Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 08:35

Dat is inderdaad raar!
En het is niet afgeknipt?

Ik vertrek straks naar mn ouders om de kinderen daar te brengen en dan heb ik een symposium in Ede en kom ik pas donderdagochtend weer thuis.
Hopelijk overleven de paarden het met mn man :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 10:05

Schuren lijkt mij sterk want de haren zitten niet door de war. Knippen is ook gek want het is niet recht. Of het moet een heel jong persoon zijn geweest. Zal het nooit weten ben ik bang :)

Voor de kinderen ben je niet bang Karin? :') haha

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:33

Selka schreef:
Ja fietsen daar is zeker lastiger :D

Er is hier iets geks aan de hand.. Shire mist zijn halve staart. Al het haar dat boven de staartwortel groeit is nog maar 15/20 cm lang... het ziet er niet uit. Heb geen staart in de wei gevonden en het lijkt mij sterk dat na ruim 3 jaar samen staan er 1 staart gaat eten. De andere 3 staarten zijn nog net zo vol als anders. Zo raar!


Ik zou er toch maar rekening mee houden dat je een knabbelaar onder de paarden hebt. In de opfok worden soms ook hele staarten in een dag weggewerkt.... In jouw geval zou ik bij de andere paarden voor de zekerheid anti-bijt in de staart en manen sprayen. Als het geknipt zou zijn zie je echt wel het verschil met knabbelen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-18 11:00

Toch suffie? Shet kan er niet bij. Shire zelf ook niet. Kwpner staat al 7 jaar bij de Shire en die is totaal niet geïnteresseerd in knabbelen. Dan blijft de haf over en die is juist altijd met de shet bezig. Ik zou het logischer vinden als hij aan hem begint :+

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:43

Geen schapen of geiten bij je paarden gehad? Die willen ook nog wel eens aan de staarten knabbelen.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:48

Oei Selka daar zou ik ook goed van balen := vreemd....

Wat betreft mijn bak / paddock, ik heb eerst een stuk verhard voor de stallen met tegels en daar komt mijn hooibak ook te staan, ze krijgen dus geen hooi in de bak. Ik zal een foto maken als het af is ;) morgen en donderdag komt het zand. Dus morgen even flink ploeteren..... Het wordt rot weer dus kijk er niet echt naar uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:51

als je dagelijks alle poep eruithaalt zal dat ook schelen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:57

Dacht net weer een rondje te gaan rijden, dribbelen werd al binnen enkele meters vol gas draven en eigenlijk niet meer willen remmen en toen ze koeien zag ging ze voor het eerst ooit aan de kletter. Van koeien, die ze al 10001 keer gezien heeft >;) }:0
Maar afgestapt, terug gelopen en even aan de longe gepakt.

Experiment stro in stal is ook mislukt. Wat een ranzige boel is dat :r
Stinkt veel erger dan zonder bodembedekking, mest valt er amper uit te halen en als je de toplaag eraf weet te krijgen is het echt om over je nek te gaan. Nog niet te spreken over die halve kruiwagen "mest" extra per dag waardoor mijn vriend de mest vaker weg moet brengen naar de boer..
Ze doen het voortaan maar weer mooi met enkel de rubber matten. :=

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:01

Azmay, hebben jullie volkstuintjes in de buurt, wij hebben er heel veel, en we hebben dus al heel lang iemand van de tuintjes die wekelijks mijn kar vol met mest komt ophalen. Misschien kun je een keer een advertentie zetten op MP met gratis af te halen paardenmest. vaak komen ze het gewoon halen. Wij hebben zo'n goede band met de beste man dat hij de aanhanger zelf ophaalt en terug brengt, maar zo zijn wij wel gratis van onze wekelijkse berg stront af :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:06

Mer1980 schreef:
Azmay, hebben jullie volkstuintjes in de buurt, wij hebben er heel veel, en we hebben dus al heel lang iemand van de tuintjes die wekelijks mijn kar vol met mest komt ophalen. Misschien kun je een keer een advertentie zetten op MP met gratis af te halen paardenmest. vaak komen ze het gewoon halen. Wij hebben zo'n goede band met de beste man dat hij de aanhanger zelf ophaalt en terug brengt, maar zo zijn wij wel gratis van onze wekelijkse berg stront af :D

