Ik heb een vraagje wat mogelijk is...
Uitleg:
Ik heb een tinkerveulen gekocht genaamd Oreo deze komt in oktober naar ons toe en zal dan ook 5 maand oud zijn. Ik heb een pensionstalling gevonden waar hij de hele tijd buiten moet staan met een schuilstal en een redelijk grote weide.
Deze weide is bereikbaar via een wandelpaadje door het bos.
Ik had eerst gekozen voor de optie "all-in" voor 100€ per maand, waarbij hij dus hooi, weide gang, stroom en water en ik mag de paddock gebruiken, maar dat heb ik met een 5 maand veulen nog niet zoveel aan dus op zich geen meerwaarden. Veulen brok koop ik zelf en hij zal dit op het eind van de maand van de prijs aftrekken, maar dat is hooguit een 14 euro per maand zijn.
Wat me het meest stoort is dat hij alleen komt te staan en zal occasioneel een ander paard zien, geen contact hebben. Dit vind ik belangrijk voor een veulen dus ik had gevraagd aan de uitbater of ik
er een shetlandpony bij mocht zetten als gezelschap. Dit kon aan 50€ per maand excl brok aangezien ik van plan ben hem zelf te voeren net als het veulen (Pavo).
Hij stelde zelf voor of het voor mij niet beter was om dan enkel de wei bij hem te huren voor 75€ per maand met water en stroom (excl. bak en hooi maar dat hooi kan ik in balen van 350 kilo bij hem kopen aan 50€ wat wel een nette prijs is).
De weide is redelijk groot, zeker voor twee barokke rassen.
Het liefst deed ik ook enkel de weide huren zeker voor het financiele want per jaar dat het veulen ouder wordt klimt de prijs mee naar 250 euro als hij 3 jaar is, all in en dan die 50 euro van de shetlander erbij komt al op 300 euro en dat is me wat veel als je de accomodatie ziet (vrij basic niets speciaal) wel lieve uitbaters.
Nu mijn enige probleem is dat ik twee jong kinderen heb en ze s'morgens nog naar school én de onthaalmoeder moet brengen tot september 2019 wanneer de jongste dan ook naar school gaat en ze samen op 1 locatie (om de hoek) kunnen afgezet worden.
De weide ligt in het bos, en ik moet dus zo een 5 minuten wandelen eer ik erbij ben, dan voeren en dan terug naar de auto: probleempje want als ik de kindjes meeneem dan is dat een gigantisch getreuzel... en in de auto laten zitten is nu niet bepaald een veilige optie, zeker niet als ik niet aan de weide zelf kan parkeren ook al is de zomer dan voorbij... dat doe je gewoon niet.
Dus zit ik een beetje vast...

Nu had ik wat rond gehoord en de meningen verschillen heel erg... ze zeggen dat de shet met een pavo summerfitkoek, gras en hooi meer als genoeg heeft, en het veulen moet slechts 350 gram brok krijgen..
Dus ik heb verschillende opties:
optie A: ik zou ze gewoon onbeperkt weidegang kunnen geven en ze s'avonds na het werk hun brok/koek kunnen voeren maar dan zal de weide vrij snel kaal zijn denk ik zeker in de winter...
Optie B: Ik zet een stukje af rond de schuilstal en zet ze s'avonds daar in met hooi en vraag aan de uitbater of hij ze gewoon weer in weide wil laten s'morgens voor een meerprijs?
Op donderdag en zondag kan ik ze wel gewoon s'morgens voeren dan moet ik niet werken en de jongste niet naar de onthaalmoeder (die richting het werk ligt).
Ik mag de piste dan ook niet gebruiken maar ik kan met de shetlander ook in de weide stappen (met de kindjes) of in het bos, daar het bos aan de weide grenst.
Wat denken jullie, is het goed voor een veulen dat slechts 350 gram brok moet krijgen voorlopig om enkel s'avonds zijn "kracht" voer te krijgen na een hele dag gras/hooi te eten wat toch het gezondste is na ruwvoer heb ik begrepen of MOET hij s'morgens ook brok krijgen wat dan maar een 175 gram is..