Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:34

ClauH schreef:
Met dit warme weer en al die vliegen begrijp ik dat ook wel...
Kan je het nog beter andersom doen en in de avond naar buiten....

Mijn stal staat pal in de middag en avondzon, mijn wei daarentegen op de open vlakte waardoor er eigenlijk altijd wel wind is. Op stal is het vele malen warmer dan buiten.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 23:03

meggiemeg schreef:
Het sproeien zal de bovenlaag ook minder hard maken waardoor de regen die straks een keer gaat vallen beter opgenomen gaat worden.
Dat merk ik met het sproeien van mijn wei ook, de eerste keer bleef het water er echt in een laag op liggen, nu zakt het er mooi in. Heb 1x per week de wei gesproeid, het stuk waar ze nu niet lopen en die is mooi groen.

Dat viel me inderdaad ook op! Het water trok aan de ingang van de weide waardes echt los zand ligt gewoon zelfs niet in de grond. Hopelijk gaat het snel een keer regenen... hier werd voor zondag avond voorspeld

Zinzi_jewel

Berichten: 8840
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:59

Het grootste nadeel vindt ik nu echt wel de stof
En gras wat op is , dus kort dus stress .
Dus fructaan.
Beide paarden staan dik ondanks weinig te vreten op t land .
Ze mogen gelukkig wel nog een 12/13 uur per dag buiten lopen .
Zou wel regen willen.
Gewoon snachts ofzo
Lekker paar uurtjes zever regen
Geen plensbuien want daar hebben we ook niet veel aan .
Helaas is regen en zonneschijn niet op bestelling te krijgen

mirim

Berichten: 4420
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:54

Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:11

Hier (Zutendaal, Limburg) zijn alle weides geen geworden en het gras is gewoon dood. Echt enorme zonde, en ze krijgen nu ook dus hooi bijgevoerd, er staat niets meer op de weide.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:15

Tja, als mensen het nog steeds acceptabel vinden dat paarden maar 2 uur buiten komen, zijn we nog niet zover dat we niet meer hoeven te klagen.

In Nederland is er elk seizoen wel een reden om de paarden op stal te zetten; te warm ( geen beschutting mogelijk vaak ) te koud, te nat, te glad, te droog..........

Als pensionhouder moet je gewoon kunnen inspringen op het weer en toch de paarden voorop hebben. Paarden moeten gewoon eruit, samen spelen, eten en rusten. Ruzies komen door een niet stabiele kudde, teveel paarden op een kleine ruimte, te weinig eten.
Maar ik heb er 4 en die doen elkaar niks, want ze kunnen ergens anders staan eten, rusten, schuilen, hun energie kwijt etc. Als je aanbiedt wat een paard ECHT nodig heeft, krijg je er vaak veel rust en gezonde paarden voor terug!

Ik heb meer dan 30jr paarden en vroeger deden we het anders, maar werd er wel buiten kantoor uren gewerkt in de paarden. Nu hoor ik overal jonge meiden/personeel op stallen klagen en maar naar huis willen, ondanks dat met paarden werken hun droom was.......
En we weten nu zoveel meer. Paarden op stal houden is gewoon nooit goed te praten en doe je voor jezelf, nooit voor de paarden.

Zelfs als je weinig ruimte hebt, kun je nog in ploegen werken en kan je paarden in kleine groepen langer buiten hebben als je bereid bent een paar keer per dat te wisselen.

Daarbij, natuurlijk gebeuren er op de wei weleens ongelukken. Maar op stal is ook ongezond, zowel mentaal als fysiek voor paarden. Spijsvertering en bloedsomloop komen hebben echt te lijden met alle gevolgen.

En ik ken alle tegenargumenten van paarden die graag naar stal willen, op hoog niveau lopen etc. Maar dat zijn gewoontes. Net als presteren, dat is vaak maar kort. En de gevolgen worden gemist of maakt men niet eens mee.

Ik sta ook niet in pension, vanwege het gebrek aan goede pensionstalling. Maar waar we hebben gestaan, deden we ook al alles zelf de laatste jaren. Net als nu kost dat extra veel tijd, maar je moet wat.

Zolang mensen dit accepteren, verandert er niet veel. Maar wanneer het verandert, roept iedereen opeens dat maar 2 uurtjes naar buiten achterhaald is, alsof ze zelf het wiel hebben uitgevonden. Het is ook maar kort geleden dat paarden nog veel te weinig ruwvoer kregen en dat het allemaal onzin was.....

