Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:28

Cross hindernissen stonden er top bij, vorige week was namelijk de tripalon, dus alles was opgeknapt en netjes gemaaid.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:36

Kliek red het echt niet zonder dekens. Hij maakt een vacht als een teddybeer <3 maar bij een verkeerd windje vanaf een graad of 10 verkrampt hij zijn rug en kan ik met spoed een fysio laten komen. En dit is als hij gezond is. Nu hij zo ziek geweest is en zo verschrikkelijk is afgevallen staat hij mooi al onder gevoerde dekens. Met een beetje geluk komt hij zo de winter door en kan ik van het voorjaar weer gaan opbouwen.
Esra heeft jaren bloot gestaan maar nu die ook ouder wordt krijgt ze het soms wat moeilijk dus bij lage temperaturen icm regen krijgt zij ook een deken op.
Twix zou ik graag bloot houden maar als het veel regent wordt die nogal chagrijnig. Dat is voor niemand leuk dus die dan ook maar een deken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 19:56

suffie schreef:
Chasey schreef:
Leuke foto!

Hier ook al ziek. Marloes hele week al slecht in orde. Ik nu ook. Heb me moeten afmelden voor de ride and run vandaag. Had er zo naar uitgekeken!


Zou jij ook meedoen in Bussloo?


Ja denk het wel. Zou de eerste keer worden. Was met de DAH. Moesten parkeren op een adres in Wilp.
Had de kofferbak al ingepakt met de paardenspullen, paardrijbroek extra gewassen etc. Maar heb een luchtweginfectie te pakken. -O-

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:49

Beterschap voor alle zieken. Chasey dat is dubbel balen als je ook nog iets leuks gepland had.
Lynn-Nikita, dat is ook balen dat je nog iets langer in de rotzooi zit.

Hier hebben allebei de paarden geen deken op. Vorig jaar ook geen dekens op gehad. Ik hoop dat het niet hoeft. Voor mijn fjord zowieso niet. Het is alleen ongemakkelijk na het rijden. Ik mocht eens rijden bij een doorgewinterde-endurance rijder in Belgie in de winter. De paarden waren zeiknat van het zweet, maar ze werden toch gewoon met koud water afgespoeld. Hij zei, dat is beter dan zweet. Gevoelsmatig vond ik dat toen raar (het vroor gewoon) maar toen ik er langer over nadacht zit er best wat in. Als mijn fjord erg gezweet heeft zorg ik dat ik lang uitstap en laat hem dan een tijdje (half uur tot een uur) staan met een zweetdeken.
Mijn ruin van 23 heeft een flinke wintervacht 's winters maar die hoeft niet te werken dus alleen als hij te veel invalt krijgt hij een deken.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 20:50

Trouwens...hier ook niet helemaal fit. Zo'n vervelend kriebelhoestje en gewoon niet fit helaas. Dus afgelopen weekend niet veel met de paardjes gedaan.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:34

Ah, jammer Chasey, dat hebben wij elkaar gemist. Ik ben samen met mijn fietser 1e geworden op de 16 km. Speedrondje in 1.15 en paard kon nog wel een rondje, die had er echt zin in.

Beterschap aan alle zieken en kwakkelaars!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:45

Wat leuk dat je mee hebt gedaan suffie en eerste bent geworden! Jammer dat we elkaar gemist hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 01:09

Hilary schreef:
Mijn ruin krijgt het toch vaak voor elkaar om met een natte vacht op de track (gewoon aarde) te gaan rollen, of zich uitgebreid in het zand te paneren (en bij voorkeur met je hoofd in een mesthoop). Als hij dan nog nat is als ik wil rijden, krijg ik hem gewoon niet schoon genoeg om er een zadel op te durven gooien. Bij voorkeur houd ik hem zonder dekens, hij kan de temperaturen prima aan. Maar als ik hem wil rijden en weet dat het daarvoor gaat regenen en hij niet zal drogen voordat ik wil zadelen, gaat ie toch een deken op krijgen komend jaar.

Edit: ride & run op Bussloo? Leuke locatie :) Zouden de crosshindernissen er nog een beetje goed bijstaan?


Ik heb gemerkt dat als ze eenmaal gewend zijn zonder deken te staan en je niet teveel doet, ze echt zelf goed schoon blijven. Mijn zwarte was altijd enorm vies, rolde altijd in het zand en zag echt grijs. Ik dacht hem nooit meer zo te kunnen rijden, maar hij is nooit vies.
Als ze net hebben gerold, zit er wel zand op, zeker als het regent, want dan rollen ze nog meer, maar je veegt het er zo af. Wij kunnen wel een stal dicht gooien om even te laten drogen en dan eerst wat te doen en daarna te rijden bijv.

