Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:41

Wat fijn toch dat we het weer nog niet kunnen regelen :+ .
Maar ik ben voorlopig tevreden, 25 mm de afgelopen dagen, en er komt nog wel wat bij volgens Buienradar.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:43

Scum schreef:
Nou ik wil wel met je ruilen hoor... Er valt hier helemaal niks, volop zon. in de buurt is iedereen volop aan het sproeien. Tuin en wei snakken wel naar water.


Kan ik me heel erg goed voorstellen! En ik gun je ook echt een deel van het water.
Moet ook zwaar frustrerend zijn voor de delen van het land waar het dus NIET raak is.

Het is gewoon zo oneerlijk verdeeld weer.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:46

Kendra schreef:
Wat fijn toch dat we het weer nog niet kunnen regelen :+ .
Maar ik ben voorlopig tevreden, 25 mm de afgelopen dagen, en er komt nog wel wat bij volgens Buienradar.


Wij hebben deze maand alweer 44mm. In de afgelopen 3 dagen gevallen, waarvan vandaag 4.

Het is hier waarschijnlijk alweer te veel tegelijk. Mijn tuin heeft al meerdere keren blank gestaan.
Waarschijnlijk staat het onder mijn huis nu ook alweer flink. :\

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:02

Hier is er nu ook bijna 20 mm gevallen in de afgelopen week.

Voordeel is wel dat het gras direct groen is en de duinen waren vandaag een stuk minder zwaar *\o/* *\o/*

Wel hele aparte luchten, dan weer helder en daarna reden we een 'donker' gedeelte in met bijna zwarte wolken :+

Afbeelding

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:57

Zo rij je tussen de verdroogde, gele en bruingekleurde weilanden door naar je werk, en zo (na 1 dag flinke regen) rij je tussen diezelfde weilanden door die na 1 dag en nacht gewoon weer groen zijn of waar je duidelijk het groene frisse gras tussendoor ziet komen! Dat gaat dan zó snel!

Helaas gaat het bij de paardenweides niet zo snel...

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:28

inderdaad, de bos- en ruiterpaden hier op de Veluwe zijn een stuk steviger na de regenval, loopt vele malen makkelijker dan dat zware mulle zand.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 18:40

Reden voor mijn haat aan regen:
Afbeelding

Bak na ruim 40mm...

Wei na ruim 40mm én mijn training van bijna een uur...
Afbeelding

8)7

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:30

Hoe minder je in je natte bak gaat rijden hoe langer hij nat blijft hoor :) Ik begrijp dat het niet fijn is om tussen het water en plassen te moeten rijden maar dat is echt de enige manier om snel van de plassen af te geraken. Tenzij je gewoon de bak een keer kan slepen. Dan gaat het nog sneller.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:32

Heleennn schreef:
Hoe minder je in je natte bak gaat rijden hoe langer hij nat blijft hoor :) Ik begrijp dat het niet fijn is om tussen het water en plassen te moeten rijden maar dat is echt de enige manier om snel van de plassen af te geraken. Tenzij je gewoon de bak een keer kan slepen. Dan gaat het nog sneller.


Nou dat is wel heel erg makkelijk gezegd als je geen idee hebt over de ondergrond ;)

Er zit namelijk klei onder en door. Als ik in die bak ga rijden, wordt het spekglad. En daar doe ik paard en mezelf geen plezier mee. Ondergrond blijft namelijk knetterhard.

Maar goed, zoals je kan zien in de weerspiegeling is het een kwestie van tijd tot we er geen last meer van hebben *\o/*

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:38

Wij hadden ook klei hoor, keer vlak trekken en een greppeltje en klaar. Was niks glad aan. Hard wel ja, maar in de zomer lag hij eerder te mul dan te hard dus dan was het water meer dan welkom. En onze stalling lag letterlijk op een oude kleiput dus daar hoef ik ook geen tekeningetje bij te maken denk ik aangezien je zelf kleigrond hebt

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:41

Dak is inderdaad fijn, maar op de foto lijkt je bak lager te liggen dan het pad bij het hek, of vertekent dat op de foto? Anders stroomt het water nog jw bak in, tenzij je wanden dicht zijn.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:43

Heleennn schreef:
Wij hadden ook klei hoor, keer vlak trekken en een greppeltje en klaar. Was niks glad aan. Hard wel ja, maar in de zomer lag hij eerder te mul dan te hard dus dan was het water meer dan welkom. En onze stalling lag letterlijk op een oude kleiput dus daar hoef ik ook geen tekeningetje bij te maken denk ik aangezien je zelf kleigrond hebt


Deze is echt nooit te mul, dat dan gelukkig weer niet.

Geluk is hier wel dat het niet zo zeer een complete kleiput is, het is een kaai geloof ik (althans van oorsprong). Voornamelijk dregklei dus.