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:16

nanoukkie schreef:
Hier (Zutendaal, Limburg) zijn alle weides geen geworden en het gras is gewoon dood. Echt enorme zonde, en ze krijgen nu ook dus hooi bijgevoerd, er staat niets meer op de weide.


Maar dat eten ze in principe gewoon op. Die van ons moesten nog het pad kaal eten en die leken het zelfs lekker te vinden.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:17

mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+

Ik ben er super blij mee! Besef me maar al te goed dat er weer vele maanden met regen gaan komen dus wat mij betreft mag dit voorlopig nog wel aanhouden.

Mariska_28

Berichten: 10517
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:18

Hier hoog op het zand in Drenthe (grondwater zit normaal al op 12 meter, wil niet weten hoe laag het nu zit.. :=). Niet alleen het gras is dor, ook de berkenbomen verliezen blad en worden geel..

Popstra
Berichten: 13825
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:21

mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+

Precies dit!

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:43

mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+


In alle andere seizoenen kunnen we onze paarden dan weer ophokken omdat het waait, regent of vriest.
Om nog maar te zwijgen van de pensionstallen waar een standaard winter in oktober begint en pas in april weer eindigt.
Wanneer komt jouw paard buiten? Goh, in mei, tussen 14 en 18 uur. :D

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:55

mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+


Aan de ene kant heb je gelijk, ik geniet ook echt van t weer.. Maar denk wel dat hier iemand spreekt zonder eigen land met paarden er op (of nog weinig ervaring)? Of heb ik t mis?

Sinds 4 jaar moet ik t allemaal zelf fixen op t land en dan wordt je je steeds bewuster van de seizoenen en de extremiteiten.. het is wel echt veel werk met sproeien en ik moet het land denk extra bemesten wil ik een goede grasvoorraad hebben voor de winter (hier hele jaar door 24/7gras).. Daarnaast stuift de bak en track als n dolle dus alles zit onder t zand (ramen lappen begin ik niet aan) het kost gewoon heel veel extra geld en tijd dit soort droogte..


Maar inderdaad.. alles beter dan extreme regen...
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 08-07-18 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:04

mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+


Dat is wel wat kort door de bocht hoor.
De wei is hier geel en ik weet nu al dat ik dus deze winter niet genoeg heb om ze elke dag gras te kunnen aanbieden. En dat heeft dus niet alleen nu gevolgen maar ook de komende 8-9 maanden. En ja ik heb grond genoeg en maar 3 paarden. Normaal kunnen ze de hele winter overdag de wei op.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:24

Ik heb wel al heel lang eigen land en eigen paarden, maar geniet toch enorm van het weer. Heb ook de ongemakken en extra kosten, maar vind het wel echt een keer zomer. Mijn paarden vinden ook heerlijk. Staan lekker de hele dag buiten, hebben schaduw genoeg en kunnen zelf ook de stallen in als ze dat willen. Natuurlijk is het jammer dat er geen lekker groen gras te knabbelen is, maar goed.. Zo is het altijd wel wat. Ze hebben onbeperkt hooi. Ik heb geen hooi van eigen land, maar mijn vaste leverancier heeft al 3x kunnen hooien, dus voor de winter ook geen gebrek.

Ik heb toch echt 100X liever dit dan de hele dag regen.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:27

Jessix schreef:
Ik heb wel al heel lang eigen land en eigen paarden, maar geniet toch enorm van het weer. Heb ook de ongemakken en extra kosten, maar vind het wel echt een keer zomer. Mijn paarden vinden ook heerlijk. Staan lekker de hele dag buiten, hebben schaduw genoeg en kunnen zelf ook de stallen in als ze dat willen. Natuurlijk is het jammer dat er geen lekker groen gras te knabbelen is, maar goed.. Zo is het altijd wel wat. Ze hebben onbeperkt hooi. Ik heb geen hooi van eigen land, maar mijn vaste leverancier heeft al 3x kunnen hooien, dus voor de winter ook geen gebrek.

Ik heb toch echt 100X liever dit dan de hele dag regen.


Wat het lekker buiten staan heb je gelijk, maar bij mijn hooiboer is de eerste oogst nagenoeg mislukt en sindsdien is het gras niet meer gegroeid -O-
Het is maar de vraag waar ik dit jaar hooi vandaan moet halen, 2e snede is hier niemand nog gelukt.

