Problemen weide met droogte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 00:12

Het valt me op dat alles wat dor was, geen mooi groen doorheen komt in deze omgeving. Maar meeste is echt mooi groen en besproeid geweest.
Zonde van die grote stukken die nog kaal en geel zijn. Als ze het hadden weggehaald, hadden ze nog veel meer kans op groen gehad. Dat zie ik in ons weitje, maar ook in de tuin.
Ik bemest onze tuin altijd met wat paardenmest en hooi :) Stinkt minder dan de kunstmest korrels die ik weleens heb gekocht.
Er is ook wel ingespoten hier en daar zag en rook ik.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 07:10

Hier is het gras echt bizar bijgekomen, ik zou bijna zeggen dat we nog niet eerder deze zomer zoveel gras op de wei hebben gehad...

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:03

ja het heeft zich allemaal goed hersteld, fijn he?

Zo zag ik in het bos bijvoorbeeld de bosbessenstruiken die helemaal bruin waren geworden, dat er weer allemaal groene takjes doorheen komen.
Voor dit jaar helaas voor het wild geen bosbessen, maar volgend jaar wel weer.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:23

De natuur is in de war, ik heb de appels aan de bomen hangen en de bloesem zit er ook al weer in

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:28

Dit zijn foto’s van vandaag

Afbeelding
Afbeelding

Op de meeste plekken staat het gras al te hoog want dat laten ze alweer staan.. *zucht* paarden :+
Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de droogte heel veel gras/lange droge stengels heb laten afrijden en met groot succes!
Wel zit ik op kleigrond (zomerweide) en zal dit hierin zeker wel meespelen :D

Zelf heb ik geen last gehad van gras tekort
Had nog een half hectaartje met veel gras op en dan kwam de regen :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 13:30

Nu de tuin goed groen is, wordt onkruid ook weer snel minder zag ik. Had vorige week al gemaaid.

In ons weitje heb ik alle zooi verwijdert en dat scheelt een hoop. Werd daarna meteen groener. Helaas doet een helft het heel goed en de andere helft wat minder. Daar stond erg veel zuring op. Als het van mezelf was, zou ik meer doen, want er zat ook veel mos, maar nu denk ik, laat ze maar weer voor de fun even grazen. Ik kreeg het verwaarloosd en het is al veel beter. Hebben ze nu elke dag een snach half uurtje. Laten rusten zou beter zijn, maar wie weet wat de volgende doet.

Ik had een klimroos erg mooi in de bloei staan voor de droogte en daar is nu een verdwaald roosje uitgekomen. Wel klein en zielig alleen.

Het andere dat me opvalt is dat de bomen echt extreem uitvielen qua blad en het nu even gestopt lijkt te zijn.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:37

Begin nu last te krijgen van de droogte! er komt nog weinig water uit de grondwaterpomp.
De grondwaterstand is nog veel lager dan afgelopen zomer.Er moet echt heel veel regen komen.

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:47

Merk dat de weides vooral zanderiger zijn dan ooits geweest
Moet dus weer veeeeel regen vallen

Zelf een met zandkoliek gehad en dat is zolang ik hier sta 18 jaar nooit voorgekomen

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:19

Ik ben bang dat ik straks helemaal geen water meer kan pompen als dit nog zo lang blijft.
In de 11 jaar dat ik daar op dat weiland zit is dit nog nooit gebeurt.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:29

het blijft inderdaad bijzonder, het hele klimaat is in de war :(

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:36

Hier in de laagliggende polder is het juist wel fijn momenteel. Normaal moeten ze al lang op stal/paddock omdat het land dan al veel te drassig is, nu staan ze nog heerlijk met droge voeten in het groene gras.
Maar dat de natuur ontregeld is blijkt daaruit ook wel ja.

Gulpje

Berichten: 8072
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:40

Nouvel schreef:
Hier is het gras echt bizar bijgekomen, ik zou bijna zeggen dat we nog niet eerder deze zomer zoveel gras op de wei hebben gehad...



Ja niet normaal. Wie had dat ooit gedacht na de dorre, gele weides deze zomer :') . Er staan bij ons zelfs weer bloemen in de wei en het gras groeit als een gek. Vorig jaar stonden ze 10 september al op de paddock, nu staan ze (voorlopig) nog wel op de wei. Ik weet dat het klimaat-technisch niet iets is om blij mee te zijn maar voor de paarden is het echt zo fijn!

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:50

Ik ben ook heel erg blij met elke dag weidegang die we nu nog hebben. Eerdere jaren had ik ze rond deze tijd al weken noodgedwongen in de paddocks... Geen idee hoe goed of slecht het voorjaar gaat worden, maar dit hebben we in elk geval. :) Half oktober nog bloot op het gras.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:43

gohya schreef:
Begin nu last te krijgen van de droogte! er komt nog weinig water uit de grondwaterpomp.
De grondwaterstand is nog veel lager dan afgelopen zomer.Er moet echt heel veel regen komen.


Ik zou hem toch ook even laten nakijken. Wij hebben ( ook in Ermelo ) grondwater en de drinkbak doet het goed, net als de tuinslang.
Er is ook de hele droogte mee gesproeid ( niet hoofdzakelijk door ons )

Ik laat ons weitje nu wel redelijk opeten. Niet kaal, maar zodat het netjes de winter in kan. Het heeft veel rust gehad en ze staan er elke dag maar kort op.

