Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:21

mirim schreef:
En het kan ook zo zijn dat we nu toevallig een aantal droge weken hebben ....
:D
Net zoals we ook wel eens een winter hebben waarin we kunnen schaatsen omdat het een aantal weken achter elkaar vriest.

Precies, zoals afgelopen winter en nu deze zomer was het vroeger niet anders kan ik mij herinneren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:21

Ook bij veel regen zijn er nog steeds problemen. Dat noemen we zelfs wateroverlast, dus zo heel goed gaat het eigenlijk niet.
De dijken zijn al op diverse plekken aangepast en verbeterd.

Ook zijn er al plaatsen waar mensen zoveel m2 tuin groen moeten gaan houden, omdat er teveel bestraat is en dat zorgt voor te hoge waterstand bij regen.

Heel veel hebben we echt aan onszelf te danken. Ik geloof echt dat we een manier kunnen vinden om veel beter met water overlast en droogte om te gaan. Het is alleen niet vaak langere tijd droog en men denkt straks dat dit zomer 2018 was en gaat er waarschijnlijk niet snel vanuit dat dit in 2019 weer gebeurt. Pas na jaren droge zomers, gaan ze er iets mee doen.

Voor mensen met kinderen, op campings etc hartstikke leuk, want het is precies zomervakantie nu en het is ook jaren gebeurt dat het steeds na de zomervakantie nog een mooie nazomer was als de kids were naar school moesten.

Dieren wennen er vast ook weer aan. Misschien sneller dan wij. Onze merrie kwam 20jr geleden uit Texas en is altijd nog dol op de zon, maar staat inmiddels ook in de winter zonder deken in de sneeuw en ligt dan te rollen en te doen.

Het is wennen, anticiperen en aanpassen. De eerste dagen loop ik ook buiten even te puffen, maar daarna ben je gewend en mest ik gewoon in volle zon op zand de paddock uit. ( ondanks mijn gezondheid )

Bij hele erge warmte vind ik het wel belachelijk dat we ons niet helemaal aanpassen. Mijn man werkt in een werkplaats met overhead deuren, zonder airco, omdat die deuren hele dag open en dicht gaan. In andere landen, hou je je overdag wat rustiger.
Ik heb Italiaanse familie en die doen midden op de dag even niks, gaan dicht met de winkel, eten, pakken een strand of dutje en daarna weer door. Dat kennen wij hier niet, dus moeten maar door.

Onze woningbouw is ook totaal anders, airco's zie je nog vrij weinig als standaard in huizen etc.

Ik kijk ook wel naar programma's en lees stukken over klimaatveranderingen etc. Het is alleen steeds zo dat het vaak wijzigt, dat ze het nooit eens zijn met de oorzaken en wat ze voorspellen niet uitkomt, of anders, of op een ander termijn. Logisch, het is heel ingewikkeld, maar je hebt het niet in de hand, dus moet er wel op kunnen reageren.

En over een paar weken roept denk ik iedereen; het was een mooie zomer, maar wel veel te kort.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:24

Ik denk ook wel dat het klimaat verandert en dat we daardoor meer uitschieters krijgen. Zoals het nu hier is lijkt het meer op Zuid-Europa, daar waar we massaal naartoe trekken voor vakantie. Krijgen we het hier, klagen we. Voor de gemiddelde burger is dit toch heerlijk zomer weer, voor ons paardenhouders en voor boeren is het een kleine ramp.

