[VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

[VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 10:21

Na een tijdje niet heel actief meer te zijn geweest op bokt, door de dekkingen, veel werken en door deze droom die uit gaat komen wat heel veel tijd in beslag gaat nemen, wil ik nu proberen iets actiever te gaan worden op bokt en dan met name met dit volg topic.
Wij hebben namelijk een woning gekocht, krijgen hier 1 november de sleutel van, maar willen wel dat alles redelijk uitgezocht en besteld is zodat wanneer we de sleutel hebben zo snel mogelijk alles op zijn plek hebben zodat de paarden over kunnen! (JAA DE PAARDEN KOMEN NA RUIM 10 JAAR AAN HUIS!!)

Nu komen hier natuurlijk een hoop dingen bij kijken zo staat er nu wel een schuur maar willen hierin boxen gaan plaatsen en een uitloopstal van maken zodat de paarden zelf kunnen kiezen waar ze wanneer staan. Er zit ruim een halve hectare aan weiland voor ze bij, dit willen we ook nog gaan opdelen in landjes zodat ze niet in 1 keer heel dik gaan worden en al het land kapot is (en ik overal poep weg kan gaan halen....)

Nu lopen we al tegen het eerste dilemma aan.... Zo willen we graag 2 merrie veulen boxen van 6x3 en daarin een uitschuifbare tussenwand zodat ik er buiten het veulenseizoen om 4 boxen van 3x3 kan maken. Nu vroeg ik mij af of we hier beter hout voor kunnen gebruiken of kunststof, de stallen zijn binnen en er staat ook niet heel de dag zonlicht op de wanden.

Ik zal hieronder wat foto's plaatsen die ik met mijn telefoon gemaakt heb de laatste keer dat we er waren, volgende week gaan we door het huis heen met een aannemer zodat hij ons iets meer informatie over een bepaalde dingen kan geven!

Het is momenteel nog een beetje een rommeltje, maar de huidige eigenaren gaan het kaal opleveren en de overig rommel wordt eerst opgeruimd, zo hebben jullie wel een beetje een idee van hoe het er buiten uit gaat zien! Mijn paarden zal ik later aan jullie voorstellen

Afbeelding
Deze deuren blijven, willen we gebruiken om de paarden van binnen en naar buiten te kunnen laten lopen
Afbeelding
Hier willen we de paddock gaan maken, de grond zouden we willen gaan draineren, mochten hier mensen ervaring mee hebben graag meer info over geven
Afbeelding
Dit is de ingang van de schuur, hier willen we 1 van de merrie-veulenboxen zetten
Afbeelding
Dit zijn de oude boxen, deze willen we eruit halen en 1 grote groepsstal van maken van 6 x 3.80 hierachter zie je ook de buitendeuren
Afbeelding
Dit is momenteel het kippenhok, hier willen we als het mogelijk is een inloopstal van maken voor mijn hengst met zijn eigen uitloop
Afbeelding
Hier willen we uiteindelijk de bak gaan neerleggen


Myka
Berichten: 689
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:01

Wat lekker om na zo'n tijd je paarden aan huis te krijgen! :D
Ik heb geen tips, maar ik kijk graag mee!

live laugh love

DemDeempel

Berichten: 1067
Geregistreerd: 26-05-15

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:02

Wat een heerlijke droom die uitkomt, ik heb geen tips maar ik volg wel graag als dat mag

Renee1991

Berichten: 5963
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:30


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:48

Hoeveel m2 grond heb je? En wat is het voor grondsoort? Wij zitten op zand en dat is altijd kurkdroog.

Hoeveel merrie/veulen boxen wil je? Ik zou die dichtbij of aan de wei doen en bij elkaar. Onze merrie was 1e keer vroeg en konden we gewoon deur openzetten en gingen zij en veulen zelf in en uit. Daarna kwam veulen ernaast pas en konden ze samen. Daarna in de kudde merries met veulens.
Maar voor begin was het wel makkelijk. Maar ook als ze groter worden en ze net meer ruimte hebben dan alleen stal met moeders is dat ideaal.

Deuren voor in en uitlopen zijn wel smal. Bij die van ons gaat dat goed, maar die zijn erg goed samen en al lang samen. Heb je veel ren en vliegwerk, zou ik daar eens naar kijken.

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:04

Wauw Berit, wat gaaf!!! Gefeliciteerd!!!