Op zich valt het hier dan zelfs nog wel mee, alle gras begint pas net echt dood te gaan itt 50km hoger waar je eigenlijk geen groen sprietje meer hebt als er niet gesproeid is.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:33

Ja mijn ervaring is eigenlijk wel dat het gras zich wel weer snel hersteld. Deze droogte duurt vast geen maanden meer. Als het hier weer een paar weken regent dan kan er waarschijnlijk nog wel een keer gemaaid worden. Wij gokken dus nog op een voorraadje voorverpakt eind vd zomer. Dus wat dat betreft heeft deze regio niet veel te klagen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:06

Of je nou wel of niet klaagt, feiten blijven hetzelfde.

Ik heb ze wel van mn weitje af, maar had nog een stuk pad heel vol staan en groen. Dat werd nu dor, dus heb ik ze elke dag een uur gegeven en nu is het op en is het pad open. Ze vonden het geel en dor ook lekker.

Weitje sproeien we en zal nog wel wat opkomen, maar voor nu is het op. Maakt verder niet uit, want ze hebben heel veel ruimte en 3 plekken met hooi. De wei is nooit 24/7 open.

Hoe we straks nog aan hooi gaan komen, vraag ik me ook af inderdaad. Het was laatst al op veel plekken op. Wij kunnen niet groot inkopen en willen alleen onverpakt.
Onz hooiboer had wel nieuw, maar moest nog liggen en ik geef dat echt niet eerder dan 8 weken. Als dit zo doorgaat, hebben we volgend jaar een langere periode te overbruggen bij schaarste.

Het nieuwe hooi was goedkoper dan vorig jaar, dus hij had vast veel kunnen oogsten, maar dat kan nu zomaar veranderen.

Dan klaag ik maar, interesseert me niks. Ik heb dieren en daar moeten we voor zorgen. Als dat door het weer lastig is, mogen zij daar niet onder lijden. Dan kan ik in Nederland elke dag wel klagen en een smoes verzinnen.

Verder hebben ze totaal geen last van de warmte, want ze hebben veel schaduwplekken bijv.

We weten niet precies hoeveel paarden er bij ts op hoeveel ha lopen en hoe het verdeelt is, want dat is ook bepalend voor wat je kan doen. Niet alleen nu bij droogte, maar ook bij blubber door nattigheid etc.
Dit soort dingen vraagt om een blijvende oplossing voor alle seizoenen als de oplossing steeds op stal is, want dat is gewoon niet acceptabel. Valt ook niet goed te praten met mooie stallen, voer in de stal of een half uurtje extra rennen.

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:33

Hier In de buurt zijn ze juist heel veel kleine onverpakte baaltjes aan het persen. Het is zo droog dat je makkelijk kan hooien. Waar ze andere jaren juist wel eens begonnen met hooien maar dat toch in folie hebben gedaan vanwege verwachte regen.

Ook veel boeren hier die koeien weg moesten doen :( die nu land over hebben.

mirim

Berichten: 4420
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:23

lindar1985 schreef:
mirim schreef:
Wij Nederlanders zijn gewoon een klagend volkje!
Laten we maar genieten van dit stukje zomer....geen idee hoe lang hij duurt.
Het duurt in ieder geval altijd korter dan alle andere seizoenen, dat dan weer wel :+


Aan de ene kant heb je gelijk, ik geniet ook echt van t weer.. Maar denk wel dat hier iemand spreekt zonder eigen land met paarden er op (of nog weinig ervaring)? Of heb ik t mis?

Sinds 4 jaar moet ik t allemaal zelf fixen op t land en dan wordt je je steeds bewuster van de seizoenen en de extremiteiten.. het is wel echt veel werk met sproeien en ik moet het land denk extra bemesten wil ik een goede grasvoorraad hebben voor de winter (hier hele jaar door 24/7gras).. Daarnaast stuift de bak en track als n dolle dus alles zit onder t zand (ramen lappen begin ik niet aan) het kost gewoon heel veel extra geld en tijd dit soort droogte..


Maar inderdaad.. alles beter dan extreme regen...


Je hebt het helemaal mis !
Ik heb al ruim veerig jaar paarden , bijna altijd zelf aan huis gehad en heb nu ruim een hectare eigen weiland .
Dus ja .... ervaring genoeg en ook eigen land en dat geeft nu veel extra werk en ook ik moet hooi bijvoeren.
En dit alles voor onder andere oude pony die niet te veel af mag vallen, een ouder rijpaard wat ik graag in conditie wil houden en een zorgenkindje die we van zijn pensioen laten genieten na jaren trouwe dienst in een manege.
Maar ik klaag niet , geniet heerlijk van het mooie weer en wacht gewoon af tot er weer wat regen valt.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:28

Mariska_28 schreef:
Hier hoog op het zand in Drenthe (grondwater zit normaal al op 12 meter, wil niet weten hoe laag het nu zit.. :=). Niet alleen het gras is dor, ook de berkenbomen verliezen blad en worden geel..

