Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:11

lizy29 schreef:
Hier is het ieder jaar geel in de zomer en zodra de regen weer komt trekt het vanzelf weer bij.
Denk dat het probleem in Nederland vooral ligt in het aantal paarden per ha wat gehouden word. In Frankrijk is dat bezettingspercentage veel lager over het algemeen.

Mee eens. Hier lage bezettingsgraad en geen enkel probleem om mijn paarden alle ruimte te geven.



Ninx schreef:
Probleem van ts (of liever haar paard) lijkt me eerder het gebrek aan vrije beweging dan de droogte...

Ik zou lekker op zoek gaan naar een plek waar je paard meer buiten komt het hele jaar rond, en er gewoon gewerkt en gevoerd wordt wat paarden nodig hebben.... ongeacht het weer.

Dat vind ik ook gewoon de morele plicht die je als paardeigenaar hebt, helaas denkt lang niet iedereen er zo over en zo blijven dit soort stallen hun bestaansrecht houden.



Gini schreef:
Als je trouwens echt een goed stevig weiland hebt dat niet te veel paarden telt per vierkante meter, dan kan dat echt wel wat hebben. De natuur is best sterk en zo gemakkelijk krijg je een echt weiland niet kapot.
Probleem is dat we nu op iedere postzegel gras een paard willen houden en dan nog vaak te veel paarden voor de grootte van het stuk grond, dan zit je met problemen en moet je met van die halfbakken oplossingen komen waarbij het paard blij mag zijn dat die twee uur in een hete zandbak mag staan. Zo lang paardeneigenaars dit pikken en voor een dubbeltje hun paard willen stallen (of alleen meer willen betalen als er een binnenbak, stapmolen en solarium zijn), zal dit soort "verwaarlozing" blijven bestaan.

Van begin tot eind helemaal mee eens. Ik maak me geen enkele zorgen over mijn wei, dat trekt echt wel bij zelfs terwijl mijn paarden er gewoon blijven lopen.
Jammer dat bij veel paardeigenaren de prioriteiten een stuk minder bij het welzijn van het paard liggen bij de keuze van een pensionstal.



FjordFiesta schreef:
Ik heb op de stal van ts gestaan. Terwijl de luxe voor de ruiters verbeterde ging het paardenwelzijn in vijf jaar hard achteruit. Van zomer en winter hele dagen naar buiten via in de winter zelf op een weiland zetten naar minder dan twee uur paddock. De stalhuur ging in die vijf jaar van 205 euro naar 275 euro. Als je commentaar had werd je verteld dat je op kon stappen als je het ergens anders beter kon krijgen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik gegaan ben.

Hadden ze allemaal hun prioriteiten maar op orde, dan zou die stalhouder wel een toontje lager zingen en gedwongen worden om naar het welzijn van de paarden te kijken. Maar nee, men vindt andere dingen belangrijker dan basale behoeftes van het paard. Triest.

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:47

Sclimpre schreef:
@ MizzMontana : Maar worden de paarden daar beter van? De eigenaars maak je er misschien blij mee, want de paarden hebben langer 'buiten' gestaan'. Maar als 'buiten' wil zeggen in de felle zon op een zandpaddock, is dat dan diervriendelijk?
Er worden gewoon teveel paarden op te kleine oppervlaktes gehouden. Vroeger stonden de paarden dan 24/7 op stal, nu staan ze op een stukje zand, of zelfs op verharde stukken. Maar in wezen is er niet zoveel veranderd, ttz; de paarden staan zich te vervelen. Vroeger stelden de mensen zich geen vragen ivm dierenwelzijn toen de paarden 24/7 in een box stonden, men vond het normaal. Nu stellen de mensen zich geen vragen ivm. dierenwelzijn als paarden enkel op een zandpaddock staan, men vindt het normaal.
Als ze maar buiten staan, dan is het voor ons geweten in orde.


Ze worden er in elk geval niet slechter van dan in een box.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er op veel (pension)stallen nog wel wat te doen is op het gebied van dierenwelzijn.
Maar voor mij hangt dierenwelzijn niet alleen van de grote van de wei af. Iemand kan een hele grote wei hebben en toch de dieren verwaarlozen.
Terwijl je op een paddock ook creatief kunt zijn, denk aan PP, etc.