Ik sprak afgelopen weekend een aardappelboer, die heeft echt regen nodig om nog iets te kunnen oogsten. Zo niet voorzien we dure aardappels.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:33

Reken maar dat we straks echt wateroverlast gaan krijgen als het flink gaat regenen. Dijken vertonen al op meerdere plekken droogtescheuren, ondanks het preventief nathouden.
In Nederland is het hollen of stilstaan, we zullen ermee moeten leren leven. Mijn man is 30 jaar boer geweest, tot vorig jaar. Hij heeft in al die jaren nog niet meegemaakt dat er maar 1 snede gras van het land afkwam en de 2e snede gaat voorlopig ook nog niet komen, daarvoor zijn de grasmatten teveel beschadigd.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:07

Precies en dat bedoelde ik ook met mijn opmerking over die late vorst... de natuur herstelde zich daarna heel snel. Boeren waren hier in de omgeving vroeger aan het maaien dan ooit, omdat het gras veel hoger stond dan normaal. Ze hebben rond die tijd heel mooie oogsten binnen gehaald.
Maar nu het zo droog is, komt ineens de opmerking "en we hadden ook al late vorst". Daar kun je over discussiƫren, hoe laat dat was, maar wat dan even vergeten wordt is dat de natuur zich heel snel herstelde en dat we daarna nauwelijks nog nachtvorst van betekenis hebben gehad.

Waar we misschien met het oog op de toekomst ook eens over na moeten denken is hoe we meer duurzaam met ons land omgaan. De droogte geeft uitdagingen ja, maar als dat meteen betekent dat de voedselvoorziening voor onze dieren in gevaar komt, hebben we dan niet teveel dieren op te weinig land?
Zomaar een gedachte die me al wat langer bezig houdt.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:16

suffie schreef:
Reken maar dat we straks echt wateroverlast gaan krijgen als het flink gaat regenen. Dijken vertonen al op meerdere plekken droogtescheuren, ondanks het preventief nathouden.
In Nederland is het hollen of stilstaan, we zullen ermee moeten leren leven. Mijn man is 30 jaar boer geweest, tot vorig jaar. Hij heeft in al die jaren nog niet meegemaakt dat er maar 1 snede gras van het land afkwam en de 2e snede gaat voorlopig ook nog niet komen, daarvoor zijn de grasmatten teveel beschadigd.

Hier ( midden NL) zijn anders al 2 snedes van het land gehaald dit seizoen :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:26

Wij wonen in de Achterhoek, hier is het echt gortdroog en dus maar 1 snede. Mijn paarden zijn nu sinds 3 weken van de weide, gras is op en ze begonnen tosjes te trekken met zand. Ik zit niet op een zandkoliek te wachten. Nu dus stal + aangesloten paddock en onbeperkt hooi.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:47

Hier ook al twee beste snedes van het land af, prachtig droog spul. Toen de tweede snee eraf ging in juni spraken ze optimistisch over misschien wel 4 snedes dit jaar, nu zijn ze blij als er nog een mooie 3e af komt.

Anoniem

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:49

Mijn vader heeft ook 2x gemaaid, hooi, grasbrok en balen.. maar heeft nog niet genoeg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:13

Wat ik me kan herinneren van vroeger, waren de zomers inderdaad warm en de winters koud. Ik heb meer op natuur ijs geschaatst dan onze zoon van 21.

Maar ik kan me niet herinneren dat de weides ooit zo geel waren.

Wendy; het zal aan de omgeving liggen. Natuurlijk hersteld natuur, maar de paarden konden later de wei op. Hier klaagden mensen en moest iedereen wachten. Wij hebben een wei moeten laten schieten toen.

Juist omdat het nu zo geel is en er dus echt geen reserves in de grond zitten, vroeg ik me af of alles verband met elkaar houdt.

Ik ben het er helemaal mee eens dat we veel teveel paarden hebben op te weinig grond. Naar mijn beleving is paarden houden allang geen luxe meer zoals vroeger en kopen mensen vaker en sneller paarden.

Ze hebben het er nu ook steeds over op het nieuws, maar ik denk dat dit echt maar kort is.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 00:19

Hier in de omgeving zijn twee snedes gehooid en bij een enkele zelfs 3. (de eerste is dan echt koeienkuil geweest) Als het weer gaat regen en het kan nog misschien eind september nog wel een keer. Even afwachten.

