Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 17:55

Hier gister en vanochtend gras nog gesproeid.
Gelukkig mag het hier nog.
Waarschijnlijk na morgen niet meer.
Heb de paarden nog buiten de hele dag maar ben bang dat het de komende dagen te warm wordt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:50

ik moet zeggen dat de paarden het super goed doen op de wei
staat er geen 1 bezweet of klam
nu hebben we wel een briesje [ kracht 2]
er staat ook nog verdroogd gras met wat jonge sprieten ertussen
schaduw alleen in de ochtend en later in de middag van de bomen langs de wei
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:19

Pffff ik wil graag even bij mn dier gaan kijken in de weide, maar zelfs opstaan laat me al smelten. Ik wacht maar even tot de zon weg is. Ergens vind ik het zo zielig dat mn paard nu 24/7 buiten staat maar iets anders is geen optie. Op stal zetten vind ik helemaal niks. Dan kan die geen kant op. Kan ik niks doen met een emmer water en spons om zn benen te koelen? Ik vind het eng om een isolatielaag te creeren waardoor t nog warmer wordt.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:34

mirgino schreef:
ik moet zeggen dat de paarden het super goed doen op de wei
staat er geen 1 bezweet of klam
nu hebben we wel een briesje [ kracht 2]
er staat ook nog verdroogd gras met wat jonge sprieten ertussen
schaduw alleen in de ochtend en later in de middag van de bomen langs de wei


Op de heetste uren van de dag is er geen schaduw?

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:36

Zolang er schaduw is en voldoende water en te eten kan een paard ook met deze hoge temperatuur prima buiten blijven.

Op stal is ook nog wel een verschil of de stal in een ruime goed geventileerde schuur is met een hoog dak, of een klein hok met golfplaten vlak boven de oren van het paard.

Het is goed om naar de individuele dieren en omstandigheden te kijken en zo een beslissing te nemen hoe je de paarden zo aangenaam mogelijk de hitte door helpt.

Er is dus niet een goed of fout.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 20:50

Wij hebben echt meerdere schaduw plekken, maar kan ze niet dwingen erin te staan. Mn merrie is echt een Texaanse en vindt het blijkbaar lekker. Dat ze dan wat staat te zweten, schijnt haar niet uit te maken.

Ze wisselen wel veel af waar ze staan. Van het weekend nog de hoeven van mn ene ruin gedaan in doorgang en daar komt toch wel een windje door.
Het was vanmorgen nog bewolkt en veel vliegen, dus ik ben niet heel lang blijven hangen bij ze en mn man is er nu.

Het sproeien lijkt echt niks te helpen voor de wei, dus geef het maar op denk ik.

Onze tuin hadden we gisteravond nog gesproeid en die is nog hele dag vochtig gebleven zag ik. Dat is dan wel weer apart.

Hier in ERmelo hebben ze volgens mij riolerings problemen, want op diverse plekken stinkt het omdat putten te droog staan en vies ook... Maar als het heel hard gaat regenen straks, komt het water in bad omhoog ben ik bang.

Maar goed, we moeten het ermee doen. Het weer verander je niet.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:02

RoyceMack schreef:
Pffff ik wil graag even bij mn dier gaan kijken in de weide, maar zelfs opstaan laat me al smelten. Ik wacht maar even tot de zon weg is. Ergens vind ik het zo zielig dat mn paard nu 24/7 buiten staat maar iets anders is geen optie. Op stal zetten vind ik helemaal niks. Dan kan die geen kant op. Kan ik niks doen met een emmer water en spons om zn benen te koelen? Ik vind het eng om een isolatielaag te creeren waardoor t nog warmer wordt.

Geen ijskoud water gebruiken, net koel en aangenaam om zelf tijdje je handen in te hebben met deze warmte. Doordat dat water verdampt trekt het ook warmte mee en ze worden er even wat activer van (hier gewoon even gehele lijf nat gemaakt), al droogt het te snel weer om er lang plezier van te hebben. Hier staan ze vrijwillig binnen te zweten, buiten zijn de vliegen vervelender of ik moet buiten een ruif gevuld hebben.

Zelfs drinkwater staan voor de hommels, etc. want die zijn nu ook op zoek (mocht er 1 uit een waterton vissen). Wespen drinken uit ene ibc vat dat druppeld als ik er water uit haal. Normaal zie ik ze niet zo actief naar water zoeken.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:10

Hier ook dor en weinig gras. Net laatste stuk wei opengezet. Is wel windje op het land, dus bezweet zijn ze nog niet geweest. Ik zet ze eigenlijk overdag een paar uur binnen vanwege de vliegen en niet de hitte. Mijn stal is overigens echt heerlijk koel, zitten bijna geen ramen in

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:49

Mijn paarden heb ik ook 24/7 hele jaar door, maar feit is dat het nu gewoon te warm is en wij geen schaduw hebben. Een partytent die ik heb neergezet is te eng dus gebruikt ze niet. Kiezen tussen twee kwaden, stal of buiten in de hitte. En dus gaan ze naar stal vandaag en de komende dagen. Ze met deze temperaturen en vol in de zon buiten laten vind ik not done. Mijn merrie moet liever niet in stal ivm haar luchtwegen, maar doe het toch. Het zijn maar een aantal dagen. Eind van de ochtend naar buiten en eind middag weer naar buiten, zodat ze op heetst van de dag even uit de hitte zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:18