Wat mij vooral stoort is dat er zogenaamde praktische bezwaren opgegooid worden, de paarden gaan maar 2 uur op de paddock want anders krijgen we het niet gedaan in de tijd.
Het binnen en buiten zetten kost toch even veel tijd als ze 2 uur buiten staan of als ze 10 uur buiten staan?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 10:34

Voor mij mag het weer ook nog zo even blijven.Mijn paarden(nu ja pension paarden) zien er prima uit.Niet zo moddervet als anders. ondanks de droogte zie ik het gras hier toch nog groeien ,heel traag maar het groeit nog.Ik had nog een wei die anders gehooid werd die voer ik nu via strook begrazing op dat is zo'n 3ha nog. de wei die ik afgesloten heb ziet toch al weer iets groener dan de wei waar ze nu op lopen dus ik vermoed dat het ook nog groeit.Ik denk dat bij veel mensen het probleem zit bij te veel paarden op te weinig ruimte.
Ik geniet nog van dit weer en vond de afgelopen winter met zoveel regen en dat het dan ook nog eens begon te vriezen een veel groter drama.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:46

MizzMontana schreef:
Sclimpre schreef:
@ MizzMontana : Maar worden de paarden daar beter van? De eigenaars maak je er misschien blij mee, want de paarden hebben langer 'buiten' gestaan'. Maar als 'buiten' wil zeggen in de felle zon op een zandpaddock, is dat dan diervriendelijk?
Er worden gewoon teveel paarden op te kleine oppervlaktes gehouden. Vroeger stonden de paarden dan 24/7 op stal, nu staan ze op een stukje zand, of zelfs op verharde stukken. Maar in wezen is er niet zoveel veranderd, ttz; de paarden staan zich te vervelen. Vroeger stelden de mensen zich geen vragen ivm dierenwelzijn toen de paarden 24/7 in een box stonden, men vond het normaal. Nu stellen de mensen zich geen vragen ivm. dierenwelzijn als paarden enkel op een zandpaddock staan, men vindt het normaal.
Als ze maar buiten staan, dan is het voor ons geweten in orde.


Ze worden er in elk geval niet slechter van dan in een box.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er op veel (pension)stallen nog wel wat te doen is op het gebied van dierenwelzijn.
Maar voor mij hangt dierenwelzijn niet alleen van de grote van de wei af. Iemand kan een hele grote wei hebben en toch de dieren verwaarlozen.
Terwijl je op een paddock ook creatief kunt zijn, denk aan PP, etc.

Wat mij vooral stoort is dat er zogenaamde praktische bezwaren opgegooid worden, de paarden gaan maar 2 uur op de paddock want anders krijgen we het niet gedaan in de tijd.
Het binnen en buiten zetten kost toch even veel tijd als ze 2 uur buiten staan of als ze 10 uur buiten staan?


Of ze er niet slechter van worden dan in een box dat weet ik niet. Onze paarden staan in de zomer normaal 24/7 buiten, maar net nu komen ze na de middag een paar uurtjes op stal. Dit omdat de stallen koeler zijn dan de schuilstal en omdat er in de stallen geen vliegen/dazen zijn. Pas als de ergste hitte voorbij is gaan ze terug naar buiten. 's Nachts hebben ze het nu prima naar hun zin op de wei.

Een PP is echt geen oplossing voor te weinig terrein, integendeel, om een PP paardvriendelijk te maken zou je net meer oppervlakte per paard moeten hebben. De oppervlakte die aan zand en verharding besteed wordt zou bovenop de oppervlakte voor de paarden moeten komen. Want tracks etc. zijn leuk voor de mensen, net als een kantine en douches, parking etc. maar de paarden hebben daar zo geen boodschap aan. Paarden zijn dieren die zich het best voelen in de open ruimte. Als ze die open ruimte hebben in de vorm van een zo groot mogelijke weide, dan kunnen tracks erbij komen om de mensen plezier te doen. Helaas is het meestal andersom, wordt er net een stuk weide opgeofferd om te verharden of er zand op te doen. Het is nu eenmaal mode, en mensen betalen om hun paard er te zetten, maar vaak is het een middel om veel paarden op een kleine oppervlakte te zetten.