Mest raak je hier echt niet kwijt, heb zelf maandenlang een advertentie gehad in het voorjaar en de hele zomer staat er in de buurt al een advertentie van iemand anders. Raakte zelf 1 aanhanger kwijt. Dat is 2 weken mest :')

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:33

Oeps dat is jammer, hier heb ik zelfs mensen aan mijn hek staan of ze mest over kunnen nemen := Ik heb al zakken walnoten gehad, sperziebonen, aardappelen, etc :D gaat helemaal prima. De man die het komt halen krijgt van mij steeds een doosje eieren van eigen kipjes :D Is hij ook helemaal blij mee.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:34

Wat raar Selka. Geknipt zou je zien aan de haren. Hoeft niet recht te zijn, maar je ziet het wel. Een hele staart in 1 dag opeten is ook wel veel, maar je weet het soms niet....

Azmay, hebben jullie ook zo een harde wind? Misschien was het wel een grassprietje dat extreem bewoog :) Maar het is nooit leuk als ze echt aan de kletter gaan.

Stro vind ik als vloerbedekking niks. Heb het wel gehad en potte dan flink op, dan vermijd je die lucht wel. Maar ik vind het uitmesten, zeker in zo een dikke laag echt extra werk. + je hebt veel meer afval.

Wij hebben vlas en er ligt al meer dan een pallet in de stallen inmiddels.

Het waait echt hard, dus ik geef het blad ruimen maar even op. Ben benieuwd of er echt al wat sneeuw gaat vallen :)

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:38

@Selka, neehoor die gaan wel vaker logeren dus dat komt goed :D

Hier ook veel wind dus blad van de netten halen was hopeloos.
Vegen ook :+

Hier ook advertentie van mest op MP gehaald en toevallig komt er zaterdag iemand een aanhangwagen vol halen.
Prima, alle beetjes schelen :D
Ik heb een mesthoop dus zit er niet zo mee omhoog.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:44

Ik heb van pallets compostbakken gemaakt en deze laat ik de hele winter liggen met een zeil eroverheen. Er liggen al bladeren op en stro en in het voorjaar maak ik er moestuinbakken van. Uiteraard met een extra laag tuinaarde erbovenop. Er staan nu al 8 bakken.

Voor volgend jaar maak ik dan nieuwe bakken en gooi ik de compost in het najaar/de winter over mijn wei.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:56

Ik heb hier ook alleen rubber matten hoor. Ze lopen de hele dag de stal in en weer uit, het wordt echt een enorme rotzooi met bodembedekking.

Alleen met - 10 en verkeerde wind krijgen ze houtkrullen. Is vorige winter 2 weken geweest.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:11

Karin, spannen! Als ik een keer ooit weg ga, maak ik wel een lijstje en dat geeft mij een rustig gevoel.

Djoena, dat is incl je mest toch? Ik zou dat op een eigen plek ook wel willen. Nu hadden we een kleine mestcontainer en die was elke 5 weken wel vol. Nu een grote en die kleine was halfvol. Maar als je het een tijd laat staan, zie je het goed inzakken.
Zelf zat ik te denken aan 2 mesthopen, de ene de oude die mag composteren en dan daarnaast een nieuwe. Oude dan weg en daar weer een nieuwe opbouwen, zodat je om en om nieuw en oud hebt. Maar wij zullen niet veel weide hebben en dat is dan wel een dingetje.

ClauH, Vlas valt enorm mee. Ze lopen stallen in en uit en voor de stallen is helaas nog 2m2 zand, dus loopt het ietsje op, maar echt te verwaarlozen. Ik vind de stallen wel schoner met vlas dan zonder iets. Liggen wel matten onder. Heel af en toe ligt er eentje, maar meestal liggen ze buiten. Ik wil wel dat ze de keus hebben. Ook vanwege leeftijd en voor mn ruin is eerste jaar zonder dekens.