Hier ook geen schaduw, de middag staan ze daarom binnen en daarna gaan ze tot ong 21.00/21.30 de paddock in.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:03

Pff hier gaan ze morgenvroeg gewoon om 6u naar buiten en om 9u-10u weer op stal... Het wordt 35 graden en geen schaduw in de wei dus echt te heet buiten. Dan maar overdag binnen, niet rijden, en 's avonds nog even de weide op.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:30

Wij hebben het jaren geleden ook zo gedaan. Stal zou ze rond 11 binnen zetten en wij zouden ze weer buiten zetten rond 17uur. Er was wel wat schaduw van de bosrand en daar stonden ze ook in, behalve die merrie. Stal vroeg dus of het wel nodig was en wilde ze maar laten staan. Dag erop kon ik zelf en zag ik hoeveel schaduw ze hadden en zij er toch voor stond te bakken, dus maar laten staan daarna.

Het grootste probleem is voor stallen wel om het te regelen. Als je zelf en of je personeel al rond 5/6uur laat beginnen om alles buiten te zetten, dan alles uit te mesten, voer en rond 11 uur weer naar binnen, gaan ze vaak daarna toch naar huis. Personeel 2x laten komen, is vrij vaak geen optie. In je eentje nog eens alles buiten en weer binnen zetten ook niet.

Maar voor veel eigenaren is het ook geen doen om overdag te komen of meerdere keren per dag. Heel veel mensen die echt in pension staan, zijn er sws vaak weinig overdag en vertrouwen op stal. Maken zelf niet mee of het in de wei/paddock overal te warm is, en verder hoe en wat.

Voor veel stallen is 's avonds naar buiten en 's ochtends naar binnen makkelijker, maar ook veel stallen en eigenaren durven dat niet aan.

Het is lastig. Ik hoop alleen dat het voor veel mensen en vooral paarden niet omslaat in water overlast straks, want dan zijn er weer redenen waarom het lastig is ze buiten te houden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 06:29

Ik ga ze zo buiten zetten en eentje rijden, de ander vanavond wat later en daarna gaan ze naar binnen.
Vanmiddag op het heetst van de dag gaan ze ook een paar uur naar binnen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:36

Hier blijft het kiezen tussen 2 kwaden: op stal kan hij weliswaar zelf de keuze maken tussen buiten (uitloop) in de zon of binnen in de schaduw, maar met de zon op het platte dak en bijna geen wind op stal is het verschrikkelijk heet en staat ie zwetend voor zich uit te suffen. Buiten op het land, zonder schaduw, is het ook warm, maar daar staat in elk geval nog een zuchtje wind en ik haal tot nu toe in de avond nog steeds een niet zwetende/oververhitte, tevreden gras of wat er nog van over is knabbelende poownie naar binnen. Hij staat dan wel helemaal ingepakt in uv-werende vliegendeken, neusnetje en masker.
Bovendien wordt hij nu met deze hitte extra in de gaten gehouden door een stalgenootje die hem wanneer nodig toch binnen haalt en evt benen afspuit.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:42

Hier nu regen :D zal t gras blij van worden ^-^

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:46

Hier ook regen, maar vrees niet genoeg. Zie voor zaterdag stortbuien aankomen

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:05

gefeliciteerd geluksvogels :)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:08

Quote:
Hier in ERmelo hebben ze volgens mij riolerings problemen, want op diverse plekken stinkt het omdat putten te droog staan en vies ook... Maar als het heel hard gaat regenen straks, komt het water in bad omhoog ben ik bang.

Hier in Zuid geen last van,maar ik was vandeweek ergens in Ermelo [weet niet meer waar] en daar stonk het idd. ook naar de riolering.

Ik heb alleen maar verpakt hooi en dat is super kwaliteit.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:12

superpony schreef:
Wij hebben het jaren geleden ook zo gedaan. Stal zou ze rond 11 binnen zetten en wij zouden ze weer buiten zetten rond 17uur. Er was wel wat schaduw van de bosrand en daar stonden ze ook in, behalve die merrie. Stal vroeg dus of het wel nodig was en wilde ze maar laten staan. Dag erop kon ik zelf en zag ik hoeveel schaduw ze hadden en zij er toch voor stond te bakken, dus maar laten staan daarna.

Het grootste probleem is voor stallen wel om het te regelen. Als je zelf en of je personeel al rond 5/6uur laat beginnen om alles buiten te zetten, dan alles uit te mesten, voer en rond 11 uur weer naar binnen, gaan ze vaak daarna toch naar huis. Personeel 2x laten komen, is vrij vaak geen optie. In je eentje nog eens alles buiten en weer binnen zetten ook niet.

