weer in de weg als we rondom het huis iets zetten. Misschien kan het tijdelijk in hele grote bakken.

Judith, bij ons werd het vroeger in de bak gestort en het verdween gewoon. Dus ook geen last van met weg ruimen ofzo.

Zag hier dat de tuin ooit is aangelegd. Heb een stukje gras afgezet voor mn merrie, maar we komen overal tegels onder het gras tegen. Gaan we er wel uitwippen ooit en paarden hebben er nu geen last van, maar als je ziet hoe dat in groeit. Als we gras hadden laten staan, hadden we graszoden kunnen verkopen. Ik rolde zo een stuk eraf.

Heb nu wel een stukje bestraat onder het zeil :) Scheelt weer.

Ik ga een container bestellen. Rotzooi weg scheelt echt voor je gevoel en dan zie je weer wat je aan het doen bent.

Ijzer brengen we wel zelf weg. Dat levert echt nog wat op. Is ontzettend veel.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:00

Ik ben nu wel heel benieuwd waar je bent gaan wonen SP. Als ik het zo hoor kan het maar zo zijn dat ik dagelijks bij je door het dorp kom, op weg naar mijn werk.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:03

Ik pb je even, superpony :)

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:23

Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:57

Ir1ne schreef:
Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)


Ik denk dat dat makkelijker te vinden is. Kwam iig meer advertenties tegen met verpakt. Maar dat voeren wij echt niet. Daar kunnen ze echt niet tegen hier.
Maar goed hooi is overal wel een probleem. Ermelo na zoeken wel een adresje, maar zeker niet altijd perfect. En de adresjes die we daarvoor hadden geprobeerd ook niet.

Weet via via wel adressen met mooi spul, maar echt ver weg. Misschien als de schuur af is en we meer kwijt kunnen, dat we groter inkopen. Dan is afstand minder erg.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:14

superpony schreef:
Ir1ne schreef:
Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)


Ik denk dat dat makkelijker te vinden is. Kwam iig meer advertenties tegen met verpakt. Maar dat voeren wij echt niet. Daar kunnen ze echt niet tegen hier.
Maar goed hooi is overal wel een probleem. Ermelo na zoeken wel een adresje, maar zeker niet altijd perfect. En de adresjes die we daarvoor hadden geprobeerd ook niet.

Weet via via wel adressen met mooi spul, maar echt ver weg. Misschien als de schuur af is en we meer kwijt kunnen, dat we groter inkopen. Dan is afstand minder erg.


Ik zou Henri even bellen als ik jou was. Eesergroen is prima te doen vanaf stadskanaal. 15 a 20 minuutjes

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 23:27

Ik betaal hier 3.50 voor de pakjes van ongeveer 12 kilo. 70 euro voor de grote vierkante pakken van ongeveer 500 kilo, en 40 voor de ronde balen van ongeveer 3 a 400 kilo. Ik probeer nu al zoveel mogelijk te verzamelen voor dat de echte winter begint.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:48

Ik heb grote, ronde, verpakte balen van 3à400kg. Betaal 40 euro ervoor en is echt top. Voordroog, maar even droog als hooi. Nog niks moeten weggooien in het jaar dat we het nu geven. Deze week komt er een nieuwe levering van 30 balen en dan heb ik zelf ook nog een 30-tal kleinere baaltjes staan van eigen land wat er ook top uitziet. Ik kan even verder :D

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:32

Hier nog steeds niet 100% tevreden met ons "hooibeleid". We hebben nu mooie grote, onverpakte balen van 400-450 kilo. Maar ik vind ze vrij prijzig (laatste keer 90 euro betaald, vorige keer 115). Het is wel echt mooi hooi en wordt thuisgebracht, ook in kleinere hoeveelheden. Maar er gaat zoveel doorheen nu en zeker nu ze met het minder mooie weer ook iets meer knoeien wat ze niet meer opeten... De paarden doen het wel beter op onverpakt hooi dan verpakt, mijn tinkers kregen steeds meer jeuk van dat verpakte spul en dat is nu wel over.

Nadeel is dat wij die grote pakken maar heel beperkt kwijt kunnen in onze schuur. We hebben nu 6 balen en dat is op dit moment ongeveer 2 maanden hooi (voor 4 paarden/2400 kilo paard). Misschien kan ik mijn vriend ooit zo ver krijgen nog een stukje kapschuur op te ruimen/op te offeren :')

We hebben een tijdje geleden ook kleine pakjes gehaald als "reservevoorraad", maar dat eten ze nauwelijks. Wel lekker goedkoop trouwens haha.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:35

SSDesign schreef:
Hier nog steeds niet 100% tevreden met ons "hooibeleid". We hebben nu mooie grote, onverpakte balen van 400-450 kilo. Maar ik vind ze vrij prijzig (laatste keer 90 euro betaald, vorige keer 115). Het is wel echt mooi hooi en wordt thuisgebracht, ook in kleinere hoeveelheden. Maar er gaat zoveel doorheen nu en zeker nu ze met het minder mooie weer ook iets meer knoeien wat ze niet meer opeten... De paarden doen het wel beter op onverpakt hooi dan verpakt, mijn tinkers kregen steeds meer jeuk van dat verpakte spul en dat is nu wel over.