Ik wilde weg, hoorde gerommel, dus dacht dat onze jongste kat toch tuin uit geklommen was. Hij had al paar keer ene plekj gevonden, die we dan weer dicht hadden gemaakt. Maar hij heeft in het circus gestudeerd denk ik....Kan hem nergens vinden, dus roepen, koekjes pakken, hoor ik hem.....Zat ie op de linnenkast. Hoe hij daar toch op komt?? Hij kan zich ook zo vreselijk lang maken en is echt super handig.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:12

Ik heb stro, flik dikke laag om mee te beginnen, elke dag drollen eruit en 1 keer per week alle droge stro aan de kant en natte zooi eruit
Ze poepen en plassen oom alleen maar in de stal, paddock ligt amper iets Als ik met een dunne laag start is het ook een vieze zo. Dan heb ik elke week een aanhanger vol, maar wel van 2 stallen. Deze kan ik gratis wegbrengen naar de stro verkoper en aantal keren per jaar komen mensen mest ophalen maar dat is niet voldoende voor alle mest

Wij hebben een bod gedaan, iets boven de vp met een begeleidend briefje erbij waarom wij tot dat bod gekomen zijn en een uitleg wie wij zijn. Nu nog een week spannend en als het ons gegund is nog meer spanning omdat onze woning dan de verkoop in moet en het ook nog eens bijna dec is met alle feestdagen, niet de meest gunstige timing

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:20

Ik ben wel benieuwd naar een link van het huis lynn

Karin_deB

Berichten: 8250
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:55

Spannend Lynn Nikita.

@superpony, ik heb ook een lijst voor hem gemaakt :D
Hij heeft mazzel dat hij iig vanavond geen dekens hoeft te wisselen maar morgenochtend moet het wel denk ik.

Hier liggen ze vooral veel op de zandheuvel. Poepen doen ze op de bestrating, toevallig vandaag in stal 2 hopen maar soms ook dagen niets.
Vlas in de stal blijft lekker schoon zo.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:09

Potver, kreeg zowat een hartverzakking net.
Melle lag in de wei, deed poging tot rollen en keek naar zijn buik.
Ik dacht meteen ooh k*t koliek.
Dus ik ren naar buiten, hij ziet me. Vliegt in de benen en gaat staan eten 8)7 :roll: eikel!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:13

ClaudiaHS schreef:
Potver, kreeg zowat een hartverzakking net.
Melle lag in de wei, deed poging tot rollen en keek naar zijn buik.
Ik dacht meteen ooh k*t koliek.
Dus ik ren naar buiten, hij ziet me. Vliegt in de benen en gaat staan eten 8)7 :roll: eikel!


Soms kosten ze je jaren van je leven zonder dat er ook maar wat is :')

Dief ging niet ver aan de kletter trouwens, ook een geploegd veld op dus was vooral gewoon even schrikken. Normaal is ze toch behoorlijk dapper :o
Vermoed dat het de wind onder haar uitrijdeken was, had een touwtje onder haar staart gedaan voor het eerst zodat hij niet opgetild kon maar alles bij elkaar was gewoon even te veel.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:15

-:(- echt hoor. Weer een paar grijze haren er bij.
Melle ligt vrij weinig. En als hij al ligt dan meestal op de paddock in het zand.
Nooit in de wei iig.
Hij heeft verder nog nooit wat gehad dus laten we het afkloppen

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:19

ow dat is schrikken, koliek is zo akelig
Gelukkig vals alarm

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:22

Gelukkig wel.
Net nog even gecheckt, maar hij staat gewoon te eten...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:52

Pff wat herkenbaar Claudia, ik zit sinds een paar maanden ze zo ongeveer allemaal ziek te kijken, hahaha. Het is heerlijk hoor dat je het zo goed in de gaten kan houden, maar soms zie je ook gewoon te veel.

Ik ben er vanochtend niet opgestapt; les was afgezegd en ook al was de wei/bak prima te rijden, had ik het zo vreselijk koud met die wind, had er geen zin in. Maar wel even gelongeerd en idd ook bij GVR kwam de wind onder zijn staart. Hihi, zijn reactie was dan steeds in die bocht waar dat gebeurde in een halfzacht drafje te gaan, gelijk even op geoefend en na paar keer bleef hij al braaf stappen. Er na nog even straatje uitgewandeld en de wind doet hem gelukkig vrij weinig, dus weten we dat ook weer...