MizzMontana

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:01

Ons land is ook al voor de derde keer gemaaid. 1e x idd koeienkuil, tweede keer voordroog, laatste keer hooi. Maar laatste keer wel weinig opbrengst per ha. Dus met drie keer maaien geen tekort aan ruwvoer. Maar het mais schiet in de bloei, dan heeft het straks te weinig voedingsstoffen en moet er wat anders bijgevoerd worden.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:42

Hier zijn ook 2 snedes geoogst.

Vroeger toen ik jong was gebruikte mijn vader bijna ieder jaar wel zijn waterkanon om zijn weides te besproeien, die is al jaren zijn schuur niet uitgekomen en nu rijp voor de oud ijzer boer.

Doordat hij nu gestopt is met melken en reeds veel koeien weg gedaan heeft hebben wij behoorlijk wat land tov aantal dieren. Weides die leegstaan groenen nog wel langzaam op maar waar dieren op lopen zien geel.

Vorige week na het hooien is er nog mest uitgereden en daar achteraan een paar tanken water over het land. Hopelijk kunnen de dieren straks weer op die weides.

De fouragehandelaar is al langsgeweest om balen bij ons te kopen omdat er al zoveel kuil/hooi bijgevoerd wordt. Eind mei had hij nog geen interesse. :+

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:53

@suffie: dat is dan best lokaal, want hier ook in de Achterhoek en de boeren hier hebben er al minimaal 2 snedes af. De buurman hier zelfs 3 (maar die 3e stelde idd niet veel voor).

Nou ja, voorlopig nog geen regen dus, maar reden voor paniek is er volgens de deskundigen blijkbaar ook niet https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b561eb91/

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:57

Stalbaas heeft hier ook 2x gehooid.
Eerste x voordroog (92 grote ronde balen waar hij vorig jaar 60 balen had dus daar komen we nu zeker mee toe) en tweede keer mooi droog hooi. Hoeveelheid weet ik niet maar de hooischuur staat goed vol + buiten nog een hele grote stapel met zeilen afgedekt. (Ik schat dus rond 150-200 balen meer kan ook)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 09:33

Klimaatverandering is gewoon normaal om de zoveel miljoen jaren.
De mens helpt het wel te versnellen.
Ik ben echt benieuwd of het gras straks nog wel groen gaat worden,of echt dood is. Veel bomen leggen ook al het loodje hoorde ik vanmorgen.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:17

Ik denk dat er in veel gevallen ook gewoon teveel paarden op te weinig grond gehouden worden. Wij hebben inmiddels twee keer kunnen hooien en nog genoeg gras voor de paarden. Ik heb twee paarden op ruim 2 hectare weiland lopen. Ze staan vanaf 7 uur 's ochtends tot ongeveer 20:30 buiten.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:33

happyjoyce schreef:
Ik denk dat er in veel gevallen ook gewoon teveel paarden op te weinig grond gehouden worden. Wij hebben inmiddels twee keer kunnen hooien en nog genoeg gras voor de paarden. Ik heb twee paarden op ruim 2 hectare weiland lopen. Ze staan vanaf 7 uur 's ochtends tot ongeveer 20:30 buiten.


Vroeger ging er oude stalmest van de koeien op het land. Tegenwoordig staan paarden vaak op postzegels en wordt met kunstmest gemest om toch maar gras te houden. Echter kunstmest verarmt op den duur de bodem. Het is een veel te eenzijdige bemesting.
Deze weilanden krijgen het al snel moeilijk bij langdurige droogte.

Ik heb al eerder genoemd dat we hier sinds 2004 de wei met vercomposteerde paardenmest bemesten.
Twee jaar terug is de bodem bemonsterd en toen bleek dat we een organisch stofgehalte van 18,5 hadden.
De bodembemonsteraar zei nadien dat dat uitzonderlijk goede maar ook hele ouderwetse waardes waren.
Vroeger hadden de weilanden dat allemaal.
Het houd in dat er een dikke humuslaag in de bovenste 10 cm. van onze weides zit. Deze humus zorgt ervoor dat er veel micro organismen in de bodem aan het werk zijn. Deze humuslaag maakt ook dat de bodem niet zo snel uitdroogt.
Tegenwoordig zijn de boeren al blij als ze een waarde van 5 hebben maar zelfs dat halen de meesten niet.
De bodem verarmt meer en meer door o.a. te eenzijdig kunstmest te gebruiken en sommige paardenweides worden helemaal niet bemest. Althans dat kom ik ook wel 's tegen op Bokt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:35