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:54

Je hoeft mij niet te overtuigen ;) wij hebben 2,4 ha voor 2 paarden :D die van mij staan nu ook ‘s nachts lekker buiten.

Toch denk ik dat elke pensionhouder er wel meer van kan maken dan even twee uurtjes op de paddock. Als dat niet kan door ruimte gebrek heb je idd te weinig grond, maar als het niet kan door tijdgebrek heb je te weinig personeel.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:05

Normaal staan onze paarden vanaf april onbeperkt op het gras. En vanaf oktober gaan ze alleen overdag op gras en in de winter elke dag 1-2 uurtjes. Helaas staan ze nu al weer op winterrantsoen. De wei gaat elke dag even open paar uurtjes en dan gaan ze weer het zand op. En we moeten dit jaar voor het eerst dus voer kopen voor de zomer om bij te voeren. Onze weide is 1 keer gesproeid en wordt vandaag weer gesproeid. Denk dat ruwvoer deze winter duur gaat worden. Tip: sla optijd je ruwvoer in. Alle weides zijn zo droog dat de boeren die niet kunnen beregenen nog maar 2 keer gras hebben gemaaid. En het ziet er niet naar uit dat er dit jaar nog veel gaat groeien op de verdroogde stukken.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:09

1.2 ha/paard, dat is pas een paradijs :j
Maar of er nu meer terrein of meer personeel moet komen, je kan niet verwachten dat dat voor dezelfde prijs kan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:12

Dat is een vooroordeel over pp's, want er zijn hele ruim opgezette pp's die echt geen overbevolking hebben.
Het is niet bedoeld om zoveel mogelijk paarden op een kleine ruimte te houden, dan heb je het niet begrepen. Het is bedoeld om paarden te stimuleren om te bewegen. Overgewicht is zo een beetje het grootste probleem en juist door meerdere voerplekken aan te bieden en het bewegen te stimuleren probeert men dat te voorkomen.
Ook biedt men in een pp alles aan zoals bestrating, omdat de afwisseling van de ondergronden goed is voor hoeven en benen. Ook is er voldoende beschutting aanwezig bij de goede zodat paarden het hele jaar rond de hele dag goed staan.
Er zijn mensen die een gps tracker aan hun paard hebben gehangen en het is bewezen dat de paarden op een goede pp al veel meer bewegen dan op een standaard wei. Dat is voor heel veel paarden van groot belang als je kijkt naar hun bodyscore.
Ook heeft een pp altijd nog een groot veld waar ze kunnen doen wat ze willen. En vaak ook nog 1 of meer weides die een tijdje open gaan, zodat ze gedoseerd kunnen grazen ter afwisseling. Daarnaast biedt men ook takken etc aan.

Ik zou eerst eens gaan kijken of me erin verdiepen voor je iets afkraakt zonder de achterliggende gedachte te kennen.
Wij hebben een mini pp voor onze eigen 4 en ik kan je een lijst voordelen tegenover de nadelen geven. En ja, ik heb ze ook 30jr op stal gehad met wel of niet wei en of paddockjes.

Ik snap dat pensionhouders zich direct aangesproken voelen, maar het is heel simpel en bij elk vakgebied zo; Je weet waar je aan begint. En in Nederland is het best pittig met alle regels. Ook regels zoals de meiden in opleiding die steeds minder willen, mogen of kunnen doen. Dat men inderdaad weinig tot geen beschutting kan aanbieden etc.