Maar voor veel eigenaren is het ook geen doen om overdag te komen of meerdere keren per dag. Heel veel mensen die echt in pension staan, zijn er sws vaak weinig overdag en vertrouwen op stal. Maken zelf niet mee of het in de wei/paddock overal te warm is, en verder hoe en wat.

Voor veel stallen is 's avonds naar buiten en 's ochtends naar binnen makkelijker, maar ook veel stallen en eigenaren durven dat niet aan.

Het is lastig. Ik hoop alleen dat het voor veel mensen en vooral paarden niet omslaat in water overlast straks, want dan zijn er weer redenen waarom het lastig is ze buiten te houden.


s allemaal ook lastig, maar ook wel te regelen. Het is niet dagelijks of lange tijd zullke warmtes.
Wij staan op een doe het zelf stal, iedereen regelt het zelf. Met zulke extreme dagen wordt er goed overlegd en worden eventueel diensten gedraaid. Er zijn mensen die overdag aanwezig zijn en savonds werken, of andersom. Super fijn dat we elkaar met zulke dingen en zulke uitzonderlijke gevallen goed kunnen helpen. Kost even wat werk, ipv alleen je eigen paard een hele berg buiten/binnen zetten, maar heel fijn dat het zo kan en geregeld kan worden :)

Ik heb het geluk dat ik thuis kan werken. Heb ik aangevraagd voor de komende dagen, zodat ik in mijn pauze op en neer kan om ze zelf binnen / buiten te zetten. Mensen met een ziek kind mogen ook thuis werken als de situatie er om vraagt, gelukkig doen ze in mijn geval ook niet moeilijk.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:55

Met dit weer begonnen we 4 uur ‘s morgens, de merries en veulens gingen rond 2 uur ‘s nachts naar buiten door iemand die daar woonde en gingen 6.00 naar binnen.
Voor 10 uur moest alles naar buiten en binnen zijn geweest (80 paarden, succes) en wilden we alles al gemest hebben.
1 persoon bleef vaak tot 12 om te voeren, maar de 17.00 voerronde werd vaak door iemand gedaan die op het terrein woonde.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:26

Ze gaan nu 's avonds op de wei, en tussen 12 en 21 verplicht op de paddock in de schaduw met hooi. Gelukkig genoeg hoge bomen eromheen.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:33

Wij doen de paarden 's nachts naar buiten, ze staan nu net weer op stal. Het land is geel, het gras bijna op en we voeren hooi bij. We hebben gelukkig genoeg.
Er zijn héél veel (gewone) vliegen en weinig schaduw in de wei. De stallen kan ik re-de-lijk op temperatuur houden door het dak nat te houden. Eén paard met luchtwegproblemen heeft het wel zwaar nu... Het is ook overal zand en stof. Wij hebben 2 veulens en omdat ik toch vakantie heb laat ik die 2 x/dag een half uurtje in de binnenbak. Die zouden wel buiten kunnen blijven maar de merries gillen de hele boel bij elkaar als de andere grote paarden wél op stal staan (en gaan rennen, dreigen, ....).
Rijden en longeren doe ik gewoon tussen de bedrijven door, niet te lang, en 1 per keer. Daarna samen douchen :-)...

Ik heb het ondertussen wel gehad met de hitte, maar er is weinig aan te doen. Hoop dat het gras wat herstelt straks, maar vrees het ergste. Wat ik echt eng vind, is dat er zoveel stro in de hens vliegt.... het is zó droog!!

mirim

Berichten: 4410
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:06

Ik had vanmorgen de hoefsmid voor het beslaan van mijn paard...
Je zal maar hoefsmid zijn !
Het is bijna geen werken voor deze mensen.
Behalve de hitte hebben ze ook nog onwijs veel last van die *k* vliegen! Zelf zitten ze onder de vliegen, maar de paarden zijn daar ook niet rustiger van!
Zijn werktijd van vandaag was van vijf uur smorgens tot acht uur. Mijn paard was de laatste.
Ik kan het me goed voorstellen dat hij er voor vandaag de brui aan gaf.

Vandaag stonden mijn paarden na achten al binnen. De ramen hebben we afgeplakt, de stal staat onder de bomen en ik hoop ze daar dan nog een beetje koel te kunnen houden.

Nog eventjes doorbijten en hopen dat er hier in de Achterhoek ook regen komt!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:07

gohya schreef:
Quote:
Hier in ERmelo hebben ze volgens mij riolerings problemen, want op diverse plekken stinkt het omdat putten te droog staan en vies ook... Maar als het heel hard gaat regenen straks, komt het water in bad omhoog ben ik bang.

Hier in Zuid geen last van,maar ik was vandeweek ergens in Ermelo [weet niet meer waar] en daar stonk het idd. ook naar de riolering.

Ik heb alleen maar verpakt hooi en dat is super kwaliteit.


Het stinkt op meerdere plekken al een tijdje.

Tja, verpakt is toch echt verpakt en is nooit hooi, dus wij willen dat niet voeren. Overigens kom ik heel vaak langs jullie plek en vind ik de kuil best ruiken.

Sintara

Berichten: 7415
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 11:08

We hadden net 10 minuten regen en misschien krijgen we straks nog wel 2 druppels :D