bij ons staan ze 24/7 op de wei
de wei is mega groot voor 6 paarden, dit jaar niet gehooid maar alles voor de paarden
vooraan begint het een woestijn te worden maar achterin staat/ligt gras uitgedroogd gras van 40cm
en linksvoor ook
eten genoeg voor hun :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:11

Hier inderdaad niet super veel wei, maar voor hier in de buurt is het al heel wat als je op stal een stukje gras hebt.
Ik schat ong een hectare voor 7/8 paarden.
Bij voldoende gras lopen ze er de hele dag op en anders alleen de ochtend.
Nu zijn we terug gegaan naar 2/3 uurtjes per dag en de rest met hooi in de paddock, het is even niet anders.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:19

Op het nieuws op TV wordt er toch wel gemeld dat ze maatregelen willen nemen zoals druk weghalen, wordt er gevraagd niet de auto te wassen, niet de tuin te sproeien en kort te douchen.

Het ligt ook aan de soorten planten en bomen. Wij hebben hier de helft groen en de andere helft droog en dor, het verschilt echt per plant en boom. Maar ook vorig jaar verloren een aantal bomen al vroeg blad, toen stond ik ook al verbaasd te kijken.

henny_w, ik denk ook dat niet alles beter is geworden met de vele regels. Ik snap wel waar het soms vandaan komt en wat ze ermee willen, maar ze hadden ook naar boeren kunnen luisteren die veel ervaring hebben met land en dieren.
Bij gras zijn de wortels belangrijk voor de kracht van je grasmat, maar mensen kijken teveel naar wat ze boven de grond zien.

Eerste snede van inkuilen reken ik voor mezelf nooit mee. 2e snede hooi lijkt mooi. Ik vraag me af als er daarna nog een snede vanaf is gekomen of die niet iets te kort is? Ik vind 1 partijtje hooi erg mooi, maar ook al steeds wat kort, vorig jaar ook. Dan wordt er misschien toch in tijden van droogte te snel gemaaid om het goed te kunnen laten drogen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:09

Maar je kan je hele tuin toch niet dood laten gaan als je een mooie tuin hebt waar veel werk in zit?
Ik sproei niet elke dag,maar om de 2 dagen sproei ik met tuin toch wel,en de bloembakken geef ik elke dag water.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:13

Zo veel mogelijk met druppelslangen werken zodat het in de grond komt in plaats van op het blad en 's avonds sproeien op de plekken waar er niet met druppelslangen gewerkt kan worden. En er zit verschil tussen je tuin dood laten gaan en je tuin optimaal vochtig houden. Veel planten kunnen best wel wat krapte hebben, dus dan alleen het hoognodige sproeien.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:20

Bij mijn verzorgpaarden zijn inmiddels de graswortels ook op. Echt, als je de wei ziet zou je zo zeggen dat het altijd al een paddock is geweest. Wordt een interessant verhaal om dat weer op orde te krijgen, het is niet groot dus de paarden kunnen er niet even een jaar af blijven ofzo.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 13:27

Mizora schreef:
Zo veel mogelijk met druppelslangen werken zodat het in de grond komt in plaats van op het blad en 's avonds sproeien op de plekken waar er niet met druppelslangen gewerkt kan worden. En er zit verschil tussen je tuin dood laten gaan en je tuin optimaal vochtig houden. Veel planten kunnen best wel wat krapte hebben, dus dan alleen het hoognodige sproeien.



Inderdaad. Ik kan niet wachten tot ik een buitenkraan heb. Want een gieter leeggooien heeft gewoon geen zin.