Als men begint dat paarden te weinig buiten staan, komen er altijd weer tegen reacties zoals;
*Maar mijn paard is een sportpaard. Ja en juist dan is het belangrijk dat ze veel vrije beweging hebben, zeker ook na training. Er wordt helaas te weinig geleerd iver goed management, dus mensen doen wat ze aangeleerd is of wat de anderen doen.
*Die van mij staan bij het hek. Ja, dat doen paarden. Ze weten precies hoe en wat. Dat komt door hun ritme en vaak wat ze op stal krijgen. Dat is echt bij elk paard aan te wennen, want die bewijzen heb ik staan ( en helaas ook niet meer staan ) Maar 9 van de 10x staan er teveel op een te klein stuk, is er te weinig eten of is de kudde niet stabiel genoeg. Juist omdat ze maar kort samen lopen.
*Als je paarden buiten wil houden staan ze in de blubber. En daar is dus altijd iets aan te doen. Wil je het beste voor de paarden investeer dan in droge buiten plaatsen. Mensen investeren vaak teveel in dingen voor eigen belang en niet voor het paard, want dan is het opeens lastig, duur etc

Wel of geen beschutting is een groot probleem in Nederland en kan je de stallen nog niet kwalijk nemen. Hoewel er vaak wel mogelijkheden zijn. Maar de beschutting die gemist wordt, wordt altijd gemist. Paarden zoeken beschutting op wanneer zij dat willen of nodig achten. Ik sta ook nog steeds vaak verbaasd wanneer ze welke beschutting opzoeken en wanneer juist niet.

Het is gewoon overal hetzelfde; Iedereen wil ene paardje en liefst zo goedkoop mogelijk ergens neerzetten. All in moet alles geregeld worden. Maar er is gewoon niet genoeg ruimte om al die paarden kwijt te kunnen. En stallen verdienen met de lage pensionprijzen niet genoeg om alles aan te passen en goede diensten te verlenen. De rest is puur een slechte instelling, omdat het al jaren zo geaccepteerd is.

In een stal staat een paard stil, mist sociale contacten etc etc, dus dat is echt altijd slechter. Slechter voor de bloedsomloop, slechter voor de spijsvertering die beiden van levensbelang zijn voor het paard. Paarden krijgen veel eerder beenblessures, slechte hoeven, koliek etc.

Je kan je paard willen beschermen tegen alles wat in een kudde op een wei kan gebeuren, maar niet wat er allemaal op stal kan gebeuren of door het stil staan, de verveling etc.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:50

Hoe zit het eigenlijk met het fructaan gehalte in het gras zo met die droogte? Omdat het amper / niet groeit, betekent dat er juist veel fructaan in het gras zit, omdat het wel wilt groeien maar niet kan, of dat er amper wat in zit omdat het toch niet groeit? Weet iemand dat :o

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:59

Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem :')

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:35

Popstra schreef:
Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem :')


Dat is natuurlijk onzin.

Als je die dieren binnen en buiten moet zetten, dan kost je het toch niet MEER tijd als je de buitentijd verlengt?
Het enige dat je hoeft te doen is hooi verstrekken op de paddock.

Paarden op stal houden is duurder en inefficiënter sowieso, maar ok.

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 13:40

Oei dat zou ik ook niet zon lekkere oplossing vinden.
Hier staan ze altijd buiten, nu snachts op de paddock omdat ze anders wel heel snel groeien.
De weide is wel droog maar ligt er prima bij, er staat nog genoeg gras voor alle dieren. En we hebben het in 2 opgedeeld. Hebben overigens 1 haflinger en 2 welsh ponys op 1 hectare gras :)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 14:40

Tancreda4 schreef:
Hoe zit het eigenlijk met het fructaan gehalte in het gras zo met die droogte? Omdat het amper / niet groeit, betekent dat er juist veel fructaan in het gras zit, omdat het wel wilt groeien maar niet kan, of dat er amper wat in zit omdat het toch niet groeit? Weet iemand dat :o


Er zit inderdaad nu meer fructaan in het gras. De hoefnatuurlijk app houdt daar geen rekening mee maar bij agrifirm kun je de tendens wel volgen.
https://www.agrifirm.nl/nieuws/grasmonitor/

mirim

Berichten: 4420
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:18

Popstra schreef:
Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem :')


Volgens mij zitten wij wel op één lijn !
Deze keer ben ik het met jóú eens :j

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:54

mirim schreef:
Popstra schreef:
Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem :')


