Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:55

superpony schreef:
Wij hebben een eigen plek en doen alles zelf. Zijn minder kwijt dan mensen in volpension, maar als je onze tijd erbij gaat rekenen, dan zou het een heel duur grapje worden.

En dat is nu juist het verschil tussen ons (mensen zoals jij en ik) en een pensionhouder. Wij doen het voor onze hobby en proberen door alles zelf te doen de kosten te drukken, maar voor een pensionhouder is het wel zijn brood en dan is het wel de bedoeling dat hij er ook wat aan verdiend en de belastingen kan betalen.
Ik heb ook de paarden aan huis, als ik alles omreken ben ik inderdaad goedkoper uit puur de kosten voor de paarden dan, ga ik de rest mee rekenen absoluut niet.
De waterpomp heeft hier inmiddels heel wat uren staan draaien om de weide groen te houden en mijn tuin en planten fris zodat ze het kunnen overleven, die draait ook niet op lucht, dat zijn extra kosten en neem je dan voor lief omdat het voor jezelf is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:35

Het is ook een stukje indeling.

Als je een paddock aanlegt, plant er even een paar bomen naast voor schaduw. Bestraat een stukje zodat je daar hooi kunt voeren. Leg het ding aan zo dicht mogelijk bij je stallen, of geef paarden een uitloopje zodat je helemaal niet meer met ze hoeft te zeulen.

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:01

Wendy schreef:
Sclimpre schreef:
De enige structurele oplossing die de stalbaas kan doen is meer weides kopen of huren. Kost een boel geld, dus dan moet de stalprijs omhoog. Waarschijnlijk verliest hij daar meer klanten mee dan dat hij er klanten blij mee maakt. Een bedrijf runnen is iets heel anders dan eigen paarden aan huis hebben staan, daar is toch maar heel weinig begrip voor.
Zonder extra land kan hij alleen schuiven met het probleem. Wat je nu de paarden extra zou geven door hen langer op de wei te laten, neem je hen achteraf terug af omdat de weide minder snel gaat herstellen wanneer het terug gaat regenen.
Toch maar de regendans doen...

Het grappige is dat de stalbaas waar het in dit topic over gaat meer dan genoeg land heeft, dat is het probleem niet....

Wellicht dat vele land voor andere doeleinden gebruikt word zoals bijv eigen hooiwinning om ook dat zo goedkoop mogelijk voor de pensionklant te houden :)*

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:11

shirleyp schreef:
Amyyy schreef:
Klinkt trouwens niet echt als een prettige stal... Is er geen andere stal in de buurt waar ze wel langer naar buiten kunnen, al is dat dan maar op de paddock met hooi?


Op zich is de stal best prettig hoor, maar dit is zeker een aandachtspunt. Ik sta hier al tien jaar en houd mijn ogen open voor alternatieven. Maar overal haal je wat en laat je wat. De ruwvoerkwaliteit is hier top, de boxen zijn ruim, paarden kunnen in groepen op de wei en het voerbeleid (5x hooi, 3x brok) bevalt me erg goed. Bij alle alternatieven lever ik op één van die punten in en daar schiet ik niks mee op...

Dit klinkt in mijn oren overigens echt niet als een slecht pension. Als ik hier de punten zie die ze op noemt plus ze onder normale omstandigheden dus in groepen op de wei staan lijkt me het zelfs echt geen verkeerde stal! En als ik dan ergens ook nog zag de prijs voor dit alles per maand heel erg mee valt mag je zeker niet klagen.
snap dan ook zeker wel de pensionhouder die zegt wanneer men klaagt je maar een andere plek moet gaan zoeken.

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:34

Gypsy schreef:
Het is ook een stukje indeling.

Als je een paddock aanlegt, plant er even een paar bomen naast voor schaduw. Bestraat een stukje zodat je daar hooi kunt voeren. Leg het ding aan zo dicht mogelijk bij je stallen, of geef paarden een uitloopje zodat je helemaal niet meer met ze hoeft te zeulen.

En dan komt de gemeente langs en moeten die bomen weg ...
In een beschaafd land als Nederland heet te zijn staan er schokkend veel idiote regels het dierenwelzijn in de weg omdat er andere dingen zijn die belangrijker zouden zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:06

meggiemeg schreef:
superpony schreef:
Wij hebben een eigen plek en doen alles zelf. Zijn minder kwijt dan mensen in volpension, maar als je onze tijd erbij gaat rekenen, dan zou het een heel duur grapje worden.

