Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:47

Hier heeft het af en aan flink gehoost *\o/* .
Paardlief gister maar vast een regendeken om gedaan. Die heeft van temperatuursdalingen en aanhoudende regen altijd een stuk meer last dan van warmte (mooiweerpaardje). Niet voor niets geweest dus.
Er komen gewoon alweer grasjes omhoog uit het saharalandschap wat het land is geworden en er staan flinke plassen. Als die nu rustig de grond in trekken komt het vast weer goed.
De landen voor hooi werden meteen gemest door de boer. Als ik hem was zou ik de paardenweiden een stuk verkleinen, zodat de rest even kan bijkomen. Ze hebben afgelopen tijd steeds een stukje meer gekregen, dus alles is kaal en ze krijgen elke dag voordroog op het land.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:28

Ik ben jaloers op jullie. Het heeft gisteren een paar mm geregend. Vandaag helemaal niks.... Tegenvaller.

Tancreda4

Berichten: 24104
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:52

Van gisterochtend tot vanmorgen 8 mm. Daarvoor een keer 4 mm. Hopelijk valt er vannacht ook nog wat.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:53

Hier is het gras al langzaam groener aan het worden, paard vind het geweldig kijkt me nu aan of ik gek ben als ik d'r eruit ga halen om te rijden oid :) Het heeft hier de hele dag continue gedruppeld en vanavond krijgen we nog een rode vlek over en er staat weer 7 mm in 3 uur op buienradar, dus nog groener gras in aantocht :D

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:06

Hier ook gisteren en vandaag flink wat buien. nu hadden wij nog wat gras, maar je ziet het bijna groeien.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:09

Olikea schreef:
Hier ook gisteren en vandaag flink wat buien. nu hadden wij nog wat gras, maar je ziet het bijna groeien.

Ja hier dus ook, je ziet t van gelig naar groen gaan, paarden vinden het hier ook geweldig. Zelfs na ure/hele dag land willen ze niet mee :+

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:51

ik heb de paarden in de paddock, iets met gestrest gras en fructaan :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:11

Ik heb er de hele dag rekening mee gehouden dat het zou regenen. Nog wasje buiten en met spetters snel naar binnen, maar was daarna weer mooi. Vanavond nog met hondjes gelopen en 3 spetters, maar wel stevige wind. Waren naar een andere hei en die begint ook goed in de bloei te komen.
En dan nu eindelijk weer een flinke bui.

Morgen hooi halen. Mijn man is gaan vragen en er is gewoon genoeg, dus prima. Halen wel alvast wat wiesencobs en bietenpulp bij en gaan hooi in andere verhoudingen geven, want we geven 2 soorten en ene eten ze wat sneller en blijft andere vaak wat liggen. Ik wil nu geen verlies meer.

Ons weitje wordt wel groen, maar ze gaan er echt nog niet op. Dat heeft echt tijd nodig om te herstellen en is nu ook niet al te best om je paarden erop te zetten.

Reden trouwens va die hei anders terug naar huis en zag nog wat mooie groene weides en ook een paar net gemaaide weides met ingepakte balen. Is nu heel kort en geel, maar die komen vast beter op nu.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:13

Hier regent het de hele dag door af en aan.

Persoonlijk ben ik er alweer klaar mee. Tegen de 15mm vandaag en gisteren ook zoiets.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:31

Het weiland heeft heel veel regen gehad gisteravond en vannacht.
Gister overdag hele dag droog geweest.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:49

We moeten wel weer zomer krijgen hoor...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:54

We hebben de hele maand September ook nog voor NaZomer.

Tancreda4

Berichten: 24104
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:54

Het regent net 2 dagen. Dat zet echt geen zode aan de dijk na maanden droogte. Laat het maar ff een week goed regenen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:57

Ja pecies, weet nog een zomer dat mijn paard tot half december op de wei liep, helaas sloeg het ineens om en hadden we -20 .

Ik hoop dat we tot eind september mooi weer hebben, hersteld alles..boeren hun 3e of 4e snede, hooischuren bomvol die in de winter weer voor weinig moeten met het oog op de 1e snde die komt...we zien wel.

Mizora

Berichten: 18128
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:12

Er is op het moment een gemiddeld neerslagtekort van 295mm, terwijl 110mm tekort normaal (mediaal) is voor deze tijd van het jaar. 2x 15mm zijn dus wel geweldig nuttig, maar zeker nog niet genoeg om weer een beetje voldoende nattigheid te laten zijn (hoewel we ook absoluut moeten hopen dat vanaf nu die 185mm tekort niet in de komende 3-6 weken valt, want dan zwemmen we).

Tancreda4

Berichten: 24104
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:31

Hoe los je droogte scheuren in je land op? Worden nu wel erg groot op sommige plekken

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:33

wij klagen niet ,er is 36 mm gevallen in 24 u :j

Afbeelding

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:45

Hier gister (o.a tijdens onze bbq _O- ) en vanmorgen extreme buien. Overal straten blank en tunneltjes onder water.
Hopelijk blijft het nu eventjes droog zodat al die nattigheid ook daadwerkelijk de kans krijgt om de grond in te trekken. Vanavond hebben we alweer een BBQ, daarna mag het wel weer verder regenen O:) (wel iets gematigder het liefst).

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:45

Indestal schreef:
We moeten wel weer zomer krijgen hoor...



:D :D tja, al die regen ben je snel zat....

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:46

Cerilene_ schreef:
Hier gister (o.a tijdens onze bbq _O- ) en vanmorgen extreme buien. Overal straten blank en tunneltjes onder water.
Hopelijk blijft het nu eventjes droog zodat al die nattigheid ook daadwerkelijk de kans krijgt om de grond in te trekken. Vanavond hebben we alweer een BBQ, daarna mag het wel weer verder regenen O:) (wel iets gematigder het liefst).


:')

Ik wil ook even droog! Voor mijn was en zodat ik eind van de middag kan rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:47

Die regen en ook dat je niet weet wat je aan moet.. vest, te warm.. shirt en korte broek, fris.. trui? Ook te warm :')

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:58

Het mag van mij best even een week of 3 wat wisselvallig zomerweer zijn zodat het gras een flinke boost krijgt.
‘S nachts regen en overdag zo’n 24 graden.
Dan weer even een week droog en zonnig met wat wind zodat er nog een keer gemaaid en gedroogd kan worden.

Nouvel

Berichten: 28575
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:59

Hier gisteravond en vannacht een aardige hoeveelheid regen, vanmorgen nog een paar spetters en daarna droog met een zonnetje.
Vanmorgen vroeg naar buiten geweest, de ruiterpaden waren helemaal uitspoelde door de regen!


Afbeelding

Afbeelding

Je ziet het overal trouwens al een beetje groenen worden, duimen dat de wei ook weer goed bij trekt en gaat groeien!

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:33

Gaaatverdamme wat een poedersuiker zeg... Als het nu gewoon constant een beetje regent, weet je waar je aan toe bent. Maar jezus, constant nieuwe buien uit het niets. -:(-

Ik wil/moet zo nog rijden, maar ik ben bang dat dat niets wordt door de plassen in de bak.
Lekker gepland, een week voor het eerste concours in driekwart jaar...
Maandag wordt het weer van dag klote weer...

Oh en het zou vanmiddag droog worden. Nou er komt constant nieuwe rotzooi aan. Geloof er niets van dat het morgen wel droog wordt.

Nog maar 3 weken tot ons dak komt.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:36

Nou ik wil wel met je ruilen hoor... Er valt hier helemaal niks, volop zon. in de buurt is iedereen volop aan het sproeien. Tuin en wei snakken wel naar water.