Volgens mij zitten wij wel op één lijn !
Deze keer ben ik het met jóú eens :j


Nee, dat is onzin. Dat verwacht niet iedereen. Wat is het nou voor moeite om in het geval van deze stalling de paarden om de 4 uur buiten te zetten ipv elke 2 uur? Dan ben je inderdaad niet om 12.00 uur klaar maar om 18.00 uur, maar zit er meer tijd tussen de wisselingen.
En ik heb het idee dat als gevraagd wordt aan pensiongasten om in deze uitzonderlijke droogte dan even te helpen met de wissel niemand daar te beroerd voor is als ze er toch zijn op dat moment. Zo ging het ten minste wel op de pensionstal waar ik ooit heb gestaan.

mirim

Berichten: 4420
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:34

Ik denk dat er mensen zijn ,die niet hun eigen paarden aan huis hebben , er geen benul van hebben hoeveel werk het is om de paarden te verzorgen.
En natuurlijk moet je als pensionhouder je verantwoordelijkheden nemen.
Maar de kosten, de tijd en de moeite dier gedaan moet worden om de paarden en hun eigenaren tevreden te houden ga je niet eens vangen in de €500/ mnd die Popstra hier noemt.

Riana2
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:45

Bij ons gaat het nog wel. Wij hebben langer geleden als 5 stukken wei afgezet zodat het kon groeien. De pony's staan nu in de wei, hebben gewoon nog gras, en als het een beetje afgegraasd is krijgen ze er weer een klein stukje gras bij. Er wordt elke dag een paar uur gesproeid, maar dat water is natuurlijk ook een keer op...

Waar Maart op loopt is het weiland waar ze nu in staan, op de achtergrond hoe het afgezette stuk eruit ziet.
Afbeelding

Mijn andere pony's staan er zo bij, omdat we daar niet mogen sproeien (idd geen vergunning)
Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:54

Onze weide ziet er nu zo uit

Afbeelding

Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:02

mirim schreef:
Ik denk dat er mensen zijn ,die niet hun eigen paarden aan huis hebben , er geen benul van hebben hoeveel werk het is om de paarden te verzorgen.
En natuurlijk moet je als pensionhouder je verantwoordelijkheden nemen.
Maar de kosten, de tijd en de moeite dier gedaan moet worden om de paarden en hun eigenaren tevreden te houden ga je niet eens vangen in de €500/ mnd die Popstra hier noemt.


Specificeer eens? Per regio zijn er grote prijsverschillen, dat is natuurlijk zo. Kopje Groningen is anders dan Randstad. Maar de handeling eens per 2 uur of eens per 4 uur buiten/binnen zetten blijft hetzelfde kosten.

Overigens is mijn weide nu ook dor en droog en bevat onvoldoende voedingsstoffen. Bijvoeren is nodig.

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:20

Ondanks de droogte en het grastekort staat mijn paard met veulen gewoon de hele dag op de wei. Er wordt nu hooi bijgevoerd, paard komt zo niks te kort.

Hooi is ruim voldoende voor handen, door de warme periode in mei, regen in juni en nu weer droogte zijn er al twee sneden prachtig mooi hooi van de weides gekomen. Hiervoor hebben ze iets verder van de stal aparte weilanden.
De paardenweides zien er mu zo uit. Achter het lint een stuk dat nu eigenlijk bij zou moeten groeien. Maar er is van middag wat regen gevallen, groei gras groei!
Stalhiudster deed een virtueel vreugdedansje op Facebook. *\o/*
Afbeelding

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:32

Popstra schreef:
Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem



Het is inderdaad een gedeelde verantwoordelijkheid. De vraag is ongezond, want paardeneigenaars willen zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld en pensioneigenaars springen hier maar wat graag op in en denken ook alleen maar aan meer, wat er voor zorgt dat het aanbod ongezond is.