Ik zet ze wel zo terug, maar niet met zweetplekken erop. Zeker in beestjes tijd zijn ze een lopende schietschijf dan. Maar zweetplekken laten zitten doe ik nooit.
Ik was echt nooit, dus spons af of zet de spuit op de plekken, afhankelijk van temperatuur, plek zweet etc.

Ik zou ze op deze leeftijd niet zonder dekens laten staan als ze nog de hele avond/nacht op stal zouden staan. Op geen enkele leeftijd denk ik, maar de laatste stal waar ze een paar weken 's nachts op stal moesten, was het temperatuur verschil soms erg wisselend. Paarden onder dekens stonden te dampen, omdat alles van anderen dicht moest, dus het was een en al vocht. Ze konden niet bewegen urenlang en hadden ook koude benen, oren etc. Punten die ik check.
Dan ga ik het zelf regelen, als de vacht dat niet optimaal kan doen en pak dekens.

En ze staan echt op onbeperkt hooi, maar krijgen er nu al wat bietenpulp en wiesencobs bij. Dat bouw ik op tot steeds meer richting de kou.

Met mn merrie van 25 was wel spannend, want zij komt uit Texas oorspronkelijk en heeft echt een dun en gevoelig velletje. Maar ze was erg vrolijk. En ook weer als eerste terug in zomer vacht.
Zoonlief heeft ook zo een strak velletje en nu als enige nog geen vacht aan het maken, maar ik verwacht dat het dit jaar wel gaat lukken.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:53

>;) vannacht om half 3 Rocky uit de voortuin gevist.
Mijn man riep ineens,ik hoor een paard!!!
En ik heb werkelijk geen idee hoe hij daar is gekomen want er is niks te zien.
Alle linten zijn nog heel En nergens rare afdrukken :o?
Heel bijzonder.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 07:59

Claudia dat is schrikken! !
Suffie gefeliciteerd !

Ik probeer vandaag tussen de buien door te rijden. Ik moet van mijzelf aan gezien ik weer veel te weinig opzit. Nu ik zo druk ben een weinig rij er vaak ook geen zin om te rijden heb vraag ik mij soms af warm ik niet gewoon manegeruiter zonder verplichtingen ben

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:00

En in maart rijd ik mee met een 2 daagse clinic 5 km verderop van Arne. Die zat soms toch ook in het topic of niet?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:04

Lynn_Nikita schreef:
En in maart rijd ik mee met een 2 daagse clinic 5 km verderop van Arne. Die zat soms toch ook in het topic of niet?

Wat een droom <3
Wilde zelf ook mee doen maar kan nog niet alleen weg met Diva dus durf het dan nog niet aan -O-

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:47

Dat is schrikken Claudia.

Tof lynn.

Hier gaat alles even op een rustig pitje. Vandaag wil ik wel rijden. Gisteren de hele dag regen gehad. Zaterdag een familiefotoshoot gehad. Leuk maar dodelijk vermoeiend.

En ik wil nog een stuk weide uitzetten. Zaterdag gaan we voor het eerst een weekend weg en past mijn vader op de beestjes dus het moet zo makkelijk mogelijk zijn voor hem.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:48

Afbeelding
Goed begin van de dag <3 . Ondanks dat ik me helemaal gek hoest, is dit toch een opkikker :o

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:49

Heerlijk fabster. Sprookje om te zie

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:49

ClaudiaHS schreef:
>;) vannacht om half 3 Rocky uit de voortuin gevist.
Mijn man riep ineens,ik hoor een paard!!!
En ik heb werkelijk geen idee hoe hij daar is gekomen want er is niks te zien.
Alle linten zijn nog heel En nergens rare afdrukken :o?
Heel bijzonder.


Vanmorgen bij mij de draad en geleiders wel helemaal kapot en handvatjes kapot. Stonden ze lekker op mijn net doorgezaaide weide te vreten. -O-
In de ochtend als ik moet gaan werken ook helemaal geen tijd om zulke fratsen te repareren.

Wel weer leuk nieuws van mijn kant. We hebben dit weekend een nieuw paard gekocht.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:54

Hé Yonteke! Vertel!!

Hier ooit ook een paard in de tuin gehad. We hebben toen ook even lopen zoeken hoe hij dat had gedaan. Mijn vader kwam ons in zijn onderbroek uit bed halen. Die dacht echt dat zijn ogen niet goed meer waren _O-

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:54

Yontheke schreef:
ClaudiaHS schreef:
>;) vannacht om half 3 Rocky uit de voortuin gevist.
Mijn man riep ineens,ik hoor een paard!!!
En ik heb werkelijk geen idee hoe hij daar is gekomen want er is niks te zien.
Alle linten zijn nog heel En nergens rare afdrukken :o?
Heel bijzonder.