En dat is nu juist het verschil tussen ons (mensen zoals jij en ik) en een pensionhouder. Wij doen het voor onze hobby en proberen door alles zelf te doen de kosten te drukken, maar voor een pensionhouder is het wel zijn brood en dan is het wel de bedoeling dat hij er ook wat aan verdiend en de belastingen kan betalen.
Ik heb ook de paarden aan huis, als ik alles omreken ben ik inderdaad goedkoper uit puur de kosten voor de paarden dan, ga ik de rest mee rekenen absoluut niet.
De waterpomp heeft hier inmiddels heel wat uren staan draaien om de weide groen te houden en mijn tuin en planten fris zodat ze het kunnen overleven, die draait ook niet op lucht, dat zijn extra kosten en neem je dan voor lief omdat het voor jezelf is.


Dat weet ik hoor. Ik heb op stallen gewerkt en ben eigen baas geweest altijd, dus snap de berekeningen. Ik snap daarom ook niet hoe stallen rond kunnen komen van alleen pension en vaak is dat ook niet zo. Dat is al een punt wat service lastiger maakt, omdat er veel nevenactiviteiten nodig zijn om te kunnen draaien.

Daarnaast is goed en betaalbaar personeel vinden echt een groot probleem geworden. Jonge mensen zijn goedkoop, maar niet ervaren en willen tegenwoordig echt op tijd naar huis.

Ik ken diverse stallen waar dit echt een probleem is. als vb;
Eigenaresse heeft 1 iemand in dienst die wordt opgehaald door haar vriend exact om 17uur. De eigenaresse vindt het onverantwoord om de paarden binnen te halen als ze helemaal alleen is op het erf, dus ze moeten voor die tijd binnen zijn. Zij wil dat zelf echt anders en er gaan ook echt klanten om weg. Nu al klanten korting aangeboden als ze helpen. In weekend worden ze al niet meer buiten gezet en regelen mensen het zelf, want personeel werkt niet in weekend.

De mentaliteit zoals wij het leerden dan paarden echt geen 9-5 job zijn, is compleet aan het verdwijnen en mensen klagen steen en been over te hard werken tegenover te weinig loon. Maar dat is nou eenmaal het vakgebied waar je voor kiest. Bijna elk beroep heeft wel zijn nadelen, maar die accepteer je als je ergens vol voor gaat.

Onderling regelen willen veel stallen ook niet, omdat er vaak ruzies komen over de bezetting van de paddocks bijv en het vaak een rommel wordt als mensen zelf gaan bijvoeren, paarden in paddocks zetten en daarna mest niet verwijderen etc etc.

In pension hebben wij ook alles gedaan om het voor de paarden toch beter te maken, maar dat moet je willen en kunnen naast gezin en werk.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:27

Jeeej t regent hier :D Zal de weide goed doen :)

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:51

Ja helaas is dat overal in terug te vinden, we willen wel werken maar het moet niet te worden in van alles. Jammer dat de mentaliteit zo aan het veranderen is.
Op de laatste stal waar ik stond hielp ik mee als ik er was en dat vond ik totaal geen probleem, wilden ze een dag weg dan was ik er een keer extra om de hond uit te laten en even te kijken of alles goed was, stuurde dan altijd even een berichtje dat alles in orde was op stal. De club mensen die er toen stond wilde best meehelpen, de club mensen daarna niet meer, dat hebben ze wel gemerkt op stal de eigenaren toen. Het kan zo leuk zijn maar ja dat is een andere discussie.

De vooruitzichten zijn dat het volgende wat meer regen gaat geven, zou mooi zijn!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:37

Hier was de sproeier stuk gegaan eergisteren :') Top timing.

Gelukkig is hij gemaakt en direct alles weer nat gegooid. De weide is gewoon weer groen en het stukje dat afgezet was is alweer mooi bijgegroeid. Ze staan er kort op (1 uurtje per dag op het ‘volle’ landje en 3 uurtjes op het korte landje). Meer tegen de verveling is dat.