Nadeel is dat wij die grote pakken maar heel beperkt kwijt kunnen in onze schuur. We hebben nu 6 balen en dat is op dit moment ongeveer 2 maanden hooi (voor 4 paarden/2400 kilo paard). Misschien kan ik mijn vriend ooit zo ver krijgen nog een stukje kapschuur op te ruimen/op te offeren :')

We hebben een tijdje geleden ook kleine pakjes gehaald als "reservevoorraad", maar dat eten ze nauwelijks. Wel lekker goedkoop trouwens haha.



Dat is hier ook, de ingesealde, hoe droog dan ook eten ze veel liever. ik kan het nu alleen niet kwijt totdat de garage gesloopt is en ben dus verplicht tot het geven van kleine pakjes. Grote pakken stro moet ik plak voor plak binnen dragen dus hooi voorlopig maar in kleine pakjes

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:44

Ik wil ze niet meer op verpakte balen.

Wij kunnen de balen helemaal nergens overkapt kwijt, hebben ze buiten op pallets staan met een gigantisch zeil erover. Laten er meestal 4 tegelijk komen maar mijn oude staleigenaar doet het graag. Die zien we dus nog maandelijks haha.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:15

Hier eten ze de kleine onverpakte pakjes heel graag. Zeker voor mijn grote is dat best bijzonder, toen hij op de kliniek stond at hij bv. het hooi daar niet en voorheen ging zijn voorkeur ook vaak uit naar voordroog. Heel goedkoop is het niet, ik betaald 4,50 per pakje, zit wel 22-23 kilo in en het is mooi spul, ook nog biologisch en met zaadkoppen erin. Grote balen zouden hier wel stuk goedkoper zijn, maar lastiger op te slaan/ mee te werken en ik denk dat ik dan niet snel dezelfde kwaliteit heb.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:00

Ir1ne schreef:
Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)


Ik ken wel iemand die verschillende soorten hooi verkoopt in Midwolda. Is dat misschien iets?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:06

Hier vanmorgen een klein feestje in de paddock, 24 uur op 200 vierkante meter is mevrouw echt te lang :o
Afbeelding
Afbeelding

Ben wel blij dat de paddock lang genoeg is dat ze echt even de benen kan strekken :j

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:08

Wel mooie actie foto's :)

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:19

hey dames en heren, ik had een vraag aan jullie :)
hoelang durven jullie de paarden "alleen thuis" te laten?

Er vanuit gaande dat ze binnen en buiten kunnen (paddock met schuilstal), voldoende hooi hebben en onbeperkt water.

Wij gaan 1 nacht weg (dag 1 ochtend vertrekken, dag 2 begin van de avond thuis komen). Ik kan in mijn palletboxen genoeg hooi voeren voor twee hele dagen (dag 1 ochtend voeren, dag 3 ochtend voeren).

Normaal liet ik altijd iemand komen (dag 1 avond, dag 2 ochtend) omdat ze toen nog 2x per dag hooi kregen, maar nu komt die persoon dan eigenlijk "voor niets" (om te checken of ze allemaal nog leven :D )

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:21

superpony schreef:
Ir1ne schreef:
Wij wonen straks ook nabij Stadskanaal, dus wellicht als je een goeie hooileverancier vindt die ook vvp hooi heeft (geen kuil, echt hooi) dan hou ik me aanbevolen :)


Ik denk dat dat makkelijker te vinden is. Kwam iig meer advertenties tegen met verpakt. Maar dat voeren wij echt niet. Daar kunnen ze echt niet tegen hier.
Maar goed hooi is overal wel een probleem. Ermelo na zoeken wel een adresje, maar zeker niet altijd perfect. En de adresjes die we daarvoor hadden geprobeerd ook niet.

Weet via via wel adressen met mooi spul, maar echt ver weg. Misschien als de schuur af is en we meer kwijt kunnen, dat we groter inkopen. Dan is afstand minder erg.

toeen wij nog in t haantje woonden kochten we verpakt hooi bij rjh assen agrarische dienstverlening. bezorgt aan huis en is echt hooi in plastic!
onze ppsmer moet echt geen verpakt.
wellicht heeft hij ook onverpakt hooi
bezorgt in die gehele regio aan huis ;)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:23

Persoonlijk zou ik dat toch prettig vinden als iemand even keek of alles ok was. Al met al toch best lang om ze onbewaakt te laten, maar ik ben een muts hoor.