Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:38

mirim schreef:
Ik heb vandaag mijn eigen gemak maar opgeofferd aan de paarden.
[ [url=m/Xabort.jpg]Afbeelding[/url] ]

De enige ventilator die ik heb is nu voor hun .
Ik moet zeggen dat ze het redelijk doen. Ze hebben het alle vier heet en zijn bezweet , maar blijven gelukkig eten en drinken .


Mijn paardjes staan gewoon buiten met dit weer.. ze gaan wel in de stalgang staan omdat daar een briesje staat maar ze staan net zo lief buiten in de volle zon? Het betreft mini paardjes :=
Ook o der de schuilstal staan ze niet.. Ja wel trouwens, alleen om als toilet te gebruiken >;)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:06

hier ook 34gr aan de kust wel een windje, heb mijn paard en van vriendin bij stal mogen zetten
mijn paard heeft vernauwde bloedvaten in het hoofd en boven de 30gr vind ik net te hoog
wil niet dat hij met hoofdpijn komt te staan
maar goed zet je ze bij schaduw met hooinet en wat doet de mijne???? die gaat in de zon het gras wat daar nog staat eerst eten 8)7
gelukkig later kwam hij wel in de schaduw staan....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
toen ik wegging bleven ze samen onder de boom staan *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:41

Hier alles op het land van 9.00 uur vanmorgen tot een uur of 21.00 uur vanavond (staat privé bij mensen).
Ze kunnen zelf kiezen of ze in de zon of in de schaduw gaan staan. Op stal is het ook warm, en buiten heb je tenminste nog een briesje en kunnen ze vrij bewegen.

Heb vanmorgen van 8.00 tot 9.00 uur in het bos gereden. Alleen schaduwpaden. Wel meer gestapt maar was prima te doen. Daarna was ze alleen onder het zadel nat, maar dat is ze het hele jaar door wel.

Ga niet rijden in de zon met dit weer. Heb al 2 weken de les (binnen manege) af gezegd.

Sproeien met grondwater mag hier alleen in een deel van het dorp. Gelukkig wel bij de paarden, helaas niet thuis.

Hoe is het in de rest van NL, hier is het 35 graden en volle zon.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:00

Ik heb mijn lessen van de week wel gereden, ‘s avonds wat later en zondagochtend vroeg had ik clinic.
Dat was goed te doen, wat meer stappen tussen door en erna lekker onder de spuit.
De temp is nu echt veel hoger dan vorige dagen dus nu echt even voorzichtig.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 07:58

Gisteren zijn alle paarden om 11 uur binnen gezet en alle dekens afgedaan. 18 uur meegeholpen om de dekens weer op te doen en paarden voor de nacht naar buiten.
Wat opvalt is dat sommige paarden hun krachtvoer niet eten, gelukkig hun hooi wel.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:03

tiwi1969 schreef:
Gisteren zijn alle paarden om 11 uur binnen gezet en alle dekens afgedaan. 18 uur meegeholpen om de dekens weer op te doen en paarden voor de nacht naar buiten.
Wat opvalt is dat sommige paarden hun krachtvoer niet eten, gelukkig hun hooi wel.


Als ik voor mezelf spreek... eten is vet vermoeiend met dit weer. Je hebt weinig energie nodig en als je dan een stevige maaltijd neemt dan krijg je het meteen hartstikke warm.

Kan me voorstellen dat paarden nu ook liever voor maagvulling gaan dan voor energie.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:08

nou inderdaad!
Een echte plaknacht was het, mooie omschrijving :)

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:12

Was mijn gevoel ook, paard weet zelf wel wat goed voor hem/haar is.
Mijn merrie met veulen eet gelukkig met smaak haar porties brokken. Wij zijn voor haar wel naar 3x 1 kg gegaan ipv 2x 1,5 om het zo beter over de dag te verdelen.

Paard waar ik gisteren de eerste volle voerbak zag heefy cushing, dus dan ben ik extra allert tot bleek dat meer paarden hun krachtvoer lieten staan. Is niet mijn eigen paard maar ik wil toch voor alle paarden het beste. Heb er zelf ook een met cushing gehad en die kon ook zo stoppen met eten. Is bijwerking van de medicatie.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:25

dat minder eten viel mij ook op
ik had aan de boom 1 vol hooinet 9 kg hooi voor 2 paarden gehangen op weitje staat weinig om te eten
om 1230 erop gezet en om 20.30 was er maar paar hapjes hooi gegeten
ik zat al in de piepzak dat ze honger zouden..... hebben had ik maar 2 zakken opgehangen :j

MarliesV

Berichten: 15245
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:24

Die van mij krijgt maar een handje dus dat komt altijd wel op.