Verder staan ze in de paddock en inloopstal.

Ook de bak kon weer lekker gesproeid worden. Die leek een beetje op een duingebied :o

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:01

Yes wij hebben regen!!

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:56

Mijn paard staat volpension, dat maakt dat als ik niet zelf kan komen ik zeker weet dat er goed voor haar gezorgd wordt. Dat zegt niet dat ik nooit een poot uitsteek, ben ik er met binnenzetten, dan pak ik er ook een paar mee. Als ik ‘s middags gereden heb zet ik mijn paard niet meer in de achterste wei, maar op de paddock dicht bij de stal.
Gewoon een beetje meewerken, de pensionstalhouder is ook een mens en kan het nooit iedereen 100% naar de In maken. Wel moeten ze zorgen dat de (basis)zorg goed geregeld is zoals afgesproken in het contract.

Ik verbaas mij er ook vaak over als mensen klagen dat de bak niet rijdbaar os als het vriest of sneeuwt, natuurlijk moeten ze de bak netjes onderhouden, maar als het weer niet meewerkt dan zul je je als pensionklant moeten aanpassen.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:48

Popstra schreef:
Wendy schreef:
Het grappige is dat de stalbaas waar het in dit topic over gaat meer dan genoeg land heeft, dat is het probleem niet....

Wellicht dat vele land voor andere doeleinden gebruikt word zoals bijv eigen hooiwinning om ook dat zo goedkoop mogelijk voor de pensionklant te houden :)*


Dan heb je dus alsnog te weinig land voor alles wat je erop wilt doen.

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:29

Ik dacht dat alleen Nederlanders zo konden zeiken...

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:34

:') :') +:)+

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 14:50

Er is dit jaar gewoon een gigantisch neerslagtekort. Nee, daar kunnen pensionhouders geen land tegenop hebben. Het is 40 jaar terug dat er rond deze tijd al zo'n groot tekort was.

https://nieuws.weeronline.nl/7-7-2018-n ... 00-mm-uit/

En in dit artikel laat men zien dat we ondertussen ruimschoots boven het gemiddelde van de 5% droogste jaren zitten.

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 4c46o3774/

Onze paarden staan op ons eigen land, maar mogen daar ook nog maar halve dagen (=6 uur) op. Want hoewel ze onbeperkt hooi bijgevoerd krijgen, eten ze toch liever het veel te korte gras.

bcd94
Berichten: 705
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:54

Hier nog steeds gras in overvloed :D

Iets met teveel land voor het aantal paarden wat erop loopt.
Er zijn zelfs nog 2 landen gemaaid, de paarden krijgen het niet aangegeten.

Wat alleen wel vervelend is is de rijbak die is stoffig op het moment, er is geen sloot in de buurt helaas anders zouden we kunnen sproeien

Sjolvir

Berichten: 25292
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 21:04

Mizora schreef:
Er is dit jaar gewoon een gigantisch neerslagtekort. Nee, daar kunnen pensionhouders geen land tegenop hebben. Het is 40 jaar terug dat er rond deze tijd al zo'n groot tekort was.

https://nieuws.weeronline.nl/7-7-2018-n ... 00-mm-uit/
HiEn in dit artikel laat men zien dat we ondertussen ruimschoots boven het gemiddelde van de 5% droogste jaren zitten.

https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 4c46o3774/

Onze paarden staan op ons eigen land, maar mogen daar ook nog maar halve dagen (=6 uur) op. Want hoewel ze onbeperkt hooi bijgevoerd krijgen, eten ze toch liever het veel te korte gras.


Hier de afgelopen jaren echt bij herhaling het weiland uitgespoeld, ja polderlandje, lager dan omringede water krijg je dat, maar ook hier groeit nu alleen nog hooi :+ Nou zijn die van mijn te dik, dus tikje aan de slanke lijn denken geen probleem, normaliter hoef ik ze pas bij te gaan voeren in augustus of soms zelfs september als ze op de wei staan, gaan we nu niet halen.
Ze mogen hier wel gewoon op de wei blijven staan, nou hebben die van mij en nog een (Staan met zijn 3en ook best leuk stukje land ter beschikking, maar stukken afzetten zoals andere jaren zodat dat weer groeit heeft nu geen enkele zin.
Gewoon dit jaar vette pech, kan gebeuren.. net zoals een keer een strengere winter.