Ik betaal best wel een dot geld voor mijn stal, meer dan wat 85% hier waarschijnlijk betaalt. En als je ziet wat ik ervoor terug krijg: geen solarium, geen eb- en vloedbodem in de buitenbak en een binnenbak die in de zomer gebruikt wordt als schuilstal voor de 24/7-buiten groep. Maar in de plaats heeft mijn paard hectares grond, een vaste kudde zodat ze geen peesbeschermers aan moet en best nog wel veel gras (naar omstandigheden uiteraard) doordat er geen overbegrazing is. Vroeger heb ik ooit eens paarden verzorgd, dat waren 4 joekels van paarden op een ingezaaid stukje wei van 50 op 50 meter. Ja, dan zit je heel snel om gras verlegen.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:23

Sclimpre schreef:
De enige structurele oplossing die de stalbaas kan doen is meer weides kopen of huren. Kost een boel geld, dus dan moet de stalprijs omhoog. Waarschijnlijk verliest hij daar meer klanten mee dan dat hij er klanten blij mee maakt. Een bedrijf runnen is iets heel anders dan eigen paarden aan huis hebben staan, daar is toch maar heel weinig begrip voor.
Zonder extra land kan hij alleen schuiven met het probleem. Wat je nu de paarden extra zou geven door hen langer op de wei te laten, neem je hen achteraf terug af omdat de weide minder snel gaat herstellen wanneer het terug gaat regenen.
Toch maar de regendans doen...

Het grappige is dat de stalbaas waar het in dit topic over gaat meer dan genoeg land heeft, dat is het probleem niet....

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:33

Ik heb het geluk dat mijn paard in een kudde van 10 op een weiland van bijna 4ha staat, vorig jaar hebben ze het gras niet op gekregen en ook nu is het nog lang niet op, het word nu wel wat korter maar als het straks weer gaat regenen komt dat wel weer goed, ik verwacht niet dat we tot eind Sept nog droogte hebben, mocht het gras Straks toch te weinig zijn, dan hebben we van die palletbakken in de wei die we met hooi kunnen vullen, met daar een net overheen word het ook geen zooitje, miss kan je dat voorstellen?

In de ochtend tot een uur of 1 hebben ze geen schaduw, dan halen we de paarden het erf op waar ze de stallen in kunnen lopen voor wat schaduw. In de winter staat een deel 24/7 buiten op het erf met paddock en de stallen waar ze in kunnen met onbeperkt hooi en een deel staat 's nachts op stal met uitloop en overdag bij de rest van de paarden. De mijne hoort bij die 2de groep omdat mijn drukte makertje zijn rust anders niet kan vinden en dit dan gaat afreageren op de rest.

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:41

Nou die van mij staan op zand met bruine sprieten.
Bom fructaan erin
Beetje jammer
Maar t is niet anders
Beter dit als de hele dag op stal

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:52

Popstra schreef:
Als ik jullie argumenten zo lees zou je als pension eigenaar 24 uur in de weer moeten zijn om het ieder naar de zin te moeten maken!
Oh en als er dan daarom 500 per maand aan stalling gevraagd word is dat ook weer een probleem :')


In principe ben je inderdaad 24 uur bezig als je pension hebt, want ook 's nachts en met noodgevallen moet je er gewoon uit. Dat was vroeger ook heel gewoon.

Het is natuurlijk zo dat hier een pensionhouder is die helemaal niets doet om het beter te maken voor de paarden. Er zijn ook zat voorbeelden van pensionhouders die dat wel doen en niet 24 uur bezig zijn en ook de stal prijs niet op 500 euro hebben.

Dit is gewoon een stuk instelling.

Er zijn maar heel weinig stallen met realistische prijzen tegenover het werk en de kosten als je het goed zou doen en er niet bezuinigd wordt.
Als de prijzen omhoog zouden gaan, zou dat misschien veel beter zijn, maar het heeft 2 kanten. De dure stallen zijn absoluut niet altijd beter en ook de mensen met geld genoeg zijn niet altijd de beste eigenaren.
Wel krijg je minder mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en teveel eisen stellen. Maar ook stallen die op alles bezuinigen. ( slecht en te weinig ruwvoer, slechte omheining, slechte bodem in de bak etc etc etc )

Wij hebben een eigen plek en doen alles zelf. Zijn minder kwijt dan mensen in volpension, maar als je onze tijd erbij gaat rekenen, dan zou het een heel duur grapje worden.