Ze krijgen hooi in de schaduw en in de zon kunnen ze gras eten. Je ziet ze toch regelmatig voor het hooi en de schaduw kiezen.

Gelukkig gisteren prima doorgekomen. Ze was eerder deze week drijfnat in de avond.
Gisteren kwam ze vrolijk galopperen naar het hek toen ze me hoorde, de muts.
Geen zweet, blije pony. Dus ga vandaag met vertrouwen in.

Tiwi, kan mij voorstellen dat zo'n dier ook echt belang bij de medicatie heeft en dus moet eten. Verstandig van je om extra alert op te zijn.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:56

Hier eten ze nog prima!
De ene eet altijd, anders is ‘ie echt bijna dood vermoed ik...
De ander eet wat minder enthousiast het hooi maar dat is ook altijd zo.
Brokjes, sprietjes, bietenpulp en slobber gaan er als een speer in!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:57

Hier eten ze in de nacht gras (nou ja, hooi...) en hollen ze vrolijk door de wei. Afgelopen dagen zet ik ze, bij uitzondering, overdag binnen met hooi ivm warmte en vliegen. Zie ze ook wel wat gewicht verliezen, ondanks dat ik niet rijd. Ze kunnen het wel hebben, fjordjes....

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:12

Ik heb mijn paarden vanmorgen een emmer met geweekte wiesencobs gegeven met een schepje algae vitalis. Hebben ze alles weer even binnen : vocht , ruwvoer en mineralen.
Op de rest van de dag krijgen ze hooi, hun krachtvoer en supplementen en water. Alles in etappes. Zo kan ik ze steeds even controleren en vers water geven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:19

gohya schreef:
@superpony wij hebben geen kuil, wij hebben voordroog balen van 100 kilo per stuk.Mooi droog hooi, wat reukloos is. Geen idee wát je dan ruikt hoor,en welk weiland je bedoelt,maar niet ons weiland.


Ik woon om de hoek hoor. Heb het vaak geroken en kom er elke dag langs.

Alles wat verpakt is, is verpakt. Maakt echt niet uit hoe je het noemt. Dat het ene natter is en donkerder en het andere wat meer op hooi lijkt, is leuk en kan een verschil maken, maar zodra je verpakt gaat het altijd fermenteren.
Of je nou droog of nat een plastic regenpak aantrekt, zweten ga je uiteindelijk toch.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:27

Gister stond mn merrie wel te zweten, maar ze moet ook zelf wat meer schaduw kiezen. In het voorjaar deed ze dat wel.

Mn shet zoekt de schaduw goed op en zweet niet. De zoon van de merrie zweet iets, maar die moet steeds kiezen tussen moeders en schaduw geloof ik.
Mn andere ruin heeft dit jaar een nieuwe vliegendeken en die lijkt nog een goede uv werking te hebben....Stond in de volle zon bij een bak hooi en zweette niet.
Ze staan allemaal onder vliegendeken en met maskers.

Ik denk dat wij ons als mens toch iets drukker maken om onze geliefde beestjes dan zij zelf. Als ze de kans hebben om te kiezen, kiezen ze vast het juiste. In onze smallere doorgang bij de bomen is nog best een briesje. Van de week hebben we daar ook de hoeven gedaan en blijven de vliegen ook weg.

Ik maak me meer druk om het wild. Tot gisteravond nog elke avond laat gelopen in bos en bij hei en we missen echt veel wild. Zwijntjes zijn met minder, zien wwel wat jong, maar niet gek veel zoals voorgaande jaren. Al paar keer jonge reeen alleen gezien.
Ik hoop maar dat ze dieper het bos in zijn getrokken of naar andere plekken om drinken te zoeken ofzo.

Hier hebben we achter de tuin water staan voor de egels en die horen we na schemer ook, maar ze drinken er niet veel van. Vogels iets geven wordt hem niet met de katten.

Ik denk dat we allemaal van een warme zomer houden, maar het echt de droogte is die gaat opbreken. Af en toe een zomer buitje is heel normaal en mis je nu echt. Dat zie je gewoon buiten. Zelfs met de warme zomers vroeger was het niet zo geel en dor allemaal.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:35

Een hoop zwijnenbiggen gaan deze zomer dood. Dat is niet anders. Scheelt wel weer een hoop afschieten om de overlast te beperken. Hier zien we de konijntjes ook achteruit gaan.

De vergelijk met een regenpak is natuurlijk onzin. Wij bestaan immers voor 65% uit water, dat is natte tot zeer natte kuil en dan produceren we ook nog eens veel warmte, dat we door het regenpak slecht kunnen koelen en we dus overmatig gaan zweten!