Er is een paarden aan huis tips topic, een fijn clubje mensen bij elkaar met de meest handige tips, ook veel dingen waarvan ik dacht “verdomd, dat is handig, nooit aan gedacht!” Wees welkom om mee te kletsen: [VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

En verder zou ik voor kunststof gaan, veel makkelijker schoonhouden en duurzamer, mits je voor een beetje kwaliteit kiest.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 07:35

superpony schreef:
Hoeveel m2 grond heb je? En wat is het voor grondsoort? Wij zitten op zand en dat is altijd kurkdroog.

Hoeveel merrie/veulen boxen wil je? Ik zou die dichtbij of aan de wei doen en bij elkaar. Onze merrie was 1e keer vroeg en konden we gewoon deur openzetten en gingen zij en veulen zelf in en uit. Daarna kwam veulen ernaast pas en konden ze samen. Daarna in de kudde merries met veulens.
Maar voor begin was het wel makkelijk. Maar ook als ze groter worden en ze net meer ruimte hebben dan alleen stal met moeders is dat ideaal.

Deuren voor in en uitlopen zijn wel smal. Bij die van ons gaat dat goed, maar die zijn erg goed samen en al lang samen. Heb je veel ren en vliegwerk, zou ik daar eens naar kijken.



Wij zitten op lichte klei zoals ze dat noemen, merrie veulenbox komt naast de paddock/wei of althans we kunnen de tussenwand eruit halen zodat ze 1 grote stal hebben met doorloop naar de paddock.

De paarden staan nu ook al bij elkaar in de groep en zijn eigenlijk heel eerlijk naar elkaar, vliegwerk is nu alleen als ze naar t land mogen maar ook dat gaat heel gemoedelijk :)

We hebben totaal een kleine hectare wat wel heel gunstig allemaal verdeeld is gelukkig!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 08:05

Caily schreef:
Wauw Berit, wat gaaf!!! Gefeliciteerd!!!

Er is een paarden aan huis tips topic, een fijn clubje mensen bij elkaar met de meest handige tips, ook veel dingen waarvan ik dacht “verdomd, dat is handig, nooit aan gedacht!” Wees welkom om mee te kletsen: [VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

En verder zou ik voor kunststof gaan, veel makkelijker schoonhouden en duurzamer, mits je voor een beetje kwaliteit kiest.


Ga ik mij daar ook even melden vandaag :) dank je wel!

Jaa we zitten dus zo in twijfel, hoor van iedereen dat nieuwe boxen echt zonde van het geld is, aangezien ze binnen no time niet meer nieuw zijn en je er toch een hoop voor betaald en dan denk ik bij welke boxen is de prijs/kwaliteit verhouding het beste?!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:21

Wij hebben 2 stallen altijd open en daarvoor een groot bestraat plein waar ook een voerhuisje staat. Het voordeel is een beetje dat het ook al wat afremt als ze richting de stal, het voer of water komen.

We hebben een kleine wei en daar omheen een pad. Op de paddock staat nog 1 hooibak en achterin op het pad waar we het breder hebben gelaten. Wij hadden het pad naast weitje 3meter gemaakt en dan achter 5 meter. Maar ze lopen zelf standaard in ene treintje op een 50cm paadje dat ze zelf hebben gelopen.
Op het brede stuk van en naar grote paddock doen ze dat ook. Daar heb ik aan ene kant balken gelegd en moeten ze voetjes optillen of slalom ( stelt niet veel voor ) en daarnaast een klein heuveltje. Maar ze snijden enorm graag de hoeken af.

Wij hebben grondwater en een grond bak met vlotter vlakbij stal. Het grondwater is redelijk goed en de bak bevriest echt nooit. Maar ik vind hem wel erg lastig schoon te maken.

We huren nu, maar zoeken eigen plek. Dan zou ik dingen anders doen, maar even ook afwachten wat ze zelf doen. Wij hebben bijv ruime stallen met luifel, maar dara maken ze weinig gebruik van.
Halverwege staat een boom die heel wijd is, als een hele grote paraplu/parasol en daar staan ze heel graag. Daar is het altijd droog en altijd schaduw en een windje.
Liggen doen ze graag in de zon. Nu kan dat volop, maar zoals de zon draait, kan dat bij wat sombere dagen minder en liggen ze vlakbij hek van wei.

Ik zou dus zelf goed kijken naar zon, maar ook hoe de wind komt etc.

De zandgrond ga ik wel erg missen.

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:39

Ik zou lekker op zoek gaan naar tweedehands boxen en dan kunststof. Vrienden hebben dat ook staan en is dikke prima, ook niet gammel door het verplaatsen. Voor de Tinkers vind ik half open het mooist, voor Bear wellicht een die tot boven dicht kan?