Zelfs als het nu nog weer keer gaat regenen hebben volgende snedes gras die eventueel te hooien zouden zijn nu wel erge groeiachterstand :') 8-) En het wordt laat in het seizoen, boer hier heeft in ieder geval hooi voor de paarden van de winter wel weer binnen, dat is wel fijn :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 01:14

Misschien moeten we ons leren aanpassen aan het veranderen van de seizoenen. Het is steeds best lang mooi en niet te koud. We hadden weer wel lang nachtvorst en dacht je ook, het gras komt niet op, maar de eerste snede is hier overal mooi.

Vandaag reed ik met de auto de andere kant op tussen de weilanden door en het was overal behoorlijk groen. Kan me haast niet voorstellen dat alles daar steeds gesproeid is. Waren de te maaien weides, koeienweides en een enkele paarden wei.

Het viel me op dat bij een particulier waar veel paarden op ene relatief klein stuk staan, alles wel dor en geel is.

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 02:13

bij ons is het ook geel droog en geen gras meer .... gelukkig worden de paarden bij gevoerd met twee keer per dag kuil ... wat onder tussen ook behoorlijk droog wordt. en zelf voeren we ook bij als we gereden hebben. Paardjes staan wel heerlijk 24/7 buiten.
Ik doe mee met de regen dans :+
hier vandaag een paar druppels gehad maar op ons droge woestijn land was dit niks ...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:26

Ik heb ook nog steeds gras zat. De paarden gaan zo´n 3 - 4 uur per dag de wei in. Daarnaast in de rijbak en paddock met hooi en gemaaid gras. Er zijn stukken waar de 1e snit er nog op staat. Er zijn plekken bij waar het gras wel zo ongeveer als hooi op het land staat maar ook nog veel groen gras. Wat mij opvalt is dat de weilanden 's ochtends best nog nat zijn van de dauw. Als ik ze om half 7 in de wei zet heb ik de schoenen helemaal nat. Die dauw ben ik best blij mee want de paardenhoeven krijgen zo 's ochtends ook nog lekker vocht mee vanuit de wei.

Samcial

Berichten: 32
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:49

Bij ons staat er nog wel iets op het land, maar echt groen is het niet meer te noemen :') . Paardje krijgt nu wat extra hooi bijgevoerd. De beregening liet ons helaas in de steek, die moet dus vervangen worden -O-

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 10:34

Hier is best wat regen gevallen, heerlijk. Nu kan ik wel weer genieten van een weekje zon ☺️.

De bak en track zijn nog wel stoffig. Maar de weides worden al groener ☺️

Over een week wordt er echt veel regen voorspeld, dus nog ff genieten van het lekkere weer.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:51

Gelukkig heb ik nog genoeg gras voor de ponies (2). We hebben een ha gras, verdeeld in 8 weilandjes. Vier zijn er nu echt kaal. Met de andere vier houd ik ze dmv strook begrazing lekker aan het eten. Drie keer per dag schuif ik het lijntje een stukje op en de hoofdjes kunnen weer naar beneden. Ik denk dat de kale weitjes wel wat hebben geleden. Maar dat hoort bij het onderhoud, als het nodig is zaaien we die het najaar weer door. Probleem weer opgelost.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 11:57

Viel mij vanmorgen ook op dat het gras in de tuin vochtig was. Heb gister morgen gesproeid en niet heel veel, dus er zit wel vocht in de lucht.

Als het gras hoog stond, zou ik het ze ook laten opeten, want de paarden vinden het prima en als je niet hooit moet je het anders straks maaien en weggooien.

Vraag me af of ze nog iets kunnen met het gras dat hoog stond en geel en dor is geworden.

Het ene gras blijft ook langer groen en goed dan het andere. Door het soort? De belasting? Bemesting?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 14:16

superpony schreef:
Vraag me af of ze nog iets kunnen met het gras dat hoog stond en geel en dor is geworden.

Het ene gras blijft ook langer groen en goed dan het andere. Door het soort? De belasting? Bemesting?


Hier eten ze nu de randjes op van het net gehooide land.
Dus ook geel en droog geworden lang gras. Ze vinden het heerlijk, lekkerder dan hooi.