De weilanden die van de week hier nog gemaaid zijn, zijn ingepakt en kwaliteit schijnt erg mee te vallen. Verder lopen er toch nog wel aardig wat koeien buiten.

Het is zo wisselend. Je ziet veel droogte, maar ik loop elke dag in het bos of op de hei en er zijn ook nog hele vochtige plekken te vinden. Bij een aantal drinkplekken voor wild, staat nog water en dat was tijdens de droogte echt niet meer zo.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 18:59

Afbeelding

Nog steeds genoeg gras hier zowaar en door het mooie weer ook nog steeds de ochtenden op de wei!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:08

Ze zien er goed uit, de peertjes

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:15

Ja, groot deel van de boterbloemen lijken foetsie en ik heb zat mooi gras (heeft zichzelf flink doorgezaaid zo te zien) *\o/*

Maar pony met al wintervacht voor siberie heeft zich naar gevalletje rainrot gezweet met de warmte. -O- Het moet niet gekker worden. Beide nu maar streepje geschoren. Ik heb kennelijk rare pony's.

StalNollie

Berichten: 9121
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:17

Hier morgen ook bij verschillende ponys borst opscheren. Ze dtaan te zweten in de weide en een heeft geiriteerde talgbultjes op de huid

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:11

Ik heb zondag ook bij 2 met vacht de hals half geschoren. Mn ene ruin heeft niet veel vacht en de ander doet niet veel, zweet ook niet snel.
De quarter merrie is 25 en heeft haar gekte uurtje wel. Normaal zet ik haar ook na rijden op adem, maar wel nat zo terug. Maar als ze zo gek doet en weer gaat stilstaan met dat warme weer durfde ik het niet aan en dat streepje groeit nog wel snel weer aan. De shet zelfde een beetje....
Het heeft wel goed gewerkt, zijn echt niet nat geweest.

Nouvel, ziet er goed uit!!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:16

Ook hier zijn we juist weer gaan opbouwen met het gras. Ze waren terug naar 3 uur per dag, maar staan er ondertussen gewoon weer 6 uur op omdat ze met 3 uur de grasgroei niet konden wegeten. De andere uren (in totaal 12/7 buiten) staan ze op de omloop. Maar zoals het er nu uit ziet staat er voor minimaal een maand nog gras en als het goed weer blijft, nog wel langer. Zodra het gras minder wordt bouwen we het af naar 3 uur per dag en dan kunnen ze er waarschijnlijk nog best wel een tijd op, totdat het echt kort wordt (korter dan 5cm) of te blubberig (al hebben we 4 weideingangen, dus daar kunnen we nog extra mee spelen).

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:34

@superpony ik had de pomp al nagekeken maar kan niet echt iets vinden,maar ga eens beter kijken.
Nu is het wel zo dat het grondwater hier bij Veldwijk al op 1½ meter diepte zit.Misschien komt het daardoor? het water zit nu veel dieper natuurlijk.Toch?

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:55

Hier staan ze zelfs nog gewoon 24/7. Ook tijdens en na de droogte, toen wel een tijd met bijvoer natuurlijk. Gras is perfect hersteld, ondanks dat de paarden er afwisselend gewoon op stonden (2 weilanden per kudde).
Mijn oude dame is echt een koukleum, dus die krijgt al weken elke nacht een dekentje op, vooral voor de kou en vocht aan de grond. Als ik hem smorgens af kom doen is het gras goed nat en fris. Die van mij zal je überhaupt echt nooit zien zweten in rust.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:17

wij hebben ze ook alle 6 de hele zomer al 24/7 op de wei staan
en zelfs nu staat er nog volop gras
er word ook niet bijgevoerd ze zijn allemaal te zwaar
volgende maand gaan ze richting stal waar ze de paddocks opgaan en dan staan ze weer 24/7 op hooi
de wei is heel groot zover je kan kijken met bomen er omheen

Afbeelding

Afbeelding

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:15

gohya schreef:
@superpony ik had de pomp al nagekeken maar kan niet echt iets vinden,maar ga eens beter kijken.
Nu is het wel zo dat het grondwater hier bij Veldwijk al op 1½ meter diepte zit.Misschien komt het daardoor? het water zit nu veel dieper natuurlijk.Toch?


Als ie maar op 1,5 meter zit zou dat wel de oorzaak zijn denk ik, dat is echt niet diep.
Maar ik fiets ook elke dag langs en jullie gras groeit ook niet goed, dus zou zomaar kunnen dat de grond uitgeput en te droog is. Als je dan op 1,5 meter zit kun je dat zelf eens voor de grap testen en een stukje afgraven.
Wij hebben zandgrond, kurkdroog, maar water komt van veel dieper en er zit een elektrische pomp op.

Het gekke is dat op de hei en in de bossen nog vochtige stukken te vinden zijn en niet alles nu kurkdroog is. Maar is vaak meer beschut.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:23

Oh wat fijn al dat gras nog! Ik merk toch echt wel dat mijn weide een klap heeft gehad. Ze staan nu op het laatste stukje met gras. Normaal kan ik nog ruim tot half november met mijn gras doen. Als dit stukje op is ben ik door mijn gras heen....