Zal al even te zoeken naar foto's, maar in de winter is het hier echt rampzalig! Staan de paarden lekker buiten *not*, tot aan de kogels in de derrie. En doordat ze er in staan wordt het steeds dieper.
Vandaar dus ook o.a. dat er een binnenbak komt.

Afbeelding

Als je bij mijn paard langs kijkt kan je goed zien wat er gebeurd.

Maar goed, nog 3 weken...

Gootjes trekken, voor de regen aan de cultivator erdoor... Alleen slepen... alles is al geprobeerd :(

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:46

tiwi1969 schreef:
Dak is inderdaad fijn, maar op de foto lijkt je bak lager te liggen dan het pad bij het hek, of vertekent dat op de foto? Anders stroomt het water nog jw bak in, tenzij je wanden dicht zijn.


Wanden worden dichtgemaakt gelukkig :D Het wil hier ook nog wel eens flink waaien :P

Maar het vertekent inderdaad ook behoorlijk hoor. Het gaat maar om een lichte glooiing. Door de zwarte grond en schaduw van een legger lijkt het een stuk hoger te liggen.
Door begroeiing zit er gelukkig ook al een beetje een natuurlijk heuveltje, dus op den duur zal er niets meer naar binnen stromen.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:48

oei vandaar dat glibberige waarschijnlijk, kan we wel voorstellen dat dregklei wel spekjesglad wordt als het nat is (beetje zoals die groene drek die achter blijft op een oever)

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:59

_O- bleef het maar bij "tot de kogels in de drek" :+
Afbeelding
Ze zoekt het zelf op hoor, het is een paar m2 dat zo erg is in de winter..

MizzMontana

Berichten: 5689
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:08

:wow: Wow! Lekker modderbad :D

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:12

Daar wordt je niet blij van p.b.

Droogte geeft problemen, maar te veel water ook.

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:14

OMG dat is pas heftig Palousa!!! Maar hoe kan dat joh??? :oo

Heleen, die groene drek krijgen wij inderdaad ook als de zon op de plassen gaat schijnen!
En de bak is ooit echt volledig afgegraven voordat er zand in kwam :+

Maar goed, gelukkig straks allemaal verleden tijd. Maar die regen komt nu nu heel erg slecht uit!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:36

palousa_boy schreef:
_O- bleef het maar bij "tot de kogels in de drek" :+
[ [url=m/28eLmB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze zoekt het zelf op hoor, het is een paar m2 dat zo erg is in de winter..


Jeetje pb, ik klaag niet meer deze winter over modder :(

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:57

Was wel makkelijk poetsen op de rug :P

We hebben hier een stroompje door de wei in de winter (inmiddels staat hij weer droog) , dit is naast dat stroompje waar hij onze wei binnen komt. Op een of andere manier is het daar altijd erg zacht.

Het paard loopt er vreemd genoeg graag, ze zakt echt tot de voorknie en sprong in de grond weg en gaat dan rustig staan eten. Ze trekt ook zelf dr benen er ook weer uit dus ik heb er geen werk aan. De eerste keer dat ik het zag ben ik er wel even bij gebleven :+

Janine1990

Berichten: 43852
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:24

Waaaaauw, dat je daar geen werk aan hebt!!! :oo

Nouvel

Berichten: 28575
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:25

Best shocking als je die foto zo ziet :oo

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:32

palousa_boy schreef:
Was wel makkelijk poetsen op de rug :P

We hebben hier een stroompje door de wei in de winter (inmiddels staat hij weer droog) , dit is naast dat stroompje waar hij onze wei binnen komt. Op een of andere manier is het daar altijd erg zacht.

Het paard loopt er vreemd genoeg graag, ze zakt echt tot de voorknie en sprong in de grond weg en gaat dan rustig staan eten. Ze trekt ook zelf dr benen er ook weer uit dus ik heb er geen werk aan. De eerste keer dat ik het zag ben ik er wel even bij gebleven :+

Ben je dan niet bang dat ze haar pezen beschadigt hiermee?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:19

Vandaag was het gewoon droog en mooi. Wij hebben hooi gehaald tegen de normale prijzen en er ligt sws tot in de winter genoeg. Daarna weten ze het gewoon nog even niet.

De grond is wel goed vochtig gebleven en alles wordt heel langzaam weer groener. Nu nog omhoog.

Zinzi_jewel

Berichten: 8850
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:12

Het is wel lekker wat koeler en wat regen .
Enige dat jammer is dat t ineens zoveel koeler is .
Weet niet goed wat ik moet dragen
T shirt is eigenlijk te fris smorgens.
Trui of vest alweer gauw te warm.
Maar ik klaag niet.
De zo nodige regen is aan t vallen