Als je het wilt vergelijken, doe het dan met vers brood (63% droge stof) of een droog geroosterd boterhammetje (88% droge stof). Dat geeft totaal andere resultaten, ook in een plastic zak die zo strak mogelijk aangesloten en dan luchtdicht is dichtgeknoopt.

Qua neerslagtekort zitten we nu boven het recordjaar van 1976 en de verwachting is dat we dat nog minimaal 2 weken blijven en zelfs dan is de verwachting dat we boven die droogte uit blijven, ondanks de paar buien die morgen en overmorgen vallen (en de lokale hoosbuien).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:39

Mizora, niet alles draait om theorie en cijfers. Als ik mensen regelmatig ( dus buiten bokt ) iets probeer uit te leggen, werkt de vergelijking heel goed, want dat herkennen mensen en dat snappen mensen.

Hooi wat ingepakt wordt is trouwens ook niet 100% droog. Maar goed, daar gaat iets vergelijken om iets uit te leggen niet om. Mensen gaan niet thuis proefjes doen. Een exacte vergelijking gaat ook haast nooit op.

Dat beestjes dood gaan, snapt iedereen. Maar wij zijn mensen en hoeven dat niet leuk te vinden. Het is ook een constatering dat we minder wild zien. Geen theorie of bewezen feiten, maar gewoon iets menselijks wat opvalt.

Dat water komt echt wel weer, en dan noemt iedereen het wateroverlast. Gewoon aanpassen. Het was even 2 dagen heftig, vooral als je werkt. Maar ik denk dat de meeste mensen al redelijk gewend zijn inmiddels.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:46

Je vergelijking slaat nergens op, daarom reageer ik erop. Het is een vergelijkbare vergelijking als dat mensen gebruiken bij het al dan niet scheren van honden, waarbij ze de hond vergelijken met koffie in een thermoskan en dan zeggen dat de vacht ook tegen de warmte van buiten isoleert. Daarna halen ze er een thermografisch plaatje bij die ze ook verkeerd om uitleggen. Vergelijkingen zijn prima, maar dan wel eerlijke vergelijkingen. Vandaar dus de vergelijk met een zakje vers brood en gedroogd brood.

Om een ander voorbeeld te geven: sommige mensen zeggen dat honden granen niet kunnen verteren en alleen maar uit poepen, dus nutteloos. Dat honden wel op gewicht blijven met wat extra rijst erbij en zonder niet (dezelfde hoeveelheid en soort voer verder) hebben ze dan geen verklaring voor.
Maar honden kan je best wel goed met mensen vergelijken op dit vlak. Ze kunnen geen rauwe granen verteren. Ontsloten granen kunnen ze (tot bepaalde hoeveelheden) wel degelijk voor vrijwel 100% verteren. Dus geen tarwemeel, maar brood kan prima.

Hier kwam overigens zojuist een buitje langs, heerlijk.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:47

Het regent het regent, we worden kleddernat *\o/* *\o/*

Nooit gedacht dat ik ooit uit zou kijken naar regen op buienradar _/-\o_

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:50

xxwienekexx schreef:
Het regent het regent, we worden kleddernat *\o/* *\o/*

Nooit gedacht dat ik ooit uit zou kijken naar regen op buienradar _/-\o_

Oh echt?
Wil je een klein beetje met ons delen....ik wil ook !! O:)

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:21

Net een bui met hele dikke druppen en volgens de radar komt er nog meer! Niet genoeg om de droogte goed te maken, maar het begin is er!

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:48

Hier ook vannacht al goeie buien en op het moment regent het ook *\o/* . En heerlijk koel! Tot eergister kon ik er nog wel tegen, maar die laatste twee dagen vond ik wel afzien hoor...
Paard stond bij stal met uitloop, maar stond meer in de brandende zon dan binnen. Zal haar Arabische bloed wel zijn: eindelijk eens een temperatuurtje waar ik voor gemaakt ben, dacht ze waarschijnlijk.
Ik hoop dat de regen regelmatig gaat blijven vallen en het gras niet te ver heen is en weer een beetje tot leven komt.

StalNollie

Berichten: 9168
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:21

Hier nu regelmatig een flinke bui om het uur. En vannacht ook goes dopr geregend.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:23

Hier ziet het er op buienrader veel belovend uit, maar in het echt valt het nog tegen. Ik verwacht straks nog een vrachtje hooi, dan zou er waarschijnlijk wel net een stort bui vallen! :+

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:33

Hier ook regen. Eerst wat druppelende buitjes maar nu ook een echte bui gehad. Komt als het goed is nog meer. Maar dit geeft in elk geval iets verlichting van het stof. En voor de planten en het gras ook fijn. En de paarden lopen net weer het gras op. Die kwam ook tussen 9 en 19:00 amper de inloopstal uit...