Same here.... het mag nu wel echt gaan regenen. Gelukkig hoef ik de kost niet te verdienen met de paarden. Wat is het droog hier!! Wij hebben alles nog wel gewoon buiten, maar overdag staan ze op stal tegen de dazen en de zon en dan voeren we flink wat ruwvoer bij.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:49

De enige structurele oplossing die de stalbaas kan doen is meer weides kopen of huren. Kost een boel geld, dus dan moet de stalprijs omhoog. Waarschijnlijk verliest hij daar meer klanten mee dan dat hij er klanten blij mee maakt. Een bedrijf runnen is iets heel anders dan eigen paarden aan huis hebben staan, daar is toch maar heel weinig begrip voor.
Zonder extra land kan hij alleen schuiven met het probleem. Wat je nu de paarden extra zou geven door hen langer op de wei te laten, neem je hen achteraf terug af omdat de weide minder snel gaat herstellen wanneer het terug gaat regenen.
Toch maar de regendans doen...

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:55

Sclimpre schreef:
De enige structurele oplossing die de stalbaas kan doen is meer weides kopen of huren. Kost een boel geld, dus dan moet de stalprijs omhoog. Waarschijnlijk verliest hij daar meer klanten mee dan dat hij er klanten blij mee maakt. Een bedrijf runnen is iets heel anders dan eigen paarden aan huis hebben staan, daar is toch maar heel weinig begrip voor.
Zonder extra land kan hij alleen schuiven met het probleem. Wat je nu de paarden extra zou geven door hen langer op de wei te laten, neem je hen achteraf terug af omdat de weide minder snel gaat herstellen wanneer het terug gaat regenen.
Toch maar de regendans doen...


Klinkt prima....
Maar een goede stal zou goede winterpaddocks moeten hebben waar de paarden de hele dag kunnen staan en waar gevoerd wordt.
Met deze droogte zouden de paarden in deze paddocks moeten kunnen staan.
Maar het jaarrond 2 uur naar buiten is godgeklaagd.....

MizzMontana

Berichten: 5688
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:58

Ninx schreef:
Sclimpre schreef:
De enige structurele oplossing die de stalbaas kan doen is meer weides kopen of huren. Kost een boel geld, dus dan moet de stalprijs omhoog. Waarschijnlijk verliest hij daar meer klanten mee dan dat hij er klanten blij mee maakt. Een bedrijf runnen is iets heel anders dan eigen paarden aan huis hebben staan, daar is toch maar heel weinig begrip voor.
Zonder extra land kan hij alleen schuiven met het probleem. Wat je nu de paarden extra zou geven door hen langer op de wei te laten, neem je hen achteraf terug af omdat de weide minder snel gaat herstellen wanneer het terug gaat regenen.
Toch maar de regendans doen...


Klinkt prima....
Maar een goede stal zou goede winterpaddocks moeten hebben waar de paarden de hele dag kunnen staan en waar gevoerd wordt.
Met deze droogte zouden de paarden in deze paddocks moeten kunnen staan.
Maar het jaarrond 2 uur naar buiten is godgeklaagd.....


Zoiets idd.
Dat de weides gespaard worden, ala, maar een paddock wordt er toch niet slechter van als ze er langer dan 2 uur op staan?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:59

Ik voer het het hele jaar door hooi bij, het gras word hier nooit zo hoog.Mijn paarden zijn het gewent om weinig gras te eten maar wel hooi. Hier begint het gras ook geel te worden helaas,maar er is vandaag een kans op regen!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:09

@ MizzMontana : Maar worden de paarden daar beter van? De eigenaars maak je er misschien blij mee, want de paarden hebben langer 'buiten' gestaan'. Maar als 'buiten' wil zeggen in de felle zon op een zandpaddock, is dat dan diervriendelijk?
Er worden gewoon teveel paarden op te kleine oppervlaktes gehouden. Vroeger stonden de paarden dan 24/7 op stal, nu staan ze op een stukje zand, of zelfs op verharde stukken. Maar in wezen is er niet zoveel veranderd, ttz; de paarden staan zich te vervelen. Vroeger stelden de mensen zich geen vragen ivm dierenwelzijn toen de paarden 24/7 in een box stonden, men vond het normaal. Nu stellen de mensen zich geen vragen ivm. dierenwelzijn als paarden enkel op een zandpaddock staan, men vindt het normaal.
Als ze maar buiten staan, dan is het voor ons geweten in orde.