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 12:09

superpony schreef:
Wij hebben 2 stallen altijd open en daarvoor een groot bestraat plein waar ook een voerhuisje staat. Het voordeel is een beetje dat het ook al wat afremt als ze richting de stal, het voer of water komen.

We hebben een kleine wei en daar omheen een pad. Op de paddock staat nog 1 hooibak en achterin op het pad waar we het breder hebben gelaten. Wij hadden het pad naast weitje 3meter gemaakt en dan achter 5 meter. Maar ze lopen zelf standaard in ene treintje op een 50cm paadje dat ze zelf hebben gelopen.
Op het brede stuk van en naar grote paddock doen ze dat ook. Daar heb ik aan ene kant balken gelegd en moeten ze voetjes optillen of slalom ( stelt niet veel voor ) en daarnaast een klein heuveltje. Maar ze snijden enorm graag de hoeken af.

Wij hebben grondwater en een grond bak met vlotter vlakbij stal. Het grondwater is redelijk goed en de bak bevriest echt nooit. Maar ik vind hem wel erg lastig schoon te maken.

We huren nu, maar zoeken eigen plek. Dan zou ik dingen anders doen, maar even ook afwachten wat ze zelf doen. Wij hebben bijv ruime stallen met luifel, maar dara maken ze weinig gebruik van.
Halverwege staat een boom die heel wijd is, als een hele grote paraplu/parasol en daar staan ze heel graag. Daar is het altijd droog en altijd schaduw en een windje.
Liggen doen ze graag in de zon. Nu kan dat volop, maar zoals de zon draait, kan dat bij wat sombere dagen minder en liggen ze vlakbij hek van wei.

Ik zou dus zelf goed kijken naar zon, maar ook hoe de wind komt etc.

De zandgrond ga ik wel erg missen.


Ik huur nu ook een weiland op echte kleigrond dus wij gaan er s'winters wel stukken op vooruit!
Volgende week gaan we even goed opletten waar de wind vandaan komt en de zon etc, maar ze kunnen om de stal heen!

Zomers is sws het idee dat ze dag en nacht op de wei kunnen! We willen geen track maken voor ze, aangezien we dat nu ook niet hebben en ik dan een heel stuk van de wei op moet geven wat ze nou net zo lekker vinden!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 12:14

Caily schreef:
Ik zou lekker op zoek gaan naar tweedehands boxen en dan kunststof. Vrienden hebben dat ook staan en is dikke prima, ook niet gammel door het verplaatsen. Voor de Tinkers vind ik half open het mooist, voor Bear wellicht een die tot boven dicht kan?


De groepsstal zou evt kunnen, bear komt eigenlijk alleen op stal als die op boxrust moet of schoon moet blijven voor een fotoshoot of keuring := maar we willen de merrieveulen boxen wel dicht hebben voor evt stuiterballen

We gaan waarschijnlijk voor boxen met houten planken maar willen ze eruit halen en kunstof planken in gaan zetten!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:10

Wat een mooie plek met mogelijkheden!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:42

Ik bedoel ook niet dat jij paden moet maken hoor. Wij hadden ook geen pad, maar overgang van steen naar een breed stuk, naar de grote paddock. Ik zag dat ze zelf paadjes maakten en daar zou ik de volgende keer rekening mee houden. Nu na zoveel tijd zie ik beter waar ze graag staan, waar ze eerst eten, waar ze liggen overdag, waar ze met schemer staan etc etc.
Zoals de grote boom, zoiets wil ik ook straks weer. Daar is veel schaduw en zelfs vandaag nog en fris windje. Daar staan ze echt graag. We hebben meer bomen, maar deze is net een mega parasol, ook qua vorm.
En met die hele harde storm, verwachte ik dat ze in of voor stal stonden, maar stonden ze juist bij elkaar op de open paddock. Blijkbaar voelde dat veiliger. Dan vind ik de palen en draad net onhandig staan. Meer dat soort dingen die ik liever eerder had gezien. Op diezelfde plek liggen ze ook graag in de zon en staan palen ook net in de weg, maar we gaan niks meer veranderen nu.