Vanmorgen bij mij de draad en geleiders wel helemaal kapot en handvatjes kapot. Stonden ze lekker op mijn net doorgezaaide weide te vreten. -O-
In de ochtend als ik moet gaan werken ook helemaal geen tijd om zulke fratsen te repareren.

Wel weer leuk nieuws van mijn kant. We hebben dit weekend een nieuw paard gekocht.



Grrrr paarden. Zo blijf je bezig he. Wat voor paard heb je gekocht?



Mooie regenboog foto. Pot goud staat eronder

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:59

Een 4 jarig springpaard. Ik ging eigenlijk de springtoer niet meer op gaan en vond hem op de filmpjes qua uiterlijk en lopen echt helemaal mijn ding niet. Mijn instructrice me toch overhaalt om te gaan kijken en mocht het dan niets voor mij zijn, wist zij er misschien nog wel iemand anders voor en hadden we hem toch beide gezien. Bij het rijden gaf hij echt een heel safe gevoel voor het feit dat hij nog niet superveel gedaan heeft. Springen echt super easy. Nuchter in zijn hoofd maar geen trage trapzak.
Rx helemaal gezond inclusief rug. Nog wat van de prijs afgekregen en dus toch maar gedaan.

Vrijdag is ie gekeurd en zaterdag zijn we hem gaan ophalen. Hij staat nu wel op de pensionstal om er goed mee aan de slag te kunnen. Nu we hem hebben aangekocht, hebben we wel besloten van Andor gewoon lekker met pensioen te laten gaan.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:50

Wat leuk Yontheke.
Die van jou stonden dus nog netjes in de wei.
Rocky stond gras te vreten in de voortuin

Ik snap er nog steeds helemaal niks van.
Vanmiddag na het werk maar even alles nalopen.
Zag in de achterste wei wel een lint wat slap hangen maar dat is helemaal aan de andere kant.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 10:36

Misschien ontsnapt ie wel zo!
https://www.jukinmedia.com/licensing/view/1002407

Hier verliep de ochtend ook niet heel gladjes. Marloes heeft vandaag schoolreisje. ALTIJD doet mijn auto het, vandaag het ie kuren... Gelukkig nog wel optijd op school gekomen, de bus was nog niet weg.. :Y)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 11:22

Gefeliciteerd Yontheke, klinkt goed! Fijn dat ze op de net doorgezaaide wei stonden.. Leuk paarden.

Beterschap aan iedereen. Een hoop ziek. Het is ook wel een enorme omslag in het weer.

Schrikken ClaudiaHS. Maar als ie ontsnapt zoals dat filmpje kun je hem meegeven aan het circus!
Wat een paard :wow: zo beheerst en rustig. Knap dier haha.

Hopelijk niks ernstigs met de auto Chasey.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:57

Het was best wel vochtig. Denk slechte stekker verbinding ofzo en dan in combi met vocht... of accu, geen idee. Hij viel steeds uit.
Daan is er voor thuis gekomen en ik Heb nu de 34 jaar oude BX bij de deur.
Even omschakkelen. Van automaat naar choke en schakel. Zonder stuurbekrachtiging enzo. Nou ja. Als ik David en loesje maar op kan halen. Want fietsen zit er nu even niet in.

Heb nog steeds erg weinig adem, maar Oscar moest wel uitgelaten worden. Dus heb Nick uit de paddock getrokken. Alleen hoofdstel om en al zittend op die warme, zachte rug de hond uitgelaten. Klein rondje, maar was wel even fijn.
Nick liep op de auto pilot haha.

Heb je trouwens veel ‘schade’ aan je pas ingezaaide stuk Yontheke?
Die paarden ook altijd haha. Wel balen, maar met paarden aan huis is er altijd wel wat te beleven.
En een nieuw paard? Leuk!
‘Trage trapzak’ haha die kende ik nog niet.

Lynn, gaaf dat je naar Arne gaat!!

Mooi plaatje Fabster!

Succes met rijden vandaag Belleboef :)

Soms zie ik wel eens van die runderen in de winter met een hele dunne vacht. Zullen die het nooit koud hebben?
Nick en Blik worden 2 grizzly beren.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:22

Lijkt me sterk dat ie dat zo doet. Staat een goede klap stroom op haha.

Puck wordt swinters ook altijd 2x zo breed door al het haar.
Bol wol op pootjes.
Melle heeft altijd een heel dun vachtje.
Rocky moet ik nog zien, geen idee.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:32

Het was gelukkig een doorgezaaid stuk dus niet volledig nieuw ingezaaid. Er stond nog wel wat te eten op en ze hebben het met de nattigheid van gisteren gelukkig niet kapot gelopen.