Ik ben wel blij met mn vorstvrije drinkbak, dus daar zou ik direct weer voor gaan.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 20:48

superpony schreef:
Ik bedoel ook niet dat jij paden moet maken hoor. Wij hadden ook geen pad, maar overgang van steen naar een breed stuk, naar de grote paddock. Ik zag dat ze zelf paadjes maakten en daar zou ik de volgende keer rekening mee houden. Nu na zoveel tijd zie ik beter waar ze graag staan, waar ze eerst eten, waar ze liggen overdag, waar ze met schemer staan etc etc.
Zoals de grote boom, zoiets wil ik ook straks weer. Daar is veel schaduw en zelfs vandaag nog en fris windje. Daar staan ze echt graag. We hebben meer bomen, maar deze is net een mega parasol, ook qua vorm.
En met die hele harde storm, verwachte ik dat ze in of voor stal stonden, maar stonden ze juist bij elkaar op de open paddock. Blijkbaar voelde dat veiliger. Dan vind ik de palen en draad net onhandig staan. Meer dat soort dingen die ik liever eerder had gezien. Op diezelfde plek liggen ze ook graag in de zon en staan palen ook net in de weg, maar we gaan niks meer veranderen nu.

Ik ben wel blij met mn vorstvrije drinkbak, dus daar zou ik direct weer voor gaan.


Jaa schaduw met bomen is inderdaad wel erg fijn, wel vind ik het altijd eng als ze daaraan gaan schuren en ik geen manen meer over hou of happen eruit... Dus we kunnen wel zorgen dat die er staat buiten de paddock zodat ze wel schaduw hebben!

Vorstvrije drinkbakken willen we inderdaad voor gaan, zodat ze altijd water hebben en ze niet zo snel stuk kunnen vriezen. Dank je wel voor de tips!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:45

Bij ons zijn de stammen ingepakt en schuren ze niet aan de bomen. Wij hebben wel een paal met 2 bezems eraan gemaakt. Maar meestal schuren ze aan stal of hooihuisje of het hekwerk. Als ik zie dat ze wat schuren, smeer ik de staart meteen in met mtg en blijft het netjes.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-18 21:48

Met welk materiaal hebben jullie de bomen ingepakt?
We willen inderdaad ook een bezem ophangen zodat ze daaraan kunnen jeuken!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 21:04

Weer even een korte update, we zijn de afgelopen week er 2 x geweest en nog steeds voelt het als thuis komen als we er zijn!

We hebben besloten om voor kunststof planken te gaan, deze hebben we 2e hands op de kop kunnen tikken, maandag deze opgehaald met de aanhanger (maar men wat wegen die dingen....) Maar we hebben ze!

Ook hebben we een plattegrond gemaakt van de stal en de paddock waar de kudde in komt!
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 08:58

Zo dat zijn mooie plannen en een stel flinke boxen ! Ik ben zo benieuwd naar voor en na foto's!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 09:28

Jaa als je meerdere merrie's hebt die drachtig zijn is het altijd wel fijn om 2 merrie veulenboxen te hebben! We gaan zodra het leeg is foto's maken en ik probeer zo goed mogelijk jullie op de hoogte te houden! De plattegrond va de paddock van mijn hengst zal ik van de week gaan maken, zodat jullie daar ook een beetje een idee van krijgen en daarna is de plattegrond van het weiland aan de beurt!

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:10

Wel goed hoor dat je die plattegronden zo maakt houdt de boel overzichtelijk en het is makkelijker uitleggen aan de mensen die het moeten maken ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Tribunals

Berichten: 2656
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:20

Super leuk! Ik volg :)

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 09:57

Mer1980 schreef:
Wel goed hoor dat je die plattegronden zo maakt houdt de boel overzichtelijk en het is makkelijker uitleggen aan de mensen die het moeten maken ;)


Jaa dat is ook de reden dat we het doen ;) ook omdat ik zelf dan bezig ben met mijn stage en na mijn stage willen we ze eigenlijk dezelfde week nog verhuizen maar dan hebben we ook allemaal duidelijkheid en kan ik ergens op terug vallen en weet ik ook hoeveel meter houten omheining we nodig hebben!

Nog een vraagje voor de mensen met houten hekken hoe hoog hebben jullie ze staan? Ik zat zelf te denken aan 1.20 hoog en 2 planken bij de kudde en dan wel drie stroomdraden er tegen aan! (Zou dit ook goed zijn voor de veulens in de toekomst?)

Caily

Berichten: 12509
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:05

Ik heb geen hout, maar vind 1.20 laag klinken. Dat is bij een Tinker van 1.55 net voor de borst. Zou liever kiezen voor 1.50.

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Re: [VOLG] Een droom die uit gaat komen, ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 10:16

bij hout kan je alleen kiesen tussen 1.20 of 1.40.... ik heb Bear achter 1.40 staan en moet zeggen dat ik dat voor het mooie te hoog vind voor de kudde....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers